A McLarené az első rajtsor a Ferrari hazai versenyén

Vágólapra másolva!
2012.09.08. 13:45
null
Lewis Hamilton a Magyar Nagydíj után Monzában is a pole-ból rajtolhat (Fotók: Reuters)
Címkék
Bár a 3. szabadedzés eredményei alapján Fernando Alonso és Lewis Hamilton volt a két fő esélyes a pole pozíció megszerzésére az Olasz Nagydíj hivatalos időmérő edzésén, és bár a spanyol az első két szakaszt az élen is zárta, végül az angolé lett az első rajtkocka Monzában. Alonso a Ferrari hátsó stabilizátorának törése miatt a 10. rajthelyre szorult. Hamilton mellől csapattársa, Jenson Button indulhat, míg a második sor Felipe Massáé és Michael Schumacheré. Paul di Resta az edzés meglepetését szolgáltatva a 4. pozícióban zárt, de váltócsere miatti büntetése miatt csak a 9. helyről startol majd.

Fernando Alonso a Ferrari stabilizátorának törése miatt képtelen volt ugyanazt a tempót produkálni az Olasz Nagydíj időmérő edzésének pole pozícióról döntő utolsó szakaszában, így csak a 10. rajtkockát szerezte meg Monzában. Ha a Ferrari a hibás alkatrészt ki akarja cserélni a verseny előtt (és miért ne akarná?), a szigorú szabályok miatt a boxutcából kellene rajtolnia.

Pedig azt mondta az időmérő előtt, hogy még úgy is lehet világbajnok, ha további versenyeken marad pont nélkül. Monzában máris aggódhat…

A pole így Lewis Hamiltoné lett, aki mellől Jenson Button indulhat az első sorból. A második sor Felipe Massáé (a brazil a tavalyi Kanadai Nagydíj óta nem indult ennyire előkelő helyről) és Michael Schumacheré, utóbbi a gyengébb magyar és belga kvalifikáció után tért vissza a második sorba.

Utána is németek következnek, a harmadik sor Sebastian Vettelé és Nico Rosbergé lett.

A Force India a remek tempója ellenére csalódott lehet: Paul di Resta a 4. helyen zárta az időmérőt, de váltócsere miatt megbüntették, és a 9. pozícióból rajtol, míg Nico Hülkenberg az autója hibája miatt egyetlen mért kört sem tudott menni, így a 24. rajthely lesz az övé.

A verseny vasárnap 14 órakor kezdődik.

ELŐZMÉNYEK

A Red Bull számára eddig nem alakul jól az Olasz Nagydíj, a három szabadedzésen egy kilencedik helyezés a legjobb, amit fel tudott mutatni a világbajnoki címvédő gárda. Egy hete Belgiumban Sebastian Vettel a 10., Mark Webber pedig a 12. rajtkockából indult – akár ismét az lehetett a fő kérdés velük kapcsolatban, hogy bejutnak-e az időmérő 3. szakaszába.

A szombat délutáni időmérőn elért eredményéhez képest két versenyzőnek kell büntetésre számítania: Paul di Restát váltócsere miatt öt rajthellyel sorolják hátrébb, míg Pastor Maldonadót a Belga GP-n elkövetett szabálytalanságai (kiugrott a rajtnál, majd nekiment Timo Glocknak) kétszer ennyi szankcióval sújtották.

A legrosszabbul a spái rajtbalesetet okozó Romain Grosjean járt, akit eltiltottak, így Monzában Jérome d'Ambrosio helyettesíti a Lotusnál.

Az időjárás továbbra is ideális volt Monzában, ahol az F1 mellett is van okuk az olaszoknak az ünneplésre, hiszen Alex Zanardi pénteken megszerezte a második paralimpiai aranyérmét is Londonban (az egyéni időfutam után a mezőnyversenyt is megnyerte Brands Hatchben), ezen kívül Itáliában hosszú idő után újra versenyen indul Robert Kubica, aki egy helyi raliviadalon ül be egy Subaruba.

1. SZAKASZ

A kezdés előtt a levegő 28, az aszfalt 39 fokos – a szakértők szerint a pálya 42-44 fokos hőmérsékleténél kezd el kényessé válni a KERS hűtése.

Az első szakasz nagy kérdése, hogy a három kiscsapat pilótái mellett ki lesz a hetedik kieső – a Topro Rosso párosa az esélyes, de ha valaki hibázik, vagy az autója tönkremegy, bajba kerülhet.

Elsőként Ricciardo ment ki a pályára. Az első szakaszban várhatóan négy mért kört futnak a pilóták a keményebbik gumikeveréken, és autótól függően a második vagy a harmadik kör lesz az, amelyen tökéletes állapotba kerül az abroncs.

Ricciardo első mért köre 1:26.760 perc lett. D'Ambrosio csak 48 ezreddel verte meg a Lotusszal. Az első öt percben már 20 autó volt kint a pályán, Di Resta 1:25.384 perces körével az élre állt, majd Rosberg a Mercerdesszel 1:25.209-et futott. A délelőtt a KERS-ével bajlódó Schumacher egy tizeddel jött be csapattársa mögé.

A 7. percben Maldonado és a két McLaren még a boxban volt.

Di Resta megelőzte Rosberget, de Alonso nála is gyorsabb volt: 1:24.540-nel kezdett a spanyol. Miközben Schumacher nagyon csúnyán elfékezte magát, Rosberg az első két szektorban csúcsidőt futva feljött a 2. helyre.

Ron Dennis (McLaren, balra) és Luca di Montezemolo (Ferrari) 
elnök is jó esélyt lát csapata pole pozíciójára
Ron Dennis (McLaren, balra) és Luca di Montezemolo (Ferrari) elnök is jó esélyt lát csapata pole pozíciójára

Vettel a 7. Webber a 10. helyen kezdett, miközben a két McLaren is kijött a pályára. Hülkenberg autója leállt a pálya mellett – a remek tempót mutató Force Indiának Di Resta büntetése után már csak ez hiányzott.

Alonso kiváló kört futott, 1:24.175-tel növelte előnyét, miközben Hamilton 665 ezredes hátránnyal bejött a 3. helyre. Schumacher 1:25.3-as kört futott, visszament a boxba, Hülkenberg leállása miatt ezzel is simán tovább kell jutnia, nem kell újabb készlet abroncsot megkezdenie.

A többiek is kényelmes helyzetben érezhették magukat – leszámítva D'Ambriosiót, aki Kovalainen mögött, a 18., kieső helyen állt. Hamilton azért megmutatta, mit tud a McLarennel: 4 századra megközelítette Alonsót. Az első szakasz is erősítette azt a várakozást, amelyik szerint Alonso és Hamilton vív meg a pole-ért.

Button volt a 3., Rosberg a 4., mögöttük Di Resta, Massa és Vettel sorakozott. D'Ambrosio a lágyabb keveréken megelőzte Kovalainent, de csak a 17. helyre jött fel.

A Caterham pilótája nem tudott visszavágni, így a lágyabb gumikon kint lévő Toro Rosso-pilóták és a 14. Webber is megnyugodhatott.

A Lotus idejét nem tudták megdönteni a kiscsapatok, Kovalainen végül fél másodperccel maradt el a belgától, és lett 18. Mögötte Petrov, Glock, Pic, Karthikeyan, De la Rosa, Hülkenberg sorrend alakult ki.

SZAVAZÁS

Ki nyeri meg az Olasz Nagydíjat?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

A 100. F1-es nagydíjhétvégéjét ünneplő De la Rosa az idén először kapott ki csapattársától az időmérőn.

2. SZAKASZ

Vettel, akinek az autójában ugyanaz az alkatrész ment tönkre a 3. szabadedzésen, mint amiért kiesett a valenciai Európai Nagydíjon, nem jelzett problémát az első szakaszban. Kicserélték a generátort, és most úgy tűnik, minden rendben van.

A második etapra a papírforma szerint mindenki feltetette a lágyabb gumikeveréket.

Az első nagy rohamból csak Button és Hamilton maradt ki. A többiek közül Di Resta kezdett a legjobban, 1:24.668-cal. Alonso 1:24.242-vel váltotta a lista tetején. Vettel nyolc tizeddel maradt el a Ferraritól.

Button 13 ezredre megközelítette Alonsót, miközben Pérez a célegyenesre fordító Parabolica kijáratánál elhagyta a pályát, de szerencséjére folytatni tudta.

Vettel autója megjavult, és be is jutott a legjobb tízbe az időmérőn
Vettel autója megjavult, és be is jutott a legjobb tízbe az időmérőn

Hamilton Button mögé, a 3. helyre jött be, a lágyabb gumikon már az első kör gyorsnak tűnt. Az első menetek után Alonso, Button, Hamilton, Massa, Rosberg, Di Resta, Schumacher, Räikkönen, Vettel, Maldonado sorrend alakult ki az első tízben. Webber és D'Ambrosio bajba került.

A második menetre az első hétből csak Di Resta jött ki, ő küzdött a hátrébb lévőkkel.

Pérez, majd Maldonado jött be az első tízbe – utóbbi kiszorította a mexikóit. Kobajasi viszont Vettelt csúsztatta ki az első tízből. A német még kezdett egy gyors kört. Di Resta feljött a 3. helyre.

Vettel bejött a 9. helyre, de Webber csak a 11. időt autózta. Räikkönen került a 10. pozícióba. Maldonado még ment egy gyors kört, de nem tudott bejönni a tízbe, Raikkönen megúszta.

A 11. rajthely Webberé, a 12. helyen záró Maldonado a tízhelyes büntetése miatt megy a mezőny végére, a helyére jön Pérez, mögötte Senna, Ricciardo, D'Ambrosio és Vergne.

3. SZAKASZ

A Red Bull zsinórban a harmadik időmérőn jutott csak az egyik pilótájával a harmadik szakaszba.Vettel mellett a két-két McLaren, Ferrari, Mercedes, valamint Kobajasi, Di Resta és Räikkönen csatázhat a záró tíz percben.

A pole-ért az első két szakaszt megnyerő Alonso mellett a két McLaren tűnik esélyesnek.

Az edzés elején a két Ferrari, a két McLaren, Vettel és Di Resta jött ki a pályára, a többiek még vártak.

Alonso az első mért körökben szélárnyékot biztosított Massának, aki 1:24.436 perces kört futott. Vettel közel hét tizedet kapott a braziltól, de a két McLaren sokkal gyorsabbnak tűnt, Hamilton 1:24.010 perccel átvette a vezetést. Button 43 ezreddel Massa mögé érkezett.

Alonso nem tudta megszerezni  a Ferrari 20. monzai pole-ját
Alonso nem tudta megszerezni  a Ferrari 20. monzai pole-ját

A két Mercedes és Räikkönen érkezett, Di Resta mért kör nélkül a boxba hajtott. Rosberg és Schumacher bejött Vettel elé, akárcsak Räikkönen. A tavalyi győztes már csak a 7. volt, mögötte Alonsóval, aki visszatért a pályára.

A hajrára mindenki a pályára hajtott, Di Resta az első szektorban csúcs részidővel indított, és 1:24.3-mal feljött Hamilton mögé.

Alonso köre nem alakult jól, szemben Massáéval. Massa visszavette a 2. helyet, az első két szakaszt megnyerő Alonso a 10. helyre szorult.

A végén Button bejött a 2. helyre Hamilton mögé, a McLaren kisajátította az első rajtsort, a második sorból Massa és Schumacher, a harmadikból Vettel és Rosberg rajtolhat. A 4. helyezett Di Resta a 9. rajthelyről indul Alonso mellől.

OLASZ NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:24.010 átlag: 248.241 km/ó
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:24.133 0.123 mp h.
3. Felipe Massa brazil Ferrari 1:24.247 0.237
4. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:24.304 0.294
5. Michael Schumacher német Mercedes 1:24.540 0.530
6. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:24.802 0.792
7. Nico Rosberg német Mercedes 1:24.833 0.823
8. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:24.855 0.845
9. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:25.109 1.099
10. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:25.678 1.668
11. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:24.809
12. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:24.820
13. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:24.901
14. Bruno Senna brazil Williams-Renault 1:25.042
15. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:25.312
16. Jérome D'Ambrosio belga Lotus-Renault 1:25.408
17. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:25.441
18. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1:26.382
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1:26.887
20. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1:27.039
21. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 1:27.073
22. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 1:27.441
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 1:27.629
24. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes idő nélkül
A RAJTSORREND
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes
3. Felipe Massa brazil Ferrari
4. Michael Schumacher német Mercedes
5. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault
6. Nico Rosberg német Mercedes
7. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault
8. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari
9. Paul di Resta* brit Force India-Mercedes
10. Fernando Alonso spanyol Ferrari
11. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault
12. Sergio Perez mexikói Sauber-Ferrari
13. Bruno Senna brazil Williams-Renault
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari
15. Jérome D'Ambrosio belga Lotus-Renault
16. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari
17. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault
18. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault
19. Timo Glock német Marussia-Cosworth
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth
21. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth
22. Pastor Maldonado* venezuelai Williams-Renault
23. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth
24. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés
**a Belga Nagydíjon történt veszélyes manőverekért kétszer 5 rajthelyes büntetés
AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ VÉGEREDMÉNYE
1. SZAKASZ 2. SZAKASZ
1. Alonso 1:24.175 1. Alonso 1:24.242
2. Hamilton 1:24.211 2. Button 1:24.255
3. Button 1:24.672 3. Di Resta 1:24.345
4. Rosberg 1:24.689 4. Hamilton 1:24.394
5. Di Resta 1:24.875 5. Massa 1:24.505
6. Massa 1:24.882 6. Rosberg 1:24.515
7. Vettel 1:25.011 7. Schumacher 1:24.675
8. Maldonado 1:25.103 8. Kobajasi 1:24.683
9. Senna 1:25.135 9. Vettel 1:24.687
10. Räikkönen 1:25.151 10. Räikkönen 1:24.742
11. Pérez 1:25.300 11. Webber 1:24.809
12. Schumacher 1:25.302 12. Maldonado 1:24.820
13. Kobajasi 1:25.317 13. Pérez 1:24.901
14. Webber 1:25.556 14. Senna 1:25.042
15. Vergne 1:25.649 15. Ricciardo 1:25.312
16. Ricciardo 1:25.728 16. D'Ambrosio 1:25.408
17. D'Ambrosio 1:25.834 17. Vergne 1:25.441
18. Kovalainen 1:26.382
19. Petrov 1:26.887
20. Glock 1:27.039
21. Pic 1:27.073
22. Karthikeyan 1:27.441
23. De la Rosa 1:27.629
24. Hülkenberg idő nélkül
AZ ELMÚLT TÍZ ÉV LEGJOBBJAI MONZÁBAN
győzelem pole pozíció leggyorsabb kör
2002 Rubens Barrichello Juan Pablo Montoya Rubens Barrichello
2003 Michael Schumacher Michael Schumacher Michael Schumacher
2004 Rubens Barrichello Rubens Barrichello Rubens Barrichello
2005 Juan Pablo Montoya Juan Pablo Montoya Kimi Räikkönen
2006 Michael Schumacher Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen
2007 Fernando Alonso Fernando Alonso Fernando Alonso
2008 Sebastian Vettel Sebastian Vettel Kimi Räikkönen
2009 Rubens Barrichello Lewis Hamilton Adrian Sutil
2010 Fernando Alonso Fernando Alonso Fernando Alonso
2011Sebastian Vettel
Sebastian Vettel
Lewis Hamilton
Az egyik DRS-zóna a célegyenesben, a másik a Lesmo-kanyarok után lesz a versenyen
Az egyik DRS-zóna a célegyenesben, a másik a Lesmo-kanyarok után lesz a versenyen
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS PONT
1. Fernando Alonso 3 6 11 164
2. Sebastian Vettel 1 4 10 140
3. Mark Webber 2 2 11 132
4. Kimi Räikkönen 6 11 131
5. Lewis Hamilton 2 5 9 117
6. Jenson Button 2 4 8 101
7. Nico Rosberg 1 2 8 77
8. Romain Grosjean 3 6 76
9. Sergio Pérez 2 5 47
10. Michael Schumacher 1 6 35
11. Felipe Massa 6 35
12. Kobajasi Kamui 5 33
13. Nico Hülkenberg 6 31
14. Pastor Maldonado 1 1 2 29
15. Paul di Resta 6 28
16. Bruno Senna 6 24
17. Jean-Éric Vergne 2 8
18. Daniel Ricciardo 2 4

KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 272
2. McLaren-Mercedes 218
3. Lotus-Renault 207
4. Ferrari 199
5. Mercedes 112
6. Sauber-Ferrari 80
7. Force India-Mercedes 59
8. Williams-Renault 53
9. Toro Rosso-Ferrari 12

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik