Hamilton tökéletes hétvégéje: pole után győzelem

Vágólapra másolva!
2012.07.29. 13:52
null
Hamilton nyerte meg a Magyar Nagydíjat (Fotó: Czerkl Gábor)
Címkék
A pole-ból induló Lewis Hamilton nyerte meg a 27. Formula–1-es Magyar Nagydíjat, miután a verseny hajrájában ellenállt Kimi Räikkönen nyomásának. A McLaren pilótája 2007 és 2009 után harmadszor nyert hazánkban, a Lotus finnjének ez a 4. második helyezése Mogyoródon. A harmadik helyre Romain Grosjean jött be a Lotusszal, a negyedik Sebastian Vettel lett, az ötödik pedig a vb-éllovas Fernando Alonso. A versenyt végig napos, száraz időben futották, egyetlen csepp eső sem érte a 45 fokos aszfaltot.    

 


A FUTAM

A pálya adatai:
Hosszúság: 4381 m
Teljes versenytáv: 70 kör (306.663 km)

Lewis Hamilton végig magabiztosan versenyezve nyerte meg a 27. Magyar Nagydíjat, a brit mögött a két Lotus-pilóta, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean egészítette ki a dobogót. Räikkönen nagyszerű vasárnapot tudhat maga mögött, bár az ötödik helyről rajtolt – és az első kerékcseréket követően is ebben a pozícióban haladt –, végül sikerült a második helyig előreverekednie magát. A finn a hajrában folyamatosan nyomás alatt tartotta Hamiltont, aki azonban nem hibázott, és egy másodpercet vert rá.

A két Red Bull nem tudott beleszólni az elsőségért folyó csatába, Sebastian Vettel a hajrában begyorsult ugyan, és fenyegette Grosjeant, de be kellett érnie a negyedik hellyel. A vb-címvédő három kerékcserével ment végig, csakúgy, mint csapattársa, Mark Webber, aki a hajrában lágy abroncsokon próbálta meg megtréfálni a mezőnyt (az ausztrált nyolcadikként intették le).

A világbajnoki pontversenyben vezető Fernando Alonso „nyugodt" futamot zárt, ötödik helyével mindazonáltal elégedett lehet, részint azért, mert ennél többet aligha tudott volna kihozni a Magyar Nagydíjból (száraz körülmények között legalábbis), részint meg azért, mert tovább növelte előnyét az összetettben a közvetlenül mögötte álló Webberrel szemben. Ja, és a Mogyoródon negyedik Vettel sem tudott sokat hozni rajta.

ELŐZMÉNYEK

Ami az időjárást illeti: esős reggelre ébredt a Formula–1-es Magyar Nagydíj mezőnye vasárnap. Délelőtt az F1 hivatalos időjósa, a Meteo France azt mondta, délre újabb adag felhő érkezik, és 15 óra körül eső várható. Romain Grosjean bízott benne, hogy honfitársai ezúttal tévednek, neki száraz pályán sokkal nagyobb esélye volt a jó eredményre.

Miközben a rajtrácson felsorakoztak a rajtszámokat és a zászlókat tartó hölgyek, az Országos Meteorológiai Szolgálat honlapján lévő radarképen megjelent az az esőzóna, amelyet a verseny alattra vártak a Hungaroringhez. Még Ausztriában volt ekkor, de gyorsan mozgott.

Fél kettő után öt perccel a csapatoknak küldött Meteo France-előrejelzés azt tudatta, hogy elmarad az eső, a vihar csak a verseny után éri el Mogyoródot.

Ami a versenyzőket illeti: Romain Grosjean, a Lotus francia pilótája nem érzett nyomást amiatt, hogy megszerezze a Lotus első győzelmét az óta, hogy az ugyanezt a nevet viselő csapat 1987-ben Ayrton Senna révén 79-edszer nyert: „Nem érzek nyomást emiatt, de nagyon nagy öröm lenne feliratkozni a Lotus győztesei közé, Ayrton Senna mögé, és a csapat is nagyon boldog lenne."

Az élről induló Lewis Hamilton speciális sisakfestéssel készült: a sisak tetejére festett zászlókkal a brit és a grenadai (apja szülőhazája) olimpiai csapatot buzdította.

Hamilton és Fernando Alonso közös fotót tett ki a Twitterre, majd az angol köszöntötte a születésnapos Alonsót. A vb-listavezető spanyol megköszönte a jókívánságokat.

A McLaren pilótája elmondta, leginkább a rajttól tart a verseny előtt. Nemcsak amiatt, hogy Romain Grosjean gyakran balesetet okoz az indulás után, hanem mert volt rá példa, hogy ő elszúrta a saját indulását.

Ami a versenyt illeti: a Nemzetközi Automobil-szövetség, akárcsak tavaly, az idén is a célegyenesben jelölte ki a DRS-zónát. Az időmérő pont, ahol a rendszer figyeli, hogy a pilóta egy másodpercen belül van-e az előtte haladóhoz képest, az utolsó, újraaszfaltozott kanyar előtt, a boxutca felé vezető lehajtónál volt. A DRS lényege, hogy a pilóta a riválisa mögött haladva rést nyithat a hátsó légterelőjén, amelynek légellenállása ezáltal csökken, a versenyző végsebessége pedig nagyobbá válik, így könnyebben megelőzheti az előtte haladót.

14 óra: elindult a felvezető körre a mezőny. Derült, szikrázóan napos, meleg az idő. A pálya hőmérséklete 46, az aszfalté 30 Celsius-fok. Mark Webber, a két Marussia és az egyik HRT (Pedro de la Rosa) keményebb keverékű gumin, a többiek lágyon gördültek el a rajtrácsról.

A VERSENY

Michael Schumacher miatt nincs egyelőre rajt, a Mercedest a némettel letolták a gridről. Betolták a boxba, ahol bebikázták a motorját. És: feltették a kemény gumikat autójára.

A plusz felvezető kör után mindenki elfoglalta a helyét a rajtrácson, ahonnan másodszor már sikerült elrugaszkodnia a mezőnynek. Rendben eljött mindenki. Hamilton, Grosjean, Button, Vettel az elsők sorrendje. Button a hármas kanyarban került a világbajnoki címvédő elé.

A DRS-t lehet használni, Hamilton volt a leggyorsabb a pályán, 2.1-gyel Grosjean előtt a 2. kör végén.

Schumi túl gyors volt a boxban, amiért megbüntették, boxutca-áthajtásos büntetést kapott.

Az ötödik kör végén ez volt a sorrend: Hamilton, Grosjean, Button, Vettel, Alonso, Räikkönen, Webber, Senna, Massa és Hülkenberg.

A 10. körben Hamilton 2.3 másodperces előnnyel vezetett Grosjean előtt, Button lemaradása 6, Vettelé 7.6, Alonsóé 11, Räikkönené 12.1, Webberé 13.2 másodperc volt.

Az élen álló Hamilton, Grosjean kettős elszakadt a többiektől, Vettel közben utolérte Buttont.

A mezőny közepe, hátulja elkezdte a kerékcseréket, az előrébb állók csak ezután következtek. Buttont a 16. körben kihozták Vettel elől a boxba, a tizedik helyre jött vissza a brit világbajnok.

Vettel és Alonso is kiment szervizelni, a német lágy gumikat kapott lágy helyett, a spanyol viszont közepes keménységűre váltott. Hamilton is szervizelt, és a negyedik helyre jött vissza (mindkét McLaren-pilóta közepesen kemény abroncsokon haladt immár). Grosjean-boxolás után a francia a negyedik helyen csatlakozott a mezőnyhöz (Hamilton autózott előtte), amelynek élén Räikkönen és Webber száguldott ekkor. Kisvártatva Räikkönen és Webber is letudta a kerékcserét.

Hamilton, Grosjean, Button, Vettel, Räikkönen, Alonso, Webber, Senna volt az első nyolc sorrendje az első kerékcseréket követően, azaz a Lotus finn pilótája a világbajnoki listavezető elé került!

Webber közben Alonso nyakára ért a 24. körben. A másik Red Bull-os, Vettel pedig Button mögé érkezett. Grosjean repült a lágy gumikon: megfutotta a verseny addigi leggyorsabb körét. A 26-27. körben történt valami a lotusos franciával, mert hét tizedet veszítve hirtelen lassulni kezdett, hátránya 2.4 másodpercre nőtt Hamiltonnal szemben. Elfogytak a gumijai? Aligha, mert rögvest magához tért, és folytatta a mclarenes brit üldözését. A másik mclarenest, Buttont is üldözték ezekben a pillanatokban, természetesen Vettel.

A 33. körben Grosjean két apró hibát követett el, így nem tudott közelebb zárkózni Hamiltonhoz. Az elöl állók közül ismét Buttonon hajtottak végre először kerékcserét, a brit a nyolcadik helyre érkezett vissza, s beragadt Bruno Senna mögé. Lehet, hogy sokba fog ez neki kerülni... – gondoltuk, és igazunk lett.

Grosjean rádióján arról értekezett mérnökével, hogy három körrel tovább marad, mint tervezték. Ez lett volna a nyerő stratégia?

Webber a rádión arról beszélt, úgy érzi, Alonsónak elfogytak a gumijai. Hamilton eközben a lekörözöttekre panaszkodott. Miután Grosjean és Hamilton is megjárta másodszor a boxutcát, előbbi a negyedik helyen, utóbbi a másodikon haladt tovább – köztük Alonso volt a harmadik. A 2. kiállásoknál csak Button kapott eddig lágyat az élmezőnyből, a többiek a medium szettet vették használatba.

A 42. körben Webber megfutotta a leggyorsabb kört, de ettől függetlenül nem sok vizet zavart az ausztrál. Räikkönen hasonlóan jó kört, sőt köröket ment, és amikor behajtott a boxba második kerékcseréjére, esélye mutatkozott arra, hogy megelőzze csapattársát. S lőn, a finn Grosjean elé érkezett vissza a pályára – a 2. helyre –, akivel szép csatát vívott a célegyenes utáni elnyújtott hajlatban. Egyik lotusos sem engedett, össze is ért talán a két járgány, és a kanyarba ugyan gyorsabban, de külső íven érkező francia húzta a rövidebbet, az állhatatos Räikkönen miatt kicsit lesodródott a pályáról.

A második kerékcseréket követően Hamilton, Räikkönen, Grosjean, Vettel, Webber, Alonso, Button, Senna, Massa és Rosberg volt a sorrend.

Webber az 55. körben – az ötödik helyről – harmadszor is kilátogatott a boxba, és a nyolcadik helyre jött vissza. És újfent lágy gumikat kapott. Az ausztrál olyasmit próbálhatott, mint Valenciában Schumi, akinek dobogót ért a hajrában a lágy gumikra való váltás. Négy fordulóval később a másik Red Bull-os, Vettel is boxlátogatást hajtott végre a negyedik helyről, és sikerült visszajönnie Alonso elé, aki kis híján megelőzte őt a hármas kanyarban.

Egy kis meteorológia: jöttek a felhők, de csak árnyék volt legfeljebb, eső nem.

A 60. körben vége lett Schumi vesszőfutásának, a boxba gurulva feladta a futamot. A 62. körben a negyedik Vettel az új gumikon megfutotta a leggyorsabb kört: 1:24.584. Rádión biztatták: nyomja neki veszettül, mert az első háromnak el fognak fogyni a gumijai! Tévedtek a „vörös bikások"...

Hamilton és Räikkönen ugyanis nemhogy lassult, gyorsult a végén, kettejük között egy másodperc volt a differencia. Vettel továbbra sem lankadt azonban, hajtott tovább – noha nem érhetett az élen álló kettős nyomába, megpróbálta megfogni a harmadik Grosjeant. Nem sikerült neki, miképpen Webbernek sem jött be a nagy húzása.

Hamilton megőrizte első pozícióját Räikkönennel szemben, mögöttük a következő volt a sorrend a leintéskor: Grosjean, Vettel, Alonso, Button, Senna, Webber, Massa és Rosberg.

A 27. Magyar Nagydíjat megnyerő Lewis Hamilton a harmadik sikerét aratta a Hungaroringen.

A FUTAM ONLINE TUDÓSÍTÁSÁT ITT OLVASHATJA!

A FUTAM VÉGEREDMÉNYE
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:41:05.503
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1.032 mp h.
3. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 10.518 mp h.
4. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 11.614 mp h.
5. Fernando Alonso spanyol Ferrari 26.653 mp h.
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 30.243 mp h.
7. Bruno Senna brazil Williams-Renault 33.899 mp h.
8. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 34.458 mp h.
9. Felipe Massa brazil Ferrari 38.350 mp h.
10. Nico Rosberg német Mercedes 51.234 mp h.
11. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 57.283 mp h.
12. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:02.887 p h.
13. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:03.606 p h.
14. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:04.494 p h.
15. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
16. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
17. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1 kör h.
18. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 2 kör h.
19. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 2 kör h.
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 2 kör h.
21. Timo Glock német Marussia-Cosworth 3 kör h.
22. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 3 kör h.
KIESETT
Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 60 megtett kör
Michael Schumacher német Mercedes 58
Leggyorsabb kör: Vettel (68. kör) 1:24.136
A VB-PONTVERSENY ÁLLÁSA
GYŐZELEM
DOBOGÓPONTSZERZÉS
PONT
1. Fernando Alonso 3 6 11 164
2. Mark Webber 2 2 10 124
3. Sebastian Vettel 1 3 9 122
4. Lewis Hamilton 2 5 9 117
5. Kimi Räikkönen 5 10 116
6. Nico Rosberg 1 2 8 77
7. Jenson Button 1 3 7 76
8. Romain Grosjean 3 6 76
9. Sergio Pérez 2 5 47
10. Kobajasi Kamui 5 33
11. Pastor Maldonado 1 1 2 29
12. Michael Schumacher 1 5 29
13. Paul di Resta 5 27
14. Felipe Massa 5 25
15. Bruno Senna 6 24
16. Nico Hülkenberg 5 19
17. Jean-Éric Vergne 1 4
18. Daniel Ricciardo 1 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 246
2. McLaren-Mercedes 193
3. Lotus-Renault 192
4. Ferrari 189
5. Mercedes 106
6. Sauber-Ferrari 80
7. Williams-Renault 53
8. Force India-Mercedes 46
9. Toro Rosso-Ferrari 6


A DRS-zóna a célegyenes teljes hosszában található
A DRS-zóna a célegyenes teljes hosszában található


A körítésre nem lehetett panasz a Hungaroringen (Fotó: Czerkl Gábor)
A körítésre nem lehetett panasz a Hungaroringen (Fotó: Czerkl Gábor)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik