Ferrari: Kiminek választania kell, küzd vagy feladja

Vágólapra másolva!
2015.06.21. 19:07
null
A Mercedesnél újabb kettős győzelmet ünnepeltek, de Hamiltonnak (elöl) ki kell találnia valamit, ha nem akarja, hogy Rosberg utolérje (Fotók: Action Images, AFP)
A legutóbbi négy F1-es futamból hármat megnyerő, Lewis Hamiltontól már csak tíz ponttal elmaradó Nico Rosberg az Osztrák Nagydíj után elmondta, minden olyan gyengéjén sikerült felülkerekednie, amely miatt tavaly elveszítette a világbajnokságot. Kimi Räikkönen megcsúszása a finn pilóta és Fernando Alonso szerint is furcsa volt, de a spanyol örül, hogy nem esett baja korábbi csapattársának. A Ferrari elnöke szerint Räikkönen eldöntheti, akar-e küzdeni a csapatért és saját jövőjéért.

Nico Rosberg tavaly az időmérőkön versenyre tudott kelni Lewis Hamiltonnal, de versenytávon rendre alulmaradt csapattársával szemben, főleg a szezon utolsó szakaszában. Elfáradt fejben, hiányzott a koncentráció, kulcspillanatokban hibázott többször is, emiatt több győzelem, valamint a világbajnoki cím is elveszett.

Az Osztrák Nagydíjon aratott győzelme után Rosberg azt mondta, végre túllépett tavalyi hiányosságain, és 2015-ben megvan az, ami világbajnoki címhez segítheti.

„Nemcsak, hogy jól rajtoltam, még a versenytempóm is jó volt, és ennek örülök a legjobban. A tavalyi idény után sokat dolgoztam azon, hogy a gyengéimet kiiktassam, és azt hiszem, ez sikerült is, a versenyeken eltűntek a sebezhető pontok – mondta a legutóbbi négy versenyből hármat megnyerő Rosberg, aki tíz ponttal marad csak el Hamiltontól az összetettben, és nagyon magabiztosnak tűnik. – A verseny végén a jobb első kerék nagyon vibrált, kértem a csapatot, tartsa szemmel a helyzetet, de nem volt nagy gond, csak a gumi kopása okozta."

Az első helyet a rajtnál elbukó Lewis Hamilton elismerte csapattársa teljesítményét, de egyben visszasírta az idény elején használt kuplungot, amely jobban feküdt neki a rajtoknál, mint az először Spanyolországban bevetett eszköz, amely bizonytalanná tette. És ez most az első helyébe került.

„Ez a verseny a rajtnál úszott el, miután elindultunk, ugyanazt a tempót diktáltuk Nicóval, sőt talán gyorsabb is volt, nagyon jó munkát végzett. Nem tudom, mi történt az indulásnál, a Spanyol Nagydíj óta a kuplung kiengedése után nagyon lassan indul el az autó. Előtte nem volt ilyen probléma – szólt Hamilton, aki nem tudja, miért büntették meg (a bokszutca kijáratánál a bal kerekei átmentek a fehér vonalon – a szerk.). – Fogalmam sincs, miért büntettek meg, nem hiszem, hogy bármilyen vonalon átmentem volna."

A két Mercedes első körös csatáját a biztonsági autó pályára küldése szakította meg, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso ugyanis összeakadt a kettes kanyart elhagyva.

Räikkönen a tavalyi Brit Nagydíjon ugyanígy pórul járt az időmérőn, csak a 18. helyről indulhatott, s az első körben nagy balesetet szenvedett. Most is egy elrontott időmérőt követően próbált meg javítani a versenyen, de a kanyar kijáratánál megcsúszott, és a szalagkorlátnak ütközve Alonso McLaren-Hondáját is magával sodorta. Nagy szerencséje volt, hogy a Ferrarin landoló McLaren nem ütötte meg a finn fejét.

„Kicsit kipörgött a kerekem, de a gázon tartottam a lábam, ilyen nagy sebességnél nem jellemző, hogy meg is csúszik az autó. A végeredményt láthatták. Rémes hétvége volt, de van ilyen" – fogalmazott szűkszavúan a finn, akiért aggódott Alonso, mert attól tartott, hogy az autójával sérülést okozott neki.

Räikkönen első körös balesete után nem volt biztató a Ferrari elnökének nyilatkozata
Räikkönen első körös balesete után nem volt biztató a Ferrari elnökének nyilatkozata

„Nagyon csúszkált a kanyarból kijövet, a lágy gumikon rajtolt, amelyek nem tapadtak annyira, mint a szuperlágyak. Jobbra-balra csúszott a Ferrari hátulja, és amikor mellé értem, Kimi elvesztette az uralmát a kocsija felett. Furcsa, hogy ez negyedik vagy ötödik fokozatban is megtörténhet. Utána hiába nyomtam a féket, már a levegőben volt az autóm – mondta Alonso. – Nem tudtam, mi történt, nem éreztem, hogy alattam van a Ferrari, csak a tükrömben láttam. Aztán megijedtem, hogy valami baja esett, hátha az autóm megütötte a fejét, ezért gyorsan kiugrottam a kocsiból. De láttam, hogy már veszi ki a kormányát, így megkönnyebbültem."

Alonso elmondta, a hétvégét tesztnek szánta a csapat, a verseny alatt össze akarták hasonlítani a két autót, de mivel Alonso egy kört sem ment végig, ez meghiúsult. A jövő heti teszt a Red Bull Ringen kulcsfontosságú lesz a csapat számára – ha a Honda-motor is úgy akarja...

A balesetet a verseny sportfelügyelő testülete a futam után megvizsgálta, de végül egyik pilótát sem találta vétkesnek. Räikkönenről Sergio Marchionne, a Ferrari elnöke beszélt biztatóan, ugyanakkor fenyegetően.

„Kimit ne becsüljék le, világbajnok, aki rengeteget tett a Scuderiáért. Most nehéz időszakot él át, ám mi mögötte állunk. A jövője csakis rajta múlik. Kiminek választania kell, küzd vagy feladja" – így az elöljáró.

A csapat reménye Sebastian Vettel maradt, akiről Marchionne elmondta, óriási szerencséje a Ferrarinak, hogy a német a télen odaszerződött. Ehhez képest a négyszeres világbajnok a Red Bull Ringen épp a csapat miatt bukta el a dobogós helyezést. Vettel azonban nem az elrontott kerékcsere miatt kesergett, hanem azért, mert a Mercedes egyébként is utolérhetetlennek bizonyult – másban bízott a rajt előtt.

„Nem mi lassultunk le a pénteki szabadedzésen mutatott tempónkhoz képest, a Mercedes gyorsult fel. A Mercedes többet mehetett az időmérős üzemmódjában, így nem tudtunk versenyezni vele – mondta Vettel. – A végén nagyon nehéz volt Massával, a kigyorsításai mindig jól sikerültek, a Williamst egyébként is nehéz megelőzni. Alig voltam gyorsabb nála, nem arról volt szó, hogy körönként egy másodperccel közelebb kerülök, és válogathatok az előzési pontok között. Sokkal tovább kellett volna tartania ennek a versenynek, hogy megelőzzem."

Felipe Massa elismerte, hogy szerencse is kellett a harmadik hely megszerzéséhez, de szerinte a Williams hosszú távon önerőből is legyűrheti a Ferrarit.

„A másik csapat hibája is kellett ahhoz, hogy előbbre lépjünk, de elég közel kellett lennünk, mert különben nem tudtunk volna élni a lehetőséggel – fogalmazott a tavalyi idényzáró óta először dobogóra álló Massa. – Miután Seb elé kerültem, csak azzal foglalkoztam, hogy tartsam a sebességemet, amely talán alacsonyabb volt, mint az övé, de sikerült előtte maradnom. A Ferrarival csatázunk a konstruktőrvébé második helyéért, fontos pontokat szereztünk, Kimi pedig kiesett. Keményen dolgozunk, hogy sebességben is felülmúljuk a Ferrarit."

Massa először állt dobogón a 2014-es idényzáró óta
Massa először állt dobogón a 2014-es idényzáró óta

TOVÁBBI NYILATKOZATOK

Valtteri Bottas (5.): – Gratulálok Felipének a dobogóhoz! Az ötödik helyezés sem rossz, élveztem a csatákat, de kár, hogy nem jobb pozíciókért küzdöttem.
Nico Hülkenberg (6.): – Tudtam, hogy Bottast lehetetlen lesz magam mögött tartani, a hatodik hely volt a maximum, és sikerült is megszereznem. Jókat csatáztunk Valtterivel, Sergio pontszerzése pedig még szebbé teszi a hétvégét.
Pastor Maldonado (7.): – Max nem igazán tiszteli a szabályokat. Az ellenfelednek helyet kell hagyni, de ő azt nem teszi meg. Többször átlépte a határt, de nincs gond, ha a sportfelügyelők nem szólnak, én sem fogok. Amikor mögötte megcsúsztam, az mentett meg, hogy bezárult a DRS. Azért nagy mentés volt tőlem.
Max Verstappen (8.): – Élveztem a csatát Pastorral, de nem láttam, mi történt vele, próbáltam a saját autómat az úton tartani. Tudtam, hogy előbb-utóbb meg fog előzni, már az is szép, hogy addig kihúztam előtte. Kvjat viszont elengedhetett volna, fordított esetben mi így teszünk, de nem is szóltam a rádión. Minek?
Sergio Pérez (9.): – Mindkét autónk pontot szerzett, ötödikek vagyunk a világbajnokságon, ez csodás, főleg a nehéz idénykezdet után. Kár a bokszkiállásnál elvesztegetett időért, emiatt át kellett küzdenem magam a két Sauberen, talán két helyezést is veszítettem a végén.
Daniel Ricciardo (10.): – Nem volt rossz versenyem. A végén talán Pérezt utolérhettem volna, de nem akartam a dobogóért küzdő Felipe és Seb útjába állni. A mezőny végértől rajtolva szép eredmény a tizedik helyezés.
Felipe Nasr (11.): – Szinte végig azzal kellett foglalkoznom, hogy ne hevüljenek túl a fékek, így védekezni és támadni is nehéz volt. Túl jó lehetőség volt ez a mostani, nagy kár, hogy elszalasztottuk.
Danyiil Kvjat (12.): – Az első körben eltört az első légterelőm, az autó is károsodott, s ez kihatott a versenyemre. Ha nincs ez a balszerencse, pontot szerezhettem volna.
Marcus Ericsson (13.): – A rajtnál kiugrottam, a balesetnél a törmelékek tönkretették a légterelőmet, így kétszer is a bokszban jártam a verseny elején, később pedig kétszer leállt a kocsi elektronikus rendszere, s újra kellett indítani.
Roberto Merhi (14.): – Örülök a tizennegyedik helynek, ez a csapat idei legjobb eredménye. Erős hétvégénk volt, örülök, hogy az időmérő után a versenyen is gyorsak voltunk.
Romain Grosjean (feladta): – Nem volt rossz az autó, de nehéz volt a gumikat az ideális hőfokon tartanom, mindig valaki előttem volt. A szuperlágy gumikra váltva jobb lett a kocsi, de hiába reménykedtem a jó eredményben, a váltó egyszer csak beragadt, és ott véget is ért a viadalom.
Carlos Sainz Jr. (feladta): – Élveztem a versenyt, az elején sok csatát vívtam, de a kerékcserém után hirtelen elszállt az autó ereje, és ott véget is ért a futamom.
Jenson Button (feladta): – Nem volt baj az autóval, csak egyszerűen furcsa volt, ezért úgy döntöttünk, megállok. Semmi értelme tönkretenni a vadonatúj motort. A Magyar Nagydíj kedvezhet számunkra, ott ráhajthatunk a jó eredményre.
Will Stevens (feladta): – Kár, hogy így végződött a hétvége, jobban indult. Az első körös karambol során szétrepülő törmelékek miatt megsérült az autóm, nem tudtam folytatni.

OSZTRÁK NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY (71 KÖR, 307.020 KM)
1.
Nico Rosberg
német
Mercedes
1:30:16.930
2. Lewis Hamilton brit Mercedes 8.800 mp h.*
3. Felipe Massa brazil Williams-Mercedes 17.573 mp h.
4. Sebastian Vettel német Ferrari 18.181 mp h.
5. Valtteri Bottas finn Williams-Mercedes 53.604 mp h.
6. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 1:04.075 p h.
7. Pastor Maldonado venezuelai Lotus-Mercedes 1 kör h.
8. Max Verstappen holland Toro Rosso-Renault 1 kör h.
9. Sergio Pérez mexikói Force India-Mercedes 1 kör h.
10. Daniel Ricciardo ausztrál Red Bull-Renault 1 kör h.
11. Felipe Nasr brazil Sauber-Ferrari 1 kör h.
12. Danyiil Kvjat orosz Red Bull-Renault 1 kör h.
13. Marcus Ericsson svéd Sauber-Ferrari 2 kör h.
14. Roberto Merhi spanyol Marussia-Ferrari 3 kör h.
*5 másodperces időbüntetés után
FELADTA
megtett körök
Romain Grosjean
francia
Lotus-Mercedes
35
Carlos Sainz Jr. spanyol Toro Rosso-Renault 35
Jenson Button brit McLaren-Honda 8
Will Stevens brit Marussia-Ferrari 1
Kimi Räikkönen finn Ferrari 0
Fernando Alonso spanyol McLaren-Honda 0
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Lewis Hamilton 4 8 8 169
2. Nico Rosberg 3 8 8 159
3. Sebastian Vettel 1 5 8 120
4. Kimi Räikkönen 1 6 72
5. Valtteri Bottas 1 6 67
6. Felipe Massa 1 7 62
7. Daniel Ricciardo 7 36
8. Danyiil Kvjat 5 19
9. Nico Hülkenberg 3 18
10. Romain Grosjean 4 17
11. Felipe Nasr 3 16
12. Sergio Pérez 4 13
13. Pastor Maldonado 2 12
14. Max Verstappen 2 10
15. Carlos Sainz Jr. 4 9
16. Marcus Ericsson 2 5
17. Jenson Button 1 4
KONSTRUKTŐRÖK
1. Mercedes 328
2. Ferrari 192
3. Williams-Mercedes 129
4. Red Bull-Renault 55
5. Force India-Mercedes 31
6. Lotus-Mercedes 29
7. Sauber-Ferrari 21
8. Toro Rosso-Renault 19
9. McLaren-Honda 4
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik