F1: a Ferrari még sosem nyert százast – jön az ezredik futam!

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2019.04.10. 10:15
null
Az F1 eddigi „kerek százas” futamainak győztesei között világbajnokok mellett tragikus sorsú legenda is szerepel
A hét végi Kínai Nagydíj lesz a Formula–1-es világbajnokság történetének 1000. versenye. Az első kilenc kerek százas mérföldkő megmutatja, milyen színes az F1 világa, van köztük európai, afrikai, amerikai és ázsiai futam, világbajnokok sora ünnepelt, volt hatalmas botrány, megmásított végeredmény is, csak egyvalami nem: a kezdetektől az F1-ben vitézkedő Ferrari győzelme.

Összeállításunkban a dobogósok feltüntetésével, rövid videókkal és rövid leírással emlékezünk a futamokra.

A 100.: 1961 – Német Nagydíj, Nürburgring
1. Stirling Moss (brit, Lotus-Climax)
2. Wolfgang von Trips (német, Ferrari) 21.4 mp h.
3. Phil Hill (amerikai, Ferrari) 22.5 mp h.

A Ferrari uralta az idényt a klasszikus „cápaorrú” 156-ossal, négy futamot nyert egymás után, de az esős Nürburgringen Stirling Moss visszaverte az olaszok támadásait, és 21 másodperces előnnyel ért célba a Lotusszal. Ez volt karrierje 16., egyben utolsó győzelme.

A 200.: 1971 – Monacói Nagydíj
1. Jackie Stewart (brit, Tyrrell-Ford)
2. Ronnie Peterson (svéd, March-Ford) 25.6 mp h.
3. Jacky Ickx (belga, Ferrari) 53.3 mp h.

Jackie Stewart a pole-ból indulva, a verseny leggyorsabb körét futva aratott rajt-cél győzelmet Tyrrell-Fordjával, útban második világbajnoki címe felé. A második helyen célba érő Ronnie Peterson karrierje első dobogós helyezését jegyezte.

A 300.: 1978 – Dél-afrikai Nagydíj
1. Ronnie Peterson (svéd, Lotus-Ford)
2. Patrick Depailler (francia, Tyrrell-Ford) 0.466 mp h.
3. John Watson (brit, Brabham-Alfa Romeo) 4.442 mp h.

A következő mérföldkő elérésének Ronnie Peterson volt a nyertese a Lotusszal, igaz, az utolsó körig nem is állt az élen: vezetett Mario Andretti, Jody Scheckter, Riccardo Patrese és Patrick Depailler is, de mindannyiuknak gondjuk adódott az autójukkal, és a 11. helyről rajtoló svéd győzött.

A 400.: 1984 – Osztrák Nagydíj
1. Niki Lauda (osztrák, McLaren-TAG Porsche)
2. Nelson Piquet (brazil, Brabham-BMW) 23.525 mp h.
3. Michele Alboreto (olasz, Ferrari) 48.998 mp h.

Niki Lauda az 1970-es években hét Osztrák Nagydíjon indult, s hiába vágott neki háromszor is a pole-ból, az 1977-es 2. hely volt számára a csúcs hazai pályán. Aztán 1984-ben a McLarennel előbb megelőzte a megcsúszó Nelson Piquet-t, majd váltóhibás autójával megőrizte az első helyét. Ez volt az első vb-futam, amelyen csak turbómotoros autó állt rajthoz.

Az 500.: 1990 – Ausztrál Nagydíj
1. Nelson Piquet (brazil, Benetton-Ford)
2. Nigel Mansell (brit, Ferrari) 3.129 mp h.
3. Alain Prost (francia, Ferrari) 37.259 mp h.

A Japán Nagydíj drámája után az idényzárón Ayrton Senna és Alain Prost újabb csatája az élen álló brazil kicsúszása miatt elmaradt. A győzelmet Nelson Piquet szerezte meg a Benettonnal, miután visszaverte a ferraris Nigel Mansell utolsó körös támadását.

A 600.: 1997 – Argentin Nagydíj
1. Jacques Villeneuve (kanadai, Williams-Renault)
2. Eddie Irvine (ír, Ferrari) 0.979 mp h.
3. Raf Schumacher (német, Jordan-Peugeot) 12.089 mp h.

Átesett az F1 egy generációváltáson, a vb-címért a ferraris Michael Schumacher és a Williams-Renault-t kormányzó Jacques Villeneuve csatázott. A német rajtbaleset után kiesett, a kanadai pedig visszaverte a másik Ferrari-pilóta, Eddie Irvine támadásait.

A 700.: 2003 – Brazil Nagydíj
1. Giancarlo Fisichella (olasz, Jordan-Ford)
2. Kimi Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 0.945 mp h.
3. Fernando Alonso (spanyol, Renault) 6.348 mp h.
(a videó a „Megtekintés a YouTube-on” sorra kattintva tekinthető meg)

A Ferrari-uralom éveiben sem jött össze a győzelem kerek százason. Klasszikus esős káoszfutam volt, egymás után csúsztak ki az autók. Fernando Alonso balesete után aztán le is intették, és bár a dobogó tetejére még Kimi Räikkönen állt, végül Giancarlo Fisichelláé (Jordan) lett a győzelem.

A 800.: 2008 – Szingapúri Nagydíj
1. Fernando Alonso (spanyol, Renault)
2. Nico Rosberg (német, Williams-Toyota) 2.957 mp h.
3. Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes) 5.917 mp h.

Felipe Massa vezetett a Ferrarival az F1 első éjszakai versenyén, amikor Nelsinho Piquet a falnak ütközött a Renault-val – egy évvel később derült ki, hogy szándékosan, annak érdekében, hogy csapattársa, Fernando Alonso nyerjen. A Ferrari elrontott tankolása után sikerrel is járt.

A 900.: 2014 – Bahreini Nagydíj
1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes)
2. Nico Rosberg (német, Mercedes) 1.085 mp h.
3. Sergio Pérez (mexikói, Force India-Mercedes) 24.067 mp h.
(a videó a „Megtekintés a YouTube-on” sorra kattintva tekinthető meg)

A hibrid motoros F1 első éveiben nyomasztó volt a Mercedes fölénye, a vb-nek csak a német csapaton belüli harc adhatott izgalmat. Bahreinben Lewis Hamilton és Nico Rosberg még minden ellenségeskedéstől mentes, klasszikus kerék a kerék elleni küzdelemben vívott egymással – a brit sikerével.

Legfrissebb hírek

Az FIA elutasította a Red Bull óvását; Norris büntetést kapott – hivatalos

F1
6 órája

„Csodálatos érzés visszatérni a dobogó felső fokára” – a Mercedes tovább vinné a lendületet

F1
9 órája

A Red Bull óvást nyújtott be a győztes Russell ellen – hivatalos

F1
10 órája

„Csakis magamat hibáztathatom” – Norris elnézést kért a McLarentől és Piastritól is

F1
11 órája

Lawson és Gasly is csak a bokszutcából indul Montrealban

F1
14 órája

Russell nyert, Antonelli először dobogón; a két McLaren összeütközött Kanadában

F1
14 órája

Leclerc az elpuskázott pole pozíció miatt bosszankodott; Hamilton szerint az első sor is elérhetetlen volt

F1
19 órája

„Teljes időpazarlás, nagyon gyerekes!” – Verstappent felbosszantották az időmérő után

F1
22 órája
Ezek is érdekelhetik