Lewis Hamilton győzelemre váltotta rajtelsőségét a monzai Olasz Nagydíjon, amelyen hullottak a vb-esélyesek: Sebastian Vettel, Mark Webber és Jenson Button is feladta a futamot, és utóbbinak ezzel vélhetően minden esélye elszállt arra, hogy 2012-ben világbajnok legyen.
A McLaren pilótája pályafutása 20. nagydíjgyőzelmével feljött a vb-pontverseny 2. helyére, ahol egy ponttal előzi meg Kimi Räikkönent és kettővel Vettelt. Fernando Alonso viszont 37 ponttal előzi meg az angolt.
Alonso a 10. rajthelyről indulva kiváló tempót produkálva tört előre, és a 2. hely felé tartott, amikor a nap hőse, a Sauberrel a 12. helyről rajtoló Sergio Pérez megelőzte, és a Malajziai, valamint a Kanadai Nagydíj után ismét felállhatott a dobogóra.
Felipe Massa is a mexikói áldozata lett, a 2010-es Dél-koreai Nagydíj óta először a dobogóra esélyes brazil végül negyedik lett. A két évvel ezelőtti koreai futamra visszatérve, egy sorozat mégis megdőlt: a Red Bull azóta először esett ki mindkét autójával.
Räikkönen az 5. helyen célba érve feljött a vb 3. helyére, míg mögötte a két Mercedes a két kiállásos taktikájának köszönhetően szerzett jó pontokat.
Folytatás két hét múlva Szingapúrban.
ELŐZMÉNYEK
Fernando Alonso Ferrarijában csapata az FIA felügyelőinek vigyázó szemei előtt kicserélte az F2012-esben a törött hátsó stabilizátort, így a spanyol pilóta megtarthatta 10. rajthelyét, ahonnan még elérhetőnek tűnik a dobogós helyezés – főleg azt a tempót látva, amit a világbajnoki éllovas a szabadedzéseken és az időmérő első két szakaszában mutatott.
A győzelemre pályázik Felipe Massa is, aki a két McLaren mögül rajtolva veszi célba első dobogós helyezését a 2010-es Dél-koreai Nagydíj óta.
A pálya adatai: Hossza: 5.793 km Teljes versenytáv: 53 kör (306.720 km) Pályacsúcs: 1:20.089 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004) Versenyen futott leggyorsabb kör: 1:21.046 (Rubens Barrichello, Ferrari, 2004) A tavalyi verseny: Pole pozíció: Sebastian Vettel (1:22.275; Red Bull) Futamgyőztes: Sebastian Vettel (1:20:46.172; Red Bull) Leggyorsabb kör: Lewis Hamilton (1:26.187; McLaren) |
A Pirelli szerint az egy kerékcserés stratégia megoldható Monzában, de a csapatok nagy része attól tart, hogy a Kanadai Nagydíj hajrájához hasonlóan nagy lelassulások fognak történni az utolsó körökben, és végül az nevethet a végén, aki bevállalja a második kiállást. Az A-terv mindenesetre az egy kiállás lesz, de sokaknál szóba kerülhet a B-verzióra váltás – a Mercedes Belgiumban nem bírta azt, amit Jenson Button McLarenje és Sebastian Vettel Red Bullja.
Újabb csodás délután Monzában, a levegő 28, az aszfalt 39 fokos.
Az előzéseket a 3. kör után dupla DRS-zóna segítheti, a célegyenes végi Rettifilo-sikán és a hátsó Ascari-kombináció előtti egyenesben is kinyithatják a légterelőjüket az előzni vágyók.
A FUTAM
D'Ambrosio, Pérez, Maldonado és Hülkenberg kemény keverékű abroncson rajtolt, a többiek a közepesen keményen.
KÖVESSE A VERSENYT ÉLŐ SZÖVEGES TUDÓSÍTÁSUNKKAL!
A rajtnál Hamilton megőrizte első helyezését, pedig a Button mellett elhúzó Massa a féktávon bejött mellé, de a külső ívre szorult. Alonso feljött a 10. helyről a nyolcadikra, majd Kobajasit megelőzve a 7. helyen zárta az első kört.
A 2. kör elején a spanyol Räikkönen mellett is elment, és már a 6. helyen száguldott Hamilton, Massa, Button, Schumacher és Vettel mögött. Az első körök baleset nélkül teltek el.
Alonso mögött Räikkönen, Kobajasi, Di Resta és Senna haladt a pontszerző helyeken, Rosberg a 6. helyről a 12.-re csúszott vissza, Webber a 14. helyen haladt.
Vettel megelőzte Schumachert, a 4. körben a 4. helyen haladt. Alonso támadta Schumachert, aki Vettel mögött szintén nyithatta a hátsó szárnyát, és a Mercedes DRS-e hatékonyabb volt a Ferrariénál.
Hamilton több mint két másodperccel elhúzott Massától, akinek nem volt esélye az előzésre. A legszorosabb küzdelem Schumi és Alonso között zajlott. A 6. kör végén Schumacher annyira lemaradt Vetteltől, hogy már nem nyithatta a légterelőjét, és Alonso számára könnyű prédává vált. A vb-éllovas már az 5. helyen haladt.
Di Resta a Roggia-sikánban leterelte a pályáról Sennát, aki Webber elé jött vissza, és az ausztrál majdnem nekiment a brazilnak. Egy körrel később a célegyenesben Vergne a féktávon megcsúszott, és a sikánban a „fekvőrendőrökön” megpattanva nagyot repült, s leállt a pálya mellett a fűben.
Közben Pérez feljött a pontszerző helyekre, már a 8. helyen haladt, és közeledett Räikkönenhez. D'Ambrosio a rádión jelezte: meghibásodott a KERS-e. Megkérdezte a rádión, meg tudják-e javítani, mire jött a válasz: a boxból nehezen... A KERS Monzában körönként 4-5 tizedet jelent.
Webber a 11. körben Di Restát megelőzve feljött a pontszerző 10. helyre. Massa a hátsó gumik kopásáról tájékoztatta a Ferrarit a rádión.
Schumacher mögött Räikkönen és Pérez sorakozott, a csúszkáló német a 15. kör végén a boxba hajtott új gumikért. Rosberghez hasonlóan két kerékcserés stratégián volt. Mindketten keményebb gumikon folytatták.
A 17. körben Pérez megelőzte Räikkönent, aki az időmérő után autója lomha gyorsulására panaszkodott. A finn a kör végén kereket cserélt, szintén a keményebb gumikat kapta meg.
Button utolérte Massát, és már támadta is, a 19. körben a Roggia-sikán előtt elment a brazil mellett. Massa a boxba hajtott új kerekekért.
A 20. kör végén Vettel és Alonso érkezett a boxba, közvetlenül Massa mögé érkeztek vissza. A boxutcában szinte fej fej mellett jöttek ki, két kiállásos taktikára váltottak. Egy körrel később Webber és Di Resta szervizelt.
A 23. körben Button érkezett a boxba, simán visszajött a Sennát támadó Massa elé. A kemény gumikon rajtoló Pérez már a 2. helyen haladt, a 23. kör végén kereket cserélő Hamilton mögött. Az éllovas 2.7 másodperc alatt kapott új gumikat.
Pérez állt az élre, mögötte Hamilton, Button, Massa, Vettel, Alonso sorrend volt, majd a kerékcserével váró Senna és Ricciardo következett Schumacher előtt.
A 25. kör elején a célegyenesben Alonso Vettelt támadta, de a lassítóba a belső íven érkező német megtartotta 5. helyét. A következő körben ugyanezt eljátszották, majd a Roggia előtti Curva Biassonóban Alonso lesodródott a pályáról – Vettel tavaly ugyanígy megelőzte a spanyolt, aki most büntetésért kiáltott a csapatrádión.
Pérez még a 28. körben is a pályán volt, Hamilton egy másodpercen belülre került hozzá képest, és a 29. kör elején a célegyenesben megelőzte a mexikóit.
Alonso ugyanekkor elment Vettel mellett, és már az 5. helyen haladt.
Pérez a 29. kör végén kapott új kerekeket, ezt követően a sorrend Hamilton, Button, Massa, Alonso, Vettel, Schumacher, Räikkönen, Pérez, Rosberg, Webber sorrend alakult ki.
A sportfelügyelők vizsgálták Vettel és Alonso kiszorítós incidensét – a vb-címvédő boxutcai áthajtásos büntetést kapott veszélyes manőverért.
Pérez a lágyabb gumikon megérkezett Schumacher és Räikkönen mögé, miközben Button autója leállt a pálya mellett – ezzel a 2009-es világbajnok idei vb-álmai meghiúsultak. Az üzemanyag-adagoló ment tönkre a McLaren-Mercedesben.
Vettel a 34. kör végén letöltötte büntetését, Webber mögé, a 9. helyre jött vissza. Pérez a 36. körben megelőzte Räikkönent a Roggiában, de a finn azt követően visszavette a pozíciót.
Vettel azt mondta a csapatrádión: „Nem én toltam ki a fűre a Ferrarit."
Massa pedig ezt az üzenetet kapta: „Vigyázz a gumikra, Felipe!”
Pérez a 37. kör elején megelőzte Räikkönent, akit már Rosberg támadott. Schumacher a 37. körben kiállt második kerékcseréjére, a mexikói pedig megfutotta a verseny leggyorsabb körét.
Vettel Webbert, Rosberg Räikkönent előzte meg a 38. körben. Pérez több mint egy másodperccel gyorsabb a két Ferrarinál, amelyeknek még számolniuk kellett egy-egy boxkiállással, vagy vigyázniuk kellett kemény keverékű gumijaikra, amelyek korábban kerültek fel az autójukra, mint a lágy a Sauberre.
Alonso a 39. körben utolérte Massát, és a célegyenes végén megelőzte.
Pérez nagyon gyors volt, a 40. kör végén 18.7 másodpercre volt Hamiltontól. A pontszerző helyeken Hamilton, Alonso, Massa, Pérez, Räikkönen, Vettel, Webber, Di Resta, Kobajasi, Schumacher volt a sorrend.
A 43. körben Pérez megérkezett Massa mögé. A Parabolica előtt meg is előzte a brazilt – akitől most még csak a dobogót vette el, de jövőre az állása is az övé lehet.
Webberrel közölték a rádión, hogy Vettel súlyos gondokkal küszködik, bármikor leállhat a német autója.
Pérez nyolc körrel a vége előtt már Alonsót támadta. A 46. körben az Ascari-sikán előtt elhúzott a vb-éllovas mellett. Péreznek hét köre maradt, hogy 11 másodperccet ledolgozzon Hamiltonnal szemben.
Vettel a 48. kör elején a célegyenesben leállt, és kiesett. A rádión szóltak, hogy állítsa le a motort, mert a generátora tönkrement – akárcsak Valenciában, egy hasonlóan forró versenyen.
Schumacher a frissebb gumijain megelőzte Webbert, és már a 6. helyen haladt. Az ausztrál három körrel a vége előtt az Ascariból kijövet megpördült, s csak a 10. helyen tudta folytatni Rosberg, Di Resta és Kobajasi mögött. A Red Bull lelassult, és Webber sem szerzett pontot.
A győzelem Hamiltoné lett, aki Alonso után másodikként nyert három futamot az idén. Pérez harmadik dobogós helyezését szerezte meg.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:19:41.221 |
2. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 4.356 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 20.594 mp h. |
4. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 29.667 mp h. |
5. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 30.881 mp h. |
6. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 31.259 mp h. |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 33.550 mp h. |
8. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 41.057 mp h. |
9. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 43.898 mp h. |
10. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 48.144 mp h. |
11. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 48.682 mp h. |
12. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 50.316 mp h. |
13. | Jérome d'Ambrosio | belga | Lotus-Renault | 1:15.861 p h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1 kör h. |
15. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1 kör h. |
16. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
17. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
18. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1 kör h. |
20. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 2 kör h.* |
21. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 3 kör h.* |
22. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 6 kör h.* |
*nem ért célba | ||||
FELADTA | ||||
Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 32 megtett kör | |
Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 8 | |
Leggyorsabb kör: Rosberg (53. kör) 1:27.239 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 7 | 12 | 179 |
2. | Lewis Hamilton | 3 | 6 | 10 | 142 |
3. | Kimi Räikkönen | – | 6 | 12 | 141 |
4. | Sebastian Vettel | 1 | 4 | 10 | 140 |
5. | Mark Webber | 2 | 2 | 11 | 132 |
6. | Jenson Button | 2 | 4 | 8 | 101 |
7. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 9 | 83 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 3 | 6 | 65 |
10. | Felipe Massa | – | – | 7 | 47 |
11. | Michael Schumacher | – | 1 | 7 | 43 |
12. | Kobajasi Kamui | – | – | 6 | 35 |
13. | Paul di Resta | – | – | 7 | 32 |
14. | Nico Hülkenberg | – | – | 6 | 31 |
15. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
16. | Bruno Senna | – | – | 7 | 25 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 2 | 8 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 2 | 4 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 272 |
2. | McLaren-Mercedes | 243 |
3. | Ferrari | 226 |
4. | Lotus-Renault | 217 |
5. | Mercedes | 126 |
6. | Sauber-Ferrari | 100 |
7. | Force India-Mercedes | 63 |
8. | Williams-Renault | 54 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 12 |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
4. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
5. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
8. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
9. | Paul di Resta* | brit | Force India-Mercedes |
10. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
12. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari |
13. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
14. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
15. | Jérome d'Ambrosio | belga | Lotus-Renault |
16. | Jean-Éric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
18. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
21. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
22. | Pastor Maldonado* | venezuelai | Williams-Renault |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
24. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
*váltócsere miatt 5 rajthelyes büntetés | |||
**a Belga Nagydíjon történt veszélyes manőverekért kétszer 5 rajthelyes büntetés |
győzelem | pole pozíció | leggyorsabb kör | |
2002 | Rubens Barrichello | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello |
2003 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2004 | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello | Rubens Barrichello |
2005 | Juan Pablo Montoya | Juan Pablo Montoya | Kimi Räikkönen |
2006 | Michael Schumacher | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen |
2007 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2008 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Kimi Räikkönen |
2009 | Rubens Barrichello | Lewis Hamilton | Adrian Sutil |
2010 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2011 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Lewis Hamilton |