Fernando Alonso a Ferrari stabilizátorának törése miatt képtelen volt ugyanazt a tempót produkálni az Olasz Nagydíj időmérő edzésének pole pozícióról döntő utolsó szakaszában, így csak a 10. rajtkockát szerezte meg Monzában. Ha a Ferrari a hibás alkatrészt ki akarja cserélni a verseny előtt (és miért ne akarná?), a szigorú szabályok miatt a boxutcából kellene rajtolnia.
Pedig azt mondta az időmérő előtt, hogy még úgy is lehet világbajnok, ha további versenyeken marad pont nélkül. Monzában máris aggódhat…
A pole így Lewis Hamiltoné lett, aki mellől Jenson Button indulhat az első sorból. A második sor Felipe Massáé (a brazil a tavalyi Kanadai Nagydíj óta nem indult ennyire előkelő helyről) és Michael Schumacheré, utóbbi a gyengébb magyar és belga kvalifikáció után tért vissza a második sorba.
Utána is németek következnek, a harmadik sor Sebastian Vettelé és Nico Rosbergé lett.
A Force India a remek tempója ellenére csalódott lehet: Paul di Resta a 4. helyen zárta az időmérőt, de váltócsere miatt megbüntették, és a 9. pozícióból rajtol, míg Nico Hülkenberg az autója hibája miatt egyetlen mért kört sem tudott menni, így a 24. rajthely lesz az övé.
A verseny vasárnap 14 órakor kezdődik.
ELŐZMÉNYEK
A Red Bull számára eddig nem alakul jól az Olasz Nagydíj, a három szabadedzésen egy kilencedik helyezés a legjobb, amit fel tudott mutatni a világbajnoki címvédő gárda. Egy hete Belgiumban Sebastian Vettel a 10., Mark Webber pedig a 12. rajtkockából indult – akár ismét az lehetett a fő kérdés velük kapcsolatban, hogy bejutnak-e az időmérő 3. szakaszába.
A szombat délutáni időmérőn elért eredményéhez képest két versenyzőnek kell büntetésre számítania: Paul di Restát váltócsere miatt öt rajthellyel sorolják hátrébb, míg Pastor Maldonadót a Belga GP-n elkövetett szabálytalanságai (kiugrott a rajtnál, majd nekiment Timo Glocknak) kétszer ennyi szankcióval sújtották.
Monza, a varázslatos versenypálya |
Buttonnak nem hiányzik a monzai ünneplés - Az Olasz GP előtt, csapatról csapatra |
Schumacher: mint a régi szép időkben - 1. szabadedzés |
Tarolt a McLaren, Alonsónak a fékje és a váltója is tönkrement - 2. szabadedzés |
Hamilton: Monza egyszerű pályának tűnik, de valójában nem az - pénteki reakciók |
A legrosszabbul a spái rajtbalesetet okozó Romain Grosjean járt, akit eltiltottak, így Monzában Jérome d'Ambrosio helyettesíti a Lotusnál.
Az időjárás továbbra is ideális volt Monzában, ahol az F1 mellett is van okuk az olaszoknak az ünneplésre, hiszen Alex Zanardi pénteken megszerezte a második paralimpiai aranyérmét is Londonban (az egyéni időfutam után a mezőnyversenyt is megnyerte Brands Hatchben), ezen kívül Itáliában hosszú idő után újra versenyen indul Robert Kubica, aki egy helyi raliviadalon ül be egy Subaruba.
1. SZAKASZ
A kezdés előtt a levegő 28, az aszfalt 39 fokos – a szakértők szerint a pálya 42-44 fokos hőmérsékleténél kezd el kényessé válni a KERS hűtése.
Az első szakasz nagy kérdése, hogy a három kiscsapat pilótái mellett ki lesz a hetedik kieső – a Topro Rosso párosa az esélyes, de ha valaki hibázik, vagy az autója tönkremegy, bajba kerülhet.
Elsőként Ricciardo ment ki a pályára. Az első szakaszban várhatóan négy mért kört futnak a pilóták a keményebbik gumikeveréken, és autótól függően a második vagy a harmadik kör lesz az, amelyen tökéletes állapotba kerül az abroncs.
Ricciardo első mért köre 1:26.760 perc lett. D'Ambrosio csak 48 ezreddel verte meg a Lotusszal. Az első öt percben már 20 autó volt kint a pályán, Di Resta 1:25.384 perces körével az élre állt, majd Rosberg a Mercerdesszel 1:25.209-et futott. A délelőtt a KERS-ével bajlódó Schumacher egy tizeddel jött be csapattársa mögé.
A 7. percben Maldonado és a két McLaren még a boxban volt.
Di Resta megelőzte Rosberget, de Alonso nála is gyorsabb volt: 1:24.540-nel kezdett a spanyol. Miközben Schumacher nagyon csúnyán elfékezte magát, Rosberg az első két szektorban csúcsidőt futva feljött a 2. helyre.
Vettel a 7. Webber a 10. helyen kezdett, miközben a két McLaren is kijött a pályára. Hülkenberg autója leállt a pálya mellett – a remek tempót mutató Force Indiának Di Resta büntetése után már csak ez hiányzott.
Alonso kiváló kört futott, 1:24.175-tel növelte előnyét, miközben Hamilton 665 ezredes hátránnyal bejött a 3. helyre. Schumacher 1:25.3-as kört futott, visszament a boxba, Hülkenberg leállása miatt ezzel is simán tovább kell jutnia, nem kell újabb készlet abroncsot megkezdenie.
A többiek is kényelmes helyzetben érezhették magukat – leszámítva D'Ambriosiót, aki Kovalainen mögött, a 18., kieső helyen állt. Hamilton azért megmutatta, mit tud a McLarennel: 4 századra megközelítette Alonsót. Az első szakasz is erősítette azt a várakozást, amelyik szerint Alonso és Hamilton vív meg a pole-ért.
Button volt a 3., Rosberg a 4., mögöttük Di Resta, Massa és Vettel sorakozott. D'Ambrosio a lágyabb keveréken megelőzte Kovalainent, de csak a 17. helyre jött fel.
A Caterham pilótája nem tudott visszavágni, így a lágyabb gumikon kint lévő Toro Rosso-pilóták és a 14. Webber is megnyugodhatott.
A Lotus idejét nem tudták megdönteni a kiscsapatok, Kovalainen végül fél másodperccel maradt el a belgától, és lett 18. Mögötte Petrov, Glock, Pic, Karthikeyan, De la Rosa, Hülkenberg sorrend alakult ki.
KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!
A 100. F1-es nagydíjhétvégéjét ünneplő De la Rosa az idén először kapott ki csapattársától az időmérőn.
2. SZAKASZ
Vettel, akinek az autójában ugyanaz az alkatrész ment tönkre a 3. szabadedzésen, mint amiért kiesett a valenciai Európai Nagydíjon, nem jelzett problémát az első szakaszban. Kicserélték a generátort, és most úgy tűnik, minden rendben van.
A második etapra a papírforma szerint mindenki feltetette a lágyabb gumikeveréket.
Az első nagy rohamból csak Button és Hamilton maradt ki. A többiek közül Di Resta kezdett a legjobban, 1:24.668-cal. Alonso 1:24.242-vel váltotta a lista tetején. Vettel nyolc tizeddel maradt el a Ferraritól.
Button 13 ezredre megközelítette Alonsót, miközben Pérez a célegyenesre fordító Parabolica kijáratánál elhagyta a pályát, de szerencséjére folytatni tudta.
Hamilton Button mögé, a 3. helyre jött be, a lágyabb gumikon már az első kör gyorsnak tűnt. Az első menetek után Alonso, Button, Hamilton, Massa, Rosberg, Di Resta, Schumacher, Räikkönen, Vettel, Maldonado sorrend alakult ki az első tízben. Webber és D'Ambrosio bajba került.
A második menetre az első hétből csak Di Resta jött ki, ő küzdött a hátrébb lévőkkel.
Pérez, majd Maldonado jött be az első tízbe – utóbbi kiszorította a mexikóit. Kobajasi viszont Vettelt csúsztatta ki az első tízből. A német még kezdett egy gyors kört. Di Resta feljött a 3. helyre.
Vettel bejött a 9. helyre, de Webber csak a 11. időt autózta. Räikkönen került a 10. pozícióba. Maldonado még ment egy gyors kört, de nem tudott bejönni a tízbe, Raikkönen megúszta.
A 11. rajthely Webberé, a 12. helyen záró Maldonado a tízhelyes büntetése miatt megy a mezőny végére, a helyére jön Pérez, mögötte Senna, Ricciardo, D'Ambrosio és Vergne.
3. SZAKASZ
A Red Bull zsinórban a harmadik időmérőn jutott csak az egyik pilótájával a harmadik szakaszba.Vettel mellett a két-két McLaren, Ferrari, Mercedes, valamint Kobajasi, Di Resta és Räikkönen csatázhat a záró tíz percben.
A pole-ért az első két szakaszt megnyerő Alonso mellett a két McLaren tűnik esélyesnek.
Az edzés elején a két Ferrari, a két McLaren, Vettel és Di Resta jött ki a pályára, a többiek még vártak.
Alonso az első mért körökben szélárnyékot biztosított Massának, aki 1:24.436 perces kört futott. Vettel közel hét tizedet kapott a braziltól, de a két McLaren sokkal gyorsabbnak tűnt, Hamilton 1:24.010 perccel átvette a vezetést. Button 43 ezreddel Massa mögé érkezett.
A két Mercedes és Räikkönen érkezett, Di Resta mért kör nélkül a boxba hajtott. Rosberg és Schumacher bejött Vettel elé, akárcsak Räikkönen. A tavalyi győztes már csak a 7. volt, mögötte Alonsóval, aki visszatért a pályára.
A hajrára mindenki a pályára hajtott, Di Resta az első szektorban csúcs részidővel indított, és 1:24.3-mal feljött Hamilton mögé.
Alonso köre nem alakult jól, szemben Massáéval. Massa visszavette a 2. helyet, az első két szakaszt megnyerő Alonso a 10. helyre szorult.
A végén Button bejött a 2. helyre Hamilton mögé, a McLaren kisajátította az első rajtsort, a második sorból Massa és Schumacher, a harmadikból Vettel és Rosberg rajtolhat. A 4. helyezett Di Resta a 9. rajthelyről indul Alonso mellől.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.010 | átlag: 248.241 km/ó |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.133 | 0.123 mp h. |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:24.247 | 0.237 |
4. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:24.304 | 0.294 |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:24.540 | 0.530 |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:24.802 | 0.792 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:24.833 | 0.823 |
8. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:24.855 | 0.845 |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:25.109 | 1.099 |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:25.678 | 1.668 |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:24.809 | |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:24.820 | |
13. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:24.901 | |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:25.042 | |
15. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.312 | |
16. | Jérome D'Ambrosio | belga | Lotus-Renault | 1:25.408 | |
17. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:25.441 | |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:26.382 | |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:26.887 | |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:27.039 | |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:27.073 | |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:27.441 | |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:27.629 | |
24. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | idő nélkül |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
4. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
8. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
9. | Paul di Resta* | brit | Force India-Mercedes |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
12. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari |
13. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Jérome D'Ambrosio | belga | Lotus-Renault |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
21. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
22. | Pastor Maldonado* | venezuelai | Williams-Renault |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
24. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||
**a Belga Nagydíjon történt veszélyes manőverekért kétszer 5 rajthelyes büntetés |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Alonso | 1:24.175 | 1. | Alonso | 1:24.242 |
2. | Hamilton | 1:24.211 | 2. | Button | 1:24.255 |
3. | Button | 1:24.672 | 3. | Di Resta | 1:24.345 |
4. | Rosberg | 1:24.689 | 4. | Hamilton | 1:24.394 |
5. | Di Resta | 1:24.875 | 5. | Massa | 1:24.505 |
6. | Massa | 1:24.882 | 6. | Rosberg | 1:24.515 |
7. | Vettel | 1:25.011 | 7. | Schumacher | 1:24.675 |
8. | Maldonado | 1:25.103 | 8. | Kobajasi | 1:24.683 |
9. | Senna | 1:25.135 | 9. | Vettel | 1:24.687 |
10. | Räikkönen | 1:25.151 | 10. | Räikkönen | 1:24.742 |
11. | Pérez | 1:25.300 | 11. | Webber | 1:24.809 |
12. | Schumacher | 1:25.302 | 12. | Maldonado | 1:24.820 |
13. | Kobajasi | 1:25.317 | 13. | Pérez | 1:24.901 |
14. | Webber | 1:25.556 | 14. | Senna | 1:25.042 |
15. | Vergne | 1:25.649 | 15. | Ricciardo | 1:25.312 |
16. | Ricciardo | 1:25.728 | 16. | D'Ambrosio | 1:25.408 |
17. | D'Ambrosio | 1:25.834 | 17. | Vergne | 1:25.441 |
18. | Kovalainen | 1:26.382 | |||
19. | Petrov | 1:26.887 | |||
20. | Glock | 1:27.039 | |||
21. | Pic | 1:27.073 | |||
22. | Karthikeyan | 1:27.441 | |||
23. | De la Rosa | 1:27.629 | |||
24. | Hülkenberg | idő nélkül |
győzelem | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2002 | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello |
2003 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2004 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2005 | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya | Kimi Räikkönen |
2006 | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2007 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2008 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Kimi Räikkönen |
2009 | Rubens Barrichello | Lewis Hamilton | Adrian Sutil |
2010 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2011 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Lewis Hamilton |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 6 | 11 | 164 |
2. | Sebastian Vettel | 1 | 4 | 10 | 140 |
3. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
4. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 11 | 131 |
5. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 9 | 117 |
6. | Jenson Button | 2 | 4 | 8 | 101 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 8 | 77 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 47 |
10. | Michael Schumacher | – | 1 | 6 | 35 |
11. | Felipe Massa | – | – | 6 | 35 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 33 |
13. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
14. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
15. | Paul di Resta | – | – | 6 | 28 |
16. | Bruno Senna | – | – | 6 | 24 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 272 |
2. | McLaren-Mercedes | 218 |
3. | Lotus-Renault | 207 |
4. | Ferrari | 199 |
5. | Mercedes | 112 |
6. | Sauber-Ferrari | 80 |
7. | Force India-Mercedes | 59 |
8. | Williams-Renault | 53 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 12 |