RED BULL
A kétszeres világbajnok ugyan azt mondta Ausztráliában, hogy nem szokott hozzá túlságosan a jóhoz 2011-ben, a versenyeken eddig úgy tűnt, nehezebben birkózik meg a feladataival a középmezőnyben. A Red Bull fölényének elillanását a német is megszenvedi, bár az zseniális volt, ahogy Kínában feljött a középmezőnyből, és az utolsó körökig esélyes volt a dobogóra.
Kilátások. Talán a bahreini 50 fokos aszfalt az, amire a Red Bull várt, az RB8-asnak az időmérőn már nem lesznek gondjai a gumik gyors felmelegítésével. Ez valóban esélyt adhat Vettelnek arra, hogy ha a pole-t nem is, a futamgyőzelmet megszerezze, és sínre tegye idei vb-menetét.
„Vannak gyengéink, a végsebességünk például messze van attól, amire szükség van ahhoz, hogy az időmérőn eredményesek legyünk, és a versenyen előzni tudjunk. Érdekes, hogy ezekkel együtt is közel vagyunk az élmezőnyhöz, ha megtaláljuk az autó titkát, hogyan kell vele dolgozni, a győzelmek is jönni fognak.”
Az ausztrál továbbra is borzasztóan rajtol, így a versenyeken elsősorban arra kel törekednie, hogy visszaszerezze az első körben elveszített pozíciókat. Így is Vettel előtt van a vb-pontversenyben, az időmérőkön mindháromszor megverte a németet, akit tavaly 19 kvalifikáción győzött le ugyanennyiszer.
Kilátások. Az eddiginél magasabb hőmérséklet újabb fordulatot hozhat, a dobogóról eddig mindig egy pozícióval leszoruló Webber joggal bízhat benne, hogy ez számára is áttörést eredményezhet.
„Két éve nem jártunk itt, a mostani vonalvezetést pedig 2009 óta nem használtuk. Új élmény lesz itt a DRS és a Pirelli gumijainak használata. Ez lesz eddig a legmelegebb idei futam, gyorsan meg kell értenünk a gumik működését, mert jó lenne dobogós helyezést elérni, még mielőtt elkezdődik az idény európai szakasza.”
McLAREN
PÉNTEK |
9.00–10.30: 1. szabadedzés |
13.00–14.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
10.00–11.00: 3. szabadedzés |
13.00–14.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
14.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |
Bár a győzelem nem jött össze neki Kínában, a második helyet megszerezte, és felzárkózott csapattársára, Lewis Hamiltonra a vb-pontversenyben. Az angol ugyanolyan kiegyensúlyozott, mint tavaly volt, ami kulcsfontosságú lesz az idei kiegyenlített mezőnyben.
Kilátások. A legutóbbi, 5412 méteres pályán megrendezett versenyt Button nyerte meg a Brawn szárnyalásakor, s bár a McLaren még egyszer sem diadalmaskodott a sivatagi ringen, az idén jó esélye van a győzelemre.
„Nagyon gyors lesz a Mercedes, az időmérőn mindenképpen, és érdekes lesz látni, mit tudnak a versenyen. Ám nemcsak rájuk kell figyelünk, a Red Bull vártnál gyengébb Kínai Nagydíja nem csap be minket, tudjuk, hogy erősek lesznek. Reméljük, magunk mögött tartjuk két fő riválisunkat.”
Öt rajthelyes büntetése után a 7. rajtkockából indult, s ugyanúgy a 3. helyen ért célba, mint az idény első két versenyén a pole-ból rajtolva. Három harmadik helyezésének köszönhetően vezet a vb-n, de ő is tudja, hogy így nem lehet vb-t nyerni.
Távolabbi kilátások. Az idény előtt arról beszélt, hogy mihamarabb hosszabbítani akar a McLarennel, mert előbb-utóbb arról fogják nyaggatni, miért nem ír még alá, és hová szerződik, ami elvonhatja a figyelmét a versenyzéstől. Az eddigi eseménydús futamok alatt senkinek sem jutott eszébe ez a kérdés, de nem sokáig kellett várni rá, hogy valaki felvesse. A válasz pedig ellentétben áll az idény előtt elmondottakkal.
„Sokkal jobban megy az idén a csapatnak, nem is lehetnék boldogabb. A szerződésem meghosszabbítása viszont még várhat, messze van a szezon vége.”
FERRARI
A malajziai győzelem után kijózanító pofonnak is nevezhetnénk a Kínai GP-n elért 9. helyezést, már ha Alonso nem tudta volna pontosan, hogy ez fog következni Sanghajban. A Ferrari ugyanis az időmérőn még mindig nem versenyképes, és vasárnap a stratégia sem volt az igazi.
Kilátások. Alonso szerint a bahreini lesz a Ferrari idei leggyengébb versenye. Hiába nyert meg az eddigi hét szahíri futamból ötöt az Alonso, Massa páros, az F2012 gyenge pontjait a csapat szerint kiemeli a sivatagi pálya.
„Pontosan tudom, hogy nehéz hétvégére számíthatunk, hiszen akárcsak Sanghajban, itt is a végsebességen és a lassú kanyarokból való kigyorsításon lesz a hangsúly, és most nekünk ez a gyenge pontunk. A korábbi eredményeink sajnos most nem számítanak.”
A három kiscsapat pilótái mellett egyedül a Ferrari brazilja áll pont nélkül három verseny után. Elszomorító, de Massa már annak is örült Sanghajban, hogy normális, gond nélküli versenye volt. Végül a 12. lett, amiben csak az pozitív, hogy három hellyel maradt el Alonsótól.
Kilátások. Ha hinni lehet Alonso borúlátásának, Massa várhatóan nem Szahírban vet véget pontínségének. Ám a meleg aszfalt csodákat tehet a Ferrarival is, ilyen időjárásban ugyanis még nem köröztek a 2012-es autók, mint ami Bahreinben várható. Ez lehet Massa reménye.
„Az eddigi 11 győzelmemből nyolcat három pályán értem el, az egyik közülük Bahrein, a másik Isztambul. Utóbbit törölték, ezért örülök, hogy legalább ide eljutottunk. A pálya nem fekszik nekünk, de az aszfalt magas hőmérséklete még a kezünkre játszhat.”
MERCEDES
Ha az eddigi három verseny rajtpozícióit nézzük, Schumacher 4., 3., és 2. helyezése után a tendencia arra utal, hogy Bahreinben az övé lesz a pole pozíció. A Mercedesnek kedvez is a pálya, a lassú kanyarok és az azokat követő hosszú egyenesek az edzéseken korlátlanul használható DRS-t tökélyre fejlesztő Mercedest az időmérő esélyesévé teszi.
Kilátások. Az edzésen esélyes Mercedest a versenyen nem érdemes leírni, már csak a Kínai Nagydíjon mutatott formája miatt sem. A melegebb aszfalton a gumik használatát az autó megfelelő beállításaival lehet orvosolni, s ideje már, hogy a szerencse Schumacher mellé álljon, mert megfelelő autóval bizony képes a győzelemre.
„Az idei autót már úgy tudom vezetni, ahogyan azokat, amelyekkel korábban nyerni tudtam. Szinte semmi sem változott a tíz évvel ezelőtti helyzethez képest, sokkal inkább a tavalyi és a tavalyelőtti autó volt furcsa. Ha újra dobogóra állhatok, ugyanolyan boldog leszek, mint az első benettonos és ferraris dobogós helyezésemkor.”
Bár nagyon rosszul kezdődött a szezonja, Kínában szerzett pole pozíciójával és győzelmével meghozta a várt áttörést a Mercedesnek. Saját önbizalmának is mindenképpen használt, hogy két, Schumacherrel szemben jobb idényt követően nem a veterán nyert először a csapattal.
Kilátások. Sok versenyző esetében láttuk már, hogy az első győzelem a legnehezebb, utána jön a többi, mint a karikacsapás, főleg, ha a csapat olyan erős, mint az idei Mercedes.
„Sanghajban nagyon jó versenyem volt, minden összejött, az időjárás is nekünk kedvezett. A mérnökök egyre inkább rájönnek, hogyan kell beállítani az autót, a bahreini kalandon nulláról indulunk, hiszen a melegebb aszfalt teljesen más kocsit követel.”
Hosszúság: 5.412 km Teljes versenytáv: 57 kör (308.238 km) Pályacsúcs: 1:30.252 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004) Időmérőcsúcs: 1:30.139 (Michael Schumacher, Ferrari, 2004)
Kanyarok száma: 15 (6 balos, 9 jobbos) Vezetési irány: óramutató járásának megfelelően Leghosszabb teljes gázzal teljesíthető szakasz: 1.050 méter (kb. 14 másodperc) Legmagasabb mért sebesség:309 km/h Üzemanyag-fogyasztás: kb. 3.1 kg / kör Körönként váltások száma: 58 DRS-zóna: a célegyenesben Hétvégére szánt gumikeverék: Lágy/Közepes |
LOTUS
A finn nagyra törő tervei a Pirellik hirtelen elkopása miatt fulladtak kudarcba Sanghajban, de Räikkönen bizonyította, hogy számolni kell vele.
Kilátások. Räikkönen biztos benne, hogy az eddigi versenyeken összejöhetett volna a dobogós helyezés, és Bahreinbe is úgy érkezik, hogy a pódiumot célozza meg.
„Szerencsére Bahreinben kiegyensúlyozott lesz az aszfalt hőmérséklete, pontosan tudjuk majd, mivel dolgozunk. Így a Kínában sikertelenül tesztelt és a versenyre elhagyott fejlesztéseink hatásaival is tisztában lehetünk, és előrébb léphetünk.”
Két biztató időmérő edzés után Grosjean Kínában elsősorban a versenyen remekelt, s hatodik helyezés lett a jutalma. Három futam után elmondhatjuk, a francia pilóta nem érdemtelenül kapott lehetőséget a Lotusnál.
Kilátások. Grosjean legfőbb célja, hogy az időmérőn elért bravúrja után a versenyen is gond nélkül száguldhasson, és megmutathassa a Lotus valódi erejét. Az egész csapat biztos benne, hogy erre Bahreinben lesz is alkalma, mert a pálya fekszik az E20-asnak.
FORCE INDIA | |
A skót Kínában nem tudott beleszólni a pontszerzésért zajló küzdelembe, de legalább a Force India biztató formát mutatott. Kilátások. A skót és csapata felkészülését befolyásolta a csütörtöki bombás akció Manamában, Di Resta és Hülkenberg is bevallotta, hogy nehéz így a versenyzésre összpontosítani. |
A német pilóta balszerencse-sorozata Kínában folytatódott, az Ausztrál GP első körében kicsúszott Hülkenberg a verseny elején a boxba kényszerült, s esélye sem volt a pontszerzésre. „Az F1 nem arra való, hogy feszültséget keltsen. Nem vagyok politikus, de ilyen dolgoknak nem lenne szabad megtörténniük. Nem jó, hogy a biztonságunk miatt kell aggódnunk, de sajnos most ez a helyzet.” |
SAUBER | |
Sanghajban a harmadik rajtkocka előnyei az első kanyarhoz érve elillantak, a japán visszaesett, és a verseny leggyorsabb köre gyötörhette a Saubert, mi lett volna, ha… Kilátások. Kobajasi még nem versenyzett az F1-ben Bahreinben, de tudja, hogy a forró aszfalton sokat érhet a Sauber gumikat kímélő üzemmódja. |
Bár a malajziai bravúr megismétlésére esélye sem volt Kínában, megint jelezte, hogy a Sauber ott van a nagycsapatok nyomában, és bármikor kész meglepetést szerezni. „Jó érzés úgy megérkezni egy versenyre, hogy tudod, közel kerülhetsz az élmezőnyhöz. Nagyon jó munkát végzett a csapat, biztos vagyok benne, hogy erős hétvégénk lesz.” |
TORO ROSSO | |
A Toro Rosso Kínában lemaradt a középmezőnytől, az ausztrál és csapattársa, Vergne kilátástalan küzdelmet vívott a versenyen. „A Kínai Nagydíj valójában teszt volt számunkra, sok adatot szereztünk, remélem, Bahreinben gyorsabbak is leszünk.” |
A fiatal pilótákat könnyen visszavetheti, ha rosszabbul alakul egy versenyhétvége az előzetes várakozásokhoz képest, de a Toro Rosso kilátástalan Kínai Nagydíja után mindkét fiatal igyekezett derűlátóan kezelni a helyzetet. Vergne még sohasem volt Bahreinben, számára teljesen új a helyszín. |
WILLIAMS | |
A venezuelai kibírta Sanghajban a verseny hajrájában Alonso nyomását, és megszerezte első pontjait, ami lökést adhat neki a folytatásra. A Williamsnek szüksége van arra, hogy versenyzői ne kövessenek el vezetői hibákat, hiszen ezzel a reményteljes autó fejlesztését is visszavethetik. Pedig a csapatnál már úgy gondolják, megtették az első lépést a csúcs felé. |
Malajziában, majd Kínában is magabiztosan versenyzett, értékes pontokat szerzett, megerősítve, hogy az idei Williams-Renault a középmezőny és az élmezőny közötti területen fekszik az erősorrendben. Ahhoz, hogy az utóbbihoz csatlakozzon, kellenek a Maldonado-féle fellángolások, illetve az az egyre érettebb versenyzés, amelyet Sennánál lehet látni futamról futamra. |
CATERHAM | |
A Marussia és a HRT pilótáinak legyőzése a Kínai Nagydíjon az autó átmeneti hibája miatt nem sikerült, de a Toro Rosso formahanyatlása miatt az lehet az új cél, hogy utolérje a leggyengébb középcsapatot. |
Kovalainen problémái miatt Petrov lett a csapat legjobbja Sanghajban, nem sokon múlt, hogy a vezető körben fejezze be a versenyt. Az eddigiek alapján nem volt rossz döntés a szerződtetése Jarno Trulli helyére. |
HRT | |
Az indiai életében először fog Bahreinben versenyezni, a pályaismeret hiányában borítékolható, hogy sereghajtó lesz. |
Egyetlen kör hátrány Kínában valódi siker volt a HRT spanyolja számára, és De la Rosa hisz benne, hogy a fejlődés töretlen marad. |
MARUSSIA | |
A német pilóta az idei autó miatt újult erővel versenyez, valóban hisz benne, hogy elkaphatja a csapat a Caterhemet. No nem Bahreinben, hanem a mugellói teszt után az európai futamokon. |
A mezőny egyetlen pilótája, aki még sohasem szerzett F1-es vb-pontot, s a Marussia helyzete miatt ez várhatóan az idény végéig így is marad. Ám emiatt nem kell szégyenkeznie, inkább élvezze, hogy az elit tagja. |