Formula-1: az FIA meg akar szabadulni az autók törött orrától

Vágólapra másolva!
2012.03.16. 08:48
Címkék
A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) szabályalkotó testülete elhatározta, hogy megpróbál elfogadtatni a csapatokkal egy olyan tervezetet 2013-ra vagy 2014-re, amely révén sikerül megszabadulni az idei autók többségére jellemző „törött orr" megoldástól.

„Mindenképp felvetjük ezt, mert senkinek sem jó, ha így néznek ki az autók – mondta Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója. – Nem tudhattuk, hogy ez fog kisülni belőle, de attól tartok, mire megtaláljuk a megoldást, mindenki hozzászokik ahhoz, hogy így néznek ki a kocsik."

Az új megoldás oka az a szabálymódosítás, amely szerint a gépek orrkúpjának legmagasabb pontja nem lehet a talajhoz képest 550 milliméternél magasabban, a pilótafülke nyílásának legalacsonyabb pontja viszont 625 milliméterre kell, hogy legyen a talajtól. Ennek oka, hogy a tavalyi évre az autó alatti rész aerodinamikai hatásának növelése érdekében annyira felemelték a négykerekűk orrát, hogy már magasabban voltak, mint a pilótafülke nyílásának egyes pontjai, ami oldalirányú ütközésnél veszélyt jelentett volna a versenyző fejére.

Így viszont, a 7.5 centiméteres különbség kötelezővé tételével sokkal kisebb a valószínűsége annak, hogy az autó orra a váz felett a pilóta fejének ütközzön.

A lépcsőzetes orral a csapatok elérték, hogy a kocsi alá kerülő levegő aerodinamikai hatása alig csökkent. A McLaren esetében az orr már korábban lehajlik, meredekebben zuhan az íve, ami kevesebb levegőt jelent az alsó rész felé, de ezzel együtt alacsonyabbra kerül az autó tömegközéppontja is.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik