Idei ötödik, pályafutása hatodik futamgyőzelmét aratta a spanyol Fernando Alonso (Renault) a Formula-1-es Francia Nagydíjon, az idei vb-sorozat tizedik versenyén. A pole pozícióból induló pilóta mögött legnagyobb vetélytársa, Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) lett a második, a finn kiválóság a 13. rajthelyről küzdötte fel magát. A dobogó alsó fokára a címvédő, hétszeres világbajnok német Michael Schumacher (Ferrari) állhatott fel. Az összetettben Alonso (69 pont) 24 pontra növelte előnyét Räikkönen (45) előtt, míg Michael Schumacher az összetettben is a harmadik helyen áll 40 ponttal. Ebben az évben - legálisan legalábbis - először szerzett pontot a BAR-Honda, köszönhetően Jenson Button negyedik helyének.
A rajt utáni perc: Alonso éppen befordul az Adelaide kanyarba, mögötte Trulli és Schumacher (fotók: Reuters)
A rajt utáni perc: Alonso éppen befordul az Adelaide kanyarba, mögötte Trulli és Schumacher (fotók: Reuters)
A rajt nem sok változást hozott az élmezőnyben, csak annyit, hogy Rubens Barrichello (Ferrari) megelőzte Szato Takumát (BAR-Honda), Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes) pedig a másik BAR-Hondában ülő Jenson Button mellett ment el az elején. A motorcsere miatt a harmadik helyett a 13. helyről induló Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes) az első kör végéig két helyet javított, majd Jacques Villeneuve (Sauber-Petronas) megelőzésével feljött a tizedik pozícióba. Itt aztán "megállt", Felipe Massa (Sauber-Petronas) ugyanis nem hagyta magát.
Eközben Fernando Alonso (Renault) iszonyatos tempóban száguldott az élen, sokkal gyorsabb volt mindenkinél. Tíz kör alatt 15 másodperces előnyt gyűjtött össze az összetettben élen álló spanyol, miközben Jarno Trulli (Toyota) a második helyen haladva Michael Schumachert (Ferrari) tartotta fel. Igaz, előzésre esélye sem volt a hétszeres világbajnoknak, annyira ugyanis nem tudott közel kerülni az olaszhoz.
A főszereplők mondták… (1.)
Fernando Alonso (Renault, 1.): - Nagyon büszke vagyok, hogy sikerült itt nyernem ma, ez a győzelem a Renault-é, a Micheliné, amely nehéz időket élt át az utóbbi két hétben. Ezen kívül ajánlom ezt a sikert minden szurkolónknak, akik támogatnak bennünket. Viszonylag könnyű verseny volt: az első tankolásig csak nyomtam a gázt, aztán pedig arra figyeltem, hogy őrizzem az előnyömet, miközben az autón csak apró változtatásokat hajtottunk végre. Örülök, hogy győztem, ettől azonban még semmi nem változott a bajnokság végkimenetelét nézve. Végülis az előnyöm eléggé tekintélyes Kimi előtt, de tudjuk, hogy az ellenfeleink nagyon gyorsak lesznek a hétvégén Silverstone-ban. Most azonban még megpróbálom élvezni ezt a mai eredményt."
Az első boxkiállásokra 15-16 kört kellett várni, Szato és Ralf Schumacher (Toyota) kezdte meg a tankolást. A 18. kör elején Barrichello következett, majd egy körrel később Trulli és M. Schumacher egyszerre jött ki, és mivel Trulli sokkal több benzint kapott, a címvédő német pilóta egy helyet javított. A Renault-sok közül elsőként Giancarlo Fisichella kereste fel a szerelőit, egy körrel később pedig Alonso, aki hatalmas előnyének köszönhetően az élen tudott maradni. A két McLaren-Mercedes még nem volt "szomjas", így Montoya átvette a második, Räikkönen pedig a harmadik helyet. Michael Schumacher volt a negyedik Trulli előtt. Alonso előnye 10 másodperc volt a kolumbiai és 13 a finn riválissal szemben, viszont az ezüstnyilak most gyorsabbak voltak a Renault-nál.
A 26. kör elején Montoya is megállt szűk tíz másodpercre, miközben Räikkönen a verseny leggyorsabb körét autózta. A finn a 29. körben ugrott ki benzinért, és vissza tudott érni a második helyre Montoya és M. Schumacher elé. A hátránya viszont majdnem fél perc volt Alonso mögött.
Harminchat körrel a leintés előtt - azaz gyakorlatilag a verseny felénél - Michael Schumacher némileg váratlanul jelent meg ismét a boxutcában, s így is meg tudta tartani a negyedik helyet Trulli előtt.
Fernando Alonsót 30 körrel a vége előtt hívták ki másodszor, s természetesen vissza tudott jönni a két McLaren-Mercedes elé, amelyek azonban elméletileg innentől kezdve gyorsabbak tudtak lenni a megtankolt Renault-nál. Szükségük is volt rá, a fiatal spanyol előnye ugyanis 14 másodpercre rúgott.
A győzelem öröme. Ez az érzés az idén már ötödször adatott meg Alonsónak
A főszereplők mondták… (2.)
Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes, 2.): - Ha azt nézem, hogy honnan rajtoltam, elégedett vagyok a mai eredménnyel, hiszen csak minimálisan nőtt a hátrányom az összetett pontversenyben. Az autó remekül működött, és ha a harmadik helyről indulhatok - amely az eredeti rajthelyem lett volna a büntetés előtt -, akkor megnyerhettem volna a versenyt. A stratégáink jól gondolkodtak, érdekes futam volt. Voltak olyan szakaszok, amikor a nagy forgalom miatt kicsit beragadtam, főként az elején vesztettem túl sok időt. Amikor aztán szabaddá vált előttem az út, már olyan nagy volt Alonso előnye, hogy semmit nem tehettem. Remélem, néhány nap múlva Silverstone-ban minden jól alakul majd, és akkor meg tudom csinálni ugyanazt, amit ma Fernando, aki a saját szurkolói előtt győzött.
Juan Pablo Montoya viszont lelassult, láthatóan az autójával volt gondjai. Hamarosan a lekörözött Mark Webber (Williams-BMW), majd M. Schumacher is megelőzte. A dél-amerikai pilóta 23 körrel a futam vége előtt ki is gurult a fűre, így a McLaren-Mercedes egyedüli reménysége Kimi Räikkönen maradt. Neki a papírforma szerint a második helyre volt reális esélye.
Michael Schumacher Ferrariját az 52. körben harmadszor is feltankolták, és úgy jött ki a negyedik helyen haladó Fisichella elé, hogy a Renault olasz versenyzője láthatóan sokkal gyorsabb volt nála. Azonban Fisicónak még egy kiállása hátra volt.
Kimi Räikkönen 15 körrel a befutó előtt állt meg másodszor a "benzinkútnál", és persze maradt a második helyen. Már csak Alonsónak és Fisichellának maradt egy jelenése.
A főszereplők mondták… (3.)
Michael Schumacher (Ferrari, 3.): - Azt hiszem, ez a harmadik hely a legjobb, amit ma elérhettem. Az az igazság, hogy Trulli mögött tizennyolc körön át egy csomó időt elvesztegettem, így Montoya később meg tudott előzni a boxban. E problémák nélkül talán még Kimi előtt is végezhettem volna. Ez a verseny valójában a különböző stratégiákról szólt, ám az is igaz, hogy nem tudtuk tartani az éllovasok tempóját."
A spanyol volt az első kettejük közül, akkor hívták ki, amikor már majdnem lekörözte a saját csapattársát. Kicsitvel több mint öt másodperc alatt végeztek az autójával, és nagy előnnyel érkezett vissza az első helyre Räikkönen elé. A legfontosabb kérdés tehát ezzel eldőlt, Alonsót csak műszaki hiba akadályozhatta már meg a győzelemben.
A technika ördöge azonban nem szólt bele a dolgok alakulásába, így Fernando Alonso klasszikus rajt-cél győzelmet aratott. Pályafutása 59. nagydíján ez volt a hatodik futamgyőzelme. A 24. évében járó versenyző az idén már ötödször állhatott fel a dobogó tetejére, és további két ponttal, 24 pontosra növelte az előnyét Kimi Räikkönen előtt az összetettben.
55. FRANCIA NAGYDÍJ (70 kör, 308,5 km), a 2005-ös vb-sorozat 10. futama, végeredmény: