Noha a héten két istálló is kellemetlen szituációba keveredett a Bahreinben zajló tüntetések és zavargások közepette, a Formula–1-es futam első két szabadedzése minden zavaró körülménytől mentesen telt, noha a Force India csapata szolgáltatott némi beszédtémát azzal, hogy elővigyázatosságbólcsak az első gyakorláson vett részt.
Nico Rosberg, a Kínai GP győztese volt a leggyorsabb a Bahreini Nagydíj pénteki edzésnapján:
„Jó dolog ma a leggyorsabbnak lenni, de tudjuk, hogy ez nem számít. – Vallotta be Rosberg. – „A legfontosabb dolog a versenytempónk javítása. Ez most elég jónak tűnik, de még ki kell értékelnünk, hogy a többiekhez képest mit tudunk megtankolt autóval. A körülmények nagyon nehezek, a verseny megterhelő lesz a gumikra nézve.”
Michael Schumacher csak az ötödik leggyorsabb kört futotta a délutáni edzésen, de ha egy lassú Caterham nem tartja fel, akár előrébb is végezhetett volna:
„A hosszú etapokon is kielégítők az eredményeink, ahogyan a köridőink is jók” – értékelt Schumacher. „Sajnos a gyors körömet nem tudtam rendesen befejezni a forgalom miatt. A gumik nagyon hamar elhasználódnak, ez jelenti majd a fő problémát a versenyen, de kifejezetten jól kezdődik számunkra ez a hétvége.”
A Red Bull Renault pilótái közül Mark Webber volt a gyorsabb, az ausztrál jegyezte a második legjobb időt péntek délután:
„Nem volt egyszerű minden körülményre figyelni a pályán” – kezdte Webber – „az abroncsok viselkedése mindenki számára újdonság, és nagyon hamar elvesztik a tapadásukat – de persze ez mindenkinél egyformán jelentkezik. Azt nem tudjuk, hogyan tankolták meg a többi autót, de ismét nagyon szorosnak tűnik a mezőny. A gumik komoly szerephez jutnak majd a vasárnapi futamon.”
A világbajnoki címvédő Sebastian Vettel volt a harmadik leggyorsabb:
„Sok kört teljesítettünk, ami már önmagában jó” – örvendezett Vettel – „és a Kínában gyűjtött információk is a segítségünkre vannak. Nagyon nagy a forróság, ami a gumikat is megviseli. Azt hiszem, nem mi vagyunk az elsőszámú esélyesek, de mi magunkra koncentrálunk, és keményen dolgozunk. Sikerült előrelépnünk, de holnap derül ki, hogy ez mire lesz elég.”
Bahrein trónörököse, Szalmán ibn Hamad koronaherceg szerint a verseny törlése csak a szélsőségeseket erősítené, Bernie Ecclestone pedig azt hangsúlyozta, hogy nem az ő jogkörébe tartozik egy ilyen döntés:„Nem fújhatom le a futamot. Ennek nincs köze hozzánk, vagy a versenyhez” – nyilatkozta Ecclestone. „Nekünk megállapodásunk van, a helyi hatóságok kérhetik az FIA-t a verseny beszüntetésére.” Ecclestone nem érti a Force India csapat döntését sem: „Nem tudok róla, hogy célpontnak számítanának valamilyen okból, remélem, hogy nincs szó ilyesmiről, a többi csapatnak nincs ilyen jellegű problémája. Ha kérnek, kaphatnak védelmet.” |
A világbajnoki pontversenyt vezető Lewis Hamilton a negyedik helyen zárt:
„Itt igazán komoly feladat lesz ügyelni a gumikra.” – Magyarázta 2008 világbajnoka. – „A pálya hőmérséklete extrém forró, elképesztő terhelés jut a kerekekre fékezésnél. Mivel a gumik kopása komoly problémát jelent, a hétvége arról fog szólni, ki tud majd jobban odafigyelni az abroncsaira. A szél is komoly szerepet játszott a mai idők alakulásában, van, hogy egy kör alatt teljesen megfordul a szélirány, aztán a következő körben pedig ismét teljesen új irányban fúj. Azt hiszem, a leggyorsabb körömet fél órával Nico legjobbja után teljesítettem, és egészen másképp fújt már ekkor a szél. A Mercedes nagyon gyorsnak tűnik, mi is ott vagyunk, vagy legalábbis a környéken, de holnap többet fogunk tudni.”
A másik McLarent vezető Jenson Button nem igazán volt megelégedve az autójával:
„Érdekes volt, ahogyan kerestem az egyensúlyt mindkét gumikeveréken.” – Mesélte a brit pilóta – „A kocsi egészen máshogy viselkedik az első három versenyhez képest. Talán eltúloztuk a beállításokat, és kicsit vissza kell vennünk belőlük – ma este még lesz egy kis munkánk, de holnapra remélhetőleg meg tudjuk oldani ezeket a problémákat. A köridőim nem tűntek jónak – egy körön a Mercedes és a Red Bull is nagyon gyors. Az eleje meglépett, de nem hiszem, hogy a versenyen is ez lesz a helyzet. Ha az időket nem vesszük figyelembe, akkor csak egyszerűen nem vagyok megelégedve azzal az iránnyal, amerre elindultunk. Már elkezdtünk beszélni arról, hogy min változtassunk holnapra, és felmerült egy-két jó ötlet.”
Fernando Alonso versenyei korábban jól sikerültek Bahreinben, de a Ferrari ezúttal csak a nyolcadik helyre volt elég alatta:
„Ez egyike azon kevés pályáknak, ahol háromszor is tudtam nyerni, úgyhogy itt mindig szeretek vezetni. Az első nap mindig nehéz, mivel a homoknak és a szélnek köszönhetően, illetve annak, hogy nagyon ritkán használják a pályát, talán itt a legkedvezőtlenebbek a körülmények. Ez azért is nehezíti a beállításokkal kapcsolatos döntéseinket, mert vasárnapra rengeteget javul a pálya állapota. A gumik viselkedését vizsgáltuk elsősorban: ugyanazokat keverékeket kaptuk, mint Sanghajra, de a hőmérséklet itt egész más. Még rengeteg dolgunk van, főleg a hátsó szárnnyal, ugyanis több tapadásra van szükségünk.”
Az első három futamon feltűnően szenvedő Felipe Massa ezúttal is csak a 12. legjobb időt tudta autózni:
„Nagyon meleg van ma, főleg a Pirelli gumikat teszteltük – a kopás igen jelentős mindkét keveréknél, a többi pályához képest is. Ezt nagyon fontos volt elvégeznünk, főleg a verseny szempontjából. Kétségtelen, hogy van még tennivalónk, az autó megbízhatóságán és a gumikopás csökkentésén kell dolgoznunk.”
A szerdán kellemetlen incidensbe keveredett Force India csapat nem vett részt a délutáni gyakorláson, az istálló minden szükséges feladatot a délelőtti edzésen végzett el, hogy a délutánra tervezett tüntetés előtt el tudják hagyni a pályát. Bob Fernley csapatvezető azzal indokolta a döntést, hogy mindenképpen sötétedés előtt akartak a szállásra érni:
„Ügyelnünk kell mindenki testi épségére és kényelmére. Voltak problémáink, és biztosítanunk kellett, hogy a csapattagok gond nélkül haza tudjanak érkezni. Mindent megteszünk a személyzet biztonságáért, kaptunk biztosítékot, és nem hiszem, hogy lesznek problémák. Lesznek tüntetések, és noha puszta szerencsétlenségből történt a korábbi incidens, ezek megtörténhetnek, és ha a mi csapatunkkal történik ilyen, akkor kötelességünk a helyzetet megfelelően kezelni.”
A Sauber istálló tagjai csütörtök este éltek át nehéz perceket, amikor több maszkos tüntető megrohamozta Molotov-koktélokkal az autópályán közlekedő járműveket. A szerelőket szállító kisbusz sofőrje gyorsan a leállósávba hajtott és elmenekült a helyszínről. A csapat egyik tagja sem sérült meg az incidensben, és az istálló részt vett mindkét pénteki szabadedzésen.
1. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.816 | átlag: 209.912 km/ó | 35 kör |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:33.262 | 0.446 mp h. | 26 |
3. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:33.525 | 0.709 | 28 |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.747 | 0.931 | 26 |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:33.862 | 1.046 | 32 |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.246 | 1.430 | 28 |
7. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:34.411 | 1.595 | 34 |
8. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:34.449 | 1.633 | 31 |
9. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:34.615 | 1.799 | 32 |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:34.893 | 2.077 | 34 |
11. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.895 | 2.079 | 29 |
12. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:34.941 | 2.125 | 30 |
13. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:35.183 | 2.367 | 33 |
14. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.229 | 2.413 | 26 |
15. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:35.459 | 2.643 | 38 |
16. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:35.913 | 3.097 | 33 |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:35.968 | 3.152 | 35 |
18. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:36.169 | 3.353 | 30 |
19. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:36.587 | 3.771 | 33 |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:37.803 | 4.987 | 33 |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:37.812 | 4.996 | 28 |
22. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:39.649 | 6.833 | 27 |
A Force India nem vett részt az edzésen |
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.572 | átlag: 208.216 km/ó | 11 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:33.877 | 0.305 mp h. | 21 |
3. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:34.150 | 0.578 | 26 |
4. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:34.249 | 0.677 | 23 |
5. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:34.277 | 0.705 | 14 |
6. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:34.344 | 0.772 | 26 |
7. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:34.483 | 0.911 | 17 |
8. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:34.552 | 0.980 | 22 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:34.609 | 1.037 | 18 |
10. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:34.847 | 1.275 | 20 |
11. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:35.024 | 1.452 | 22 |
12. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:35.268 | 1.696 | 25 |
13. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:35.436 | 1.864 | 21 |
14. | Valtteri Bottas* | finn | Williams-Renault | 1:35.497 | 1.925 | 24 |
15. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:35.719 | 2.147 | 19 |
16. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:35.929 | 2.357 | 24 |
17. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.195 | 2.623 | 20 |
18. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:36.330 | 2.758 | 11 |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:36.484 | 2.912 | 18 |
20. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:36.591 | 3.019 | 20 |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:37.467 | 3.895 | 18 |
22. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:38.006 | 4.434 | 18 |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:38.877 | 5.305 | 19 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:39.996 | 6.424 | 23 |
*tesztpilóta |