Jenson Button 2009 és 2010 után harmadszor nyert Melbourne-ben (Fotó: Action Images) |
A McLaren-istálló autói az Ausztrál Nagydíjon meg tudták ismételni az időmérőn mutatott erős teljesítményüket, Jenson Button az első, Lewis Hamilton pedig a harmadik helyen zárta az idénynyitó versenyt. A Red Bull viszont a futamon sokkal erősebb volt, mint szombaton, ennek köszönhetően Sebastian Vettel fel tudott jönni a második helyre, és Mark Webber élete legjobb ausztráliai helyezését elérve a 4. lett.
Vettel a Vitalij Petrov célegyenesben leálló autója miatti biztonsági autós időszakban, a kerékcserék alatt előzte meg Hamiltont, megfosztva ezzel a McLarent a kettős győzelemtől.
A Ferrari Fernando Alonsóval szintén roppant erős volt a versenyen, igaz, Felipe Massa beleszürkült a középmezőnybe. A Mercedes versenytempója Nico Rosberggel a jó rajt után egyre rosszabbá vált, a németnek a végére a váltója is tönkrement, így pont nélkül maradt. Michael Schumacher is, a német az elején a harmadik helyen haladt, amikor tönkrement a váltója, és kiesett.
A Lotusban Romain Grosjean óvatos rajtja miatt visszaesett a középmezőnybe, ahol Pastor Maldonadóval ütközve kiesett. A Williams venezuelai pilótája lett volna a verseny hőse, de az utolsó körben Alonsót üldözve a falnak csapta az autóját.
Kimi Räikkönen fokozatosan felzárkózott, s az utolsó körben Maldonado balesete, illetve Rosberg váltóhibája miatt kialakult káoszban egészen a 7. helyig kapaszkodott fel.
ELŐZMÉNYEK
A várakozásoknak megfelelően napos idő fogadta a Formula–1-es mezőnyt az Albert Parkban a verseny napján. Az eső nem fogja bonyolultabbá tenni a futamot, amelyen így is rengeteg a bizonytalanság.
A mezőnyben hat világbajnok szerepel, s mind a hatan nyertek már Ausztrál Nagydíjat is. Michael Schumacher 2000 és 2002 között háromszor, majd 2004-ben, Fernando Alonso 2006-ban, Kimi Räikkönen 2007-ben, Lewis Hamilton 2008-ban, Jenson Button 2009-ben és 2010-ben, míg Sebastian Vettel tavaly nyert itt. Ezen győzelmek közül egyedül a 2010-es nem a későbbi világbajnok nevéhez fűződött.
Szombaton a McLaren-istálló uralta az időmérő edzést, Hamilton és Button kisajátította az első rajtsort, amire az előző két évben, amikor csapattársakként versenyeztek, nem volt példa. A Red Bull párosa a 3. sorból kezdheti meg a viadalt, amely 2005 óta a legnagyobb nézettséget érte el: a három nap alatt 313 ezer néző látogatott ki az Albert Parkba.
A Pirelli szerint két boxkiállás várható, az ideális stratégia szerint az első két menetet a lágy, a harmadikat a közepesen kemény gumikon teszik majd meg a versenyzők.
A FUTAM
A felvezető kör a rend szerint zajlott, a pilóták felsorakoztak a rajtrácsra. A HRT párosa nem indulhat, mert kívül rekedt a 107 százalékos kvalifikációs határon.
A rajt Buttonnak jobban sikerült, mint Hamiltonnak, át is vette a vezetést csapattársától. Schumacher és Rosberg feljött a 3. és a 4. helyre, utánuk Vettel, majd Grosjean következett. A KERS nélkül száguldó Webber visszaesett a 9. helyre, Alonso is megelőzte az ausztrált, aki autója meghibásodására panaszkodott.
Vettel a 2. körben megelőzte Rosberget. Maldonado is megpróbált elmenni Grosjean mellett, a két autó ütközésétől a Lotus jobb első felfüggesztése eltörött.
Button elhúzott Hamiltontól, akivel nem tudta a lépést tartani Schumacher. Vettel viszont szorosan ott volt a hétszeres világbajnok nyakán. A 6. körben Vettel hibázott Schumi mögött, az első kanyarban lefutott az útról, Rosberg és Alonso máris mögötte termett, de megőrizte pozícióját. Alonsóra szorosan tapadt Webber.
Az ausztrál mögött Massa, Maldonado és Pérez következett. Räikkönen a 12. helyen haladt Kobajasi mögött.
A 9. körre Vettel újból utolérte Schumachert, s abban bízott, a dupla DRS-zónának köszönhetően megelőzheti. Az idén ugyanis a célegyenes mellett a 3-as kanyar előtti egyenesben is kinyithatja a hátsó légterelőjét a riválisát üldöző pilóta.
A hátsó kerekei alacsony tapadására panaszkodó Massa feltartotta a két Saubert és Räikkönent. A 11. körben Schumacher Mercedesének váltója tönkrement, a német lelassult. Mindenki megelőzte, Vettel feljött a 3. helyre. Alonso továbbra is Rosberget támadta, Massa a boxban járt. A Pérezt megelőző Räikkönen már Kobajasi mögött, a 9. helyen állt.
A 12. körben Rosberg szervizelt, Massához hasonlóan lágy gumikat kapott, ahogy a Pirelli azt megjósolta.
Vettel a McLaren tempójában száguldott, de 10 másodpercre volt Hamiltontól. Alonso is kereket cserélt, a közepesen kemény gumikat kapta meg. Egy körrel később, a 14. körben Webber is a fehér feliratú abroncsokat kapta meg.
Vettel autóján még jól tapadtak a gumik, a címvédő gyorsabb volt a két McLarennél, a 15. kör végére 6.6 másodpercre megközelítette Hamiltont.
A 16. kör végén Button a keményebb, Vettel a lágyabb gumikat kapta meg. A német éppen Alonso elé tért vissza. Hamilton a 17. körben kapott új gumikat, Buttonhoz hasonlóan közepesen keményet.
Button mögött Räikkönen és Pérez száguldott, mígnem a finn a 19. kör végén kereket cserélt. Pérez ugyanakkor feltartotta Hamiltont, aki mögé megérkezett Vettel.
Az angol a 21. körben megelőzte a mexikóit, aki mögé ugyanakkor fél körön keresztül beragadt Vettel, és Hamilton kisebb előnyhöz jutott. Button a 22. körben 12 másodperccel vezetett.
A 9. helyen száguldó Massa mögött Kobajasi és Räikkönen sorakozott előzésre várva. Pérez boxkiállását követően egy pozíciót nyertek mindannyian. Kimi még egyet, miután agresszív előzéssel maga mögé utasította a Massával szemben hasztalan próbálkozó japánt.
A 29. kör végén, fél távnál Räikkönen a célegyenesben a KERS-t és a DRS-t kihasználva megelőzte Massát, aki mellett Kobajasi is elment. Button továbbra is egy célegyenesnyivel állt Hamilton előtt, Vettel nem tudta támadni a britet.
Webber támadta az 5. helyen száguldó Rosberget, de nem tudta megelőzni, így felzárkózott rájuk Maldonado a Williamsszel. A német kiegyenesítette a 12-es kanyart, így megőrizte pozícióját, de utána rögtön a boxba hajtott. A keményebb gumikat kapta meg.
Alonso a 34. kör végén hajtott a boxba, szintén a keményebb keverékért.
A 36. körben Button 10.5 másodperccel haladt Hamilton előtt, Vettel nem tudta támadni Hamiltont, de mögötte száguldott.
Button szervizelt, Petrov leállította a Caterhamet a célegyenesben, így a pályára hajtott a biztonsági autó. Aboxkiállások során Vettel Hamilton elé ugrott.
Button mögött Vettel, Hamilton, Webber, Alonso, Maldonado, Pérez, Rosberg, Räikkönen, Kobajasi sorrend alakult ki. A lekörözöttek a régi-új szabály szerint visszavehetik a körüket, és a mezőny végére felzárkózhatnak, így az élen a valós sorrendben haladtak a pilóták. A DRS-t az újraindulás után két körig senki sem használhatja.
A 42. körben újraindult a verseny, Button biztosan megőrizte első helyét. Hátrébb Kobajasi elment Räikkönen mellett. Button egy kör alatt közel két másodpercet adott Vettelnek.
A Lotusnak feltűnt, hogy a Sauber hátsó légterelőjének oldalsó elemei meghajlanak a gyors kanyarokban, és a twitteren kizárásért kiáltott – hogy mennyire viccből, napokon belül kiderül.
Massa, aki a tavalyi idénnyel ellentétben nem tudott Hamilton közelébe kerülni, Bruno Sennával akadt össze, a Williams első légterelője eltörött. Massáé is, a ferraris bement a boxba, bár nemigen tudott befordulni a garázsába, kisebb kapkodás támadt a Ferrarinál.
Button az 50. körben 3.5 másodperccel vezetett Vettel előtt, a németet Hamilton, őt Webber követte szorosan. Alonso lemaradt, Maldonado támadta a Ferrarit a Williams-Renault-val.
Kisebb lemaradással következett Pérez, akit nem tudott támadni a végére a középmezőnybe szürkülő Rosberg. A Mercedes versenytempója a tavalyit idézte, ennél többet vártak.
A 4. helyen haladó Webber még sohasem végzett az 5. helynél előrébb Ausztráliában, pedig ez a 11. hazai versenye az F1-ben.
A fékhibával küszködő Räikkönen Kobajasit támadta, de Vergne-nyel szemben védekeznie kellett a 10. helyen.
Az utolsó kör előtt nem változtak a pozíciók a pontszerző helyeken, de a végén Maldonado megcsúszott az egyik kanyarban, a falnak csapta autóját, és kiesett. A venezuelai a 6. helyezést dobta el magától. A Williams-pilóta miatt a célegyenesben hatalmas kavarodás történt.
Button nyert Vettel, Hamilton és Webber előtt.
Az 5. helyen Alonso végzett, majd Kobajasi, Räikkönen, Pérez, Ricciardo, Di Resta sorrend alakult ki. Az utolsó körben a 2-es fokozatban ragadt Rosberg végül nem szerzett pontot.
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:34:09.565 |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 2.139 mp h. |
3. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 4.075 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 4.547 mp h. |
5. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 21.565 mp h. |
6. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 36.766 mp h. |
7. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 38.014 mp h. |
8. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 39.458 mp h. |
9. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 39.556 mp h. |
10. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 39.737 mp h. |
11. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 39.848 mp h. |
12. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 57.642 mp h. |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1 kör h. |
14. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1 kör h. |
15. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 5 kör h. |
16. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 6 kör h. |
NEM ÉRT CÉLBA | ||||
Felipe Massa | brazil | Ferrari | 46 megtett kör | |
Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 38 | |
Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 34 | |
Michael Schumacher | német | Mercedes | 10 | |
Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1 | |
Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 0 | |
Leggyorsabb kör: Button (56. kör) 1:29.187 (átlag: 214.053 km/óra) |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||
1. | Jenson Button | 1 | 1 | 1 | 25 |
2. | Sebastian Vettel | – | 1 | 1 | 18 |
3. | Lewis Hamilton | – | 1 | 1 | 15 |
4. | Mark Webber | – | – | 1 | 12 |
5. | Fernando Alonso | – | – | 1 | 10 |
6. | Kobajasi Kamui | – | – | 1 | 8 |
7. | Kimi Räikkönen | – | – | 1 | 6 |
8. | Sergio Perez | – | – | 1 | 4 |
9. | Daniel Ricciardo | – | – | 1 | 2 |
10. | Paul di Resta | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | McLaren-Mercedes | 40 |
2. | Red Bull-Renault | 30 |
3. | Sauber-Ferrari | 12 |
4. | Ferrari | 10 |
5. | Lotus-Renault | 6 |
6. | Toro Rosso-Ferrari | 2 |
7. | Force India-Mercedes | 1 |