A száguldó cirkusz artistái

Vágólapra másolva!
2017.06.08. 10:16
null
Jacques Villeneuve (elöl) és Michael Schumacher nagyon tudott előzni… (Fotó: AFP)
Címkék
Sokan nem látnak nagy izgalmat a Formula–1-ben – a versenyautók körbe-körbe száguldása nem túlzottan kelti fel érdeklődésüket. Mások már többet tudnak a versenyek mögött meghúzódó taktikai elemekről is, például hogy időjárástól, pályától függően milyen gumikat tesznek az autóra vagy a futam egyes szakaszaiban melyik stratégiát alkalmazzák a versenyzők. Számukra már jóval nagyobb jelentőséggel bír egy verseny és az ott történő kisebb-nagyobb események. De milyen pszichológiai vonatkozása van a versenynek a pilóták szemszögéből?

Egy Formula–1-es pilóta teljesítményének alappillére az autója, amit a háttércsapat a folyamatos mérnöki és technológiai fejlesztésekkel igyekszik biztosítani. Ha ez adott, a versenyzőn a sor, hogy kihozza magából és autójából a maximumot. Ennek elérése nem egyszerű, az autóversenyzők rendkívül nagy fiziológiai és pszichológiai megterhelésnek vannak kitéve egy futam alatt. Lássuk, mit jelent ez pontosan.

Keményebb, mint a Tour de France

Az egyik legalapvetőbb fizikai megterhelés, ami a versenyzőt éri a gravitációs erő. A Formula–1-es pilóták esetében a gyorsítási szakaszokban 1 G, míg fékezésnél vagy kanyarokban akár

5 G ERŐ, VAGYIS TESTSÚLYUK ÖTSZÖRÖSE IS HATHAT RÁJUK.

Segíthet felmérni ennek valódi mértékét, ha tudjuk, hogy egy utcai autósnak már 0.3 G esetén is csökkentacselekvőképessége.

Ugyancsak veszélyeztető faktor, hogy a szervezetnek folyamatosan dolgoznia kell a túlhevülés elkerülésén és a test folyamatos hűtésén. Ez az egyik legnagyobb kihívás lehet a versenyzők számára, hiszen nemcsak ők maguk, de autójuk is folyamatosan hőt termel, ami akadályozza ezt a folyamatot. A túl magas hőmérséklet a kognitív működésre is befolyással lehet: csökkentheti a reakcióidőt, ami súlyos következményekkel járhat.

A túlhevülés veszélyére a szervezet izzadással válaszol – ez egy eszköz arra, hogy megelőzze azt. Egy átlagos Forma 1-es versenyző testsúlyának 5 százalékát, körülbelül 3-4 liter folyadékot veszít egy futam alatt. A pilóták folyadékbevitelét általában fél literre korlátozzák, ami ahhoz vezet, hogy a futam végére nagymértékű dehidratáltsággal küzdenek– erőteljesebbel, mint azok a kerékpározók, akik túl vannak a Tour de France 200 km-es hegyi szakaszán.

A soktaktikai elem mellett kiemelten fontos, hogy a versenyzők mentálisan is felkészültek legyenek. De milyen pszichológiai tényezők vezethetik sikerre a pilótákat?

A sikeres versenyzők először is kellően asszertívak, már-már agresszívak: nyomást helyeznek ellenfelükre, a nem létező helyeket is keresik az előzésre, sőt erre inkább ők maguk teremtenek lehetőséget. Sokkal inkább támadják az előttük lévőt, minthogy árnyékként követik őket és várnak egy esetlegesenkialakuló résre.

AZ AGRESSZIÓ AZONBAN NYUGALOMMAL IS TÁRSUL,

ami lehetővé teszi, hogy akialakulvagy megteremtett helyeket kihasználják és előrébb lépjenek.
A siker eléréséhez szükség van emellett egy olyan kiterjedt figyelemre, ami egyrészt a környezet viselkedésére, alakulására irányul – annak érdekében, hogy a többi versenyző szándékát megfejtse –, másrészt pedig ami saját reakcióik, érzelmeik és gondolataik monitorozását szolgálja. Mindezek azonban olyan rövid idő alatt történnek, hogy elengedhetetlen a gyors döntéshozás készsége, az erős koncentráció és a lehető legnagyobb tudatosság kialakítása is.

Egy Formula–1-es futamon kimondottan nehéz fejben végig a versenyben maradni, éppen ezért nagyon fontos a versenyzők számára a megfelelő mentális erő kialakítása. Ahogy Sir Jackie Stewart háromszoros Forma 1-es világbajnok mondta egy interjújában: „The mind is everything”(szabad fordításban: „Fejben dől el”).

 

Legfrissebb hírek

F1 75: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból

F1
5 órája

Brownt nem lepte meg Horner távozása; Verstappen már a Belga Nagydíjon bejelentést tehet?

F1
Tegnap, 13:37

F1 75: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről

F1
Tegnap, 9:16

F1 75: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban

F1
2025.07.20. 10:15

F1 75: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét

F1
2025.07.19. 12:08

F1 75: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett

F1
2025.07.18. 12:24

F1 75: a legnagyobb csata egy második helyért

F1
2025.07.17. 12:33

F1 75: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában

F1
2025.07.16. 13:42
Ezek is érdekelhetik