RED BULL
Az ausztráliai időmérőn a tavalyi önmagához képest gyengén teljesített, hibázott a gyors köreiben, de a McLarenek ellen nem volt esélye. Az autó igazi erejét a versenyen megmutatta, de szerencsére is szüksége volt ahhoz, hogy a dobogóra álljon.
Kilátások. A sepangi pályán előtérbe kerülnek az autók aerodinamikai képességei, ezen a téren a Red Bull az elmúlt években verhetetlen volt, így nagyobb ellenállást várhatunk a csapattól, mint Melbourne-ben, Vettel legyőzheti a McLareneket.
„Minél több időt töltünk a pályán, annál jobban megértjük az autót, és ha sikerül a finomhangolás, megbízom a kocsiban, és a csúcsra tudom járatni. Így az időmérőn és a versenyen is gyorsabb leszek, nincs nagy probléma."
Érdekes volt látni, hogy annak ellenére gyorsabb tudott lenni Vettelnél az időmérőn, hogy az autót nem sikerült beállítani, sőt KERS-e sem volt. A rajtját szokás szerint elrontotta, az ötödik helyről is sikerült több pozíciót visszaesnie, így a negyedik helyezésnél jobban nem reménykedhetett. Azt viszont hozta is.
Kilátások. Jól kezdett az ausztrál, melbourne-i teljesítményére lehet építeni, de vigyáznia kell, hogy ha Vettel elkapja a fonalat, ő is ott legyen a nyomában, különben ez a szezonja is olyan lesz, mint az előző.
McLAREN
PÉNTEK |
3.00–4.30: 1. szabadedzés |
7.00–8.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
6.00–7.00: 3. szabadedzés |
9.00–10.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
10.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |
Álomkezdés volt a javából a melbourne-i, az angol meg tudta tartani a csapaton belül tavaly elnyert pozícióját. Sokan már arról beszélnek, hogy ő lesz a csapat első számú pilótája, ami persze a McLarenen belül nem létezik – vagyis legalább eddig nem létezett.
Kilátások. A wokingi csapat melbourne-i formája váratlan volt, de a magabiztos ausztráliai győzelem még nem jelenti azt, hogy Button a sepangi favorit. Az önbizalmának persze semmiképp sem ártott a 25 pont megszerzése, és az is mellette szól, hogy egymás utáni hétvégéken rendezik a futamokat.
„Nem számítottunk arra, hogy ilyen fölényben leszünk Ausztráliában, ezért megkönnyebbültünk, és tudjuk, hogy a fejlesztéseink nagyon jó ütemben érkeznek majd, így megtarthatjuk jó formánkat. A McLaren az utóbbi években a legnagyobb fejlődést mutatta be idény eleji önmagához képest, s most, hogy az élről rajtoltunk, van okunk a derűlátásra."
A pole pozíció után rossz rajtjával visszaesett Button mögé Melbourne-ben, az első boxkiállása után Sergio Pérez mögött vesztegelt, a másodiknál pedig a biztonsági autó miatt pozíciót is veszített Buttonnal szemben. A McLaren szerint tíz másodpercet nyert Vettel azzal, hogy egy körrel tovább kint maradt, ha Hamiltont is kint tartották volna, még az is előfordulhatott volna, hogy Button elé, az élre jön vissza. De nincs ha, Hamilton szomorúan vette tudomásul, hogy csak harmadik lett.
Kilátások. Tavaly bőven gyakorolhatta, hogyan kell túltennie magát a megrázkódtatásokon, öt napja volt rá, hogy ez most is sikerüljön. Tiszta fejjel versenyezve ő a hét végi verseny fő esélyese.
„A kemény téli munka után nem csoda, hogy csalódott voltam, főleg úgy, hogy nemigen tehettem azokról a körülményekről, amelyek miatt visszaestem. Az időmérőn tökéletes volt a kocsi, és azon dolgozunk, hogy most a versenyen is az legyen."
FERRARI
Nehéz időmérő után a verseny egyik hőse volt a spanyol, aki ezúttal sem számíthat sok jóra.
Kilátások. Az autót nem tudja átalakítani a Ferrari, Alonso számára ezúttal is az ötödik helyezés megszerzése lehet a fő cél. Csakhogy ezúttal a két Mercedes és Kimi Räikkönen is az útjába kerülhet.
„Tudjuk, hogy lemaradtunk, de nem szabad megengednünk, hogy ez elkeserítsen minket, továbbra is mindenkinek meg kell bíznia a másikban, mert hosszú a világbajnokság. Sepang más pálya, mint a melbourne-i, ugyanúgy nem tudjuk, ki milyen erős. A Lotus és a Mercedes pilótái normál körülmények között előttünk végezhetnek, de ha esik az eső, akár a Red Bullokat és a McLareneket is legyőzhetjük."
Akárcsak tavaly, az idei idénynyitón is borzasztóan messze volt Alonsótól, mondhatni, nem ezt ígérte a 2011-es gyengélkedése után. Webberhez hasonlóan az új gumiktól várta a felemelkedést, de amíg az ausztrál ennek az első futamot legalább a jeleit megmutatta, Massa esetében tovább kell várni a... csodára.
Kilátások. Semmi jó nem várható a braziltól, aki új kasztnit kap a Ferraritól, hátha azzal volt probléma az Albert Parkban. A vasárnapi futamon így is bravúr lenne tőle a pontszerzés.
„Sokan kritizálnak, de most csak az autóval foglalkozom. Ismerem a teszteken használt autót és a melbourne-it is, és úgy érzem, segíteni fog a kasztnicsere, mert Spanyolországban semmi olyan problémát nem tapasztaltam, mint Ausztráliában."
MERCEDES
Az időjósok meglehetősen tanácstalanok a hétvégével kapcsolatban, a sepangi versenypályára szombatra és vasárnapra is záporokat ígérnek délutánra, de biztosat nem tudnak. A térségre jellemző, hogy a zivatarok általában késő délután érkeznek meg, mint ahogy az idő előtt leintett 2009-es futam esetében is látható volt, olykor igen intenzíven. Szombaton és vasárnap 60-60 százalékra teszik, hogy délután valamikor elered az eső. Pénteken viszont egyértelműbb a helyzet, csupán tíz százalék az eső valószínűsége, s főként napsütéses idő lesz. A hőmérséklet egész hétvégén 32-35 fok körül várható, a páratartalom pénteken 75, a másik két napon 85-90 százalékos lesz, ami roppant kimerítő a pilóták számára. |
Visszatérése óta először verekedte be magát az első két rajtsor valamelyikébe, a negyedik helyről a rajtnál feljött a harmadikra, s bár Vettel nagy nyomás alá helyezte, végül váltóhiba miatt esett ki. Az időmérőn a Mercedes az FIA által másodszor is jóváhagyott DRS-sel aktivált F-csatornájának köszönhetően rendszerint erősnek ígérkezik (az edzéseken, a versennyel ellentétben, korlátlanul használható az eszköz), de a versenyen a gumik kopásával még bajok lehetnek.
Kilátások. A két hosszú egyenes a Mercedes kezére játszhat az időmérőn, sőt az autó a gyors kanyarokban is igen stabilnak tűnik. Nem tudni, milyen hatással lesz a gumik kopására a forró aszfalt, de ha esik, a veteránnal számolni kell.
„Megértettük, mi volt a gond a gumik kopásával, sikerült kezelnünk, és reméljük, többször nem fordul elő. Nem hiszem, hogy a légterelőnk miatt mi vagyunk az esélyesek a pole-ra, mert olyan nagy előnyt ez nem jelent. A dobogó? A két-két McLaren, illetve Red Bull mellett nagyon nehéz lenne odaérni."
Amint odaért a Mercedes az időmérőn az élcsoportba, Rosberg kikapott Schumachertől, ami nem tett jót az önbizalmának. Jó rajtja után fokozatosan visszaesett, ami inkább a gumik gyors kopásának tudható be, mint az ő teljesítményének.
Kilátások. A sepangi „kör" mindig is feküdt Rosbergnek, a Williamsszel kétszer indult a második rajtsorból, két éve pedig élete legjobbjával a 2. kockából rajtolt, és harmadik lett. Az idei Mercedesszel a szombati időmérőn mindenképpen ő az, aki kívülről beleszólhat a McLaren és a Red Bull pole pozícióért folyó csatájába. Vagy mégsem?...
„Tudjuk, hogy az autó beállításainak módosításával elkerülhető a gumik gyors kopása, de ennek ára van: az időmérőn nem leszünk annyira versenyképesek, mint Ausztráliában. A sepangi pálya sokkal megterhelőbb a gumik számára, mint a múlt heti, ezért szükséges ez a lépés."
LOTUS
Az elrontott időmérő edzés lehangolta azokat, akik nagy dobást vártak a finntől a visszatérésekor, de a versenyen visszahozott valamit, a hetedik helyen érve célba. Kormányműhibája miatt nem hozhatott ki mindent a Lotusból, bizonyára többre is képes lesz.
Kilátások. Ha sikerül megjavítani az E20-as kormányművét, az első F1-es győzelmét kilenc éve itt arató Räikkönen az élmezőny mögé kerülhet a Lotusszal. A dobogóról is beszélt, de ezzel még várjunk!
„Kapunk egy új alkatrészt, ami segítheti a kormányzást, remélem, működni fog, és akkor tökéletesen élvezhetem az autót, amely aerodinamikai szempontból nagyon kifinomult, és Ausztráliában a gumik is meglepően tartósak voltak. Azt hiszem, a második boxkiállás nélkül is végig tudtam volna menni."
Az időmérő hőse túlságosan is óvatos volt a rajtnál Melbourne-ben, visszacsúszott a középmezőnybe, ahol a későn fékező Pastor Maldonado megtorpedózta. Pedig jót tett volna a lelkének, ha a versenyen is előrébb végez Räikkönennél.
Kilátások. Ha úgy dolgozik tovább, ahogy eddig, nem kell szégyenkeznie, finn csapattársával együtt erődemonstrációt tarthatnak Sepangban.
FORCE INDIA | |
Láthatatlan volt az idénynyitón, az utolsó kör kavarodásának köszönhetően sikerült pontot szereznie. Kilátások. Össze kell szednie magát, mert roppant erős csapattársa mellett hamar megtörhet karrierjének lendülete. Sutilt tavaly az időmérőn és a versenyen is megverte Sepangban, erre építhet. |
Az első időmérős csatában könnyedén legyőzte Di Restát, de a verseny elején kiesett, pont nélkül maradt. Kilátások. A Force India első idei pontját Di Resta szerezte meg, de ha Hülkenberg az időmérőn megismétli produkcióját, nem kell aggódnia. A Force India nem tűnik olyan erősnek, mint tavaly év végén. |
SAUBER | |
A gyenge időmérő után a verseny kellemes meglepetése volt a Sauber-istálló, Kobajasi hatodik helyezése önmagáért beszél. Azt várták a japántól, pörögjön fel, s ezt meg is tette. Kilátások. Az autó Melbourne-ben nagyon jó volt, kérdés, Sepangban mire lesz képes a középmezőnyben. Az erőviszonyok pályáról pályára változhatnak. |
Massa rossz idénykezdése után felerősödtek a pletykák, miszerint a Ferrari nem vár az idény végéig, már szezon közben lép, és lecseréli a brazilt. A múlt héten 8. Pérez az első számú jelölt a helyére. „Egy verseny után senkit sem szabad temetni, a pletykák pedig csak pletykák. Mindenesetre készen állok, de most a Sauberre összpontosítok.” |
TORO ROSSO | |
Egy hete először indult versenyképes autóval, és mindjárt pontot szerzett. Bár Vergne végig előtte volt, a legvégén, a legfontosabb pillanatban megelőzte társát. Kilátások. Amíg a Force Indiánál tartanak a sűrű élmezőnytől, a Toro Rosso a lehetőséget látja benne, és pilótái így is versenyeznek. Ricciardo bárhol képes lehet a pontszerzésre. | Egyáltalán nem maradt el kicsivel rutinosabb ausztrál társától Melbourne-ben, igazolta, hogy méltán bíznak benne. Kilátások. A Toro Rosso barcelonai tesztformája kissé elkeserítő volt, Sepang pedig kanyarjaival hasonlít a katalán helyszínre. A középmezőny hátsó részéből a két pilóta előrébb varázsolhatja a sötétkék-piros autókat. |
WILLIAMS | |
Az Ausztrál Nagydíj utolsó köréig a verseny egyik hőseként tündökölt, aztán kicsúszott. Sok hibával versenyez, ezek miatt nem arathatja le a babérokat a ritka nagy napjain. Kilátások. A Williams Ausztráliában jónak tűnt, nagy kérdés, hogy az aerodinamikai szempontból nagyobb igénybevételt jelentő Sepangban mit tud majd. | A brazil az időmérőn nem remekelt, a verseny elején keresztbe pattogott az első kanyarban, majd Massával történt ütközésével hívta fel magára a figyelmet. Kilátások. Az első menet egyértelműen Maldonadóé volt, de az embernek az az érzése, hogy az idei Williams-Renault-ban sokkal több van, mint amit ki tudnak hozni belőle. Most hiányozhat igazán Räikkönen. |
CATERHAM | |
Nagy reményekkel érkezett a Caterham Ausztráliába, de Kovalainen nem tudta megváltani a világot, ha nincs Pérez büntetése, ugyanúgy a 19. helyről rajtolt volna, mint egy éve. Kilátások. Még mindig nincs meg a középmezőny vége, ráadásul a finn Sepangban öt rajthelyes büntetéssel indul csatába. | Az orosz kihozta az Ausztrál Nagydííjból azt, ami benne volt a Caterhamben, a verseny harmadánál Kovalainen elé került, és ott is maradt kieséséig. Kilátások. Továbbra is szoknia kell az orosznak, hogy már nem pontokért kell küzdenie, hanem azok utoléréséért, akik akkor szerezhetnek pontot, ha mások hibáznak. Újabb tanóra következik. |
HRT | |
Az első versenyhétvégén kipróbálhatták új autójukat, amely közel sem olyan jó, mint a Marussia új autója. Kilátások. Egy hete nem sikerült kvalifikálnia magát a versenyre, mint ahogy De la Rosának sem. Ezúttal sem számíthat előrelépésre.
| De la Rosa pénteken egy kört tett meg a HRT-vel, szombaton kezdett el körözni a kocsival, amelyre Sepangban újabb teszt vár. Kilátások. Még most is túlzás azt várni, hogy felkerüljön a két autó a rajtrácsra, erre valós esély három hét múlva lesz.
|
MARUSSIA | |
Ahhoz képest, hogy Melbourne-ben használták először az autót igazi versenygumikon, jó volt a Marussia. Glock jó rajtja után 14. helyezésével megismételte virgines legjobbját. Kilátások. Tovább kell ismerkedni az autóval, amelyben a vártnál nagyobb potenciál mutatkozik.
| Nem vallott szégyent a francia az első versenyén, hiszen végigment – a Glocktól kapott négy kört olajfolyás magyarázza, a verseny második felében ugyanis már nem mehetett gyorsan. Kilátások. A verseny első fele alapján Pic nem sokkal rosszabb, mint Glock korábbi virgines csapattársai. Tanulnia kell még, ami nem újdonság a francia számára. |