Az NSO ajánlja:
• A VERSENYZŐK NYILATKOZATAI AZ IDŐMÉRŐ EDZÉS UTÁN
• INTELLIGENS FORMULA-1-ADATBANK
• A Belga Nagydíj &
• Az utóbbi 50 Belga Nagydíj győztesei
• Ki hányszor nyerte meg a Belga Nagydíjat?
• A vb állása
• Adatbank: csapatok, pilóták
• Adatbank: futamról-futamra
• Mindent a 2005-ös világbajnokságról
• Formula-1-lexikon
• Futamról futamra, 2005
• Technikai sportok lexikon
Juan Pablo Montoya az idén másodszor, pályafutása során pedig tizenharmadszor rajtolhat majd az egyes rajtkockából, miután ő volt a leggyorsabb ma az 51. Belga Nagydíj hivatalos időmérő edzésén. A McLaren-Mercedes kolumbiai pilótája mellől csapattársa, Kimi Räikkönen indulhat majd a második helyről, megelőzve az olasz Jarno Trullit (Toyota) és az összetett pontversenyben vezető spanyol Fernando Alonsót (Renault). Az edzésen egyébként a másik Renault-val versenyző Giancarlo Fisichella volt a harmadik leggyorsabb, de ő motorcsere miatt csak a 13. kockából startolhat majd a holnapi, 44 körös futamon, amely a 747. lesz a Formula-1-es vb történetében.

Montoya a jelek szerint megtáltosodott, de holnap inkább Räikkönennek illene segítséget nyújtania

Montoya a jelek szerint megtáltosodott, de holnap inkább Räikkönennek illene segítséget nyújtania
A tréning első szakaszában azért dörzsölgette a szemét a száguldó cirkusz rajongóinak nagy része, mert a Minardik sokkal gyorsabbak voltak a Jordaneknél (ez az év elején éppen fordítva volt), de Paul Stoddart csapatának autói nem csak a sárga karosszériájú rivális gépeket pipálták le több mint másfél másodperccel, hanem abszolút értelemben sem kellett szégyenkezniük az időeredményeik miatt.
Robert Dornboos és Cristijan Albers is 1:50 másodpercen belüli időre volt képes, ami azért nagy szó, mert a jobbik holland (Dornboos) a féltávnál éllovas Mark Webbernél (Williams-BMW) "csak" 1,7 másodperccel volt lassabb.
Később aztán már senki nem foglalkozott a Minardikkal, hiszen az igazi nagymenők következtek. A hatszoros Belga Nagydíj-győztes Michael Schumacher (Ferrari) remek kört teljesített, nem csoda, ha majdnem hat tizeddel megverte Webbert. Az ő időeredménye lett az az etalon, amelyet először csupán a saját öccse, Ralf Schumacher (Toyota) volt képes túlszárnyalni - mindössze 75 ezreddel.

Kimi Räikkönen számára egyetlen lehetséges út létezik: előre, minél gyorsabban
Következett a kvalifikáció legizgalmasabb része, az utolsó öt pilóta. Jarno Trulli (Toyota) nyitotta a sort, és mivel ő általában gyorsabb Ralf Schuminál, most is abszolút időt vártak tőle. Ő nem is okozott csalódást, a középső szektorban több mint hét tizeddel volt gyorsabb a saját csapattársánál, és végül egészen pazar idővel, 1:46,596 perccel ugrott az élre.
Kimi Räikkönen az első szektorban gyorsabb, a másodikban viszont lassabb volt Trullinál, a 6976 méter hosszú Spa-Francorchamps-i pálya azonban olyan trükkös, hogy ez még nem jelentette, hogy lefutott az ügy. Nem is volt az, mert a 25 éves finn a végül másfél tizeddel megverte az olaszt.
A legnagyobb ellenfelek azonban ezután következtek. Giancarlo Fisichella a Renault-val fantasztikus csúcssebességgel száguldott a pályán, végül azonban egy hajszálnyival lassabb volt a McLaren-Mercedes frontemberénél. Más kérdés, hogy az idénynyitó ausztrál futam győztese abban a tudatban hajtotta örülten az autóját, hogy a motorcseréje miatt eleve tíz helyes rajtbüntetést kap majd.

Vajon eldől-e a világbajnopki cím sorsa holnap Alonso (balra) és Räikkönen között?
Az összetett pontversenyben vezető Fernando Alonso autója hasonlóan volt beállítva, mint a csapattársáé, ő azonban a pálya második szakaszában lassabb volt Fisicónál, és végül az ideje csak a negyedik helyhez volt elegendő.
Egyetlen ember volt még hátra, az előző versenyt, az Olasz Nagydíjat megnyerő Juan Pablo Montoya. A McLaren-Mercedes kolumbiai pilótája remek tempóban ment, és gyakorlatilag azzal a minimális előnyével lett az övé az egyes rajtkocka, amennyivel az első szektorban gyorsabb tudott lenni Räikkönennél.
A dél-amerikai versenyzőnek ez volt az idei második, pályafutása során pedig a 13. pole pozíciója. Montoya - akinek az autójának tegnap szintén motorcserét hajtottak végre, de mivel nem volt kint a pályán pénteken, nem kapott büntetést - eddig még egyszer sem tudta megnyerni a Belga Nagydíjat, ez a bravúr a jelenleg aktív pilóták közül csak Michael Schumachernek (hatszor), illetve Kimi Räikkönennek és David Coulthardnak (egyszer-egyszer) sikerült.
Érdekesség, hogy 2005-ben ez az első olyan alkalom, hogy a két McLaren-Mercedes rajtolhat majd az első sorból. Ez legutóbb a 2001-es San Marinó-i Nagydíjon sikerült a csapatnak, akkor David Coulthardé volt a pole pozíció Mika Häkkinen előtt.
• A VERSENYZŐK NYILATKOZATAI AZ IDŐMÉRŐ EDZÉS UTÁN
| 51. Belga Nagydíj, a hivatalos időmérő edzés eredménye: | ||||
| 1. | J. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | 1:46,391 |
| 2. | K. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | 1:46,440 |
| 3. | G. Fisichella | olasz | Renault | 1:46,497 |
| 4. | J. Trulli | olasz | Toyota | 1:46,596 |
| 5. | F. Alonso | spanyol | Renault | 1:46,760 |
| 6. | R. Schumacher | német | Toyota | 1:47,401 |
| 7. | M. Schumacher | német | Ferrari | 1:47,476 |
| 8. | F. Massa | brazil | Sauber-Petronas | 1:47,867 |
| 9. | J. Button | brit | BAR-Honda | 1:47,978 |
| 10. | M. Webber | ausztrál | Williams-BMW | 1:48,071 |
| 11. | T. Szato | japán | BAR-Honda | 1:48,353 |
| 12. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | 1:48,508 |
| 13. | R. Barrichello | brazil | Ferrari | 1:48,550 |
| 14. | J. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | 1:48,889 |
| 15. | A. Pizzonia | brazil | Williams-BMW | 1:48,898 |
| 16. | C. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | 1:48,994 |
| 17. | R. Doornbos | holland | Minardi-Cosworth | 1:49,779 |
| 18. | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | 1:49,842 |
| 19. | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | 1:51,498 |
| 20. | N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | 1:51,675 |
| 51. Belga Nagydíj, a rajtsorrend: | ||||
| 1. | J. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | 1:46,391 |
| 2. | K. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | 1:46,440 |
| 3. | J. Trulli | olasz | Toyota | 1:46,596 |
| 4. | F. Alonso | spanyol | Renault | 1:46,760 |
| 5. | R. Schumacher | német | Toyota | 1:47,401 |
| 6. | M. Schumacher | német | Ferrari | 1:47,476 |
| 7. | F. Massa | brazil | Sauber-Petronas | 1:47,867 |
| 8. | J. Button | brit | BAR-Honda | 1:47,978 |
| 9. | M. Webber | ausztrál | Williams-BMW | 1:48,071 |
| 10. | T. Szato | japán | BAR-Honda | 1:48,353 |
| 11. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | 1:48,508 |
| 12. | R. Barrichello | brazil | Ferrari | 1:48,550 |
| 13. | G. Fisichella | olasz | Renault | 1:46,497 |
| 14. | J. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | 1:48,889 |
| 15. | A. Pizzonia | brazil | Williams-BMW | 1:48,898 |
| 16. | C. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | 1:48,994 |
| 17. | R. Doornbos | holland | Minardi-Cosworth | 1:49,779 |
| 18. | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | 1:49,842 |
| 19. | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | 1:51,498 |
| 20. | N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | 1:51,675 |
| Az eddigi 51 Belga Nagydíj győztesei: | |||||
| Pilóta | Karosszéria | Motor | Idő | km/óra | |
| 1950 | J. M. Fangio | Alfa Romeo 158 | Alfa Romeo 1.5 L8C | 2:47:26, | 177,000 |
| 1951 | Nino Farina | Alfa Romeo 159 | Alfa Romeo 1.5 L8C | 2:45:46,2 | 184,000 |
| 1952 | Alberto Ascari | Ferrari 500 | Ferrari 2.0 L4 | 3:03:46,3 | 166,000 |
| 1953 | Alberto Ascari | Ferrari 500 | Ferrari 2.0 L4 | 2:48:30,3 | 180,998 |
| 1954 | J. M. Fangio | Maserati 250F | Maserati 2.5 L6 | 2:44:42,4 | 185,200 |
| 1955 | J. M. Fangio | Mercedes W196 | Mercedes 2.5 L8 | 2:39:29,0 | 191,200 |
| 1956 | Peter Collins | Ferrari D50 | Ferrari 2.5 V8 | 2:40:00,3 | 190,600 |
| 1958 | Tony Brooks | Vanwall | Vanwall 2.5 L4 | 1:37:06,3 | 209,100 |
| 1960 | Jack Brabham | Cooper T53 | Climax 2.5 L4 | 2:21:37,3 | 215,100 |
| 1961 | Phil Hill | Ferrari 156 | Ferrari 1.5 V6 | 2:03:03,8 | 206,200 |
| 1962 | Jim Clark | Lotus 25 | Climax 1.5 V8 | 2:07:32,3 | 212,265 |
| 1963 | Jim Clark | Lotus 25 | Climax 1.5 V8 | 2:27:47,6 | 183,200 |
| 1964 | Jim Clark | Lotus 25 | Climax 1.5 V8 | 2:06:40,5 | 213,712 |
| 1965 | Jim Clark | Lotus 33 | Climax 1.5 V8 | 2:23:34,8 | 188,500 |
| 1966 | John Surtees | Ferrari 312 | Ferrari 3.0 V12 | 2:09:11,3 | 183,400 |
| 1967 | Dan Gurney | Eagle T1G | Weslake 3.0 V12 | 1:40:49,4 | 234,900 |
| 1968 | Bruce McLaren | McLaren M7A | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 1:40:02,1 | 236,800 |
| 1970 | Pedro Rodriguez | BRM P153 | BRM 3.0 V12 | 1:38:09,9 | 241,300 |
| 1972 | E.Fittipaldi | Lotus 72D | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 1:44:06,7 | 182,400 |
| 1973 | Jackie Stewart | Tyrrell 006 | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 1:42:13,43 | 173,380 |
| 1974 | E.Fittipaldi | McLaren M23 | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 1:44:20,57 | 182,020 |
| 1975 | Niki Lauda | Ferrari 312T | Ferrari 3.0 F12 | 1:43:53,98 | 172,290 |
| 1976 | Niki Lauda | Ferrari 312T2 | Ferrari 3.0 F12 | 1:42:53,23 | 173,980 |
| 1977 | Gunnar Nilsson | Lotus 78 | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 1:55:05,71 | 155,530 |
| 1978 | Mario Andretti | Lotus 79 | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 1:39:52,02 | 179,240 |
| 1979 | Jody Scheckter | Ferrari 312T4 | Ferrari 3.0 F12 | 1:39:59,53 | 179,020 |
| 1980 | Didier Pironi | Ligier JS11/15 | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 1:38:46,51 | 186,400 |
| 1981 | Carlos Reutemann | Williams FW07C | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 1:16:31,61 | 180,440 |
| 1982 | John Watson | McLaren MP4-1B | Ford Cos. DFV 3.0 V8 | 1:35:41,995 | 187,047 |
| 1983 | Alain Prost | Renault RE40 | Renault 1.5 V6T | 1:27:11,502 | 191,729 |
| 1984 | Michele Alboreto | Ferrari 126C4 | Ferrari 1.5 V6T | 1:36:32,048 | 185,430 |
| 1985 | Ayrton Senna | Lotus 97T | Renault 1.5 V6T | 1:34:19,893 | 189,811 |
| 1986 | Nigel Mansell | Williams FW11 | Honda 1.5 V6T | 1:27:57,925 | 203,548 |
| 1987 | Alain Prost | McLaren MP4-3 | TAG 1.5 V6T | 1:27:03,217 | 205,680 |
| 1988 | Ayrton Senna | McLaren MP4-4 | Honda 1.5 V6T | 1:28:00,549 | 203,447 |
| 1989 | Ayrton Senna | McLaren MP4-5 | Honda 3.5 V10 | 1:40:54,196 | 181,575 |
| 1990 | Ayrton Senna | McLaren MP4-5B | Honda 3.5 V10 | 1:26:31,997 | 211,728 |
| 1991 | Ayrton Senna | McLaren MP4-6 | Honda 3.5 V12 | 1:27:17,669 | 209,882 |
| 1992 | M.Schumacher | Benetton B192 | Ford HB 3.5 V8 | 1:36:10,721 | 191,428 |
| 1993 | Damon Hill | Williams FW15C | Renault 3.5 V10 | 1:24:32,124 | 217,794 |
| 1994 | Damon Hill | Williams FW16B | Renault 3.5 V10 | 1:28:47,170 | 208,170 |
| 1995 | M.Schumacher | Benetton B195 | Renault 3.0 V10 | 1:36:47,875 | 190,204 |
| 1996 | M.Schumacher | Ferrari F310 | Ferrari 3.0 V10 | 1:28:15,125 | 208,442 |
| 1997 | M.Schumacher | Ferrari F310B | Ferrari 3.0 V10 | 1:33:46,717 | 196,149 |
| 1998 | Damon Hill | Jordan 198 | Mugen-Honda 3.0 V10 | 1:43:47,407 | 177,229 |
| 1999 | David Coulthard | McLaren MP4-14 | Mercedes 3.0 V10 | 1:25:43,057 | 214,595 |
| 2000 | Mika Häkkinen | McLaren MP4-15 | Mercedes 3.0 V10 | 1:28:14,494 | 208,467 |
| 2001 | M.Schumacher | Ferrari F2001 | Ferrari 3.0 V10 | 1:08:05,002 | 221,050 |
| 2002 | M.Schumacher | Ferrari F2002 | Ferrari 3.0 V10 | 1:21:20,634 | 225,970 |
| 2004 | Kimi Räikkönen | McLaren MP4-19B | Mercedes 3.0 V10 | 1:32:35,274 | 198,898 |
| 2005 | Kimi Räikkönen | McLaren MP4-20 | Mercedes 3.0 V10 | 1:30:01,295 | 204,568 |
| Ki hányszor nyerte meg a Belga Nagydíjat? | ||
| 1. | Michael Schumacher | 6 győzelem |
| 2. | Ayrton Senna | 5 |
| 3. | Jim Clark | 4 |
| 4. | Juan Manuel Fangio | 3 |
| 5. | Damon Hill | 3 |
| 6. | Alberto Ascari | 2 |
| Emerson Fittipaldi | 2 | |
| Niki Lauda | 2 | |
| Alain Prost | 2 | |
| Kimi Räikkönen | 2 | |
| 11. | Nino Farina | 1 |
| Peter Collins | 1 | |
| Tony Brooks | 1 | |
| Jack Brabham | 1 | |
| Phil Hill | 1 | |
| John Surtees | 1 | |
| Dan Gurney | 1 | |
| Bruce McLaren | 1 | |
| Pedro Rodriguez | 1 | |
Fernando Alonso (4) és Kimi Räikkönen (5) után Juan Pablo Montoya a harmadik, aki egynél több rajtelsőséget szerzett az idényben. A Monzában még nem önerőből
pole-ozó kolumbiai pályafutása során 13. alkalommal indulhat az első kockából. Csapata, a McLaren először foglalta el az első sort az évadban.
Annyira nem tragikus
Rubens Barrichello, amióta a Ferrarinál tekeri a kormányt, tizedszer nem került be az első tízbe a hivatalos edzésen, ebben az idényben pedig nyolcadszor indul a rajtrács második feléből. Michael Schumacher elleni edzéspárbaja mindazonáltal nem stragikus: a hétszeres világelső "csak" 10-6-ra vezet ellene.
A harmadik Jordan-verés
A Minardi duója harmadszor előzte meg a Jordan kettősét 2005-ben.
Monacóban még Friesacher, Albers, Hockenheimben viszont már a jelenlegi, Doornbos, Albers felállásban verték meg a faenzaiak a Karthikeyan, Monteiro párost. ---- A spái nagydíj hamleti kérdése évtizedek óta. Az Ardennek nyugati lábának erdeiben megbúvó pályán számos alkalommal rendeztek autóversenyeket vizes körülmények között, amikor esett, zuhogott, szakadt az eső.
Gyakran esik ezen a vidéken augusztus végén, szeptemben elején - a Formula-1-es nagydíj hétvégéjén. Hol csak pénteken, hol csak szombaton, hol csak vasárnap vagy egyszerre több napon keresztül is. (De van, amikor egyáltalán nem esik, csak be van borulva.)
Az utóbbi húsz esztendőben hét esős-vizes F1-es viadalt rendeztek Spa-Francorchamps-ban. 1985-ben Ayrton Senna nyert Lotusszal - ez volt pályafutása második győzelme. Négy év múlva ismét a brazil diadalmaskodott, immár a McLaren színeiben.
A kilencvenes évek Michael Schumacher korszaka volt: a német 1992-ben (karrierje során először!), 1995-ben és 1997-ben nyert itt. Az emlékezetes, 1998-as roncsderbin Damon Hill szerezte meg a elsőséget, majd az eddigi utolsó spái esőfutamon, a 2000-es versenyen Mika Häkkinen haladt át elsőként a célvonalon.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik







