ZSOLDOS BARNA 2021.10.28 09:06 Frissítve: 2021.10.28 09:11

F1: meghódította a száguldó cirkusz az Egyesült Államokat

Az Amerikai Nagydíj hétvégéjét 400 ezer néző izgulta végig a lelátókon, pedig a sorozat korábban évtizedek alatt sem tudta belopni magát a tengerentúliak szívébe. De mi változott hirtelen?

 

A versenyhétvége három napja alatt 400 ezren szurkoltak az Amerikai Nagydíjon (Fotó: AFP)

Kígyózó sorok, tömött lelátók és elképesztő fiesztahangulat – néhány évvel ezelőtt a Formula–1 még csak álmodozhatott hasonló képsorokról az Egyesült Államokban, ám úgy tűnik, végre megtört a jég, és sok-sok keserves próbálkozás után a sportág meg tudta kedveltetni magát az amerikaiakkal.

LEWIS HAMILTON
„A kezdetek óta tudjuk, hogy óriási lehetőségek rejlenek az USA-ban. Jártam már NASCAR-versenyen, NBA- és NFL-meccsen, és mindig azt tapasztaltam, hogy az ittenieknek sportból sosem elég, mindig többet akarnak. Az elmúlt években az F1 népszerűsége is meredeken ível felfelé, egyre többen köteleződnek el mellette. Sok olyan barátom van, akik korábban azt sem tudták, mivel foglalkozom, most viszont e-mailekkel bombáznak, mert rákaptak az F1-re, és alig várják, hogy nagydíjra jöhessenek.” – vélta a hétszeres világbajnok.

Pedig, bizarr módon, egyetlen másik országban sem rendeztek annyi F1-es nagydíjat, mint az USA-ban, sőt máig egyedülálló módon 1982-ben háromszor is megfordult ott a mezőny, mégis újra meg újra rá kellett döbbennie mindenkinek, mennyire nem villanyozza fel a sorozat a helyieket.

Hiába próbálkoztak 1950 óta tíz különböző helyszínnel, eddig elmaradt az átütő siker, sőt jó ideig úgy tűnt, a botrányos 2005-ös indianapolisi futammal – amelyen csak hat autó állt fel a rajtrácsra – az utolsó szöget is beverték az F1 koporsójába Amerikában.

A sorozatot évtizedeken át irányító Bernie Ecclestone azonban nem volt hajlandó beletörődni „a vereségbe”, ebben a végletekig pénzközpontú közegben ugyanis az USA olyan életbe vágóan fontos piacot jelent, amelyet nem lehetett csak úgy veszni hagyni.

Így bár 2008 és 2011 között nem rendeztek versenyt az Egyesült Államokban, 2012-ben egy ambiciózus és merész, ugyanakkor észszerű projekt keretében visszatért a mezőny az újonnan épített austini pályára. A helyszínt illetően szándékosan esett a választás a déli Texasra, hogy a latin-amerikai térségből is jöjjenek rajongók, és erre utal a létesítmény neve is, magyarra fordítva: „Amerikák pályája.”

F1-ES HELYSZÍNEK AZ USA-BAN
Watkins Glen
20 verseny (1961–1980)
Indianapolis
19 verseny* (1950–1960, 2000–2007)
Austin
9 verseny (2012–2019, 2021)
Long Beach
8 verseny (1976–1983)
Detroit
7 verseny (1982–1988)
Phoenix
3 verseny (1989–1991)
Las Vegas
2 verseny (1981, 1982)
Sebring
1 verseny (1959)
Riverside
1 verseny (1960)
Dallas1 verseny (1984)
*: 1950 és 1960 között az Indy 500 beleszámított az F1-es vb-sorozatba

Bár az 1950-es kezdetektől 1991-ig minden egyes évben rendeztek futamot az Egyesült Államokban, majd 2000-től 2007-ig is, újabb rövid kihagyás után, 2012-ben a helyi lapokban mégis olyan szájbarágós cikkek születtek a sorozatról, mintha a mezőny a Marsról érkezne.

Az egyik újság „WTF1” szalagcímmel jelent meg, ami némileg finomított fordításban azt jelenti, „Mi a franc az az F1?”, vagyis kilenc éve tényleg a nulláról kellett kezdeni a szurkolóbázis kiépítését.

Noha az első austini években is szépszámú közönség jelent meg a helyszínen, igazán átütő sikerről csak az idén beszélhettünk, amikor a három nap alatt 400 ezren szurkoltak a pálya mellett.

A hirtelen megugró népszerűség oka sokrétű, bár a hétvégén a nemzetközi média elég agresszív kampánnyal próbálta meg a Netflix kulisszák mögötti F1-es sorozatának tulajdonítani a sikert.

Természetesen tagadhatatlan a „Drive To Survive” eddigi három évadának hatása, hiszen az USA-ban sokan tényleg általa hallottak először a sportágról, ugyanakkor más tényezők is szerepet játszottak a fellendülésben. Nem lehet figyelmen kívül hagyni például a közösségi médiát, melyet a 2017 előtti Ecclestone-érában teljesen elhanyagoltak.

A korábbi vezető tudatosan kreált az F1-ből olyan zárt és exkluzív világot, melynek vonzerejét épp a megközelíthetetlensége jelentette, a vele járó anyagi előnyök mellett azonban ennek nyilván számos hátulütője is volt.

ROSS BRAWN
„Max Verstappen és Lewis Hamilton harca szenzációs hétvégét koronázott meg, mindennap telt ház volt nagyszerű időjárással és fantasztikus hangulattal megspékelve. Az amerikai rajongók elköteleződése most már nagyon erős az F1 iránt, pedig a sportág évekig legfeljebb távoli hobbinak számított. A szurkolók immár tudják, kik a versenyzők, ismerik a személyiségüket és az F1 finomságait. Nagyon izgalmas ez a jelenség, ami azt is mutatja, hogy az USA-ban simán lehet két, de akár több futam is” – mondta az F1 ügyvezető igazgatója.

Az Egyesült Államokban tényleg csak az elmúlt négy évben, az amerikai Liberty Media hatalomátvételével jutott el igazán széles körhöz az F1 híre, így a népszerűség lassan, de biztosan nőtt, miközben „az éhséget” a járvány okozta tavalyi kihagyás is növelte.

Mindehhez hozzávéve a régóta lelkes közép- és dél-amerikai rajongókat, megkaptuk azt a fantasztikus hangulatú versenyhétvégét, amelyet az idén láthattunk.

Az NBA-vel kötött stratégiai partneri kapcsolat szintén jó ötlet, hiszen a világsajtót gyorsan bejárták azok a képsorok, amelyeken a pilóták Chris Boshékkal dobálnak kosárra, ahogy a legendás Shaquille O’Neal extravagáns díjátadós „magánszáma” is emlékezetes marad.

Bátran kijelenthető tehát, hogy a vb-sorozat és az USA kapcsolata sosem volt ennyire virágzó, a jövő pedig még fényesebb, hiszen 2022-től Austin mellé csatlakozik Miami, és a folytatásban Las Vegas vagy New York is jó eséllyel bekerül a menetrendbe. Bár beletelt hét évtizedbe, az F1 csak meghódította Amerikát.

KUDARCBA FULLADÓ PRÓBÁLKOZÁSOK
Az F1 kezdeti kísérletei Sebringben, majd Riverside-ban egyaránt érdektelenségbe fulladtak, és bár Watkins Glen az 1960-as években viszonylag népszerű helyszínnek számított, a későbbiekben túl veszélyessé vált, aztán infrastrukturális szempontból sem felelt már meg a kor igényeinek. Bernie Ecclestone ezután Long Beachnél álmodta meg „a nyugati part Monacóját”, de a biztató kezdetek után üzleti okok miatt meghiúsult a folytatás. A két Las Vegas-i futam az 1980-as évek elején szánalmas vergődésbe torkollt a Caesars Palace kaszinó ütött-kopott parkolójában, a dallasi hőségben pedig szó szerint szétesett az utcai pálya. Az unalmas, csúszós, hepehupás detroiti aszfaltcsíkon sem vetette meg a lábát az F1, ahogy a phoenixi három futam sem izgatott sokakat. Nyolc év amerikai távollét után 2000-ben szép tömeg verődött össze Indianapolisban, de a kezdeti érdeklődés évről évre csökkent, a 2005-ös botrány pedig megpecsételte a futam sorsát. Bár ennyi kudarc után sokan tartottak a 2012-es austini újrakezdéstől, mára a texasi verseny minden szempontból sikertörténetnek számít.

2021.12.06 23:56:23

F1 ZSOLDOS BARNA

NS-VÉLEMÉNY. Néhány apró, kötelező érvényű technikai módosítás mégis elég volt, hogy az erősorrend kiegyenlítődjön az élen.

2021.12.05 17:50:03

F1 H. L.

A két vb-aspiráns pontazonossággal utazik a jövő hétvégi idényzáróra.

2021.12.04 16:22:06

F1 H. L.

A holland óriási fölényben volt az utolsó gyors körén, azonban hibázott és a falat is eltalálta a Red Bull-lal.

2021.12.03 16:06:59

F1 B. Ö. B.

Leclerc miatt a tervezettnél kicsivel korábban kellett leinteni az edzést, amelyet a Mercedes párosa zárt az élen.

2021.12.03 11:55:45

F1 B. Ö. B.

Eddig közel van egymáshoz a Mercedes és a Red Bull az F1 leggyorsabb utcai pályáján.