Sebastian Vettel számára biztosan nem volt unalmas az Indiai Nagydíj: a világbajnok pilóta megszerezte pályafutása első Grand Chelemjét, azaz úgy nyert versenyt a pole pozícióból rajtolva, hogy végig ő vezetett, és még a leggyorsabb kört is ő jegyezte. Erre korábban csak 21 pilóta volt képes az F1 történetében, az aktív pilóták közül csak ketten: Michael Schumacher ötször, Fernando Alonso pedig egyszer, a tavalyi Szingapúri Nagydíjon.
Az első Indiai Nagydíjon ez és a Lewis Hamilton, Felipe Massa páros idei ötödik ütközése jelentette az érdekességet, a verseny maga ugyanis elmaradt a várakozásoktól, meglehetősen eseménytelenül telt el a másfél óra. Az idén elszoktunk az ilyen futamoktól, és a pilóták által a vezetési élmény miatt megkedvelt pályára is kissé rossz fényt vet.
A dobogóra Vettel mellett Jenson Button és Alonso állt fel, a vb-pontversenyben szintén 2. és 3. pilóta között ezzel nőtt a különbség, mint ahogy Mark Webber lemaradása sem csökkent, az első sorból rajtoló ausztrál az első körben Buttonnal, a második boxkiállások során Alonsóval szemben veszített pozíciót, és előzni nem tudott.
Michael Schumacher ötödik lett, megelőzve Nico Rosberget és Hamiltont, aki Massával történt ütközését követő orrcseréje után esett vissza a két Mercedes mögé, és nem tudta ledolgozni hátrányát. Massát találták vétkesnek a sportbírók, a boxutcai áthajtásos büntetése után nem sokkal ugyanúgy kitörte első kerekét, mint az időmérőn, és kiesett.
Jaime Alguersuari pontot szerzett, ezzel a Toro Rosso utolérte a Saubert a konstruktőr-pontversenyben. A hazai pályán száguldó Force India Adrian Sutil 9. helyezésének örülhet, az indiai Narain Karthikeyan háromkörös hátránnyal a 17. lett.
Folytatás két hét múlva Abu-Dzabiban.
ELŐZMÉNYEK
Negyedórával az első Indiai Nagydíj rajtja előtt egyperces megemlékezést tartottak a Buddh-versenypályán az elmúlt két héten versenybalesetben elhunyt Dan Wheldon és Marco Simoncelli tiszteletére.
Massa autója felállt a 6. rajtkockába, nagy kérdés, az első légterelője meddig bírja a versenyt. A brazil a szabadedzéseken gyanúsan hajlékony vezetőszárnnyal száguldott, az időmérőre másikat kapott, de azt összetörte kicsúszásakor. A kerékvető kőre panaszkodott, de riválisai nem értettek egyet vele, szerintük csupán nem kell túl szűken venni a kanyart.
A FUTAM
A mezőny gond nélkül elment a felvezető körre, az aszfalt 38, a levegő 31 fokos.
A rajtnál a két Red Bull megőrizte az első két helyezést, Alonso elfékezte magát, így Button a belső íven elment mellette, és támadhatta Webbert, akit a 3-as kanyart követő hosszú egyenesben meg is tudott előzni.
Az első kör végén Vettel, Button, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg, Schumacher, Sutil, Senna, Alguersuari volt az első tíz sorrendje. Kobajasi az első kanyarban történt rajtbalesetet követően kiesett.
A kemény gumikon rajtolók közül Di Resta kettő, Petrov három megtett kör után kereket cserélt, ezzel ők letudták a kötelező köröket a fehér feliratú abroncsokon, amelyekre a verseny hajrájában a többiek is átváltanak majd.
Vettel szokása szerint elhúzott riválisaitól, 4 kör után 3.3 másodperccel vezetett.Webber az 5. körben megpróbálta megelőzni Buttont a második DRS-zónában, de az angol a 4-es kanyarban jól védekezett.
A Button, Webber páros mögött a versenyzők több mint egy másodperces különbséggel követték egymást, Sutil lemaradt Schumiról, de nem kellett aggódnia, Senna ugyanis feltartotta a két Toro Rossót.
Vettel előnye 8 kör után 4.8 másodperc volt, Buttonra ugyanaz a feladat várt, mint Hamiltonra Dél-Koreában: Webbert kellett maga mögött tartania. Hamilton Massa mögött haladt, de nem támadta a bratzilt,. akivel az idén már több balhéja is volt.
Alguersuari a 9. körben megelőzte Sennát, akin egy körrel később Buemi is túljutott. A kemény keveréken rajtoló Di Resta, Pérez, Petrov trió lépegetett előre a mezőnyben.
Button a 11. körben gyorsabb volt, mint Vettel, s csökkenteni kezdte előnyét, miközben meglógott Webbertől.
A két Toro Rosso megelőzte Sutilt, a 15. körben Alguersuari a 9., Buemi a 10. helyen haladt át a célvonalon. A Force India pilótája be is állt a boxba.
A 16. körben Webber, Alonso és Hamilton új kerekekért jött a boxba, amikor visszatértek a pályára, Schumacher megelőzte Alonsót, és kettejük közé került. A spanyol azonnal visszatámadt.
A következő körben Massa majdnem bejött a Schumi, Alonso páros elé, de végül ez nem sikerült neki. Alonso a 3-as kanyar utáni egyenesben megelőzte Schumachert.
A 18. körben Button és Schumi cserélt kereket, egy körrel később Vettel állt ki.
A boxkiállások után Vettel, Button, Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg, Senna, Schumacher, Kovalainen volt az első tíz sorrendje, Senna és Kovalainen még nem volt a boxban. Schumi a 21. körben gond nélkül megelőzte Sennát, akinél Kovalainen körönként fél másodperccel gyorsabb volt.
Kovalainen a 21. körben, Senna a 22.-ben szervizelt, a két Toro Rosso visszakerült a pontszerző helyekre.
Hamilton felgyorsult, támadni kezdte az egyik kanyart elrontó Massát. Csatájuk nem is végződhetett volna másképp, mint ütközéssel. A 24. körben az 5-ös kanyar előtt Hamilton a brazil mellé került, de a ferraris az ideális íven később fékezett, s ismét előre került, de túl szűken kanyarodott, s a két autó összeért. Mindketten folytatták, de Hamiltonnak új első légterelő kellett, bement a boxba.
Az angol a rádión arra panaszkodott, Massa nem hagyott helyet neki a kanyarodáshoz. Ez volt kettejük idei 5. karambolja.
Massa az 5. helyen haladt tovább, Hamilton a 9. pozícióba csúszott vissza. Massa arra panaszkodott, hogy nehezen tud váltani.
Massa és Hamilton ütközése közben Buemi feladta a versenyt, Sutil visszajött a 10. helyre. Hamilton Alguersuarit támadta, ám az egyenesben gyors Toro Rossót a DRS-zónában sem tudta megelőzni.
Massa áthajtásos büntetést kapott baleset okozásáért, a 30. körben le is töltötte azt. Egy körrel később kerékcserére érkezett a brazil, aki kemény keverékű gumikat kapott. Hamilton a 31. körben megelőzte Alguiersuarit.
A 34. körben Vettel vezetett, Button 5.2, Webber 13.7, Alonso 15.6, Rosberg 47, Schumacher 50, Hamilton 62 másodpercre volt a némettől. Massa a pálya mellett megállva feladta a versenyt. Ugyanúgy törte ki az egyik első kerekét, mint az időmérőn.
Alonso megközelítette Webbert, aki a 37. körben kijött a boxba, és kemény keverékű gumikat kapott. Ez sokkal lassabb, mint a lágy, de Webbernek már nem kell kijönnie még egyszer.
Alonso két körrel később szervizelt, szintén kemény gumikat kapott, és Webber elé jött vissza. Alonso Spanyolországban a keményre váltva az élről úgy visszaesett, hogy körhátrányt kapott, ezúttal „csak” annyit kellene tennie, hogy Webber előtt marad.
Hamilton nemigen tudott közelebb kerülni a két Mercedeshez, 11 másodperces hátránya körönként csupán legfeljebb 4 tizeddel csökkent Schumihoz képest. Hátrébb Pérez a 10. helyen haladó Sutilt üldözte, a mexikói pontért hajtott.
A 45. körben Rosberg és Hamilton, egy körrel később Button és Alguersuari szervizelt. A 47. körben Vettel látogatta meg szerelőit. Simán visszajött az első helyre, mögötte Button, Alonso, Webber, Schumacher, Rosberg, Hamilton, Alguersuari, Senna, Sutil sorrend alakult ki. Schumachernek és Sennának még egyszer ki kell állnia.
Button 2.8 másodpercre volt Vetteltől, a kemény keverékű gumikban bízhatott. Ám Vettel gyorsabb volt nála, visszatornázta előnyét 3 másodperc fölé. Schumacher az 50. körben cserélt kereket, és Rosberg előtt maradt. Hamilton 16 másodperccel maradt el a két Mercedestől.
Schumacherrel közölte a mérnöke, szabad a csata közte és Rosberg között. A fiatalabbik német hátránya 1.5 másodperc volt.
Alonso magabiztosan maga mögött tartotta Webbert, a Ferrari a keményebb keverékű gumikon is gyors volt.
Alguersuari a 8., Senna a 9., Sutil a 10. helyen haladt, az egyetlen csata a 11. Pérez és a 12. Petrov között alakult ki a hajrában. Senna az 57. körben végrehajtotta kötelező kerékcseréjét a keményebb keverékű gumikért, ezzel Sutil előrelépett a 9. helyre, a Pérez–Petrov csata pedig már a pontszerzésért folyt.
Vettel végül simán megnyerte a versenyt, s miután az utolsó körben megszerezte a leggyorsabb kört is, hibátlanul zárt. Button és Alonso állhatott még fel a dobogóra.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:30:35.002 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 8.433 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 24.301 mp h. |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 25.529 mp h. |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:05.421 p h. |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:06.851 p h. |
7. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.183 p h. |
8. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
9. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
10. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
11. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1 kör h. |
12. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1 kör h. |
13. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
14. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
15. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 2 kör h. |
16. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 3 kör h. |
17. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
18. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
19. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 5 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Felipe Massa | brazil | Ferrari | 32 megtett kör után | |
Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 24 | |
Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 12 | |
Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 2 | |
Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 0 | |
A leggyorsabb kör: Vettel (60. kör) 1:27.249 |
GYŐZELEM | DOBOGÓ | PONTSZERZ. | PONT | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 11 | 16 | 17 | 374 |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 3 | 10 | 15 | 240 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 9 | 16 | 227 |
4. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 9 | 16 | 221 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 5 | 15 | 202 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 13 | 98 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 12 | 75 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 10 | 70 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 7 | 36 |
10. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
11. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 7 | 30 |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 7 | 27 |
13. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 7 | 26 |
14. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 6 | 21 |
15. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 7 | 15 |
16. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 5 | 14 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Bruno Senna | brazil | Renault | – | – | 1 | 2 |
19. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 595 |
2. | McLaren-Mercedes | 442 |
3. | Ferrari | 325 |
4. | Mercedes | 145 |
5. | Renault | 72 |
6. | Force India-Mercedes | 51 |
7. | Sauber-Ferrari | 41 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 41 |
9. | Williams-Cosworth | 5 |