Kimi Räikkönen nyert, de a hátránya alig csökkent

Vágólapra másolva!
2005.08.21. 15:34
Címkék
Idei ötödik, pályafutása hetedik futamgyőzelmét aratta a finn Kimi Räikkönen, aki a pole pozícióból rajtolva magabiztosan nyerte meg a Formula-1-es világbajnokság idei 14. versenyét, az 1. Török Nagydíjat. A McLaren-Mercedes 25 éves finn pilótája mögött az összetett pontversenyben élen álló spanyol Fernando Alonso (Renault) lett a második, megelőzve Räikkönen csapattársát, Juan Pablo Montoyát és a másik Renault-t kormányzó olasz Giancarlo Fisichellát. Kimi Räikkönen minimális mértékben, 24 pontosra csökkentette a hátrányát vb-összetettben, amikor még öt futam van hátra.
A rajt után Fisichella (jobbra) be tudott vágni Räikkönen elé, Alonso (balra) azonban mögötte maradt (fotók: Reuters)
A rajt után Fisichella (jobbra) be tudott vágni Räikkönen elé, Alonso (balra) azonban mögötte maradt (fotók: Reuters)
A rajt után Fisichella (jobbra) be tudott vágni Räikkönen elé, Alonso (balra) azonban mögötte maradt (fotók: Reuters)
A rajt után Fisichella (jobbra) be tudott vágni Räikkönen elé, Alonso (balra) azonban mögötte maradt (fotók: Reuters)
A rajt után Fisichella (jobbra) be tudott vágni Räikkönen elé, Alonso (balra) azonban mögötte maradt (fotók: Reuters)
A rajt után Fisichella (jobbra) be tudott vágni Räikkönen elé, Alonso (balra) azonban mögötte maradt (fotók: Reuters)

A rajtnál Kimi Räikkönent satuba fogta a kicsit jobban rajtoló két Renault, és mivel a finnt jobban érdekelte a jobbján "erőlködő" Fernando Alonso, Giancarlo Fisichella fordult be elsőként az első kanyarba.

Nem sokáig maradt ez a sorrend, a Renault olasz embere ugyanis a 10-es kanyart túl gyorsan akarta bevenni, kisodródott, és mire visszakecmergett a versenyvonalra, Räikkönen már ott volt mellette, és a 12-es fordítónál belülről leelőzte.

Hátrébb Juan Pablo Montoya, Jarno Trulli, Nick Heidfeld, Christian Klien és David Coulthard következett, utóbbi kettő közül az osztrák három, a brit négy helyet ugrott előre egyetlen kör alatt. Ebből a szempontból a legnagyobb bravúrt Michael Schumacher hajtotta végre, a Ferrari hétszeres világbajnoka a 19. helyről a tizenegyedikre jött fel.

Az élen Räikkönen kezdett elhúzni Fisichellától, aki gyorsan el is engedte maga mellett Alonsót, hadd hajtsa a spanyol az összetettben 26 ponttal mögötte álló finn pilótát. Nos, Alonso sokkal jobban tudta tartani a McLaren frontemberét, mint Fisico, de azért a Jégember így is tartotta 1,4-1,6 másodperces előnyét.

Ráadásul később kiderült, hogy a Renault-knak sokkal korábban kell kijönniük üzemanyagért, mint a McLaren-Mercedeseknek. Alonso a 14., Fisichella a 15. körben látogatta meg a szerelőket, ezzel szemben Montoyának csak a 22., Räikkönennek a 23. körben kellett benzin után néznie.

Mindez úgy befolyásolta az eseményeket, hogy a Räikkönen-Alonso-Fisichella-Montoya sorrend Räikkönen-Montoya-Alonso-Fisichella sorrendre változott az első négy helyen.

Fernando Alonso (hátul) 14 körig tudott Kimi Räikkönen mögött maradni, utána elveszítette szem elől legfőbb riválisát
Fernando Alonso (hátul) 14 körig tudott Kimi Räikkönen mögött maradni, utána elveszítette szem elől legfőbb riválisát
Fernando Alonso (hátul) 14 körig tudott Kimi Räikkönen mögött maradni, utána elveszítette szem elől legfőbb riválisát
Időközben persze történt egy s más a hátsóbb régiókban is. Először is Nick Heidfeld (Williams-BMW) már a 6. körben kapott egy jobb hátsó defektet, majd a 9. körben csapattársa, Mark Webber autóján durrant ki ugyanígy a jobb hátsó abroncs.

Webber - aki korábban megelőzte Coulthardot és Klient is - visszaesett ugyan, de új áldozatot talált magának, méghozzá egy igaz "nagyvadat". Az ausztrál Michael Schumachert vette üldözőbe, és a 15. körben a 12-es kanyarnál bebújt mellé. A német nem hagyta magát, ráhúzta a Ferrarit az ideális ívre, így azonban csak annyit ért el, hogy letörte Webber autójának az orrát, és megrongálta a sajátját is.

Mindketten a boxba hajtottak gyorsjavításra, és Webber járt jobban, ő ugyanis csak 24, míg Schumacher 40 másodpercet töltött a depóban. A címvédő aztán csupán egy kört tudott újra megtenni, utána újra be kellett gurulnia a garázsba, és aztán ott is maradt. (Később ugyan 19 körös hátránnyal még visszajött a pályára, de csupán tesztelési céllal.)

Az élen "kimerevedett a kép", a McLarenek magabiztosan uralták a vesrenyt a Renault-kkal szemben. Alonso 24 körrel a vége előtt másodszor is tankolt, nem sokkal később pedig Fisichella követte a példáját, miközben az ezüstnyilak tovább száguldottak. Montoya fokozatosan felzárkózott Räikkönenre, úgy, hogy 1:25 perc alatti köridőket autózott. (Összehasonlításképpen: Räikkönen 1:26,797-tel szerezte meg a pole-t szombaton.)

A kolumbiai 17 körrel a leintés előtt vételezett másodszor üzemanyagot, az éllovas finn négy körrel még ennél is tovább bírta. Teljes biztonságban érkezett vissza az első helyre (húsz másodperc előnnyel Montoyával szemben), s ettől kezdve már csak arra kellett ügyelnie, hogy a technikai kibírja alatta addig, amíg meglátja a kockás zászlót.

Räikkönen az idén már ötödször ünnepelhetett futamgyőzelmet (Alonso már hatszor győzött ebben az esztendőben)
Räikkönen az idén már ötödször ünnepelhetett futamgyőzelmet (Alonso már hatszor győzött ebben az esztendőben)
Räikkönen az idén már ötödször ünnepelhetett futamgyőzelmet (Alonso már hatszor győzött ebben az esztendőben)

Három körrel a vége előtt Montoya számára döntő esemény következett be, Tiago Monteiro, a Jordan-Toyota portugál versenyzője ugyanis merényletet követetett el a dél-amerikai ellen, ugyanis egyszerűen nekiment hátulról, miután az lekörözte.

A kolumbiai a megpördülés után éppen hogy csak Alonso előtt tudott maradni, de aztán - talán idegességében - másfél körrel a leintés előtt a 8-as kanyarban ismét elhagyta a pályát, és Alonso ezzel megszerezte a második helyet.

Kimi Räikkönen és a McLaren-Mercedes számára ez azért sem volt jó hír, mert így Räikkönen csak kettő, míg a csapat mindössze három pontot faragott a hátrányból.

Räikkönen pályafutása hetedik (idei ötödik), a McLaren pedig története 143. futamgyőzelmét aratta.
1. TÖRÖK NAGYDÍJ (58 kör, 309,396 km) – a végeredmény:
1.K. RäikkönenfinnMcLaren-Mercedes 1:24,34:454 óra
2.F. AlonsospanyolRenault + 18,609
3.J. MontoyakolumbiaiMcLaren-Mercedes + 19,635
4.G. FisichellaolaszRenault + 37,973
5.J. ButtonbritBAR + 39,304
6.J. TrulliolaszToyota + 55,420
7.D. CoulthardbritRed Bull-Cosworth + 1:09,296
8.C. KlienosztrákRed Bull-Cosworth + 1:11,622
9.T. SzatojapánBAR-Honda + 1:49,987
10.R. BarrichellobrazilFerrari + 1 kör
11.J. VilleneuvekanadaiSauber-Petronas + 1 kör
12.R. SchumachernémetToyota + 1 kör
13.R. DoornboshollandMinardi-Cosworth + 2 kör
14.N. KarthikeyanindiaiJordan-Toyota + 2 kör
15.T. MonteiroportugálJordan-Toyota + 3 kör
16.C. AlbershollandMinardi-Cosworth kiesett
17.M. SchumachernémetFerrari kiesett
18.N. HeidfeldnémetWilliams-BMW kiesett
19.F. MassabrazilSauber-Petronas kiesett
20.M. WebberausztrálWilliams-BMW kiesett
Leggyorsabb kör:
39. körJ. P. MontoyakolumbiaiMcLaren-Mercedes1:24,770 perc
---- Kimi Räikkönen: "Kicsit kipörgött a kerekem a rajtnál, így Fisichella megelőzött. és Alonso is mellém ért, de őt magam mögött tudtam tartani. Aztán Fisico hibázott, így el tudtam menni mellette, de az egyenesekben nagyon gyorsak voltak a Renault-k. Nem foglalkoztam vele, milyen taktikával jönnek, csak nyomtam a gázt. Azt hittük, a miénkhez hasonló a boxtaktikájuk, de most már látszik, hogy egész hétvégén elég nagy előnyünk volt."

Fernando Alonso: "Kellemes meglepetés volt a végén Montoya kicsúszása. Láttam az egyenesben a sárga zászlót, de a kanyarba nem láttam be, így nagyon meglepődtem, mikor láttam Montoyát és a Jordant. Azonban pont elém jött vissza, így nem tudtam megelőzni, de szerencsére a következő körben megint volt egy kis problémája, így akkor sikerült elmennem mellette. Egy kicsit azonban csalódást kelt, hogy nem tudtuk a McLarenekkel gyorsaságban felvenni a versenyt, de végül azért jó eredményt értünk el."

Juan Pablo Montoya: "Eléggé csalódott vagyok. A rajtnál kissé poros volt a gumim, így nem tudtam előrébb kerülni a negyedik helyről. A végén már csak autóztunk, és épp leköröztem Monterót. Ő azonban nekem jött, ahogy Verstappen is egyszer pár éve, és eltörte a hátsó légterelőmet, így szinte minden leszorítóerőt elvesztettem az autó hátulján. Azért vagyok csalódott, mert már szinte biztos volt, hogy megszerezzük az első két helyet, ami nagyon fontos lett volna a világbajnokság szempontjából.

Giancarlo Fisichella: "Jól rajtoltam a pálya poros feléről is, mert könnyebb volt az autóm, mint a McLarenek. Az elején azonban nem tudtam kellőképp bemelegíteni a gumikat, így le is mentem a pályáról és Kimi megelőzött. Fernando kocsija könnyebb volt, mint az enyém, és a csapattól is szóltak, hogy engedjem el, így nem nehezítettem meg a dolgát. Az első kiállásomnál sok időt vesztettem, mert valami gond volt a tankolással, ehhez képest nem rossz, hogy legalább negyediknek beértem." ---- Williams

A Williams-BMW-kkel nem volt minden rendben ezen a versenyen, Mark Webber és Nick Heidfeld is két-két defektet szenvedett a jobb hátsó gumiján, emiatt fel is adták a futamot - ráadásul mindketten részesei voltak ütközésnek, Heidfeld a rajt után Felipe Massával, Webber a 14. körben Michael Schumacherrel koccant. Webber már szombat délelőtt tönkretette az egyik jobb hátsóját, ezután a Michelin figyelmeztette csapatait, hogy az utolsó előtti jobb kanyarban kerüljék a rázókövet, mert az belevághat a gumiba. Mivel a többieknek nem volt ilyen gondjuk, minden bizonnyal konstrukciós hiba okozta az abroncslyukadást. Ez lehetett rossz keréknyomás, hátsó légterelő elem vagy felfüggesztési hiba miatt is, a grove-i csapat mindenesetre hivatalosan bejelentette: még vizsgálják az okokat.

Ferrari

Rubens Barrichello Indianapolis óta adós a jó eredménynyel, Michael Schumacher gyengélkedése viszont váratlan. A német az időmérőn elrontotta a körét, és bár a verseny elején jól ment, a defekt miatti kerékcseréje után körhátrányban visszatérő Mark Webbert nem akarta elengedni, noha jóval lassabb volt nála. Schumi Ferrarija meghibásodott, és ő hiába tért vissza a boxból, nem tudott versenyre kelni vetélytársaival. Begurult a garázsba, ahol helyrepofozták autóját. Miután a két Williams-BMW-s és Massa is kiesett, Schumi megint visszatért - annyi kört tett meg ezután, amivel garantálni tudta, hogy az Olasz Nagydíj időmérőjének sorrendjében mögéjük került. ---- Hajszálra a hat-tricktől
Räikkönen a 80. viadalán a hetedik győzelmét aratta, idei sikereinek a színhelye Barcelona, Monte-Carlo, Montreal, Mogyoród és most Isztambul. A finn csupán 26 századra volt a hat-tricktől, azaz a pole pozíciót, a győzelmet és a versenyben futott leggyorsabb kört magába foglaló mesterhármastól - Montoya ennyivel volt gyorsabb nála a legsebesebb fordulók tekintetében. A kolumbiai ezzel egyenlített is: ő és Kimi is 12-12 leggyorsabb kört számlál karrierje során.

Klien: pont csak DC-vel
Az immár egyedüli brit szereplési rekorder (188) Coulthard harmadszor gyűjtött két pontot az évadban, mindent egybevetve pedig nyolcadszor került be a pontzónába. Ami pályafutása összponttermését illeti: már csak négyegységnyire van az 500-as határtól. A Red Bull-os csapattárs, Klien negyedszer szerzett pontot 2005-ben - ekkor mindketten a legjobb nyolc között értek célba, vagyis az osztrák nem tud "pontos" lenni a skót nélkül.

Szegény Ferrari!
Nyolcversenyes pontszerzősorozata szakadt meg Michael Schumachernek, aki a Spanyol Nagydíjon (gumidefekt) esett ki ezt megelőzően. Barrichello különleges szériája viszont tovább tart: egyhuzamban harmadszor intették le tizedikként. Ha hozzátesszük, hogy volt már három kilencedik helye is a brazilnak, akkor bizony látszik, hogy ez nem az ő idénye. És a Ferrarié sem…
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik