Az NSO ajánlja:
• INTELLIGENS FORMULA-1-ADATBANK
• A Török Nagydíj – pályarajz
• A vb állása
• Adatbank: csapatok, pilóták
• Adatbank: futamról-futamra
• Mindent a 2005-ös világbajnokságról
• Formula-1-lexikon
• Futamról futamra, 2005
• Technikai sportok lexikon
Idei ötödik, pályafutása hetedik futamgyőzelmét aratta a finn Kimi Räikkönen, aki a pole pozícióból rajtolva magabiztosan nyerte meg a Formula-1-es világbajnokság idei 14. versenyét, az 1. Török Nagydíjat. A McLaren-Mercedes 25 éves finn pilótája mögött az összetett pontversenyben élen álló spanyol Fernando Alonso (Renault) lett a második, megelőzve Räikkönen csapattársát, Juan Pablo Montoyát és a másik Renault-t kormányzó olasz Giancarlo Fisichellát. Kimi Räikkönen minimális mértékben, 24 pontosra csökkentette a hátrányát vb-összetettben, amikor még öt futam van hátra.

A rajt után Fisichella (jobbra) be tudott vágni Räikkönen elé, Alonso (balra) azonban mögötte maradt (fotók: Reuters)

A rajt után Fisichella (jobbra) be tudott vágni Räikkönen elé, Alonso (balra) azonban mögötte maradt (fotók: Reuters)
A rajtnál Kimi Räikkönent satuba fogta a kicsit jobban rajtoló két Renault, és mivel a finnt jobban érdekelte a jobbján "erőlködő" Fernando Alonso, Giancarlo Fisichella fordult be elsőként az első kanyarba.
Nem sokáig maradt ez a sorrend, a Renault olasz embere ugyanis a 10-es kanyart túl gyorsan akarta bevenni, kisodródott, és mire visszakecmergett a versenyvonalra, Räikkönen már ott volt mellette, és a 12-es fordítónál belülről leelőzte.
Hátrébb Juan Pablo Montoya, Jarno Trulli, Nick Heidfeld, Christian Klien és David Coulthard következett, utóbbi kettő közül az osztrák három, a brit négy helyet ugrott előre egyetlen kör alatt. Ebből a szempontból a legnagyobb bravúrt Michael Schumacher hajtotta végre, a Ferrari hétszeres világbajnoka a 19. helyről a tizenegyedikre jött fel.
Az élen Räikkönen kezdett elhúzni Fisichellától, aki gyorsan el is engedte maga mellett Alonsót, hadd hajtsa a spanyol az összetettben 26 ponttal mögötte álló finn pilótát. Nos, Alonso sokkal jobban tudta tartani a McLaren frontemberét, mint Fisico, de azért a Jégember így is tartotta 1,4-1,6 másodperces előnyét.
Ráadásul később kiderült, hogy a Renault-knak sokkal korábban kell kijönniük üzemanyagért, mint a McLaren-Mercedeseknek. Alonso a 14., Fisichella a 15. körben látogatta meg a szerelőket, ezzel szemben Montoyának csak a 22., Räikkönennek a 23. körben kellett benzin után néznie.
Mindez úgy befolyásolta az eseményeket, hogy a Räikkönen-Alonso-Fisichella-Montoya sorrend Räikkönen-Montoya-Alonso-Fisichella sorrendre változott az első négy helyen.

Fernando Alonso (hátul) 14 körig tudott Kimi Räikkönen mögött maradni, utána elveszítette szem elől legfőbb riválisát
Webber - aki korábban megelőzte Coulthardot és Klient is - visszaesett ugyan, de új áldozatot talált magának, méghozzá egy igaz "nagyvadat". Az ausztrál Michael Schumachert vette üldözőbe, és a 15. körben a 12-es kanyarnál bebújt mellé. A német nem hagyta magát, ráhúzta a Ferrarit az ideális ívre, így azonban csak annyit ért el, hogy letörte Webber autójának az orrát, és megrongálta a sajátját is.
Mindketten a boxba hajtottak gyorsjavításra, és Webber járt jobban, ő ugyanis csak 24, míg Schumacher 40 másodpercet töltött a depóban. A címvédő aztán csupán egy kört tudott újra megtenni, utána újra be kellett gurulnia a garázsba, és aztán ott is maradt. (Később ugyan 19 körös hátránnyal még visszajött a pályára, de csupán tesztelési céllal.)
Az élen "kimerevedett a kép", a McLarenek magabiztosan uralták a vesrenyt a Renault-kkal szemben. Alonso 24 körrel a vége előtt másodszor is tankolt, nem sokkal később pedig Fisichella követte a példáját, miközben az ezüstnyilak tovább száguldottak. Montoya fokozatosan felzárkózott Räikkönenre, úgy, hogy 1:25 perc alatti köridőket autózott. (Összehasonlításképpen: Räikkönen 1:26,797-tel szerezte meg a pole-t szombaton.)
A kolumbiai 17 körrel a leintés előtt vételezett másodszor üzemanyagot, az éllovas finn négy körrel még ennél is tovább bírta. Teljes biztonságban érkezett vissza az első helyre (húsz másodperc előnnyel Montoyával szemben), s ettől kezdve már csak arra kellett ügyelnie, hogy a technikai kibírja alatta addig, amíg meglátja a kockás zászlót.

Räikkönen az idén már ötödször ünnepelhetett futamgyőzelmet (Alonso már hatszor győzött ebben az esztendőben)
Három körrel a vége előtt Montoya számára döntő esemény következett be, Tiago Monteiro, a Jordan-Toyota portugál versenyzője ugyanis merényletet követetett el a dél-amerikai ellen, ugyanis egyszerűen nekiment hátulról, miután az lekörözte.
A kolumbiai a megpördülés után éppen hogy csak Alonso előtt tudott maradni, de aztán - talán idegességében - másfél körrel a leintés előtt a 8-as kanyarban ismét elhagyta a pályát, és Alonso ezzel megszerezte a második helyet.
Kimi Räikkönen és a McLaren-Mercedes számára ez azért sem volt jó hír, mert így Räikkönen csak kettő, míg a csapat mindössze három pontot faragott a hátrányból.
Räikkönen pályafutása hetedik (idei ötödik), a McLaren pedig története 143. futamgyőzelmét aratta.
| 1. TÖRÖK NAGYDÍJ (58 kör, 309,396 km) – a végeredmény: | ||||
| 1. | K. Räikkönen | finn | McLaren-Mercedes | 1:24,34:454 óra |
| 2. | F. Alonso | spanyol | Renault | + 18,609 |
| 3. | J. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | + 19,635 |
| 4. | G. Fisichella | olasz | Renault | + 37,973 |
| 5. | J. Button | brit | BAR | + 39,304 |
| 6. | J. Trulli | olasz | Toyota | + 55,420 |
| 7. | D. Coulthard | brit | Red Bull-Cosworth | + 1:09,296 |
| 8. | C. Klien | osztrák | Red Bull-Cosworth | + 1:11,622 |
| 9. | T. Szato | japán | BAR-Honda | + 1:49,987 |
| 10. | R. Barrichello | brazil | Ferrari | + 1 kör |
| 11. | J. Villeneuve | kanadai | Sauber-Petronas | + 1 kör |
| 12. | R. Schumacher | német | Toyota | + 1 kör |
| 13. | R. Doornbos | holland | Minardi-Cosworth | + 2 kör |
| 14. | N. Karthikeyan | indiai | Jordan-Toyota | + 2 kör |
| 15. | T. Monteiro | portugál | Jordan-Toyota | + 3 kör |
| 16. | C. Albers | holland | Minardi-Cosworth | kiesett |
| 17. | M. Schumacher | német | Ferrari | kiesett |
| 18. | N. Heidfeld | német | Williams-BMW | kiesett |
| 19. | F. Massa | brazil | Sauber-Petronas | kiesett |
| 20. | M. Webber | ausztrál | Williams-BMW | kiesett |
| Leggyorsabb kör: | ||||
| 39. kör | J. P. Montoya | kolumbiai | McLaren-Mercedes | 1:24,770 perc |
Fernando Alonso: "Kellemes meglepetés volt a végén Montoya kicsúszása. Láttam az egyenesben a sárga zászlót, de a kanyarba nem láttam be, így nagyon meglepődtem, mikor láttam Montoyát és a Jordant. Azonban pont elém jött vissza, így nem tudtam megelőzni, de szerencsére a következő körben megint volt egy kis problémája, így akkor sikerült elmennem mellette. Egy kicsit azonban csalódást kelt, hogy nem tudtuk a McLarenekkel gyorsaságban felvenni a versenyt, de végül azért jó eredményt értünk el."
Juan Pablo Montoya: "Eléggé csalódott vagyok. A rajtnál kissé poros volt a gumim, így nem tudtam előrébb kerülni a negyedik helyről. A végén már csak autóztunk, és épp leköröztem Monterót. Ő azonban nekem jött, ahogy Verstappen is egyszer pár éve, és eltörte a hátsó légterelőmet, így szinte minden leszorítóerőt elvesztettem az autó hátulján. Azért vagyok csalódott, mert már szinte biztos volt, hogy megszerezzük az első két helyet, ami nagyon fontos lett volna a világbajnokság szempontjából.
Giancarlo Fisichella: "Jól rajtoltam a pálya poros feléről is, mert könnyebb volt az autóm, mint a McLarenek. Az elején azonban nem tudtam kellőképp bemelegíteni a gumikat, így le is mentem a pályáról és Kimi megelőzött. Fernando kocsija könnyebb volt, mint az enyém, és a csapattól is szóltak, hogy engedjem el, így nem nehezítettem meg a dolgát. Az első kiállásomnál sok időt vesztettem, mert valami gond volt a tankolással, ehhez képest nem rossz, hogy legalább negyediknek beértem." ---- Williams
A Williams-BMW-kkel nem volt minden rendben ezen a versenyen, Mark Webber és Nick Heidfeld is két-két defektet szenvedett a jobb hátsó gumiján, emiatt fel is adták a futamot - ráadásul mindketten részesei voltak ütközésnek, Heidfeld a rajt után Felipe Massával, Webber a 14. körben Michael Schumacherrel koccant. Webber már szombat délelőtt tönkretette az egyik jobb hátsóját, ezután a Michelin figyelmeztette csapatait, hogy az utolsó előtti jobb kanyarban kerüljék a rázókövet, mert az belevághat a gumiba. Mivel a többieknek nem volt ilyen gondjuk, minden bizonnyal konstrukciós hiba okozta az abroncslyukadást. Ez lehetett rossz keréknyomás, hátsó légterelő elem vagy felfüggesztési hiba miatt is, a grove-i csapat mindenesetre hivatalosan bejelentette: még vizsgálják az okokat.
Ferrari
Rubens Barrichello Indianapolis óta adós a jó eredménynyel, Michael Schumacher gyengélkedése viszont váratlan. A német az időmérőn elrontotta a körét, és bár a verseny elején jól ment, a defekt miatti kerékcseréje után körhátrányban visszatérő Mark Webbert nem akarta elengedni, noha jóval lassabb volt nála. Schumi Ferrarija meghibásodott, és ő hiába tért vissza a boxból, nem tudott versenyre kelni vetélytársaival. Begurult a garázsba, ahol helyrepofozták autóját. Miután a két Williams-BMW-s és Massa is kiesett, Schumi megint visszatért - annyi kört tett meg ezután, amivel garantálni tudta, hogy az Olasz Nagydíj időmérőjének sorrendjében mögéjük került. ---- Hajszálra a hat-tricktől
Räikkönen a 80. viadalán a hetedik győzelmét aratta, idei sikereinek a színhelye Barcelona, Monte-Carlo, Montreal, Mogyoród és most Isztambul. A finn csupán 26 századra volt a hat-tricktől, azaz a pole pozíciót, a győzelmet és a versenyben futott leggyorsabb kört magába foglaló mesterhármastól - Montoya ennyivel volt gyorsabb nála a legsebesebb fordulók tekintetében. A kolumbiai ezzel egyenlített is: ő és Kimi is 12-12 leggyorsabb kört számlál karrierje során.
Klien: pont csak DC-vel
Az immár egyedüli brit szereplési rekorder (188) Coulthard harmadszor gyűjtött két pontot az évadban, mindent egybevetve pedig nyolcadszor került be a pontzónába. Ami pályafutása összponttermését illeti: már csak négyegységnyire van az 500-as határtól. A Red Bull-os csapattárs, Klien negyedszer szerzett pontot 2005-ben - ekkor mindketten a legjobb nyolc között értek célba, vagyis az osztrák nem tud "pontos" lenni a skót nélkül.
Szegény Ferrari!
Nyolcversenyes pontszerzősorozata szakadt meg Michael Schumachernek, aki a Spanyol Nagydíjon (gumidefekt) esett ki ezt megelőzően. Barrichello különleges szériája viszont tovább tart: egyhuzamban harmadszor intették le tizedikként. Ha hozzátesszük, hogy volt már három kilencedik helye is a brazilnak, akkor bizony látszik, hogy ez nem az ő idénye. És a Ferrarié sem…
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik





