A Red Bull-istálló a Kínai Nagydíj utáni elemzéseket követően úgy döntött, felhagy a Sebastian Vettel által használt konstrukció használatával, és abba a kocsiba ülteti a németet is, amelyet Mark Webber használt Sanghajban. Ehhez jött a bahreini forróság, és a Red Bull ismét a tavalyi fényében tündökölt: Vettel az első két szakaszból a középmezőnyben továbbjutott, majd a harmadik, pole-ról döntő tíz percben az élre száguldott.
Persze nem volt könnyű menet, a minden körülmények között roppant erős Lewis Hamilton csak 98 ezreddel kapott ki Vetteltől.
A második rajtsor a csapattársaiké, a harmadikba a múlt heti kínai első Nico Rosberg és a nagy meglepetésre megtáltosodó Daniel Ricciardo került. Bár Fernando Alonso nagy bravúrral az 5. helyen jutott tovább a 2. szakaszból, a harmadikban nem teljesített mért kört.
Az edzés két nagy vesztese Michael Schumacher és Kimi Räikkönen: a német az 1., a finn a 2. szakaszban hihette azt, hogy eredménye elég jó lesz a továbbjutáshoz, de tévedtek. Schumi a 18., Kimi a 1. helyen zárta az edzést. A Mercedes veteránja végül a 17. rajtkockát szerezte meg, mert Pastor Maldonadót váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolták.
Végül említsük meg, hogy a Force India autóit az időmérőn a rendező szándékosan nem mutatta, még akkor sem, amikor csak Paul di Resta és Nico Hülkenberg volt a pályán. A pénteki második szabadedzést a helyi tüntetésektől való félelem miatt kihagyó csapattal szembeni kicsinyes taktikai húzás minden eddiginél nagyobb utalás arra, hogy a Formula–1 vezetősége nem tudta magát függetleníteni a helyszín politikai helyzetétől.
ELŐZMÉNYEK
A Kínai Nagydíjat megnyerő Nico Rosberg bombaformában várja a bahreini időmérő edzést, amelyen Sebastian Vettel ismét az esélyesek közé tartozik, akárcsak az első két idei verseny első rajtkockáját megszerző Lewis Hamilton.
Az időmérő előtti órában az a hír borzolta a helyszínen tartózkodók kedélyeit, hogy a baherini fővárostól nem messze egy faluban egy 37 éves tüntető holttestére bukkantak. A rendőrség megerősítette a hírt, a helyi államvezetők ellen tüntetők pedig azt mondták, a hatóság emberei végeztek a férfival, aki az F1-es futam elleni tüntetésre készült. A verseny rendezőin és az FIA-n tovább nőtt a nyomás azt illetően, hogy valóban érdemes volt-e idehozni a futamot.
Jean Todt, a Nemzetközi Automobil-szövetség francia elnöke az időmérő előtt a BBC-nek adott interjújában elmondta, nem érzi úgy, hogy rossz döntés volt zöld utat engedni a Bahreini GP-nek, pedig a nemzetközi sajtó egyöntetűen állítja: hiba volt.
Pastor Maldonado, a Williams venezuelai pilótája azzal a tudattal vág neki az időmérőnek, hogy váltócsere miatt öt rajthelyet veszíteni fog a kvalifikáció során megszerzett helyezéséhez képest.
Az időmérő megkezdése előtt az aszfalt 43 fokos volt, a szél továbbra is erősen fújt.
1. SZAKASZ
Az első szakasz nagy kérdése, mint az elmúlt két évben megszokhattuk, hogy ki esik ki a három kiscsapat párosával együtt hetedikként.
Elsőként Di Resta hagyta el a boxutcát a Force Indiával. A csapat a pénteki második szabadedzést kihagyta biztonsági okok miatt, nagy kérdés, mennyiben hátráltatja a mínusz másfél óra felkészülés. Di Restát Hülkenberg, a Toro Rosso és a Marussia pilótái követték, a versenyzők a közepesen kemény abroncsokon száguldottak.
Hosszúság: 5.412 km Teljes versenytáv: 57 kör (308.238 km) Pályacsúcs: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004) Időmérőcsúcs: 1:30.139 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Kanyarok száma: 15 (6 balos, 9 jobbos) Vezetési irány: óramutató járásának megfelelően Leghosszabb teljes gázzal teljesíthető szakasz: 1.050 méter (kb. 14 másodperc) Legmagasabb mért sebesség:309 km/h Üzemanyag-fogyasztás: kb. 3.1 kg / kör Körönként váltások száma: 58 DRS-zóna: a célegyenesben Hétvégére szánt gumikeverék: Lágy/Közepes |
A skót első körében a középső szakaszban nagyon lelassított, 1:43.620-szal nyitott. Hülkenberg 1:35.790-nel állt az élre, Di Resta másodikra egy tizeddel elmaradt tőle. Ricciardo beékelte magát közéjük, Massa a Ferrarival a 4. helyre jött be.
Alonso egyből a lágy gumikon kezdett.
Kobajasi az élre állt a keményebb gumikon, majd Webber és Button került az első helyre, a mclarenes 1:34.792-t futott. Alonso a lágy gumikon 32 ezreddel megelőzte Buttont, Hamilton a 3. helyre jött be.
Rosberg elrontotta az első mért körét, a két Lotus az élre állt, pedig Grosjean (1:34.014) és Räikkönen a keményebb gumikat használta.
Felkerültek a lágy gumik a többi autóra is, Hülkenberg Alonso elé ugrott velük, majd Di Resta is követte. Massa a 2. helyre ugrott előre, s miközben a spanyol, valamint a Mercedes, a Lotus, a McLaren és a Red Bull pilótái a boxban maradtak, a lágy gumikon majdnem mindenki javított. Ricciardo, majd Pérez ugrott az élre, a mexikói 1:33.814-gyel meg is nyerte a szakaszt.
Vergne nem tudott Schumacher elé ugrani, de Kovalainen csodakört futott a Caterhammel, és a Mercedes veteránja a 18. helyen kiesett.
A finn pilóta szinte csodát művelt a 17. helyezésével, a Mercedes magabiztosságát kihasználva továbbjutott. Hamilton öt századdal előzte meg a pole-ra is esélyesnek tartott Schumachert, aki roppant balszerencsés volt, igaz, a Mercedes lehetett volna óvatosabb.
A 18. rajthely Schumié, mögötte Vergne, Petrov, Pic, Dela Rosa, Glock, Karthikeyan sorrend alakult ki. Maldonado helyezésétől függően egy-egy helyezést javíthatnak.
2. SZAKASZ
A második szakaszban nem fognak a gumiválasztással játszadozni a pilóták, itt jobban tükrözni fogja az eredmény az erőviszonyokat.
Ismét a két Force India két pilótája ment ki elsőként a pályára, de a rendező egyiküket sem mutatta – a pénteken kihagyott második szabadedzés miatti szankció lenne ez a Formula One Managementtől?
Di Resta 1:35.677-tel nyitott, Hülkenberg megelőzte 1:35.325-tel. Massa mindkettejüket maga mögé utasította 1:34.861-es körével, de Pérez nála is jobbat ment. Egy-két pillanatig Räikkönen állt az élen, majd Hamilton 1:33.209-cel vette át a vezetést. Rosberg nem tudta megelőzni a mclarenest.
Schumacher a német RTL-nek nyilatkozva azt mondta, a DRS-rendszer, pontosabban az ahhoz tartozó plusz csatorna romolhatott el az autóján. Ezzel együtt a csapat lehetett volna éberebb…
Az első gyors körök után a Grosjean, Ricciardo, Massa, Hülkenberg és Di Resta állt kieső helyen, Maldonado és Kovalainen ki sem ment a pályára. A venezuelai autójában elromlott a KERS, ki sem ment, a 17. hely – ami valójában 22. – garantált volt számára.
Második mért körével Di Resta és Hülkenberg feljött az első tízbe, Räikkönen a boxban maradt. A finn az utolsó percben a 9. helyen állt, de Ricciardo megelőzte, és Grosjean nagyon gyors körön volt. A francia feljött a 3. helyre, és kiejtette csapattársát. Alonso az 5. legjobb időt futotta.
A záró szakaszba Hamilton jutott be elsőként, mögötte Rosberg, Grosjean, Webber, Alonso, Button, Di Resta, Vettel, Ricciardo, Pérez sorrend alakult ki.
A 11. rajthely Räikkönené, mögötte Kobajasi, Hülkenberg, Massa, Senna, Kovalainen és Maldonado végzett.
Räikkönen Schumihoz hasonlóan arra fázott rá, csak egyszer ment ki, s hiába tette ezt a jó gumikeveréken, a mezőny már sokkal sűrűbb volt.
3. SZAKASZ
A csapatok szerint a folyamatosan kavargó szél miatt pillanatról pillanatra változik, hol kell fékezni, ami nehézzé teszi a pilóták feladatát.
A 3. szakaszban Vettel, Webber, Button, Hamilton és Alonso ment ki korán. A McLaren és a Red Bull pilótái két menetre álltak be.
Az első szakaszban Hamilton volt a leggyorsabb. Az angol 1:32.671-gyel nyitott, mögötte Button, Webber, Vettel sorrend alakult ki. Alonso nem futott mért kört.
Nagyon szoros volt az eleje, Vettel 3 tizedre volt Hamiltontól. A záró percekben Rosberg, Grosjean, Pére, Ricciardo és Di Resta is a pályára hajtott, az első négy kerékcsere után ment vissza, Alonso a boxban maradt, idő nélkül.
Grosjean és Rosberg első szektora nagyon jól sikerült. Ricciardo feljött Vettel elé, Grosjeannak ez nem sikerült.
Webber bejött az első helyre, aztán Vettel és Hamilton is megelőzte. A német 1:32.422-vel megszerezte idei első pole pozícióját.
A vb-címvédő mögött Hamilton, Webber, Button, Rosberg, Ricciardo, Grosjean, Pérez, Alonso, Di Resta sorrend alakult ki.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.422 | átlag: 210.806 km/ó |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.520 | 0.098 mp h. |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.637 | 0.215 |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:32.711 | 0.289 |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.821 | 0.399 |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:32.912 | 0.490 |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:33.008 | 0.586 |
8. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:33.394 | 0.972 |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | idő nélkül | |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | idő nélkül | |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:33.789 | |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:33.806 | |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:33.807 | |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:33.912 | |
15. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:34.017 | |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:36.132 | |
17. | Pastor Maldonado* | venezuelai | Williams-Renault | idő nélkül | |
18. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:34.865 | |
19. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:35.014 | |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:35.823 | |
21. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:37.683 | |
22. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:37.883 | |
23. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:37.905 | |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:38.314 | |
*váltócsere miatt öt rajthellyel hátrébb sorolják |
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes |
6. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari |
7. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault |
8. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari |
9. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes |
11. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari |
13. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes |
14. | Felipe Massa | brazil | Ferrari |
15. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault |
16. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault |
17. | Michael Schumacher | német | Mercedes |
18. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari |
19. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault |
20. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth |
21. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth |
22. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault |
23. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth |
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | 3. SZAKASZ | ||||||
1. | Perez | 1:33.814 | 1. | Hamilton | 1:33.209 | 1. | Vettel | 1:32.422 |
2. | Ricciardo | 1:33.988 | 2. | Rosberg | 1:33.219 | 2. | Hamilton | 1:32.520 |
3. | Webber | 1:34.015 | 3. | Grosjean | 1:33.246 | 3. | Webber | 1:32.637 |
4. | Grosjean | 1:34.041 | 4. | Webber | 1:33.311 | 4. | Button | 1:32.711 |
5. | Kobajasi | 1:34.131 | 5. | Alonso | 1:33.403 | 5. | Rosberg | 1:32.821 |
6. | Vettel | 1:34.308 | 6. | Button | 1:33.416 | 6. | Ricciardo | 1:32.912 |
7. | Massa | 1:34.372 | 7. | di Resta | 1:33.510 | 7. | Grosjean | 1:33.008 |
8. | Senna | 1:34.466 | 8. | Vettel | 1:33.527 | 8. | Perez | 1:33.394 |
9. | Räikkönen | 1:34.552 | 9. | Ricciardo | 1:33.556 | 9. | Alonso | idő nélkül |
10. | Rosberg | 1:34.588 | 10. | Perez | 1:33.660 | 10. | di Resta | idő nélkül |
11. | Hülkenberg | 1:34.601 | 11. | Räikkönen | 1:33.789 | |||
12. | di Resta | 1:34.624 | 12. | Kobajasi | 1:33.806 | |||
13. | Maldonado | 1:34.639 | 13. | Hülkenberg | 1:33.807 | |||
14. | Alonso | 1:34.760 | 14. | Massa | 1:33.912 | |||
15. | Button | 1:34.792 | 15. | Senna | 1:34.017 | |||
16. | Hamilton | 1:34.813 | 16. | Kovalainen | 1:36.132 | |||
17. | Kovalainen | 1:34.852 | ||||||
18. | Schumacher | 1:34.865 | ||||||
19. | Vergne | 1:35.014 | ||||||
20. | Petrov | 1:35.823 | ||||||
21. | Pic | 1:37.683 | ||||||
22. | de la Rosa | 1:37.883 | ||||||
23. | Glock | 1:37.905 | ||||||
24. | Karthikeyan | 1:38.314 |