Räikkönen győzött, Alonso megint második lett

Vágólapra másolva!
2005.09.11. 00:00
Címkék
Kimi Räikkönen nyerte meg az 51. Formula-1-es Belga Nagydíjat Spa Francorchamps-ban, a McLaren-Mercedes versenyzője ezzel idei hatodik, pályafutása nyolcadik, egyben második belgiumi futamgyőzelmét aratta. A második helyen a vb-pontversenyben vezető Fernando Alonso (Renault) végzett, miután a 41. körben az addig a második helyen haladó Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) összeütközött Antonio Pizzoniával (Williams-BMW). A dobogó alsó fokára a zsinórban hetedszer pontot szerző Jenson Button (BAR-Honda) állhatott fel. A McLaren tizedszer győzött Spában, összességében pedig ez volt a wokingi csapat 145. sikere a Formula-1-ben.
A rajt utáni pillanatok. Elöl Montoya, a Le Source kanyar belső ívén Trulli, mellette Räikkönen (fotók: Reuters)
A rajt utáni pillanatok. Elöl Montoya, a Le Source kanyar belső ívén Trulli, mellette Räikkönen (fotók: Reuters)
A rajt utáni pillanatok. Elöl Montoya, a Le Source kanyar belső ívén Trulli, mellette Räikkönen (fotók: Reuters)
A rajt utáni pillanatok. Elöl Montoya, a Le Source kanyar belső ívén Trulli, mellette Räikkönen (fotók: Reuters)
A rajt utáni pillanatok. Elöl Montoya, a Le Source kanyar belső ívén Trulli, mellette Räikkönen (fotók: Reuters)
A rajt utáni pillanatok. Elöl Montoya, a Le Source kanyar belső ívén Trulli, mellette Räikkönen (fotók: Reuters)

Izgalmas rajtnak lehettek szemtanúi a nézők Spa-Francorchamps-ban. Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) remekül lőtt ki a pole pozícióból, amikor kialudtak a lámpák, csapattársa, Räikkönen azonban kissé "lomhán" lódult meg, és a harmadik rajtkockából induló Jarno Trulli (Toyota) a Le Source kanyar előtt belülről bebújt mellé. A finn azonban nem hagyta, hogy az olasz kihasználja az ív teljes szélességét - hiszen kívül ott volt mellette -, így neki sikerült jobban kigyorsítania, és az Eau Rouge-ba már úgy érkeztek meg ők ketten, hogy Räikkönen volt elöl.

Trullinak rögtön ez után már a védekezésre kellett összpontosítania, Fernando Alonso (Renault) ugyanis rögtön megtámadta, és úgy tűnt, hogy a hosszú egyenesben meg is tudja előzni. Végül azonban Trulli maradt belül a Les Combes kanyar előtt, így megtartotta a harmadik pozíciót.

Szavazás

Ki lesz az idén a Formula–1 világbajnoka?

A két McLaren-Mercedes gyorsan elhúzott Trullitól, aki viszont Alonsót hagyta faképnél, míg a spanyol világbajnok-aspiránsra kezdett rátapadni a hatszoros Belga Nagydíj-győztes Michael Schumacher (Ferrari). A hétszeres világbajnok azonban határozott támadást nem tudott indítani a pontverseny éllovasa ellen, így az igazi közelharc a Szato Takuma (BAR-Honda), Ralf Schumacher (Toyota) és Jenson Button (BAR-Honda) trió tagjai között alakult ki.

Ez a trió hamarosan kvartettra bővült, a 13. helyről induló Giancarlo Fisichella (Renault) ugyanis néhány kör alatt fölküzdötte magát a nyolcadik helyre.

Az olasz pilóta versenye a 11. körig tartott, amikor az Eau Rouge-ba rossz íven ment be, így a kijáratnál az autó hátulja megcsúszott, majd az ellenkező oldalon a gumifalba vágódott. A baleset rendkívül veszélyes helyen történt, ezért a versenybírók azonnal úgy döntöttek, hogy beküldik a biztonsági autót.

Ezt kihasználva mindenki, aki számít, bejött tankolni, néhányan azonban másképpen döntöttek. Így állt elő az a helyzet, hogy Montoya ugyan az élen maradt, de Räikkönen elé beférkőzött Jacques Villeneuve (Sauber-Petronas) és Ralf Schumacher is.

Az újraindítás után Ralf Schumacher és Räikkönen a Le Source-ban elment a hibázó Villeneuve mellett, aki majdnem nekiment Alonsónak, a spanyol azonban éber volt, és elkerülte az ütközést. Hátrébb Michael Schumachert egyszerűen megtorpedózta a későn fékező Szato, és mindketten kiestek a versenyből.

Michael Schumacher magyarázza Szatónak, hogy a második világháborúban divatos kamikaze-módszerek a Formula–1-ben nem mindig célravezetőek
Michael Schumacher magyarázza Szatónak, hogy a második világháborúban divatos kamikaze-módszerek a Formula–1-ben nem mindig célravezetőek
Michael Schumacher magyarázza Szatónak, hogy a második világháborúban divatos kamikaze-módszerek a Formula–1-ben nem mindig célravezetőek

A dobogósok nyilatkozatai:

Kimi Räikkönen (1. hely): – A verseny első részében nem nyomtam padlóig a gázt, és ügyeltem a gumikra is. Aztán amikor kezdett felszáradni a pálya, az abroncsok nagyon jó állapotba kerültek, így ekkor már gyorsan tudtam menni, és hamar utolértem a többieket. A csapat számára nem szerencsés, ami Montoyával történt, mert így nem tudtuk megszerezni az első két helyet, pedig megérdemeltük volna. Úgy döntöttünk, hogy nem nagyon szeretnénk egymással harcolni, viszont szerettünk volna elhúzni a többiektől, és úgy beszéltük meg, hogy a végén majd meglátjuk, mi lesz.

Fernando Alonso (2. hely): – Jó ez az eredmény, hiszen nehéz körülmények között versenyeztünk. Az autónk versenyképes volt, nem kellett semmilyen kockázatot vállalnunk. Nem foglalkoztam másokkal, csak arra ügyeltem, hogy ne csináljak hibát. Az autó a nagy sebességű kanyarokban nagyon bizonytalan volt, azt gondolom, hogy talán Fisichella vesztét is ez okozta az Eau Rouge-ban. A második hely több, mint amit ettől a versenytől vártam.

Jenson Button (3. hely): – A verseny elején nem a mi szánk íze szerint alakultak a dolgok, nagyon erős túlkormányzottsággal küszködtem. Nem is kellett befordítanom az autót a kanyarokba, mert magától elfordult. Aztán amikor kijöttem tankolni, és űátmeneti gumikat kaptam, az autó nagyon jól kezdett működni, és remek érzés, hogy a végén az élbolyban tudtam autózni."
Montoya, Ralf Schumacher, Räikkönen, Villeneuve, Alonso, Felipe Massa (Sauber-Petronas), Rubens Barrichello (Ferrari), Mark Webber (Williams-BMW) sorrendben folytatta a mezőny a száguldást. A második helyen autózó német pilóta öt kör alatt teljesen "rámászott" Montoyára, Räikkönen pedig hét másodperccel haladt mögöttük.

A versenytáv felénél Ralf Schumacher stratégái úgy döntöttek, kockáztatnak, és a tankolásnál száraz pályára tervezett gumikra cserélték az átmeneti abroncsokat a Toyotán. Gyorsan kiderült, rosszul döntöttek, ugyanis a Les Combes előtt a "kis Schumi" megcsúszott, és a negyedik helyét gyorsan át kellett adnia Massának, és csak Barrichello mögé sorolt vissza. Persze, örülhetett, hogy ennyivel megúszta.

Räikkönen ekkor látta elérkezettnek az időt, hogy "elkapja" Montoyát. Fokozatosan megközelítette a kolumbiait, majd néhány leggyorsabb kör után beállt szorosan mögé, s finoman jelezte, hogy valamivel gyorsabb a csapattársánál.

Tizenkét körrel a leintés előtt Alonso másodszor jött be tankolni, majd a következő forduló végén Montoyát hívták ki először a McLarennél, így a 25 éves "Jégember" vette át a vezetést. Tizenegy körig kellett volna még tartania ezt a pozíciót…

A finn két körrel később kanyarodott ki a garázs felé, hat másodperc alatt elvégezték az autóján a szükséges műveleteket, és ennek, na meg a korábbi 1:53-as köridejének köszönhetően az élre tért vissza, majd gyorsan elhúzott kolumbiai csapattársától.

A slusszpoén azonban még mindig hátra volt, és a feketeleves ezúttal is az egyik McLaren-Mercedes-pilótára várt. Juan Pablo Montoya volt a balszerencsés, négy körrel a vége előtt ugyanis összeütközött a 25. születésnapját ma ünneplő Antonio Pizzoniával, és kiesett a versenyből.

Ez nem csupán azt jelentette, hogy a kolumbiai nem tudta átvenni a 3. helyet a vb-összetettben, hanem azt is, hogy Fernando Alonso előnye nem négy, hanem csak két ponttal csökkent Räikkönennel szemben, illetve azt is, hogy a McLaren-Mercedes nem tudott az élre ugrani a konstruktőrök világbajnokságában.

Jobbra Kimi Räikkönen, balra Fernando Alonso. A nemes küzdelem a végéhez közeledik kettejük között
Jobbra Kimi Räikkönen, balra Fernando Alonso. A nemes küzdelem a végéhez közeledik kettejük között
Jobbra Kimi Räikkönen, balra Fernando Alonso. A nemes küzdelem a végéhez közeledik kettejük között

Kimi Räikkönen győzött, az idén hatodszor, összességében nyolcadszor, és ezzel 25 pontra csökkentette a hátrányát a pontversenyben. Mivel azonban már csupán három futam van hátra a 2005-ös szezonból, Räikkönennek nem nőttek, hanem csökkentek az esélyei arra, hogy ő legyen az idei év világbajnoka. Helyette most már minden bizonnyal Fernando Alonso ünnepelhet majd a hátralévő három nagydíj valamelyikén.

Ha a szeptember 25-i Brazil Nagydíjon Räikkönen ismét győzne, de Alonso a dobogón végezne, a Renault spanyol pilótája már akkor is ünnepelhetne.
51. Belga Nagydíj, a 44 körös verseny (306,8 km) végeredménye:
1.K. RäikkönenfinnMcLaren-Mercedes1:30:01.295 óra
2.F. AlonsospanyolRenault+ 28,394 mp
3.J. ButtonbritBAR-Honda+ 32,077
4.M. WebberausztrálWilliams-BMW+ 1:09,167 perc
5.R. BarrichellobrazilFerrari+ 1:18,136
6.J. VilleneuvekanadaiSauber-Petronas+ 1:27,435
7.R. SchumachernémetToyota+ 1:27,574
8.T. MonteiroportugálJordan-Toyota+ 1 kör
9.C. KlienosztrákRed Bull-Cosworth+ 1 kör
10.F. MassabrazilSauber-Petronas+ 1 kör
11.N. KarthikeyanindiaiJordan-Toyota+ 1 kör
12.C. AlbershollandMinardi-Cosworth+ 2 kör
13.R. DoornboshollandMinardi-Cosworth+ 3 kör
Kiesett a versenyből:
11. körG. FisichellaolaszRenaultkicsúszás
14.M. SchumachernémetFerrariütközés
14.T. SzatojapánBAR-Hondaütközés
19.D. CoulthardbritRed Bull-Cosworthmotorhiba
36.J. TrulliolaszToyotakicsúszás
41.J. P. MontoyakolumbiaiMcLaren-Mercedesütközés
41.A. PizzoniabrazilWilliams-BMWütközés
---- A Minardi is a Red Bullé
A Red Bull és a Minardi a hét végén megegyezett az olasz kiscsapat felvásárlásáról, így Paul Stoddart istállója a következő évtől a Red Bull juniorgárdájaként működik. A tavaly a Jaguart átvevő Red Bull a sajtóközleményében elárulta: így tud a legjobban helyet teremteni a pilótáinak, az F1-es szabályokról és egyéb részletekről folyó szavazáson két voksa is lehet, továbbá úgy látja, hogy az F1 költségeinek csökkentését célzó törekvéseknek köszönhetően képes lesz eltartani magát a gárda. A Red Bull még nem döntötte el, kiket ültet az autóiba, és arról sem volt szó, hogy átnevezik-e a Giancarlo Minardiról elnevezett istállót.

Gumiszállító partnert vált a Williams és a Toyota
A Bridgestone bejelentette, hogy jövőre a Williams-istállóval bővíti táborát, de az is kiderült, hogy a Toyota is elhagyja a Michelint a japán gyár kedvéért. Miután a Toyota elárulta, hogy előrehaladott tárgyalásokat folytat a Bridgestone-nal, a Michelin jelezte, a 2005-ös szezon lejárta után megszünteti a kapcsolatot a kölniekkel. A Red Bull-lal viszont hosszabbított, így jövőre mindkét szállítónak öt-öt csapata lesz a Forrmula-1-ben. A Michelin közben jelezte a Nemzetközi Automobil-szövetségnek (FIA), hogy ha 2008-tól monopolizálni akarják a gumiszállítást, már 2006 végén kiszáll. ---- Fernando-Kimi 6-6
Räikkönen egyenlített Alonsóval szemben: ő is hat futamgyőzelmet számlál az idén. Összeredménye viszont jobb a spanyolénál, mert amíg Alonso hétszer, ő már nyolcadszor nyert pályafutása során. A 82. versenyén induló Jégember negyedszer szerzett pontot egyhuzamban, ebből háromszor (Mogyoród, Isztambul és Spa) tíz egységgel gazdagodott. A négyes győzelmi szériát építő McLaren az 1991-es phoenixi és monte-carlói viadal között - Ayrton Senna révén - tudott nyerni legutóbb egymás után négyszer.

Kieső címvédő
Michael Schumacher ötödször esett ki a szezonban, ezt megelőzően Ausztráliában, Bahreinben, Spanyolországban és Törökországban adta fel a versenyt. 1996-ban, első ferraris idényében szintén ötször esett ki; a negatív csúcsa 1993-ból való, amikor hétszer nem ért el értékelhető eredményt.

Rubinho: dupla előzés
Az utóbbi négy alkalommal pont nélkül záró, ezúttal azonban ötödik helyével mindjárt négy pontot kaszszírozó Barrichello (486) egyszerre két pilóta, Nigel Mansell (482) és Nelson Piquet (485.5) mellett lépett el a pontszerzési örökrangsorban. Rubinho a szereplési lajstromban is előzött: most futotta a 211. nagydíját - az eddigi harmadik Gerhard Berger csak 210-szer rajtolt.

Pontos Monteiro
Nem mehetünk el szó nélkül Monteiro szereplése mellett. A portugál nemcsak megbízható hanem, gyors is volt tegnap: nyolcadik lett, vagyis Indianapolis után ismét "pontosan" ért célba. A Jordannek mindig is feküdt a vizes pálya: az 1998-as Belga GP-n Hill, az 1999-es Francia GP-n Frentzen, a 2003-as Brazil GP-n Fisichella jóvoltából is esőben diadalmaskodtak a silverstone-iak.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik