Jenson Button remekül kezdte az Ausztrál Nagydíjat (Fotó: Action Images) |
Nem sokkal az edzés előtt eleredt az eső Melbourne-ben, ahol délelőtt már szakadt – a tréning kora délután, helyi idő szerint 12.30-kor kezdődik.
Másfél órával a szabadedzés megkezdése előtt átesett a késleltetett gépátvételen a HRT-istálló második autója, így Narain Karthikeyan mellett Pedro de la Rosa is részt tud venni az első másfél órás gyakorláson.
A Pirelli új, Cinturato névre keresztelt esőgumijai már az első edzésen bemutatkozhatnak. Íme, az idei színkódok:
Az edzés előtti percekben intenzívebbé vált az eső. Az elspő próbaköröket várhatóan így is korán megteszik majd a pilóták, de mivel szombatra és vasárnapra szárazabb időt jósolnak, nem számíthatunk nagy aktivitásra.
Mivel rengeteg betétversenyt rendeznek a melbourne-i hétvégén, nemmeglepő, hogy a 3-as és a 4-es kanyar között a víz teteje szivárvány színű, azaz hatalmas olajfolt díszeleg rajta – csak hogy még trükkösebb legyen az első szabadedzés.
Az első, pályára guruló autót az újonc Jean-Eric Vergne vezeti, a három francia egyike a Toro Rossót kormányozza. Csapattársa a teljes vérfrissítésen átesett csapatnál az ausztrál Daniel Ricciardo, a hazaiak Mark Webber mellett még egy honfitársukért szoríthatnak az idénynyitón.
A versenyzők egy része a zöld festésű intermediate gumit használja, mások a nagyobb biztonság kedvéért a kék feliratú vizes pályás gumit használják a próbakörükre.
Összehasonlításképp néhány adat a tavalyi első szabadedzésről: a leggyorsabb a Red Bull párosa volt, Webber 1:26.831-es idejéhez képest Vettelen kívül Alonso fért be egy másodpercen belülre. Button és Hamilton 1.6 másodperc hátránnyal a 6. és 7. lett. A Marussia (akkor Virgin) pilótái 8 és fél másodpercet kaptak úgy, hogy előtte tesztelték az autót, Kovalainen az akkor Lotus nevű autóval öt és felet (Chandhok ugyebár a falnak ment). |
„Mindkét autón túljutott a 4-es kanyaron, máris hatalmas lépést tettünk 2011-hez képest" – írja viccesen a twitteren Mike Gascoyne, a Caterham műszaki vezetője, arra utalva, hogy a tavaly tesztlehetőséget kapó Karun Chandhok már az első körében összetörte a sárga-zöld autót. Heikki Kovalainen és a Jarno Trulli helyére szerződtetett Vittalij Petrov azért ennél megbízhatóbb.
Az első tíz percben De la Rosán kívül mindenki megtette próbakörét az új autójával – a spanyol HRT-je nemrég esett át a gépátvételen, nem csoda, hogy még nem készült el vele a csapat.
A pilóták 15 perccel a kezdés után a boxban várják, hogy száradjon a pálya. Amint eláll az eső, nagy mozgás várható, az intermediate guminak ugyanis nemcsak a festése változott meg, hanem a keveréke is, azaz máskor kell a száraz pályás gumira váltani, mint 2011-ben, és ezt ki kell próbálniuk a pilótáknak.
Bár a versenyzők szerint nagyon csúszik a pálya, Ricciardo elszánta magát, az ausztrál megpróbálja szórakoztatni a hazai közönséget. Massa csatlakozott hozzá, majd Vergne és Vettel is elhagyta a boxutcát. Elállt az eső.
Ricciardóé az első mért kör, 1:47.448 perc.
Az idén két DRS-zóna lesz a futamon, a célegyenes előtt lesz a mérőpont, s a célegyenesben, majd azt követően, a 3-as kanyar előtti egyenes szakaszban lehet kinyitni a hátsó légterelőt annak, aki a versenyen egy másodpercnél közelebb lesz az előtte haladóhoz.
Ricciardo 1:42.490 percre javított, Vergne nála is jobbat ment.
Vettel visszatért a boxba, Alonso csatlakozott a pályán száguldókhoz. Ricciardo 1:39.848-cal elsőként ment 1:40 alá, Alonso az intermediate gumikon elsőre 1:37.941-gyel átvette a vezetést. A Ferrari a hatékonysága érdekében egy fővel bővítette tavalyhoz képest a boxutca „falán” ülő stábot, Steve Clark vezető versenymérnök is ott ül a vezetőség mellett.
Alonso és a két Toro Rosso visszament a boxba, mások pedig a pályára hajtottak. Karthikeyan autója nem ért körbe, az indiai műszaki hiba miatt leállította a HRT-t a pályán. Fél óráig tartott az első 2012-es szabadedzése.
Alonso mögé felzárkózott Webber és Rosberg, majd a német az élre állt 1:37.147-tel.
A pálya gyorsan száradt, 40 perc elteltével előkerültek a száraz pályára való gumik. A Lotusnál Kimi Räikkönen autójára semmiféle gumi nem kerülhetett fel, a kormánymű egy részét kivették az autóból, ami nem jelentett jót a finn számára, az egész első edzése veszélybe került.
Kobajasi 1:36.906-tal az élre állt, még intermediate gumikon.
A HRT jelentése szerint Karthikeyan autójában a motor hirtelen melegedni kezdett, ezért a mérnökök kikapcsoltatták azt a pilótával.
A 45. percben csak Alonso volt a pályán. A többiek közül Pic jóval lassabb volt a többieknél, legjobb köre 26 másodperccel maradt el Kobajasiétól – a francia ma vezeti először élesben az új Marussiát.
Pérez tett egy próbát a keményebb száraz pályás gumikeveréken a Sauberrel, de egy kör után visszatért a boxba, és a pályára csend telepedett. A Pirelli a közepesen kemény és a lágy gumit hozta el Melbourne-be.
PÉNTEK |
6.30–8.00: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
7.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |
Kobajasi is kiment a pályára a fehér feliratú abroncsokon, 1:31.751 perces ideje több mint öt másodperccel jobb volt a korábbinál. A tavalyi idényzárót megnyerő Webber közel négy másodperccel elmaradt a japántól ugyanazokon a gumikon – aztán másodikra Webber 1:30.520-ra javított, megelőzve Kobajasit.
A Sauber pilóta visszaelőzte, de aztán jött Schumacher, és a Mercedesszel 1:29.656-ot futott, majd 1:29.156-ra javított.
Rosberg alatt is nagyon stabil a Mercedes, a fiatalabbik német is rendkívül gyors volt, 1:28.683-at ment, Schumi 1:28.235-tel válaszolt. A két német a boxba hajtott, Webber a listán beékelődött közéjük. 20 perc maradt az edzésből.
Button csatlakozott a mezőnyhöz, de mért kör nélkül visszatért a boxba. Negyedórával a vége előtt az angolon kívül a HRT pilótáinak és Räikkönennek nem volt mért köre. Hamilton viszont négy századra megközelítette Schumacher legjobbját, feljött a 2. helyre.
Vergne kicsúszott a pályáról az intermediate gumikon, de utána folytatni tudta. Nem úgy Massa, aki a kavicságyban ragadt a Ferrarival. A brazil a 10. kanyar előtti féktávon ráment a pálya melletti nedves fűre, amitől megcsúszott az autója.
Miközben a 6-os rajtszámú Ferrarit elvontatták a bukótérből, Button megtette első mért körét a McLarennel. Az angol 1:27.650-nel átvette a vezetést.
Miközben Räikkönen autója majdnem elkészült, Grosjean a pályán száguldott: a francia nem tudta hozni a teszteken mutatott formáját, csak a két Marussiát előzte meg. Az utolsó nyolc percre Räikkönen is a pályára hajtott, elsősorban azért, hogy ellenőrizze és felkészítse autóját a második szabadedzésre.
A finn első mért köre végén 1:32.5-nél állt meg az óra, Button közben 1:27.560-ra javított.
A futam 2009-es és 2010-es győztese az utolsó perceket a boxban töltötte, Hamilton feljött a második helyre, így a McLaren az első két helyen zárta az idény első szabadedzését.
Räikkönen a hajrában feljött a 9. helyre, Alonso az utolsó mért körében a célegyenesbe fordulva bravúros manőverrel mentette meg autóját attól, hogy a falnak csússzon.
A mezőny végén Kovalainen teljesítménye biztatónak mondható a Caterhammel, a Marussiával Glock 7 másodperces lemaradása az autó első napján elfogadható, s Pic is csak gyorsabb lesz ennél.
1. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:27.560 | átlag: 218.031 km/ó | 11 kör |
2. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:27.805 | 0.245 mp h. | 14 |
3. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:28.235 | 0.675 | 17 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:28.360 | 0.800 | 21 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:28.467 | 0.907 | 21 |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:28.683 | 1.123 | 22 |
7. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.908 | 1.348 | 23 |
8. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:29.415 | 1.855 | 16 |
9. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:29.565 | 2.005 | 8 |
10. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:29.722 | 2.162 | 26 |
11. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:29.790 | 2.230 | 21 |
12. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:29.865 | 2.305 | 17 |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:29.881 | 2.321 | 18 |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:29.953 | 2.393 | 21 |
15. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:30.124 | 2.564 | 22 |
16. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:30.515 | 2.955 | 16 |
17. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:30.586 | 3.026 | 16 |
18. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:30.743 | 3.183 | 11 |
19. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:31.178 | 3.618 | 17 |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:31.983 | 4.423 | 8 |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:34.730 | 7.170 | 8 |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:40.256 | 12.696 | 11 |
23. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | idő nélkül | 3 |