Kajak-kenu: senki nem veszélyeztette Kopaszt és Vargát a középfutamban

Vágólapra másolva!
2023.05.12. 14:36
null
Kopasz Bálint nem akart csatázni Varga Ádámmal (Fotó: Földi Imre)
Három olimpiai számban négy magyar egység jutott A-döntőbe péntek délelőtt, a szegedi kajak-kenu világkupaverseny második napján, s a fiatalok között is akad, aki remekel.

Megkeseríti a kenusok életét a balos oldalszél, főleg azokét, akik jobb oldalra eveznek, így ugyanis sokkal nehezebb kormányozni. A kenu kettesek 1000 méteres versenyén a Molnár Csanád, Rumi Gergő duó épp ezért helyet is cserélt – a fiatal kettősnek bejött a változtatás, és másodikként jutottak A-döntőbe a középfutamból.

„Két éve is mentünk már ilyen felállásban, egy órával a futam előtt döntöttük el, hogy én ülök előre. Végül is mit veszíthettünk? Megpróbáltuk, és jó pályát mentünk. Megvalósítottuk, amit elterveztünk, a második 250-en még javulhatunk a döntőben” – mondta Rumi a futam után.

Molnár csütörtökön egyenesen a vizsgapadból érkezett a Maty-érre – a matematika érettségijével épp olyan elégedett, mint pénteki teljesítményével a vízen.

„Mentálisan eléggé leszívott, hogy vizsga után rögtön versenyezni kellett, de már összeraktam magamat. A döntőben nincs helyezésbeli elvárásunk magunkkal szemben, a lényeg, hogy minél jobban teljesítsünk” – tette hozzá.

Buday Domonkos és Besenyei Ádám párosa a középfutamban búcsúzott.

Egyesben ezer méteren, amely az olimpiai programban is szerepel, A-döntőbe jutott Adolf Balázs– őtis megviselte, hogy jobbos evezőként nehezen kormányzott, a futam végén a stégen térdelve a vízbe hányt. Később arról beszélt: ugyan durvának tűnik, de vele ez gyakran megesik, és nem feltétlenül az okozza, hogy kihajtja magát.

„Nyilván nagyon fájt a vége, de nem erről van szó. Ilyenkor azt hiszi mindenki: »szegény Balázs, mindent beletett a pályába, és a végére meghalt«, de ez inkább a stressztől van, a futam előtti drukk a gyomromra megy. Utána megnyugszom, és ez jön ki rajtam – magyarázta. – Tenni nem szeretnék ellene, mert a rajt pillanatától mindig tudok koncentrálni, ennyi izgalom kell előtte, hogy utána jól teljesítsek.”

A döntőben elsősorban a pályát szeretné gyakorolni, edzésnek fogja fel.

„Az a cél, hogy a világbajnokságon egyenletes teljesítményt tudjak nyújtani, ehhez sok pályát kell mennem. Ilyen körülmények között nehéz a dolgunk, sok pályán belül is a hullámvölgy, nehéz tartani ugyanazt a tempót, időnként meg kell nyomni, mert visszaesik a hajó sebessége. Ha féltáv előtt sem lassulok le, és a végén sem, akkor leszek elégedett” – fejtette ki.

A versenyszámban Fejes Dániel a B-döntőben folytatja.

A-döntőbe jutott a Bragato Giada, Nagy Bianka kettős is a női kenu kettesek 500 méteres versenyében, a Balla Virág, Takács Kincső duó a B-döntőben lesz érdekelt szombaton.

A kajakosoknál ezer méteren kettős magyar győzelem született a negyedik középfutamban: Varga Ádám első, Kopasz Bálint második helyen ért célba, vagyis mindketten ott lesznek a szombati A-döntőben.

„Nem adtam ki mindent magamból, erős, kilencven százalék fölötti teljesítményt nyújtottam. Ez jó jel, szombaton már teljes erőbedobással versenyzek – értékelt a szám olimpiai bajnoka, Kopasz Bálint. – Nem akartam csatázni Ádámmal, aki végig tartotta előnyét, a célt, hogy mindkét magyar egység ott legyen a döntőben, elértük. Remélem, dobogóra állhatok majd, de nem érzem magam olyan jó formában, mint szeretném. Betudom az időjárásnak: erős a szembeszél, hideg a víz is, nem fekszik nekem, a meleget szeretem.”

Varga Ádám sokkal pozitívabban áll a helyzethez: élvezte a versenyt, és nincs gondja a széllel sem, ráadásul a döntőben a hármas pályát kapta, amit kedvezőnek ítél.

„Tegnap még túl erős volt a szél, most határeset, én tudtam rendesen evezni, a többiek, hátrébb nem annyira. A futam közben nem mertem tartalékolni, mert néhány pálya előnyösebb, ilyenkor bármi megtörténhet – nyilatkozta az ötkarikás ezüstérmes. – Tartottam végig az iramot, kicsit el is léptem a többiektől, a legvégén szerencsére már kicsit kiengedhettem. Az utolsó száz méteren a legnehezebb egy-egy másodpercet hozni a többieken, nem az előtte lévő kilencszáz... Maradt is bennem tartalék. A fináléban, a hármas pályán jobban szélárnyékban leszek, kisebb hullámokkal küzdök majd, az könnyebb lesz.”

Vízre szállt a férfi egyesek 200 méteres versenyében Birkás Balázs és Kovács Márk is, előbbi az A-, utóbbi a B-döntőbe kvalifikált. A vegyespárosoknál 500 méteren a Kiskó Réka, Béke Kornél duó már csütörtökön A-döntőbe jutott, miután az első előfutamában második lett, s pénteken a középfutamból csatlakozott hozzájuk a Dráviczky Dóra, Erdőssy Csaba kettős is. Női egyes 500 méteren Csikós Zsóka és Kiss Janka is a C-döntőben szerepel majd.