RED BULL
A címvédő számára elátkozottnak tűnő július már feledésbe merült, s nem is ártott a németnek a nyári szünet: előtte hét versenyből csak egyszer állt fel a dobogóra, pedig a versenyhétvégék többségén a győzelemre is esélyes volt. A tavalyi üldözöttből az idén üldöző lett, s biztosak lehetünk benne, hogy feltöltődött az újrakezdésre, és nem tekinti mostohának új szerepkörét.Bár a legutóbbi két versenyen 16-ról kettőre olvadt Vettellel szembeni előnye, még csapattársa előtt áll a vb-pontversenyben. A jövő évre szóló szerződése is megvan már, azaz csak a versenyzésre kell összpontosítania, s 2010 után ismét esélye nyílhat a vb-címre – de csak akkor, ha Vettel továbbra is botladozik.
Kilátások. A legutóbbi két Belga Nagydíjat a második helyen zárta, tavaly az utóbbi évek egyik legbátrabb előzését mutatta be Fernando Alonsóval szemben. Az idén nehezebb lesz a dobogóra kerülnie a kiegyenlített mezőnyben.
MCLAREN
PÉNTEK |
10.00–11.30: 1. szabadedzés |
14.00–15.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
11.00–12.00: 3. szabadedzés |
14.00–15.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be. |
A Fülöp-szigeteken és Hawaiin töltött nyári szünetében a kőkemény edzések alatt volt ideje azon töprengeni, mit rontott el, amiért 88 pontos hátránnyal a vb-pontverseny 7. helyén szerénykedik. Autójának beállításaival rossz irányba mentek el mérnökével, és mire erre rádöbbent mérnökével Silverstone-ban, már minden veszve volt. Vagy mégsem?
Kilátások. Button elhatározta, hogy a Belga és az Olasz Nagydíjat is megnyeri, és ebben az esetben még lesz esélye a vb-címre. Az utolsó szalmaszálban keres kapaszkodót, és ha nem talál, Hamilton hátvédjeként kell befejeznie a szezont.
Kanadában és az augusztusi pihenőt megelőző Magyar Nagydíjon is nyert, csak éppen az a gond, hogy e kettő között három versenyen mindössze 4 pontot szerzett. A McLaren azt ígérte, a Belga Nagydíj előtt meglesz az új szerződés, de eddig csak egy derűlátó Martin Whitmarsh-nyilatkozat hangzott el a témában.
Kilátások. A vb-pontverseny 4. helyén áll, s ha világbajnok akar lenni, több nullázása nem fér bele. Az sem ártana, ha pont kerülne a csapattal folytatott tárgyalása végére, és csak a versenyzésre kellene összpontosítania.
Jonathan Neale, a McLaren ügyvezető igazgatója nem számít sétagaloppra a nagydíjon annak ellenére sem, hogy a Hockenheimben bevetett fejlesztésekkel egy csapásra visszatértek az élmezőnybe.
„A Németországban bevetett fejlesztések mindenképpen versenyképesebbé tettek minket, de semmit sem vehetünk biztosra – fogalmazott a brit, aki azonban annyit elismert, újítások terén valóban az ellenfelek fölé nőttek az elmúlt időszakban. – Húsvét környékén még ők voltak előnyben, de júniusban sikerült hatékonyabban fejlesztenünk a többieknél. Ennek ellenére még mindig csupán egy-két tized választja el a legjobb tíz versenyzőt, tehát nagyon szoros a küzdelem.”
FERRARI
Az idény első felében úgy tűnt, semmi sem ingathatja meg a Ferrari spanyolját, aki 40 pontos előnyről várja a folytatást. A Bahreini GP óta nem szorult ki az első ötből, 11 pontszerzésével, hat dobogós helyezésével és három győzelmével is a mezőny legjobbja.„Ha versenyképes az autód, és jól teljesítesz a hétvégén, akkor egy esős verseny kedvezőbb lehet. Ha gyors vagy, 99 százalék, hogy a dobogón végzel, amely most is jó eredmény lenne a számunkra. Ha nem vagy annyira versenyképes, akkor nedves körülmények között többet tehetsz a különbség eltüntetéséért, például megfelelő pillanatban döntesz a gumiválasztásról. Jelen pillanatban nem tudom, melyik lenne számunkra a kedvezőbb opció, de elnézve az eddigi versenyeket, talán az esős időjárás” – elmélkedett Alonso.
A brazilnak sincs még új szerződése 2013-ra, és ha a Ferrari hű marad ígéretéhez, az idény végéig nem is lesz. Hihetetlen, mekkora kontraszt van az ő és Alonso szereplésében, de ha a spanyol világbajnok lesz, senki sem lesz boldogtalan emiatt – leszámítva persze Massát.
Kilátások. Massa elhatározta, hogy dobogós helyezéseket szerez az évad második szakaszában. Ugyanezt az idény előtt is elhatározta, de abból eddig semmi sem lett – bizonyos szempontból Massa önmagában különleges izgalmakat ígér az idény hajrájára.
MERCEDES
Akárcsak Hamilton esetében, Schumacherről is híreket ígértek a Belga Nagydíj előttre a 2013-as szerződés kapcsán. Ehhez képest csak annyit hallottunk a némettől, hogy nem bánta meg visszatérését.
Kilátások. Schumachernek ez lesz a 300. versenyhétvégéje, igaz, hivatalosan a 300. nagydíjrajtjára Szingapúrban kerül majd sor. Mivel Schumi sok szép emléket őriz Spából, ne csodálkozzunk, ha most ünnepli meg jubileumát. Tavaly a 24. helyről rajtolva 5. lett itt, úgyhogy joggal várhatunk bravúrt a 43 éves klasszistól.
„A Formula–1-es pályafutásom nagyon sok szállal kötődik Spához, amely számomra fontos történések helyszíne volt szinte az egész karrierem alatt – nyilatkozta a 2006-ban három évre visszavonult Schumacher. – Az, hogy most éppen itt készülök a 300. versenyemre, természetesen véletlen, az előzmények tudatában azonban valamilyen módon várható volt.”
A minap Vettel beszélt arról, hogy a Mercedesnél nem Schumacher, hanem Rosberg teljesítménye a referencia, mindent elmondott. A Kínai Nagydíjat megnyerő német júliusig remek ütemben termelte a pontokat, és csapata már arról kezdett el beszélni, hogy a világbajnoki címre is esélyes lehet. Erre jött a három júliusi futam, amelyen két pontocska volt az össztermés. Már senki sem tekinti a vb esélyesének Rosberget.
Kilátások. Nico Rosberg a nyári szünetről visszatérve azt nyilatkozta, van még min dolgoznia a Mercedesnek. Ezt a csapatnál három éve minden második futam után elmondják, ami azt sejteti, csak nagyon kis lépésekkel haladnak az élmezőny felé..
LOTUS
A Lotus a nyár utolsó versenyeinek edzéseit arra is használta, hogy tökéletesítse a Mercedesről mintázott, ám annál a szakértők szerint sokkal hatékonyabban megépített dupla DRS-ét. Az idény hátralévő kilenc versenyéből héten vagy nyolcon nagy hasznát lehet venni az eszköznek, ezért a Hungaroringről két dobogós helyezéssel távozó istálló könnyen teljesítménybeli előnyt szerezhet az időmérőkön.
Kilátások. Räikkönen – aki nem akar a 2013-as Lotus-szerződéséről beszélni, erősítve azt az elméletet, amely szerint a Ferrarihoz mehet Alonso mellé – a legutóbbi öt Belga Nagydíjából négyet megnyert, és a 2008-ason is sikeres lett volna, ha a végén az esőben Hamilton nem éri utol…
„Először az első évet kell szem előtt tartanunk – mondta Räikkönen az Autosportnak. – Egyetlen idényben jól szerepelni egy dolog, de láthattuk, hogy olykor még a legnagyobb csapatok is küszködnek a következőben. Az ember azt gondolja, hogy most biztosan egyre jobbak és jobbak leszünk, de sosem lehet tudni. Nem könnyű gyors autót építeni, néha ráadásul apró részletek döntenek a javadra vagy épp ellened.”
A francia augusztusban elmehetett nászútra, a szakértők pedig a nyári szünetben azon vitatkozhattak, ő lett ennyire jó versenyző 2009 óta, vagy a Lotus szalasztott el eddig több győzelmet azzal, hogy nem Alonso/Hamilton/Vettel kaliberű pilótát ültet az egyébként szenzációs autóiba.
Kilátások. A Hungaroringen sikerült jól szerepelni az időmérőn, ami az utolsó lépésnek tűnt a győzelem felé a Lotus számára. Csakhogy a második rajtkocka éppen a Hungaroringen jelentett óriási hátrányt: Hamiltont lehetetlen volt megelőzni. Hasonló szombati eredmény után Spában összejöhet a győzelem is.
FORCE INDIA | |
A Sauberrel és a Williamsszel szemben a Force Indiának nem jött össze a dobogós helyezés 2012-ben. Di Resta szerint sikerülni fog az áttörés – csakhogy egyre többen vélik úgy, hogy az utolsó kilenc versenyen már nem fogunk látni váratlan eredményeket. | A napokban az a hír terjedt el, hogy Vijay Mallya tulajdonos anyagi problémákkal küzd, és emiatt Hülkenberg 500 ezer, és Di Resta 200 ezer eurós bérének törlesztésével is késlekedik a csapat – az osztrák Sportwoche szerint egy garast sem kaptak még az idén. |
SAUBER | |
Bár az év elején még Massa végzetét látták a csapattárs Pérez jó teljesítményében, a brazil hosszabbítási esélyeinek növekedésével Kobajasi kerülhet bajba – ha a Sauber új pilótát szerződtet, a japán kerülhet ki a gárdából 2013-ra. | Néhány hete azt mondta Helmut Markko, a Red Bull tanácsadója, hogy a Sauberé a legjobb autó az F1-ben – amivel arra utalt, hogy Péreznél jobb versenyzők jobb eredményeket értek volna el a két dobogós helyezésnél. |
TORO ROSSO | |
Az ausztrál az egy hónapos nyári szünetben sem utazott haza Ausztráliába, ahová az Ausztrál GP mellett csak a téli időszakban szokott ellátogatni. A jövőjéről beszélve elmondta, nem nagyon hitt a Red Bullhoz szerződésben, de feltétlenül maradna még egy évig a Toro Rossónál. | A francia és csapattársa autóját új technikai igazgató irányítása alatt készítik fel: a Német GP előtt távozó Giorgio Ascanellit a brit James Key váltja. Key februárig a Saubernél töltötte be ugyanezt a pozíciót, vele készült el a svájciak remek gépe. |
WILLIAMS | |
A venezuelai a nyári szünetben hazájában tartott bemutatót F1-es gépével, de az államvezetők és a csapat elöljárói előtt megtartott díszmenet a tervezettnél rövidebbre sikerült, mert a 12 körös etap második körében megcsúszott és összetörte az autóját. | A Barcelonában győző Maldonadótól elmaradó eredményei ellenére is megtarthatja állását 2013-ban Senna, aki több mint 10 millió eurót hoz szponzorai révén – a helyére pályázó Valtteri Bottas tesztpilóta viszont nem hozna pénzt. |
CATERHAM | |
A gárdához eddig hűséges finn pilótáról lassan mindenki biztosra veszi, hogy az idény végén távozni fog az egy helyben toporgó Caterhamtől, amely nem épít új autót 2013-ra, hanem az ideit fejleszti tovább. | Kovalainen távozásával az orosz maradása biztossá válna 2013-ban. Petrov nem nyújt rossz teljesítményt, így jó esélye van arra, hogy az egy évre szóló szerződtetését meghosszabbítsák. |
HRT | |
Az indiai pilótának hazája egyik turistaparadicsomában lett volna bemutatója, de a helyi szüreti fesztivál miatt törölték az eseményt – és a kijelölt úton sem lehet 40-nél többel haladni... | A spanyol szerint a HRT képes lesz arra, hogy maga mögött hagyja a Marussiát az idény végén. A nagy lépés előtt álló istálló fő célja, hogy az élcsapatok teljesítményéhez képest a 103 százalékon belülre kerüljön az időmérő edzéseken. |
MARUSSIA | |
A német pilóta a Marussia vártnál gyengébb szereplése ellenére kizárta, hogy máshová szerződjön a 2012-es idény után. | Glock nincs jó véleménnyel társáról, aki „a futamokon többször is tisztátlanul csatázik, de nincs értelme beszélni vele róla”. |
Győzelmek | Pole pozíciók | Leggyorsabb körök | |
2000 | Mika Häkkinen | Mika Häkkinen | Rubens Barrichello |
2001 | Michael Schumacher | Juan Pablo Montoya | Michael Schumacher |
2002 | Michael Schumacher | Michael Schumacher | Michael Schumacher |
2004 | Kimi Räikkönen | Jarno Trulli | Kimi Räikkönen |
2005 | Kimi Räikkönen | Juan Pablo Montoya | Ralf Schumacher |
2007 | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen | Felipe Massa |
2008 | Felipe Massa | Lewis Hamilton | Kimi Räikkönen |
2009 | Kimi Räikkönen | Giancarlo Fisichella | Sebastian Vettel |
2010 | Lewis Hamilton | Mark Webber | Lewis Hamilton |
2011 | Sebastian Vettel | Sebastian Vettel | Mark Webber |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZÉS | PONT | ||
1. | Fernando Alonso | 3 | 6 | 11 | 164 |
2. | Mark Webber | 2 | 2 | 10 | 124 |
3. | Sebastian Vettel | 1 | 3 | 9 | 122 |
4. | Lewis Hamilton | 2 | 5 | 9 | 117 |
5. | Kimi Räikkönen | – | 5 | 10 | 116 |
6. | Nico Rosberg | 1 | 2 | 8 | 77 |
7. | Jenson Button | 1 | 3 | 7 | 76 |
8. | Romain Grosjean | – | 3 | 6 | 76 |
9. | Sergio Pérez | – | 2 | 5 | 47 |
10. | Kobajasi Kamui | – | – | 5 | 33 |
11. | Pastor Maldonado | 1 | 1 | 2 | 29 |
12. | Michael Schumacher | – | 1 | 5 | 29 |
13. | Paul di Resta | – | – | 5 | 27 |
14. | Felipe Massa | – | – | 5 | 25 |
15. | Bruno Senna | – | – | 6 | 24 |
16. | Nico Hülkenberg | – | – | 5 | 19 |
17. | Jean-Éric Vergne | – | – | 1 | 4 |
18. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 246 |
2. | McLaren-Mercedes | 193 |
3. | Lotus-Renault | 192 |
4. | Ferrari | 189 |
5. | Mercedes | 106 |
6. | Sauber-Ferrari | 80 |
7. | Williams-Renault | 53 |
8. | Force India-Mercedes | 46 |
9. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |