A McLaren párosa zárta az élen az idény első szabadedzését

Vágólapra másolva!
2012.03.16. 02:20
Címkék
A McLaren pilótái zárták az élen a Formula–1-es idény első szabadedzését. A vizes pályán kezdődő tréning utolsó 20 percére a pályára hajtó Jenson Button jegyezte a legjobb köridőt, megelőzve Lewis Hamiltont, Michael Schumachert és Fernando Alonsót. A címvédő Sebastian Vettel 11. lett, az edzés utolsó 8 percében száguldó Kimi Räikkönen a 9. Felipe Massa vezetői hiba miatt kicsúszott és a kavicságyban ragadt.

Jenson Button remekül kezdte az Ausztrál Nagydíjat (Fotó: Action Images)
Jenson Button remekül kezdte az Ausztrál Nagydíjat (Fotó: Action Images)
Jenson Button remekül kezdte az Ausztrál Nagydíjat (Fotó: Action Images)
Jenson Button remekül kezdte az Ausztrál Nagydíjat (Fotó: Action Images)
Jenson Button remekül kezdte az Ausztrál Nagydíjat (Fotó: Action Images)

Nem sokkal az edzés előtt eleredt az eső Melbourne-ben, ahol délelőtt már szakadt – a tréning kora délután, helyi idő szerint 12.30-kor kezdődik.

Másfél órával a szabadedzés megkezdése előtt átesett a késleltetett gépátvételen a HRT-istálló második autója, így Narain Karthikeyan mellett Pedro de la Rosa is részt tud venni az első másfél órás gyakorláson.

A Pirelli új, Cinturato névre keresztelt esőgumijai már az első edzésen bemutatkozhatnak. Íme, az idei színkódok:

Az új gumik balról: intermediate, vizes, szuperlágy, lágy,  közepesen kemény, kemény
Az új gumik balról: intermediate, vizes, szuperlágy, lágy, közepesen kemény, kemény

Az edzés előtti percekben intenzívebbé vált az eső. Az elspő próbaköröket várhatóan így is korán megteszik majd a pilóták, de mivel szombatra és vasárnapra szárazabb időt jósolnak, nem számíthatunk nagy aktivitásra.

Mivel rengeteg betétversenyt rendeznek a melbourne-i hétvégén, nemmeglepő, hogy a 3-as és a 4-es kanyar között a víz teteje szivárvány színű, azaz hatalmas olajfolt díszeleg rajta – csak hogy még trükkösebb legyen az első szabadedzés.

Az első, pályára guruló autót az újonc Jean-Eric Vergne vezeti, a három francia egyike a Toro Rossót kormányozza. Csapattársa a teljes vérfrissítésen átesett csapatnál az ausztrál Daniel Ricciardo, a hazaiak Mark Webber mellett még egy honfitársukért szoríthatnak az idénynyitón.

A versenyzők egy része a zöld festésű intermediate gumit használja, mások a nagyobb biztonság kedvéért a kék feliratú vizes pályás gumit használják a próbakörükre.

TAVALY A RED BULL KEZDETT
A LEGJOBBAN

Összehasonlításképp néhány adat a tavalyi első szabadedzésről: a leggyorsabb a Red Bull párosa volt, Webber 1:26.831-es idejéhez képest Vettelen kívül Alonso fért be egy másodpercen belülre. Button és Hamilton 1.6 másodperc hátránnyal a 6. és 7. lett.

A Marussia (akkor Virgin) pilótái 8 és fél másodpercet kaptak úgy, hogy előtte tesztelték az autót, Kovalainen az akkor Lotus nevű autóval öt és felet (Chandhok ugyebár a falnak ment).

„Mindkét autón túljutott a 4-es kanyaron, máris hatalmas lépést tettünk 2011-hez képest" – írja viccesen a twitteren Mike Gascoyne, a Caterham műszaki vezetője, arra utalva, hogy a tavaly tesztlehetőséget kapó Karun Chandhok már az első körében összetörte a sárga-zöld autót. Heikki Kovalainen és a Jarno Trulli helyére szerződtetett Vittalij Petrov azért ennél megbízhatóbb.

Az első tíz percben De la Rosán kívül mindenki megtette próbakörét az új autójával – a spanyol HRT-je nemrég esett át a gépátvételen, nem csoda, hogy még nem készült el vele a csapat.

A pilóták 15 perccel a kezdés után a boxban várják, hogy száradjon a pálya. Amint eláll az eső, nagy mozgás várható, az intermediate guminak ugyanis nemcsak a festése változott meg, hanem a keveréke is, azaz máskor kell a száraz pályás gumira váltani, mint 2011-ben, és ezt ki kell próbálniuk a pilótáknak.

Bár a versenyzők szerint nagyon csúszik a pálya, Ricciardo elszánta magát, az ausztrál megpróbálja szórakoztatni a hazai közönséget. Massa csatlakozott hozzá, majd Vergne és Vettel is elhagyta a boxutcát. Elállt az eső.

Ricciardóé az első mért kör, 1:47.448 perc.

Az idén két DRS-zóna lesz a futamon, a célegyenes előtt lesz a mérőpont, s a célegyenesben, majd azt követően, a 3-as kanyar előtti egyenes szakaszban lehet kinyitni a hátsó légterelőt annak, aki a versenyen egy másodpercnél közelebb lesz az előtte haladóhoz.

Ricciardo 1:42.490 percre javított, Vergne nála is jobbat ment.

Vettel visszatért a boxba, Alonso csatlakozott a pályán száguldókhoz. Ricciardo 1:39.848-cal elsőként ment 1:40 alá, Alonso az intermediate gumikon elsőre 1:37.941-gyel átvette a vezetést. A Ferrari a hatékonysága érdekében egy fővel bővítette tavalyhoz képest a boxutca „falán” ülő stábot, Steve Clark vezető versenymérnök is ott ül a vezetőség mellett.

Alonso és a két Toro Rosso visszament a boxba, mások pedig a pályára hajtottak. Karthikeyan autója nem ért körbe, az indiai műszaki hiba miatt leállította a HRT-t a pályán. Fél óráig tartott az első 2012-es szabadedzése.

Alonso mögé felzárkózott Webber és Rosberg, majd a német az élre állt 1:37.147-tel.

A pálya gyorsan száradt, 40 perc elteltével előkerültek a száraz pályára való gumik. A Lotusnál Kimi Räikkönen autójára semmiféle gumi nem kerülhetett fel, a kormánymű egy részét kivették az autóból, ami nem jelentett jót a finn számára, az egész első edzése veszélybe került.

Kobajasi 1:36.906-tal az élre állt, még intermediate gumikon.

A HRT jelentése szerint Karthikeyan autójában a motor hirtelen melegedni kezdett, ezért a mérnökök kikapcsoltatták azt a pilótával.

A 45. percben csak Alonso volt a pályán. A többiek közül Pic jóval lassabb volt a többieknél, legjobb köre 26 másodperccel maradt el Kobajasiétól – a francia ma vezeti először élesben az új Marussiát.

Pérez tett egy próbát a keményebb száraz pályás gumikeveréken a Sauberrel, de egy kör után visszatért a boxba, és a pályára csend telepedett. A Pirelli a közepesen kemény és a lágy gumit hozta el Melbourne-be.

28. AUSZTRÁL NAGYDÍJ
PÉNTEK
6.30–8.00: 2. szabadedzés
SZOMBAT
4.00–5.00: 3. szabadedzés
7.00–8.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
7.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be.

Kobajasi is kiment a pályára a fehér feliratú abroncsokon, 1:31.751 perces ideje több mint öt másodperccel jobb volt a korábbinál. A tavalyi idényzárót megnyerő Webber közel négy másodperccel elmaradt a japántól ugyanazokon a gumikon – aztán másodikra Webber 1:30.520-ra javított, megelőzve Kobajasit.

A Sauber pilóta visszaelőzte, de aztán jött Schumacher, és a Mercedesszel 1:29.656-ot futott, majd 1:29.156-ra javított.

Rosberg alatt is nagyon stabil a Mercedes, a fiatalabbik német is rendkívül gyors volt, 1:28.683-at ment, Schumi 1:28.235-tel válaszolt. A két német a boxba hajtott, Webber a listán beékelődött közéjük. 20 perc maradt az edzésből.

Button csatlakozott a mezőnyhöz, de mért kör nélkül visszatért a boxba. Negyedórával a vége előtt az angolon kívül a HRT pilótáinak és Räikkönennek nem volt mért köre. Hamilton viszont négy századra megközelítette Schumacher legjobbját, feljött a 2. helyre.

Vergne kicsúszott a pályáról az intermediate gumikon, de utána folytatni tudta. Nem úgy Massa, aki a kavicságyban ragadt a Ferrarival. A brazil a 10. kanyar előtti féktávon ráment a pálya melletti nedves fűre, amitől megcsúszott az autója.

Miközben a 6-os rajtszámú Ferrarit elvontatták a bukótérből, Button megtette első mért körét a McLarennel. Az angol 1:27.650-nel átvette a vezetést.

Miközben Räikkönen autója majdnem elkészült, Grosjean a pályán száguldott: a francia nem tudta hozni a teszteken mutatott formáját, csak a két Marussiát előzte meg. Az utolsó nyolc percre Räikkönen is a pályára hajtott, elsősorban azért, hogy ellenőrizze és felkészítse autóját a második szabadedzésre.

A finn első mért köre végén 1:32.5-nél állt meg az óra, Button közben 1:27.560-ra javított.

A futam 2009-es és 2010-es győztese az utolsó perceket a boxban töltötte, Hamilton feljött a második helyre, így a McLaren az első két helyen zárta az idény első szabadedzését.

Räikkönen a hajrában feljött a 9. helyre, Alonso az utolsó mért körében a célegyenesbe fordulva bravúros manőverrel mentette meg autóját attól, hogy a falnak csússzon.

A mezőny végén Kovalainen teljesítménye biztatónak mondható a Caterhammel, a Marussiával Glock 7 másodperces lemaradása az autó első napján elfogadható, s Pic is csak gyorsabb lesz ennél.

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1.Jenson ButtonbritMcLaren-Mercedes1:27.560átlag: 218.031 km/ó11 kör
2.Lewis HamiltonbritMcLaren-Mercedes1:27.8050.245 mp h.14
3.Michael SchumachernémetMercedes1:28.2350.67517
4.Fernando AlonsospanyolFerrari1:28.3600.80021
5.Mark WebberausztrálRed Bull-Renault1:28.4670.90721
6.Nico RosbergnémetMercedes1:28.6831.12322
7.Daniel RicciardoausztrálToro Rosso-Ferrari1:28.9081.34823
8.Pastor MaldonadovenezuelaiWilliams-Renault1:29.4151.85516
9.Kimi RäikkönenfinnLotus-Renault1:29.5652.0058
10.Kobajasi KamuijapánSauber-Ferrari1:29.7222.16226
11.Sebastian VettelnémetRed Bull-Renault1:29.7902.23021
12.Nico HülkenbergnémetForce India-Mercedes1:29.8652.30517
13.Paul di RestabritForce India-Mercedes1:29.8812.32118
14.Bruno SennabrazilWilliams-Renault1:29.9532.39321
15.Sergio PerezmexikóiSauber-Ferrari1:30.1242.56422
16.Romain GrosjeanfranciaLotus-Renault1:30.5152.95516
17.Heikki KovalainenfinnCaterham-Renault1:30.5863.02616
18.Felipe MassabrazilFerrari1:30.7433.18311
19.Jean-Eric VergnefranciaToro Rosso-Ferrari1:31.1783.61817
20.Vitalij PetrovoroszCaterham-Renault1:31.9834.4238
21.Timo GlocknémetMarussia-Cosworth1:34.7307.1708
22.Charles PicfranciaMarussia-Cosworth1:40.25612.69611
23.Narain KarthikeyanindiaiHRT-Cosworthidő nélkül3

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik