A McLaren új légterelőjét használó Jenson Button – a 2009-es Monacói Nagydíj óta először – az első rajtkockából indulhat F1-es futamon holnap Spában. Az angol úgy örül a részsikerének, mintha megnyert volna egy versenyt.
„Nagyon régen voltam legutóbb a pole-ban, meg is hatódtam, hogy több mint három év után ismét sikerült – mondta Button. – A McLarenhez szerződésem óta voltak kiváló vasárnapjaim, de a szombatok valahogy sohasem sültek el jól. Nagyon örülök, hogy a hosszú nyári szünet után így sikerült visszatérni, s bár a verseny még hátravan, most úgy érzem magam, mint egy győzelem után.”
A Lotus finn pilótája, Kimi Räikkönen (Maldonado büntetésének köszönhetően) a harmadik helyről rajtol a holnapi futamon. A világbajnok elismerte, hogy az első rajtkocka megszerzésére nem volt esélye: „Nem ez volt a legegyszerűbb kvalifikáció az idén. Az autó jó volt, de úgy tűnt, hogy nincs meg az a sebességünk, mint ami a többieknek megvolt, és így nem tudtuk megszerezni a pole pozíciót. A verseny teljesen más történet. A rajtrácson azok előtt a srácok előtt vagyunk, akik a világbajnokságon megelőznek minket, úgyhogy megpróbálunk több pontot szerezni, mint ők.” |
Az idén sokszor a középmezőnyben poroszkáló angol elismerte, nem volt könnyű megtalálni gépe jó beállításait.
„A délelőtti edzésen sikerült tökéletesen beállítanunk az autót, ami nálam nem könnyű, mert nagyon kicsi az a tartomány, amelyben élvezem a vezetését. De ha megvan, akkor a pole-ért is versenybe szállok – mondta Button, aki győzni akar Spában és Monzában is. – Nagyon messze van előttem Alonso a világbajnoki pontversenyben, de ha nyerek itt is és a jövő héten is, marad esélyem. Csak ebben az esetben marad esélyem.”
Szato Takuma 2004-es nürburgringi bravúrja óta nem indult japán versenyző az első rajtsorból Formula–1-es futamon – a nyolcéves várakozásnak Kobajasi Kamui vetett véget Spában, ahol mindössze három tizeddel maradt el Jenson Button fantasztikus időeredményétől. Az eredmény értelemszerűen élete legjobbja az F1-ben.
„Nagyszerű időmérőm volt, de mindig is sejtettük, hogy nagyon gyorsak lehetünk ezen a hétvégén. A pénteki edzések bizonytalansága után a délelőtti tréningre feljavultunk, de a második rajtkockáról álmodni sem mertünk. Jó előérzetem van a versenyről” – mondta Kobajasi.
A harmadik rajtkockát megszerző Pastor Maldonado szombaton éppen a jobbik arcát mutatta, és jó esélyekkel várja a vasárnapi futamot.
„Még a nyári szünetben is nagyon keményen dolgoztunk, mert végre ráéreztünk, hol kell javítani rajta. A munkánk sikerét a harmadik rajtkocka bizonyítja, valami elkezdődött” – mondta a venezuelai, akit utólag három rajhelyes büntetéssel sújtottak, mert az első szakaszban feltartotta Nico Hülkenberget. A venezuelai így a 3. helyett a 6. rajtkockából kezdheti meg a versenyt.
Kimi Räikkönent is vizsgálták az időmérő után, a finn levágta az Eau Rouge-t, de a sportfelügyelők szerint nem szerzett akkora előnyt, hogy emiatt szankciót kelljen alkalmazni.
Fernando Alonso szerencsésnek tartja magát amiatt, hogy – a Maldonado büntetésével megszerezett – 5. rajtkockája ellenére Lewis Hamiltont és Sebastian Vettelt is megelőzi a rajtrácson, és elfogadná, ha ugyanabban a sorrendben érnének célba az autók, ahogy elrajtolnak.
„Nem keseredtem el a helyezésem miatt, a hatodik rajtkocka nagyjából az idei átlagom, úgyhogy semmi rendkívüli nem történt – mondta Alonso még azelőtt, hogy értesült volna arról, Maldonado büntetése miatt az 5. rajtkockából indulhat. – Annak különösen örülök, hogy Vettel és Hamilton is mögülem indul, a valós világbajnoki ellenfeleim közül csak Räikkönen került elém. Eddig jól állunk, de a küldetést vasárnap kell teljesíteni. Ha így érnénk célba, nagyon elégedett lennék.”
Alonso hozzátette, örülne a pole-ból induló Jenson Button győzelmének.
„Ha már nem én nyerek, olyan fusson be elsőként a célba, aki nagyon le van maradva az összetettben, és Jenson diadalára jó esélyt is látok” – fogalmazott a spanyol.
Lewis Hamilton a 8. helyen zárta a kvalifikációt, s meggyőződése, hogy csak azért nem csatázhatott Buttonnal a pole pozícióért, mert csapattársával szemben óvatos volt az új légterelőkkel, és az új helyett a régebbi vezetőszárnnyal az autóján hajtott.
„A szabadedzésen nem éreztem jónak a kocsit az új légterelővel, ezért a régi mellett döntöttem, amellyel azonban sokkal lassabb lett az autó. Nem ilyen eredményre számítottam, de ez van, ezzel kell megpróbálnom vasárnap a lehető legjobb eredményt elérni – mondta Hamilton. – Jensonnak gratulálok a pole-jához, éppen ilyen kezdésre számított az idény második felében. Igyekszem segíteni neki a versenyen.”
„Csak a hosszú egyenesben négy tizedet veszítek Jensonhoz képest, ami rengeteg” – írta Hamilton a Twitteren.
Az időmérőt a 11. helyen záró, csapattársa, Mark Webber rajtbüntetése miatt azonban a versenyt a 10. rajtkockából kezdő Sebastian Vettel úgy véli, semmi sincs veszve számára Spában, de elismerte, nem volt elég gyors ahhoz, hogy az időmérő harmadik szakaszába jusson.
„Vannak pályák, amelyeken szomorúan gondolnék arra, hogy csak a tizenegyedik helyen zártam az időmérőt, ám erre nincs okom Spában, ahol nagyon könnyű előzni, és nemigen számít, hogy honnan indulunk – mondta Vettel. – Persze az nagyon is zavar, hogy nem voltunk elég gyorsak. A második szakaszbeli mért körömben nem hibáztam nagyot, elégedett vagyok vele, de az autó túl lassú volt. Nagyon kevés hiányzott a továbbjutáshoz, ilyen az élet.”
Vettelt tízezer eurós büntetéssel is sújtották, mert edzés közben rajtgyakorlatot hajtott végre a boxutcába, amivel a sportfelügyelők szerint veszélybe sodorta a boxutcában tartózkodókat.
Mark Webber a büntetése miatt a 12. helyről startol majd.
„Esélyem sem volt arra, hogy az első helyekért küzdjek, pedig jobb lett volna előrébb kerülni. Így viszont nagyon is érezhető a büntetés hatása, sajnos az autónk jelenleg csak ennyire képes” – mondta Webber.
Az idén először nem jutott be német pilóta az időmérő harmadik szakaszába, a többiekhez hasonlóan Michael Schumacher is gyengélkedett, a 300. nagydíjhétvégéjén szereplő Mercedes-pilóta csak a 13. rajtkockát szerezte meg.
„Sajnálom a szurkolóimat, de sajnos azt kell hogy mondjam, ennél többet ma nem tudtam volna elérni. Az autó nem elég gyors, különösen a középső szektorban lassú. Ezt el kell fogadnunk, és holnap a lehető legjobbunkat kell nyújtanunk a futamon” – sajnálkozott a hétszeres világbajnok.
Sergio Pérez (4.): – A második és az ötödik hely (Pérez később a negyedik helyre előrelépett Maldonado büntetése miatt – a szerk.) nagyszerű a csapat számára, én azonban nem vagyok elégedett, mert az utolsó köröm nem volt tökéletes. Nagy kihívást fog jelenteni a verseny, szükségem lesz a jó rajtra, harcolni szeretnék az előttem lévőkkel. Egyértelműen a dobogó a cél. |
Romain Grosjean (8.): – Nem ez volt a legjobb időmérő edzésünk ebben az évben, de nehéz volt felkészülni a kevés idő miatt, ráadásul én újonc vagyok itt. A rajt kulcsfontosságú lesz, utána pedig jön egy hosszú egyenes, ahol majd különbözőképpen lehet majd használni a KERS-t. |
Paul di Resta (10.): – Kicsit meglepett, hogy sikerült bekerülni az első tízbe. Ebből a pozícióból indulva pontokért harcolhatok. A pálya középső szektorában szenvedünk az autó egyensúlyával, ahogy mindenki más is. |
Nico Hülkenberg (11.): – Kicsit csalódott vagyok az eredménnyel, úgy éreztem, hogy lehetőségem lett volna bekerülni az első tízbe. A második szakaszban az utolsó gyors körömben időt veszítettem a középső szektorban, így nem jutottam be a végső szakaszba. Egy vagy két tizedmásodperc választott el tőle. |
Felipe Massa (14.): – Már reggel óta szenvedtem a második szektorban, ezért változtattunk a beállításokon a harmadik szabadedzést követően. Sajnos ez nem sokat javított a helyzeten. Fernando is szenvedett a pálya egyes szakaszain, bár egyértelműen kevesebbet, mint én. Bármi megtörténhet, különösen ezen a pályán, itt az előzés lehetséges. |
Jean-Éric Vergne (15.): – A hosszú szünetet követően nem vártuk, hogy bejutunk a harmadik szakaszba. Szerintem jó teljesítményt nyújtottam, sikerült a csapattársam előtt végeznem, ez mutatja, hogy egyre jobb lettem a szezon alatt. Az utolsó körömben hibáztam párat, lehettem volna gyorsabb is. |
Daniel Ricciardo (16.): – Nem hiszem, hogy képes lettem volna jobb kört futni a második szakaszban. Általában gyorsabb vagy a második szakaszban, de ma nekem ez nem sikerült. Ennek ellenére jobb helyre számítottam, mint a tizenhatodik. |
Bruno Senna (17.): – Némileg csalódott vagyok az eredménnyel, semmi sem jött össze. A megpördülésem szerencsétlen dolog volt, és úgy tűnt, hogy az autó is megsérült emiatt. Frusztráló, hogy hátrébb vagyunk, mint kellene, de korábban is szereztünk pontokat ilyen helyzetből. |
Heikki Kovalainen (18.): – Az első felvezető körömben forgalomba kerültem, ezért nem tudtam felmelegíteni a gumijaimat eléggé. A második felvezető köröm már rendben volt, de újra gondom adódott a DRS-sel, ugyanúgy, mint az utolsó szabadedzésen. |
Vitalij Petrov (19.): – Az első gyors körömben forgalomba kerültem, emiatt elvesztegettem egy kis időt. Azt hiszem, ma mindent kihoztam az autóból, ami lehetséges, ezért elégedett vagyok az utolsó gyors körömmel. |
Timo Glock (20.): – Az első gyors körömben elkövettem néhány hibát, míg a másodikban valamiért veszítettem a tempómból, azt hiszem, a szél játszhatott ebben közre. A következő gyors köröm végére valamilyen okból kifolyólag eltűnt az autó hátsó tapadása, ezt kell most kivizsgálnunk. |
Pedro de la Rosa (21.): – A legjobb szektoridőimet ugyanabban a körömben értem el, ami elégedetté tesz. Kicsit kockáztattunk, hiszen épphogy elkezdhettem az utolsó körömet, de ez végül kifizetődött. A harmadik szabadedzést követően változtattunk a beállításokon, és ez is működött. |
Charles Pic (22.): – Azt hiszem, sikerült előrelépnünk, de csalódott vagyok. Az első köröm lehetett volna jobb is, míg a másodikban forgalomba kerültem a második szektorban, és emiatt sok időt vesztettem el. |
Nico Rosberg (23., büntetés után): – A mezőny végéről rajtolni nagyon kiábrándító, habár esélyem sem volt beállítani az autót, reggel még váltóproblémával küszködött az autó. Remélem, hogy tudok szerezni pár pontot, de nem vagyok optimista, mert nem a miénk a leggyorsabb autó. |
Narain Karthikeyan (24.): – Állandóan forgalomba kerültem, ráadásul az utolsó gyors körömben, ami jó volt, egy autó feltartott a tizenötös kanyarban, így nem tudtam befejezni azt. De ez most már a múlt, holnap arra kell törekednünk, hogy a lehető legjobb eredményt érjük el. |
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
3. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
4. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
6. | Pastor Maldonado** | venezuelai | Williams-Renault |
7. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
8. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
9. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
11. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
12. | Mark Webber* | ausztrál | Red Bull-Renault |
13. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
15. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
16. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
17. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
20. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
23. | Nico Rosberg* | német | Mercedes |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
*váltócsere miatt öt rajthelyes büntetést kapott | |||
**Hülkenberg feltartásáért három rajthellyel visszasorolták |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 6 | 11 | 164 |
2. | Mark Webber | 2 | 2 | 10 | 124 |
3. | Sebastian Vettel | 1 | 3 | 9 | 122 |
4. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 9 | 117 |
5. | Kimi Räikkönen | – | 5 | 10 | 116 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 8 | 77 |
7. | Jenson Button | 1 | 3 | 7 | 76 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 47 |
10. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 33 |
11. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 5 | 29 |
13. | Paul di Resta | – | – | 5 | 27 |
14. | Felipe Massa | – | – | 5 | 25 |
15. | Bruno Senna | – | – | 6 | 24 |
16. | Nico Hülkenberg | – | – | 5 | 19 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 246 |
2. | McLaren-Mercedes | 193 |
3. | Lotus-Renault | 192 |
4. | Ferrari | 189 |
5. | Mercedes | 106 |
6. | Sauber-Ferrari | 80 |
7. | Williams-Renault | 53 |
8. | Force India-Mercedes | 46 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |