Előzésben Schumi és Button a király - az idény számokban

Vágólapra másolva!
2011.12.31. 11:41
null
Michael Schumacher (elöl) előzések terén kiemelkedett a mezőnyből (Fotó: Action Images)
Címkék
Bár a Formula–1 2011-es szezonja elsősorban Sebastian Vettelről és rekordjairól szólt, nem minden tekintetben a Red Bull kétszeres világbajnoka volt a legjobb. A legtöbb versenykört Paul di Resta tette meg, míg a legtöbb előzést Michael Schumacher jegyezte – vagy Jenson Button. Utóbbi kategóriában Vettel a középmezőny végén szerénykedik, de hol is lehetne, ha a 19 futamból 15-öt az első rajtkockából kezdett? Íme, az F1-es idény számokban!

 

A 2011-es Formula–1-es világbajnokság Sebastian Vettelről szólt, a Red Bull német pilótája 24 évesen és 98 naposan minden idők legfiatalabb kétszeres világbajnoka lett,15 rajtelsősége egy idényen belül szintén példátlan. Utóbbival ugyanúgy Nigel Mansell 1992-es teljesítményét múlta felül, mint 739 élen töltött körével – igaz, erre három versennyel több állt a rendelkezésére, mint Mansellnek 19 évvel ezelőtt.

A 122 pontos előnye az idény végén szintén a valaha volt legnagyobb, de az idei pontozási rendszer kedvezett neki a korábbi idényekben domináló versenyzőkkel szemben.

Rubens Barrichello versenyről versenyre nyújtja rekordját, az idény végeztével már 322 nagydíjrajtot számlál, és még nem mondott le arról, hogy meghosszabbítsa karrierjét. Michael Schumacher visszatérése óta kevés rekordját tudta tovább nyújtani: az idén a Japán Nagydíjon 142-re növelte ama versenyek számát, amelyeken legalább egy kört az élen fejezett be.

Valenciában új F1-es rekord született, mind a 24 versenyző célba ért. Negyedszer fordult elő, hogy senki sem esett ki, de ilyen nagy mezőnynél még sohasem.

Negatív rekord, hogy csupán heten állhattak fel a dobogóra 2011-ben, ugyanannyian, mint 1992-ben, 2000-ben és 2002-ben. Ráadásul az első két futamot követően ugyanaz az öt versenyző, Vettel, Mark Webber, Fernando Alonso, Jenson Button és Lewis Hamilton váltogatta egymást a dobogón. Ezzel együtt hihetetlen, de igaz, hogy Vettel, Alonso és Hamilton együtt még sohasem állt dobogón.

Az Olasz Nagydíjon az első öt helyen világbajnok ért célba, a Vettel, Button, Alonso, Hamilton, Schumacher sorrend történelmi esemény volt.

Jegyezzük meg, hogy bár el sem kezdődött még a 2012-es idény, egy rekordot már elkönyvelhetünk: Kimi Räikkönen visszatérésének köszönhetően soha nem látott számú, hat világbajnoka lesz a mezőnynek.

VERSENYRŐL VERSENYRE
1. 2. 3. RAJTELSŐ 2. RK. L. KÖR VEZETTEK
Ausztrál GP Vettel Hamilton Petrov Vettel Hamilton Massa Vettel 55, Hamilton 3
Malajziai GP Vettel Button Heidfeld Vettel Hamilton Webber Vettel 54, Alonso 2
Kínai GP Hamilton Vettel Webber Vettel Button Webber Vettel 18, Rosberg 14, Button 13, Hamilton 6, Massa 3, Alonso 2
Török GP Vettel Webber Alonso Vettel Webber Webber Vettel 57, Button 1
Spanyol GP Vettel Hamilton Button Webber Vettel Hamilton Vettel 39, Alonso 17, Hamilton 10
Monacói GP Vettel Alonso Button Vettel Button Webber Vettel 61, Button 16, Alonso 1
Kanadai GP Button Vettel Webber Vettel Alonso Button Vettel 68, Massa 1, Button 1
Európai GP Vettel Alonso Webber Vettel Webber Vettel Vettel 56, Massa 1
Brit GP Alonso Vettel Webber Webber Vettel Alonso Vettel 27, Alonso 25
Német GP Hamilton Alonso Webber Webber Hamilton Hamilton Hamilton 38, Webber 17, Alonso 5
Magyar GP Button Vettel Alonso Vettel Hamilton Massa Hamilton 39, Button 26, Vettel 5
Belga GP Vettel Webber Button Vettel Hamilton Webber Vettel 32, Alonso 5, Rosberg 3, Hamilton 3, Button 1
Olasz GP Vettel Button Alonso Vettel Hamilton Hamilton Vettel 49, Alonso 4
Szingapúri GP Vettel Button Webber Vettel Webber Button Vettel 61
Japán GP Button Alonso Vettel Vettel Button Button Button 30, Vettel 16, Schumacher 3, Massa 2, Alonso 2
Dél-koreai GP Vettel Hamilton Webber Hamilton Vettel Vettel Vettel 53, Alonso 2
Indiai GP Vettel Button Alonso Vettel Webber Vettel Vettel 60
Abu-dzabi GP Hamilton Alonso Button Vettel Hamilton Webber Hamilton 51, Alonso 3, Webber 1
Brazil GP Webber Vettel Button Vettel Webber Webber Webber 41, Vettel 28, Massa 2
A LEGTÖBB…
…dobogós helyezés
Vettel 17
Button 12
Alonso 10
Webber 10
Hamilton 6
Petrov 1
Heidfeld 1
…első rajtsor
Vettel 18
Webber 8
Hamilton 8
Button 3
Alonso 1
…kör az élen
Vettel 739
Hamilton 150
Button 88
Alonso 68
Webber 59
Rosberg 17
Massa 9
Schumacher 3

A legtöbb előzésről készített táblánkat az erre szakosodott Clip the Apex gyűjtéséből nyertük, amely a Mercedes több helyen is megjelent listájával ellentétben nem veszi figyelembe a versenyek első körében történt pozíciószerzéseket. Ezen az első helyezést Jenson Button kaparintotta meg 74 sikeres manőverrel, amelyekből 26-ot Kanadában mutatott be.

Ezért itt kevesebb előzést számláltak, mint a Mercedes listáján, amelyen nem Button, hanem a tőle a Clip the Apexnél eggyel elmaradó Michael Schumacher az éllovas. Az első körös manővereket is figyelembe véve Schumacher 116 előzéssel zárta a szezont, azaz gyengébb időmérős teljesítményét sikerült kompenzálnia a rajtoknál.

Button viszont nem nyert sokat az első körökben, a két adat között csupán 11 előzés a különbség, és a Mercedes listáján a McLaren angolja csak a 9. A középmezőnyből megelőzi őt Sébastien Buemi (114), Kobajasi Kamui (99), Jaime Alguersuari (94), Pastor Maldonado (91), Paul di Resta (90), Sergio Pérez (87) és Rubens Barrichello (86) is.

Az élmenők közül a rajtjaival sokat nyerő Alonso a második körtől számított listán 35 előzéssel a középmezőny végén van, de megelőzi Vettelt, akinek nem nagyon kellett előzésekkel foglalkoznia. Az első kört is beszámítva 27, azokon kívül 24 manőverrel zárt, s csak a kiscsapatok pilótáit hagyta maga mögött.

Az idény a DRS-nek és a Pirelli gumijainak köszönhetően mindenképpen előzési rekordot hozott, a Mercedes szerint a 19 futamon 1486 előzés történt, míg a CTA-nál 1152-t számoltak. Az idén csupán három esős verseny volt, az ezeken történt manővereket leszámítva 943 előzés történt, míg három éve, 2008-ban a száraz futamokon csupán 137 előzést jegyeztek fel.

A 2009-es valenciai futamon egyetlen előzés sem történt, az idei Török GP-n viszont 85. Az isztambuli parádé fő oka a DRS-zóna volt, a nyitható hátsó légterelőnek az idény során 370 pozíciószerzést tulajdonítottak. A Török Nagydíj után Kanada (79 előzés) és Kína (67) következett a sorban, míg a legkevesebb sikeres manőver Monacóban történt: 16. Ausztráliában eggyel, Brazíliában és Indiában kettővel több előzés történt.

A DRS Törökországban és Abu-Dzabiban 50-50 előzést eredményezett, Kínában 37-et, Barcelonában 29-et – Kanadában az eső okozta a sok sikeres manővert. A DRS-nek Monacóban csak ketten köszönhették előzésüket, Melbourne-ben 5, Silverstone-ban 6, Interlagosban 7 alkalommal hagyták maguk mögött riválisukat a pilóták az idei találmánnyal.

Ami a versenyköröket illeti, Vettel valószínűleg simán az élen végzett volna, ha nem esik ki defekt miatt az Abu-dzabi Nagydíj első körében. Ám a balszerencséje miatt ebben a kategóriában egészen az 5. helyezésig csúszott vissza e kategóriában. Megelőzte őt a vb-n mögötte végző három versenyző, Alonso, Button és Webber is, de Paul di Resta még őket is lepipálta, 1105 versenykörrel a legmegbízhatóbb volt – nem rossz egy újonctól, és nem csoda, hogy ez a produkció szerződéshosszabbítást ért a Force Indiánál.

A LEGTÖBB VERSENYKÖR
A LEGTÖBB PONTSZERZÉS
A LEGTÖBB ELŐZÉS
Di Resta 1105 Vettel 18 Button 74
Alonso 1098 Webber 18 Schumacher 73
Button 1095 Alonso 18 Webber 72
Webber 1084 Button 17 Buemi 70
Vettel 1079 Hamilton 16 Pérez 70
Sutil 1057 Massa 15 Alguersuari 68
Massa 1050 Rosberg 14 Massa 67
Rosberg 1036 Schumacher 11 Hamilton 67
Barrichello 1030 Sutil 9 Kobajasi 65
Petrov 1017 Kobajasi 9 Maldonado 62
Hamilton 1013 Petrov 8 Di Resta 61
Alguersuari 1013 Di Resta 8 Barrichello 56
Kobajasi 1003 Buemi 7 Sutil 52
D'Ambrosio 990 Alguersuari 7 Rosberg 47
Kovalainen 948 Heidfeld 6 Petrov 42
Buemi 944 Pérez 5 Heidfeld 37
Schumacher 927 Barrichello 2 Alonso 35
Trulli 915 Senna 1 Senna 26
Pérez 902 Maldonado 1 Trulli 25
Maldonado 893 Vettel 24
Liuzzi 847 Kovalainen 16
Glock 831 D'Ambrosio 10
Heidfeld 564 Glock 10
Ricciardo 559 Liuzzi 8
Senna 444 Ricciardo 6
Karthikeyan 438 De la Rosa 4
De la Rosa 70 Karthikeyan 3
Chandhok 56 Chandhok 0

A legtöbb kört ugyanabban a pozícióban Sebastian Vettel töltötte: 739-szer haladt át a célvonalon a mezőny élén. Ez több mint kétszer annyi, mint más ugyanabban a pozícióban (Alonso a harmadikban), s híven tükrözi a Red Bull német pilótájának egyeduralkodását. Az első helyen rajta kívül csak további hét versenyző fejezett be versenykört 2012-ben.

Vettel legrosszabb helyezése a 10. volt, az idei mezőnyből öten (Vitantonio Liuzzi, Daniel Ricciardo, Timo Glock, Karun Chandhok és Jérome d'Ambrosio) egyszer sem jutottak ilyen magasságokba. A legtöbb helyezésbe Michael Schumacher kóstolt bele. a 23. kivételével az összes pozícióban átszelte legalább egyszer a célvonalat a futamokon.

A LEGTÖBB KÖR EGY POZÍCIÓBAN
1. Vettel 739
Hamilton
150
Button 88
2. Alonso 254 Hamilton 241 Button 236
3. Alonso 328 Webber 291 Button 194
4. Webber 234 Alonso 190 Massa 167
5. Massa 245 Button 134 Alonso 127
6. Massa 239 Rosberg 172 Button 118
7. Rosberg 281 Schumacher 112 Sutil 105
8. Sutil 165 Schumacher 153 Petrov 138
9. Di Resta 167 Sutil 121 Petrov 110
10. Kobajasi 164 Di Resta 119 Buemi 115
11. Buemi 120 Di Resta 119 Sutil 116
12. Barrichello 155 Buemi 142 Petrov 136
13. Barrichello 129 Buemi 128 Alguersuari 105
14. Alguersuari 141 Maldonado 110 Sutil 106
15. Barrichello 142 Maldonado 116 Kovalainen 93
16. Kovalainen 227 Trulli 89 Barrichello 87
17. Kovalainen 152 Trulli 124 D'Ambrosio 121
18. Trulli 190 Glock 161 Kovalainen 100
19. Trulli 182 D'Ambrosio 157 Kovalainen 123
20. D'Ambrosio 194 Trulli 115 Liuzzi 113
21. Liuzzi 207 D'Ambrosio 171 Glock 151
22. D'Ambrosio 133 Karthikeyan 124 Ricciardo 103
23. Liuzzi 200 Ricciardo 77 D'Ambrosio 76
24. Karthikeyan 77 Liuzzi 43 Ricciardo 20

S végül a rend kedvéért álljon itt a világbajnokság végeredménye – ha valaki esetleg nem emlékezne arra, ki melyik istállóban szerepelt a 2011-es idényben.

A VB VÉGEREDMÉNYE
GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZ. PONT
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 11 17 18 392
2. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 3 12 17 270
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1 10 18 258
4. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1 10 18 257
5. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 3 6 16 227
6. Felipe Massa brazil Ferrari 15 118
7. Nico Rosberg német Mercedes 14 89
8. Michael Schumacher német Mercedes 11 76
9. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 9 42
10. Vitalij Petrov orosz Renault 1 8 37
11. Nick Heidfeld német Renault 1 6 34
12. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 9 30
13. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 8 27
14. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 7 26
15. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 7 15
16. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 5 14
17. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 2 4
18. Bruno Senna brazil Renault 1 2
19. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 1
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik