Alonso nyert a malajziai esőben, Pérez a verseny hőse

Vágólapra másolva!
2012.03.25. 09:46
Címkék
Az idény előtt lesajnált Ferrarival versenyző Fernando Alonso nyerte meg a 2012-es Formula–1-es szezon második futamát Malajziában, megelőzve Sergio Pérezt, a Sauber mexikói pilótáját, aki hat körrel a vége előtt még a győzelemre is esélyes volt, de megcsúszott, lemaradt a spanyolról. Be kellett érnie a 2. helyezéssel, ami még így is csapata valaha volt legjobb eredménye. A pole-ból induló Lewis Hamilton ismét harmadik lett, Sebastian Vettel defekt miatt kicsúszott a pontszerzők közül. A címvédő versenyét, akárcsak Jenson Buttonét, Narain Karthikeyan tette tönkre.

A malajziai esőversenynek két spanyol ajkú hőse volt: a győztes Alonso és a második Pérez (Fotó: Reuters)
A malajziai esőversenynek két spanyol ajkú hőse volt: a győztes Alonso és a második Pérez (Fotó: Reuters)
A malajziai esőversenynek két spanyol ajkú hőse volt: a győztes Alonso és a második Pérez (Fotó: Reuters)

Fernando Alonso megmondta, hogy ha esni fog, akár a győzelemért is versenybe szállhat a sepangi Malajziai Nagydíjon, és a szakadó eső miatt egy órára félbeszakított viadalon igazolta is szombati mondatait. A spanyol a Ferrari ultragyors és a McLaren ügyetlen kerékcseréjekor Lewis Hamilton és Jenson Button elé verekedte magát az újraindítást követően, majd nagyszerű tempót mutatva a vizes pályán lerázta magáról a második helyre feljövő Sergio Pérezt.

A gumikkal rendkívül kíméletesen bánó Sauber mexikói pilótája korai kerékcseréjével került a McLaren-pilóták elé, s magabiztosan tartotta maga mögött Hamiltont. Ahogy száradt a pálya, egyre közelebb lopózott Alonsóhoz, s bár a száraz pályára való gumikra váltáskor hét másodpercet veszített, száraz pályán is felzárkózott a spanyolra. Az 50. körben azonban hibázott, és elszállt az esélye a győzelemre.

Így is második lett, 41 év után először állt fel mexikói pilóta a dobogóra.

Hamilton ugyanúgy 3. lett a pole-ból indulva, mint egy hete Ausztráliában, pedig most nem rontotta el a rajtot. A McLaren a kerékcserénél kétszer is késlekedett, majd a brit a pályán sem tudta azt a tempót diktálni, mint Alonso és Pérez.

A múlt héten győztes Jenson Button korai kerékcseréje után ütközött Narain Karthikeyannal, légterelőjének cseréje miatt elszálltak az esélyei a pontszerzésre. Sebastian Vettel versenyét is Karthikeyan tette tönkre, a lekörözéskor az indiai hátulról nekikoccant a németnek, aki defekt miatt kiesett a pontzónából.

A negyedik hely Mark Webberé, az 5. a verseny leggyorsabb körét jegyző Kimi Räikkönené lett. A Force India két autóval is pontot szerzett, s az idén először a Mercedes is eredményes volt. Michael Schumacher 10. helyéhez kellett Pastor Maldonado újabb balszerencséje, az egy hete a 6. helyről kieső venezuelainak most két körrel a vége előtt műszaki hiba miatt megállt az autója.

A VERSENY KRÓNIKÁJA – ELŐZMÉNYEK

Sepangban a verseny előtt a Lotus-istálló igyekezett hűsítővel ellátni a paddockban arra kószálókat, Kimi Räikkönen három évvel ezelőtti híres jégkrémfogyasztásának emléklére ingyen fagyit osztogatott. Aztán az esőfelhők érkeztek meg a semmiből, és a pálya melletti dombokat megtöltő malajziai és külföldi szurkolók közül néhány pillanat alatt csak a külföldiek maradtak ott, a körülményeket jól ismerő hazaiak gyorsan biztonságosabb helyre húzódtak.

A hőséget ezennel el lehetett felejteni (átmenetileg legalábbis), az eső nagyobb fejtörést okoz a csapatoknak, amelyek pilótái néhány intermediate-gumis kört futottak csak.

KIMI ÉS A JÉGKRÉM

Az eső a McLaren-pilótái mellett Sebastian Vettelnek okozhat nagy gondot, a német jobb rajtpozíciót áldozott be azért, hogy a keményebb keveréken fussa gyors körét az időmérő harmadik szakaszában. Így azonban esőgumin kell rajtolnia. Nico Rosberg külön engedélyt kaportt arra, hogy az időmérőn elfékezett első kerekét lecserélje, de már ennek sem volt jelentősége.

Rosberg a rajt előtt megkérdezte a csapatát, van-e esély slick gumik használatára, azt mondták, kizárt. Viszont lehet, hogy a biztonsági autó felvezetésével történik meg a rajt.

Az eső a rajtot megelőző percekben csillapodott, nincs szükség a safety carra.

A két HRT kvalifikálta magát ugyan, de De la Rosa autója nem indult el a felvezető körre. Mindenki átmeneti gumikat kapott.Ha nem esik már, hanmar át kell váltani a slickekre, ha viszont elered, jöhetnek majd az esőgumik.

A FUTAM, 1. RÉSZ

A sepangi boxutca a rajt előtt (Fotó: Caterham)
A sepangi boxutca a rajt előtt (Fotó: Caterham)

Hamilton megőrizte első helyét a rajtnál, Button is a biztonságra játszott. Grosjean jól rajtolt, feljött a 3. helyre, de az 5-6os kanyar környékén, ahol nagyon vizes volt az aszfalt, koccant Schumacherrel, megpördültek, s így mindketten visszaestek.

Webber a 3., Vettel a 4. helyre jött fel, a pálya másik szakaszán száraz volt a pálya. A váltakozó körülmények miatt trükkös volt a helyzet.

A két Red Bull mögött Alonso, Rosberg, Maldonado és Räikkönen sorakozott, már újra szakadt az eső.

Az esőben Hamilton élvezhette a szabad kilátást, mögötte egy-egy másodperc volt a pilóták között. A 3. körre a követési távolság megnőtt, de Alonso feljött a két Red Bullra. Többen, köztük Massa is, a vizes pályás gumira váltott.

A mezőny egyre lassabbá vált, Grosjean kicsúszott, és a kavicságyban ragadva feladta a versenyt. A 4. körben Button és Alonso is vizes pályára való gumit kapott, és sokkal gyorsabbá vált azoknál, akik még kint maradtak.

Az 5. körben Hamilton, Webber és Vettel is kereket cserélt, a McLaren pilótája éppen Button elé jött vissza. Mögöttük a korábban kiállt Pérez volt a 3. Webber, Alonso, Vettel és Vergne előtt.

A pilóták a vízátfolyásokra panaszkodtak, a 7. körben jött a biztonsági autó.

Pérez tavaly két kört tett meg a negyedik helyen, egy hete ugyanennyi időt töltött a 2. helyen. Karthikeyan a HRT-vel a 10. helyen haladt a biztonsági autó mögött, a csapat sohasem volt még ennyire elöl.

A pálya mellett megjelentek a piros zászlók, de hamar beszedték őket, félreértés történt a versenyigazgatóságban.

A Pirelli a twitteren: „A múlt héten egy tó partján versenyeztünk, most benne a tóban…”

Végül elhatározta magát a versenyigazgató: a piros zászlóval 8 kör után félbeszakították a versenyt.

Ilyen esetben a verseny hossza időben nem lehet több négy óránál, tavaly Kanadában átléptük a határt, az új limit erre az évre jött be.

Az eső továbbra is intenzíven esett. A sorrend Hamilton, Button, Pérez, Webber, Alonso, Vettel, Vergne, Massa, Rosberg, Karthikeyan, Hülkenberg, Di Resta, Räikkönen, Maldonado, Schumacher, Kobajasi, De la Rosa, Ricciardo, Petrov,Glock, Kovalainen, Pic, Senna volt.

Malajziában három éve a sötétedés miatt fújták le a folytatást, s bár akkor egy órával később volt a rajt, az idén is előbb eljön a sötétedés, mint a 4 órás limit.

A Lotus a twitteren: „Ha valakinek szüksége lenne még jégkrémre, van egy tele töltött fagyasztónk. No, Kimi?”

A versenyzők teljesen másképp álltak a helyzethez, volt, aki bent ült az autójában, volt, aki kiszállt belőle és a mérnökével beszélgetett. Pérez akkor ült bele, amikor mások éppen a kiszállás mellett döntöttek.

A HRT-nél biztosan élvezték az esőt, Karthikeyan fél pontja volt kilátásban, azaz a három kiscsapat egyike most került a legközelebb a pontszerzéshez.

A 2013-ban életbe lépő Concorde-szerződésről, azaz az F1 alapszerződéséről Ecclestone szombaton közleményt adott ki, miszerint a csapatok nagy részével, köztük a McLarennel, a Ferrarival és a Red Bull-lal megegyezett a megállapodás alapjairól. Akkor más nem derült ki, vasárnapra azonban világossá vált, hogy a Mercedes és a Williams ama csapatok között van, amelyekkel még nem egyezett meg a Formula One Management.

A verseny fél órája állt, amikor elkezdett kivilágosodni az égbolt, az eső pedig csillapodott, miközben a szerelők arcára az aggodalom helyett az unalom vonásai kezdtek kiülni.Az orvosi autó körbement a pályán, hogy tesztelje az aszfaltot.

A lelátón mexikói hullám futott végig, a Caterham és a Marussia a HRT helyzete miatt az újraindulást sürgette.

A versenyigazgató közlése szerint 11.15-re helyezték a verseny – biztonsági autó mögötti – második startját, az autókra kötelező volt vizes pályára való gumikat tenni.

A FUTAM, 2. RÉSZ

Az újraindítás előtti sorrend Hamilton, Button, Pérez, Webber, Alonso, Vettel, Vergne, Massa, Rosberg, Karthikeyan, Hülkenberg, Di Resta, Räikkönen, Maldonado, Schumacher, Kobajasi, De la Rosa, Ricciardo, Petrov, Glock, Kovalainen, Pic, Senna volt.

Vergne nyert a legtöbbet, intermediate gumikon kint maradt, s most időveszteség nélkül kap vizes pályára való abroncsokat.

A mezőny a biztonsági autó mögött kezdte meg a körözést 11.15-kor. Ilyenkor az a gyakorlat, hogy miután megismerik a viszonyokat a pilóták, néhány kör megtétele után elengedik őket.

Csepergett az eső, a pályától nem messze újabb esőzóna állt össze, de a csapatokat információval ellátó Meteo France nem ígért több esőt délutánra.

A HRT számára elúszni látszott a (fél) pontszerzés lehetősége.

A Pirelli nagy igazsága a twitteren: „A látási viszonyok egyenes arányban vannak a pálya tapadásával.”

Massa szerint az újraindulást követően néhány körön belül le kell cserélni az esőgumikat az intermediate abroncsokra. A mezőny a 3. kört kezdte meg a biztonsági autó mögött.

A biztonsági autót a 13. körben a boxba hívták, újraindulhatott a verseny.

Hamilton eljött elsőnek, Button a boxba ment intermediate gumikért. Alonso megelőzte Webbert.

Hamilton mögött Pérez, Alonso, Webber, Vettel, Massa sorrend alakult ki. Vettel megelőzte csapattársát, aki visszavette a helyét.

Hamilton a 14. körben a boxba állt, a leggyorsabb kört futó Pérez állt az élre. Vettel is kint maradt. Alonso a Ferrari gyorsabb kerékcseréjének köszönhetően megelőzte Hamiltont a boxban.

Button nekiment hátulról Karthikeyannak, megsérült az első légterelője.

Pérez és Vettel a 15. körben szervizelt, Buttonnak is be kellett mennie új első légterelőért.

A 16. kör végén, mindenki boxkiállását követően Alonso állt az élen Pérez, Hamilton és Rosberg előtt, mögöttük Vettel, Räikkönen, Webber, Massa volt a sorrend. A DRS-t a vizes pályán nem használhatták a pilóták.

Karthikeyan már a mezőny végén volt, Button a 20. helyen egy másodperccel gyorsabb köröket futott, mint a többiek. Tavaly Kanadában hasonló körülmények között nyert…

Hamilton több mint öt másodpercre volt a második Péreztől, körönként egy kört adott a mclarenesnek.

A versenyigazgató a 20. kör elején engedélyezte a DRS használatát.

Hamilton nem tudott közelebb kerülni Pérezhez, de Rosberget lerázta magáról. A legszorosabb verseny Vettel és az őt támadó Räikkönen között volt.

A 21. körben Pérez már Alonsónál is gyorsabb volt, a Ferrari pilótaneveldéjének növendéke most bizonyított. Hamilton már 7.1 másodpercre volt tőle.

Aztán ahogy száradt az aszfalt, Rosberg Mercedese a többiekéhez képest nagyobb ütemben koptatta a gumikat, Vettel felzárkózott rá, és a 23. kör elején a DRS-zónában megelőzte a németet. Hátul Button lelassult, kopott kerekein nem tudott közelebb kerülni Maldonadóhoz.

Räikkönen a 24. kör elején lemásolta Vettel manőverét Rosberggel szemben.

SEPANG INTERNATIONAL CIRCUIT
Hossza: 5.543 km
A körök száma: 56
A teljes versenytáv: 310.408 km
Pályacsúcs: 1:34.223 (Juan-Pablo Montoya, Williams, 2004)
A tavalyi eredmény
Győztes: Sebastian Vettel (Red Bull)
A leggyorsabb kör: Mark Webber (Red Bull, 1:40.571)

Alonso körrő körre a verseny leggyorsabb köreit futotta, Pérez nem sokkal maradt el tőle, s továbbra is gyorsabb volt Hamiltonnál. A brit 8 másodpercre volt a mexikóitól, de volt 7.4 másodperc előnye Vettellel szemben. Újabb eső közeledett.

A két Mercedesnél csak a Marussia és a HRT autói voltak lassabbak, Rosberg ment is kereket cserélni.

A Rosberget ezt megelőzően támadó Massa elfékezte magát, s a Di Resta, Vergne duó mögé került.

A 27. körben Pérez gyors volt, de a következőben lekörözés miatt visszább esett. A 29. körben megint jó időeredményt ért el, jól tartotta maga mögött Hamiltont.

Zseniális volt a mexikói, a gumikat frissen tartotta, és egyáltalán nem lógott ki a sorból az élmezőnyben. Nem lenne csoda, ha felerősödnének a pletykák arról, hogy még az idény közben váltja Massát a Ferrarinál. A 31. körben az övé volt a leggyorsabb kör.

Hamilton tehetetlen volt, mint ahogy Vettel is Hamiltonnal szemben: 9 másodperc volt a különbség, a német 7.6-ra volt Räikkönentől, akit Webber támadott.

Péreztől Kobajasi sem akart elmaradni, a Schumachert bravúros előzéssel maga mögé utasító japán is futott leggyorsabb kört, a Sauber volt a leggyorsabb a pályán.

Lassan közelítő esőzóna „fenyegette” a pályát. A 34. körben a 17. helyen álló Button Massát támadta, előttük Petrov száguldott a Caterhammel. Button a 35. kör elején előzött.

Pérez körönként 5-8 tizedet faragott Alonso előnyéből, öt másodperc alá csökkent a különbség. A kopott gumikon sokkal jobb volt a Sauber, de senki sem mert kereket cserélni a közelgő eső miatt. Pérez megérkezett Alonso mögé.

A 37. körben Ricciardo száraz pályára való gumikat kapott, de jött az eső. Az ausztrál a leggyorsabb volt a pályán.

Alonso előnye egy másodpercre olvadt, a kereket cserélő Massa a slickeken körhátrányban jött vissza. Webber is kereket cserélt.

A 40. kör végén Alonso állt be a boxba közepesen kemény slick gumikért, Pérez ismét vezetett. Vettel és Räikkönen is megkapta a száraz pályára való gumikat.

A 41. körben Pérez és Hamilton is a kerékcsere mellett döntött, a mexikói kemény keveréket kapott. Alonso kényelmesen vezetett, de lágyabb gumijain meg kellett még tennie 15 kört.

Pérez 7 másodpercre volt a spanyoltól, Hamilton 11.7-re a mexikóitól. Vettel 4-gyel maradt el, majd Webber következett, Räikkönen hátránya 9.5 másodperc volt. A pontszerző helyeken Di Resta, Senna, Vergne, Hülkenberg sorrend alakult ki.

Pérez mellett szólhatott, hogy a keményebb keveréken száguldott, Alonso lágyabb gumijai viszont gyorsabban koptak. A mexikói a 43. körben másfél másodpercet hozott Alonsón.

Tíz körrel a vége előtt Pérez újabb másodpercet hozott a Ferrarin, s közben Vettel és Webber is lopakodott Hamilton közelébe.

A 47. körben Vettel autójának bal hátsó kereke a Karthikeyannal történt ütközése után defektes lett, a Red Bull a boxba hajtott, de visszaesett a 12. helyre.

Sergio Pérez utolérte Alonsót, a DRS-t is használhatta.

Az 50. körben a hátsó egyenesre fordító kanyarban kisodródott a pályáról, és lemaradt Alonsótól.

Szívszakító hiba, de még mindig jobban járt a mexikói, mint Maldonado egy hete az utolsó körben Melbourne-ben…

A Sauber-istállónak hat harmadik helyezése volt eddig (legutóbb 2003-ban Indianapolisban Heinz-Harald Frentzen), második még sohasem volt a kiscsapat.

A végén Pérez beállt Alonso tempójára, az élmezőny tagjai beletörődtek helyzetükbe. Vergne, Hülkenberg és Maldonado a 8–10. helyezéseken csatáztak. A venezuelai autója két körrel a vége előtt füstölögni kezdett.

A peches Maldonadót Schumacher megelőzte, a német ezzel megszerezte a Mercedes első pontját 2012-ben, Vettelt a 11. helyről a végén behívták a boxba, hogy büntetlenül váltót cserélhessenek a következő futamon, de a német rádiója nem működött, így a pályán futott be a célba.

MALAJZIAI NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Fernando Alonso spanyol Ferrari 2:44:51.812
2. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 2.263 mp h.
3. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 14.591 mp h.
4. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 17.688 mp h.
5. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault

29.456 mp h.

6. Bruno Senna brazil Williams-Renault 37.667 mp h.
7. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 44.412 mp h.
8. Jean-Eric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 46.985 mp h.
9. Nico Hülkenberg német Force India-Mercedes 47.892 mp h.
10. Michael Schumacher német Mercedes 49.996 mp h.
11. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:15.527 p h.
12. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:16.828 p h.
13. Nico Rosberg német Mercedes 1:18.593 p h.
14. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:19.719 p h.
15. Felipe Massa brazil Ferrari 1:37.319 p h.
16. Vitalij Petrov orosz Caterham-Renault 1 kör h.
17. Timo Glock német Marussia-Cosworth 1 kör h.
18. Heikki Kovalainen finn Caterham-Renault 1 kör h.
19. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 2 kör h.*
20. Charles Pic francia Marussia-Cosworth 2 kör h.
21. Narain Karthikeyan indiai HRT-Cosworth 2 kör h.
22. Pedro de la Rosa spanyol HRT-Cosworth 2 kör h.
*nem ért célba
FELADTÁK
Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 46 megtett kör
Romain Grosjean francia Lotus-Renault 3
Leggyorsabb kör: Räikkönen (53. kör) 1:40.722
A VB ÁLLÁSA
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Fernando Alonso 1 1 2 35
2. Lewis Hamilton 2 2 30
3. Jenson Button 1 1 1 25
4. Mark Webber 2 24
5. Sergio Pérez 1 2 22
6. Sebastian Vettel 1 1 18
7. Kimi Räikkönen 2 16
8. Kobajasi Kamui 1 8
8. Bruno Senna 1 8
10. Paul di Resta 2 7
11. Jean-Eric Vergne 1 4
12. Nico Hülkenberg 1 2
12. Daniel Ricciardo 1 2
14. Michael Schumacher 1 1
KONSTRUKTŐRÖK
1. McLaren-Mercedes 55
2. Red Bull-Renault 42
3. Ferrari 35
4. Sauber-Ferrari 30
5. Lotus-Renault 16
6. Force India-Mercedes 9
7. Williams-Renault 8
8. Toro Rosso-Ferrari 6
9. Mercedes 1
A DRS-zóna a célegyenesben található, a mérőpont az előtte  lévő hosszú egyenes végén van
A DRS-zóna a célegyenesben található, a mérőpont az előtte lévő hosszú egyenes végén van
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik