ZSOLDOS BARNA
2022.07.27 14:58 Frissítve: 2022.07.27 14:58

F1: Csak az jelent gondot, hogy hónapok óta elkelt minden jegy – Gyulay Zsolt

Sokan még mindig nem hiszik el, hogy hiába próbálkoznak jegyhez jutni a hétvégi F1-es Magyar Nagydíjra – mondta el a Hungaroringet irányító Gyulay Zsolt, akivel a rendezés más kihívásairól is beszélgettünk.

Gyulay Zsolt nem viccelt, amikor áprilisban bejelentette: elfogytak a Magyar Nagydíj versenynapjára szóló jegyek (Fotó: Földi Imre)

 

– Hogy zajlanak a Magyar Nagydíj előtti napokban az előkészületek?
– Múlt héten volt az utolsó operatív bizottsági ülésünk, de mindennap van feladat – válaszolta a Nemzeti Sport kérdésére Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója. – Nem lehet eleget hangsúlyozni, milyen nagy létszámú tömeg fordul meg itt egy versenyhétvége alatt.

– Mi jelenti ilyenkor a legnagyobb kihívást?
– Tulajdonképpen minden. Kívülről nehéz belelátni, mennyi mindenre kell odafigyelnünk. A parkolók helyzete, a fű magassága, a jegyhiány – sokan egyszerűen nem értik meg, hogy még az idei lelátóbővítéssel együtt is minden belépő elkelt, és nem tudunk többet értékesíteni. Még a Paddock Clubba sem lehet már kapni. Ez körülbelül százezer nézőt jelent csak vasárnap, és már pénteken is 80-90 százalékos lesz a telítettség. Április elején jelentettük be, hogy elfogytak a jegyek, és akkor sokan azt hitték, tréfálunk. A mai napig százával kapom a telefonokat, hol lehetne még vásárolni, de csak azt tudom válaszolni, hogy sehol.

Ki nyeri meg az F1-es Magyar Nagydíjat?

Charles Leclerc   (2649)
Max Verstappen   (2613)
Lewis Hamilton   (1157)
más   (458)
Carlos Sainz Jr.   (360)
George Russell   (215)
Sergio Pérez   (168)
Összes szavazat: 7620
Szavazás kezdete: 2022. 07. 25
 

– Ez annak fényében kissé bosszantó, hogy az elmúlt évek tervei alapján már állnia kellene a nagyobb befogadóképességű lelátóknak?
– Igen. Régóta beszélgetünk erről, és épp amikor eljutottunk abba a fázisba, hogy minden adott lenne a felújításhoz, életbe lépett általános egy beruházási stop, ami egyébként a jelenlegi helyzetben teljesen érthető. A nagyarányú jegyigénylés fontos tanulsága, hogy a jövőben telepíthető és lebontható mobillelátókat kell létesíteni, ahogy fogynak a jegyek. De a közművek modernizációja is prioritás, például nemrég csőtöréssel szembesültünk. Ez a műszaki állapot 2024-ig talán még elbírja az F1-et, utána viszont már nem.

– Mennyien nézik a Magyar Nagydíjat?
– Az élő közvetítéseket százmillió felett, csak a tévében. És ehhez adódnak hozzá az ismétlések, valamint a többi platform. Tavalyelőtt mi voltunk a legnézettebbek, amikor nem engedhettünk be nézőket a járvány miatt.

– Marketing vagy turisztikai szempontból megtérül a rendezés? A jogdíj köztudottan magas.
– Nagyon magas. De különböző könyvvizsgáló cégekkel dolgozunk együtt, amelyek kifejezetten azt számolják, hány külföldi hány napot tölt itt és mennyit költ, ezek az adatok pedig még mindig azt mutatják, hogy a nagydíj kétszer annyi pénzt hoz, mint amennyibe a jogdíj kerül. Az F1 abból a szempontból is egyedülálló, hogy a jegybevételekből eltartod a pályát és fedezed a rendezési költségeket.

– A rajongói programokat tekintve minden visszaáll a járvány előtti állapotba?
– Igen, idén is lesz szurkolói zóna rengeteg kiegészítőprogrammal, játékokkal, zenével. Megtartjuk a csütörtöki bokszlátogatást is, amelyre – a biztonsági okokból fakadó létszámkorlátozás miatt – azok vehetnek belépőt, akik érvényes hétvégi bérlettel rendelkeznek.

– Az Osztrák Nagydíjon nagy felháborodást okozott sok – részeg... – szurkoló minősíthetetlen viselkedése. Hogy lehet kiszűrni a renitenseket?
– Ilyen hatalmas területen nagyon nehéz kezelni a szurkolókat – főleg az ilyen „vidámakat”. De nálunk például nem engedélyezett a füstbomba, és aki ezzel próbálkozik, azt ki kell emelni. Persze ez sem egyszerű feladat, de profi biztonsági szolgálattal megoldható. Eddig nem volt nálunk semmiféle atrocitás, mindenki jól érezte magát, bízzunk benne, hogy ezúttal sem lesz gond. Azért Spielbergben mintegy hatvanezer holland volt, nálunk ennél kevesebben lesznek.

Idén is a klasszikus herendi porcelánt kapják a dobogósok vagy ezúttal a névadó szponzor ragaszkodik a saját trófeájához?
– Sajnos utóbbi. Ezért most nem adhatjuk át a klasszikus trófeákat.

A Magyar Nagydíj szerződése 2027 végéig érvényes. A hétvégén zajlanak majd beszélgetések az esetleges hosszabbításról?
– Igen, péntek reggel jön Palkovics miniszter úr az F1 elnök-vezérigazgatójához, Stefano Domenicalihoz. Szeretnénk 2032-ig hosszabbítani, de rengeteg tisztázandó kérdést kell még átbeszélni. Az a hosszú távú feladatunk, hogy itt tartsuk a világbajnoki sorozatot.

Kiszámoltam, hogy történelmi mérföldkőhöz érkezett a futam. Az F1 első 36 évében nem rendeztek Magyar Nagydíjat, most viszont már a 37. következik, vagyis a sorozat 1950 óta íródó történetében több az olyan év, amelyben volt Magyar Nagydíj, mint amelyben nem.
– Hű, ez valóban fontos mérföldkő! Szerintem már eddig is történelmi jelentőségű volt, hogy ennyi nagydíjat meg tudtunk rendezni, és szerintem Magyarország büszke lehet rá, hogy egy ilyen sorozatban benne maradt közel négy évtizedig. Az F1 jelenlegi fejlődése brutális mértékű, ami nagyon jó a promótereknek. És ha megnézzük, hogy az eddigi „szent tehenek” sincsenek biztonságban, még inkább felértékelődik a magyar futam. Eljutottunk odáig, hogy Monacóba belekötnek?! Ez azért sokatmondó. Az F1 vezetői mindent nagyítóval néznek, és tudomásul kell venni, hogy senkinek sincs bérelt helye.

2022.11.20 11:59:53

F1 nemzetisport.hu

A monacóinak remek futama volt Abu-Dzabiban, és sikerült megszereznie az egyéni második helyet.

2022.11.19 13:00:10

F1 nemzetisport.hu

A holland 228 ezreddel előzte meg Pérezt; míg a Mercedes az ötödik és a hatodik helyet foglalta el.

2022.11.19 11:00:11

F1 nemzetisport.hu

A mexikóit a csapattárs és a két Mercedes követte, míg a Ferrari top 5-ön kívül a harmadik edzésen.

2022.11.18 13:29:06

F1 nemzetisport.hu

A holland 341 ezreddel előzte meg Russellt, míg a harmadik helyen Leclerc zárt.

2022.11.18 10:41:22

F1 nemzetisport.hu

A brit 220 ezreddel előzte meg a csapattársát, míg a harmadik Leclerc hátránya 255 ezred volt.