Ha van szabadedzés, amelyre igaz, hogy az eredményeiből nem szabad messzemenő következtetéseket levonni, akkor az Ausztrál Nagydíj második pénteki tréningje az volt. Amikor gyorsult a másfél óra alatt fokozatosan felszáradó pálya, és mindenki igyekezett megismerni a sima felületű gumikat is, kész káosz termett: nagy igyekezetében több pilóta is megcsúszott, s a többiek lélekjelenlétén múlt, hogy nem történt karambol.
A „szlalomozók” közül Nico Hülkenberg és Michael Schumacher volt a legügyesebb, a hétszeres világbajnok egy tizeddel fiatal honfitársa előtt zárt az élen. A harmadik helyezett Sergio Pérez lemaradása több mint egy másodperc volt, a hatodik Paul di Restáé több mint kettő, a vb-címvédő Sebastian Vettel pedig három másodperccel zárt Schumi mögött a 10. helyen.
Mivel várhatóan Hülkenberg és Pérez is esélytelen a dobogóra, ez az eredmény nem sokat mond, s elsősorban a lágy gumik és a könnyű autó használatának tudható be. Az erőviszonyok felvázolására szombatig mindenképpen várni kell.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
McLaren-fölényt hozott az Formula–1-es idényt nyitó Ausztrál Nagydíj első szabadedzése, amelyhez hasonlóan a második is vizes pályán vette kezdetét: háromnegyed órával a kezdés előtt sötét felhők érkeztek a melbourne-i pálya fölé, és percek alatt akkora zivatar támadt, hogy patakokban folyt a víz a boxutcában, a kilences kanyarnál pedig kisebb tó keletkezett a pályán. Az eső húsz perccel az edzés előtt elállt, és szinte azonnal kisütött a nap.
Az aszfalt így is vizes marad a rajtra, sőt úgy tűnt, újabb esőfelhőket fúj a szél az Albert Park fölé.
Az első tréningen a HRT pilótáin kívül mindenkinek sikerült mért köröket futnia – Kimi Räikkönennek a kormányművével voltak gondjai, a finn csak az utolsó percekre tudott kigurulni a pályára, de így is a 9. helyen zárt.
A boxutca végén zöldre váltott a lámpa, ám az autók a garázsukban maradtak, senki sem ment ki a vizes aszfaltra, főleg, hogy tisztában voltak vele, bármikor eleredhet az újabb eső. Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke a brit Sky televíziónak elmondta, ha vizes marad a pálya, a pilótái nem mennek ki, mert „ilyen távoli helyszínre nem tudunk elég tartalék alkatrészt elhozni, és nem lehet egyik napról a másikra pótolni az esetlegesen megsérülő elemeket, úgyhogy inkább nem kockáztatunk."
S ha már McLaren, a brit csapat garázsában Lenny Kravitz rocksztár és Nicole Scherzinger popsztár, Lewis Hamilton barátnője is tiszteletét tette.
A pályára elsőként Kobajasi Kamui hajtott ki, vizes pályára való gumijai az első edzéssel ellentétben valós vízfüggönyt teremtettek az autó mögött. A pálya egyes szakaszain sütött a nap, de nagyon vizes volt az aszfalt.
Miközben a Toro Rosso pilótái is kihajtottak a pályára, Heikki Kovalainen, a Caterham finn pilótája (aki az Angry Birds számítógépes játék készítőivel történt megállapodása érdekében különleges sisakfestést használ) elmondta, mivel szombaton és vasárnap száraz lesz a pálya, nincs értelme kimenni a boxból.
Vergne közben 1:52.220 perces kört ment elsőre. A francia 1:50.175-re javított, miközben többen is kimerészkedtek az aszfaltra. Karthikeyan is a bátrak közé tartozott, pedig a HRT helyzetét ismerve nyilvánvaló volt, hogy ha összetöri az autóját, nemcsak az Ausztrál GP-je ugrik, hanem a Malajziai is.
Vergne az edzés 20. percében 1:47.166 perces eredménnyel vezetett, Kobajasi megközelítette, de a célba érés után elmérte az egyes kanyart, és a fűre futott.
Kobajasi utána 1:46.098-cal állt az élre, Hülkenberg volt a második, őket Vergne, Ricciardo, Pérez és Maldonado követte. Whitmarsh óvatosságot kiemelő nyilatkozatára rácáfolva a 25. percben Button is kimerészkedett, az angol vizes pályás gumikon száguldott. Alonso intermediate-eken hagyta el a Ferrari garázsát.
A Red Bull számára az első szabadedzést követően fejtörést okozott, hogy autóinak végsebessége az egyenesekben 13 kilométer per órával elmaradt a McLarenekétől.
Alonso intermediate-választása bejött, a spanyol 1:44.912 perccel az élre állt, miközben Pérez a Sauberrel tett egy kitérőt a kavicságyban – a mexikói vissza tudott jönni a pályára.
Pedro de la Rosa is kihajtott, a spanyol először próbálta ki az idei HRT-t – az első szabadedzést ki kellett hagynia, és Barcelonában sem próbálhatta ki az új gépet.
Alonso 1:42.171 percre javította a legjobbját, miközben az FIA jelezte, ismét lehet DRS-t használni, mert elég száraz hozzá az aszfalt. A délelőtt kicsúszó Massa megelőzte Alonsót, a két Ferrari uralta a pályát, de Webber is csatlakozott hozzájuk.
Újra kisütött a nap, az ausztrál nem került közel a Ferrarikhoz, de ahogy száradt a felület, egyre gyorsabbak lettek az autók. Előbb Maldonado, majd Button állt az élre. Az első edzést az első helyen záró angol élvezte a körülményeket, 1:39.497-es idejét az edzés felénél 1:37.656-re javította.
Vettel és a két Mercedes is megérkezett a pályára. Schumacher az első mért körével 7 ezreddel megverte Button legjobbját. Webber közben a célegyenes végén tett egy kitérőt a fűben. Kovalainen is így járt.
Vettel szerint elérkezett az idő a slick gumikra váltásra, az ég ugyanis kitisztult. Már csak Hamilton és a két Lotus maradt a boxban. A McLaren információi szerint nem kellett több esőre számítani az edzés ideje alatt, azaz maradt idő kipróbálni a lágy gumit is a száraz pályán. A leggyorsabb köröket az 55. percben is még intermediate abroncsokon futották, Pérez állt a lista élére 1:37.189-cel.
Ezt követően a pilóták a boxba hajtottak, az aszfalt száradására vártak – no meg arra, hogy a pályabírók a célegyenes bejáratában lévő kanyarból eltávolítsák az odakerült bóját, amely éppen a versenyvonalon volt.
Az első edzésnek is volt egy ilyen csendes szakasza, amely során a pilóták visszahúzódtak a depóba – akkor Pérez volt az, aki elsőként kipróbálta a slick gumikat.
A várakozás közben a Ferrari a hivatalos twitterprofilján az unalomra panaszkodott – feltehetően nem mindenki bánta a Scuderiánál, hogy Massa ezúttal a pályán maradt, és nem okozott felesleges izgalmat.
Karthikeyan törte meg a csendet, tovább ismerkedett a HRT-jével. Az indiai a közepesen kemény slick gumikat használva 11 és fél másodperccel maradt el Pérez legjobbjától, ami nem számít hasznos információnak a boxban várakozó riválisok számára. Húsz perc maradt hátra a szabadedzésből.
A 7. helyen álló Vergne próbálkozását élénkebb érdeklődés kísérte volna, de a francia mért kör megtétele nélkül visszatért a boxba. Számos vízátfolyás volt még az egyébként száraz aszfaltcsíkon, ami különösen nagy veszélyt jelentett.
A TOVÁBBI PROGRAM |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
7.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |
A Red Bull, illetve a Toro Rosso kettőse, valamint Button megunta a várakozást, negyedórával a vége előtt a pályára hajtott.
Pillanatokon belül felpörögtek az események, előbb Vettel, majd az első gyors körét futó Grosjean ugrott az élre. Az autókra a lágy gumik is felkerültek, azaz mind a négy lehetséges változatot kipróbálhatták a versenyzők az idény első hivatalos edzésnapján.
Vettel 1:34.545-tel visszavette a vezetést, majd Massa 1:34.001-gyel állt az élre a keményebb gumikon. Egy pillanatra Kovalainen is első lett, majd Di Resta következett. Percről percre gyorsult a pálya.
A hajrá igazi tűzijátékot hozott, Schumacher, majd Hülkenberg került az élre, a lágy gumikon száguldók egyre gyorsabbá váltak. Nagy igyekezetükben többen is hibáztak, őket kerülgetniük kellett azoknak, akik a versenyvonalon maradtak, és ez izgalmas pillanatokat eredményezett.
Így viszont nehéz volt javítani az időeredményeken – Hülkenbergnek azért sikerült, 1:29.292-re módosította az eredményét. Kobajasi a célegyenes bejáratánál, akárcsak Alonso az első edzésen, megcsúszott, s bár keresztbe állt, megúszta falnak ütközés nélkül.
Az utolsó pillanatban Schumacher átvette a vezetést, és az élen is tudta zárni a tréninget, amelynek hajrájában mindenki igyekezett elég adatot gyűjteni, hogy legyen mit elemezni a szombati folytatás előtt.
1. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:29.183 | átlag: 214.063 km/ó | 16 kör |
2. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:29.292 | 0.109 mp h. | 19 |
3. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:30.199 | 1.016 | 23 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:30.341 | 1.158 | 13 |
5. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:30.709 | 1.526 | 14 |
6. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:31.466 | 2.283 | 13 |
7. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:31.505 | 2.322 | 14 |
8. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:31.932 | 2.749 | 16 |
9. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:32.184 | 3.001 | 17 |
10. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:32.194 | 3.011 | 19 |
11. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:32.296 | 3.113 | 20 |
12. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:32.632 | 3.449 | 17 |
13. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:32.767 | 3.584 | 15 |
14. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:32.822 | 3.639 | 11 |
15. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.039 | 3.856 | 18 |
16. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:33.252 | 4.069 | 11 |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:34.108 | 4.925 | 21 |
18. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:34.275 | 5.092 | 7 |
19. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:34.312 | 5.129 | 17 |
20. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.485 | 5.302 | 29 |
21. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:34.604 | 5.421 | 31 |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:34.770 | 5.587 | 13 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:42.627 | 13.444 | 16 |
24. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | idő nélkül | 1 |