A Dakar-címvédô Maszuoka Hirosi Dubaiban már kipróbálhatta a Mitsubishi „újszülöttjét”, amely a sivatagi show-ra készült
A Dakar-címvédô Maszuoka Hirosi Dubaiban már kipróbálhatta a Mitsubishi „újszülöttjét”, amely a sivatagi show-ra készült
Bár a 25. jubileumi Dakar-rali szervezése már februárban elkezdődött, a hivatalos útvonal ismertetésére csak szerdán került sor Párizsban. A január elsején rajtoló és január 19-én befejeződő negyedszázados szaharai viadal rengeteg meglepetést tartogat. A 440 benevezettnek – akik között kilenc hölgy, 155 motoros, 125 autós és 45 kamionos található – összesen 8552 kilométert kell megtenni, amelyből 5216 kilométer a speciál szakaszok hossza. A 8552 kilométeres táv egyébként szakítást jelent a hagyományokkal, hiszen a Dakar-rali megszokott hossza 10 ezer kilométer környékén mozgott a múltban. A versenyzőknek azonban nem kell aggódniuk amiatt, hogy túl könnyű lesz a sivatagi megméretés: Hubert Auriol, a Dakar főszervezője ugyanis olyan útvonalat jelölt ki, amely során a versenyzők minden eddiginél több időt töltenek majd el a dűnék között. A 17 szakasz közül egyet Franciaországban, kettőt Spanyolországban, hármat
A 25. Dakar-rali menetrendje 1. szakasz, január 1.: Marseille–Narbonne (Franciaország) 265 km (1 km speciál). 2. szakasz, január 2.: Narbonne–Castellón (Spanyolország) 540 km (nem lesz speciál). 3. szakasz, január 3.: Castellón–Valencia (Spanyolország) 75 km (10 km speciál). 4. szakasz, január 5.: Tunisz (Tunézia)– Tozeur (Tunézia) 463 km (25 km speciál). 5. szakasz, január 6.: Tozeur–El Borma (Tunézia) 494 km (285 km speciál). 6. szakasz, január 7.: El Borma–Gadames (Líbia) 278 km (228 km speciál). 7. szakasz, január 8.: Gadames–Ghat (Líbia) 691 km (584 km speciál). 8. szakasz, január 9.: Ghat–Sabha (Líbia) 727 km (497 km speciál). 9. szakasz, január 10.: Sabha– Zilla (Líbia) 585 km (567 km speciál). 10. szakasz, január 11.: Zilla–Sarir (Líbia) 554 km (521 km speciál). 11. szakasz, január 12.: Sarir–Siva (Egyiptom) 586 km (438 km speciál). 12. szakasz, január 14.: Siva–Siva 445 km (341 km speciál). 13. szakasz, január 15.: Siva–Dakhla (Egyiptom) 657 km (569 km speciál). 14. szakasz, január 16.: Dakhla–Luxor (Egyiptom) 702 km (274 km speciál). 15. szakasz, január 17.: Luxor–Abu Rish (Egyiptom) 576 km (477 km speciál). 16. szakasz, január 18.: Abu Rish–Sharm El Sheikh (Egyiptom) 828 km (365 km speciál). 17. szakasz, január 19.: Sharm El Sheikh– Sharm El Sheikh 56 km (34 km speciál) (Január 4-én a versenyzôk Valenciából Tuniszba hajóznak át, míg január 13-án pihenônapot tartanak.)
Tunéziában, ötöt Líbiában és hatot Egyiptomban tartanak meg. Ezek közül négy szakasz különösen nehéz lesz: a hetedik, maratoni etap, amelyen semmiféle külső technikai segítséget nem lehet igénybe venni; a 10. és a 15. nap, amikor nem lehet majd használni a műholdas navigációs rendszert; valamint a 16. etap, amely a hosszúsága miatt lesz megerőltető – az egyiptomi katedrális dűnéken 828 kilométert kell majd megtenniük az akkor még versenyben lévőknek. A 25. Dakar-rali legnagyobb újdonságát azonban az jelenti, hogy a mezőny nem érinti a szenegáli fővárost, Dakart. És ez még akkor is hatalmas szenzáció, ha 1992-ben már megtörtént hasonló – akkor Párizs és Fokváros között zajlott a verseny. (Csak zárójelben: óriási kudarc volt a viadal.) A 25. Dakar-rali azonban ennek ellenére hatalmas vonzerővel bír. Ezt bizonyítja, hogy a finn Ari Vatanenhez hasonlóan két másik terepralis legenda is visszatér a Szaharába. Két 40 éves sztárról, a spanyol Jordi Arcaronsról és az olasz Edi Orioliról van szó. Ôk néhány éve még egymás ellen viaskodtak a motoros mezőnyben: 1994-ben Orioli csak 1 perc 12 másodperc előnnyel szerezte meg az aranyérmet Arcarons előtt. A két veterán a 25. Dakaron is összecsap egymással, hiszen mindketten az autós kategóriában indulnak el. Arcarons, aki 1988 és 2002 között négy ezüst- és két bronzérmet gyűjtött be a motorosoknál, januárban jelentette be a visszavonulását, néhány napja azonban közölte, hogy egy összkerékhajtású BMW X5-ös dízel terepjáróval nekivág a sivatagnak. A négyszeres Dakar-győztes Orioli 1999 után tér vissza a világ legnehezebb tereprali megméretésére. Számára nem újdonság az autózás, hiszen 1993-ban egy Mercedesszel már részt vett a Dakaron, az idén pedig egy Nissan Terranóval harmadik lett a Tunézia-ralin, amelyen három magyar páros is rajthoz állt.