A Formula–1-es csapatok zöme nagyszabású fejlesztésekkel készült a Spanyol Nagydíjra, amelynek első szabadedzését a hét elején jelzett eső helyett napsütéses időben rendezték meg. Az istállók természetesen azt remélik, hogy újításaikkal nagyobb teljesítményjavulást érnek el, mint riválisaik.
Az első tréning alapján a Red Bull továbbra is messze a többiek előtt jár, a tavalyi győztes Mark Webber több mint egy másodpercet vert a második leggyorsabb versenyzőre, aki történetesen a saját csapattársa volt – a többiek ennél is nagyobb verést kaptak.
A többség az edzés derekán túl nemigen javított az időeredményén. A régi és új alkatrészeket hasonlították össze a csapatok, és az volt az elsődleges, hogy a pilóták kiegyensúlyozott, hibátlan köröket fussanak. Ekkor nem számított az időeredmény – pláne, mert használt gumikon száguldottak, nem pazaroltak több készletet, csak azt használták, amelyet az edzésnap végén úgyis vissza kellett szolgáltatni a Pirellinek.
Az olasz gyár a Spanyol Nagydíjra már az új kemény keverékű gumit hozta el, amely tartósabb a korábbinál és kiegyensúlyozottabb köröket lehet futni vele. Ugyanakkor a versenyzők szerint sokkal lassabban melegedik fel, mint a korábban használt keverék, ami gondot okozott péntek délelőtt.
A gumigyár szerint ezáltal elég nagyra nő a lágy és a kemény keverék közötti különbség ahhoz, hogy a csapatok megfontolják: a futam során két menet a kemény gumin gyorsabb-e, vagy három a lágyon.
A gyártó éppen ezért a korábbi nagydíjakkal ellentétben nem hozott extra készlet abroncsot a csapatoknak, hiszen nem volt mit tesztelniük – így meglehetősen ellaposodott a tréning záró szakasza.
Az egyetlen kicsúszás Pastor Maldonado nevéhez fűződött: a Williams venezuelai pilótája a 12. körében a pálya utolsó szakaszában megcsúszott egy jobbkanyarban, és a kavicságyban ragadt. Az autója nem sérült meg, de a csapatnak az utolsó félórában csak Rubens Barrichello gépe maradt a tesztelésre.
AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA
Az edzés előtt tekintsünk vissza a csütörtöki FIA-sajtótájékoztatóra, amelyen Mark Webber nem akart beszélni a Red Bull újításairól.
Moderátor: Milyen újításai vannak a Red Bullnak, Mark?
Mark Webber: Semmi, de tényleg.
M: Semmi? Pedig annyi csomag van a garázsukban, mintha karácsony lenne.
W: Nincs karácsony. Talán van egy-két új gyújtógyertyánk.
M: És a diffúzor? Mi a véleménye arról, hogy be akarják tiltani az alkatrész hatásfokát növelő kipufogó-megoldást?
W: Most be van tiltva, vagy nincs? Ez talán attól függ, hány óra van.
M: Én sem tudom, mondjon valamit!
W: Mi sem tudjuk; ha lemegyek a paddockba, megkérdezek valakit, mi is most a szabály.
Az első szabadedzés első mért körét Felipe Massa futotta a Ferrarival: 1:47.387 perc volt az ideje. A mezőny többi tagja csak egy próbakört futott, aztán vissza is tért a boxba. A Mercedesnél ezután le is cserélték az első légterelőket, azaz tényleg megkezdődött a teszt.
Michael Schumacher 1:33.513 perces idővel mutatkozott be.
PÉNTEK | ||||
2. szabadedzés | 14.00–15.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 11.00–12.00 | |||
Időmérő edzés | 14.00–15.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 14.00 |
A Sauber párosa is megjelent a pályán, Kobajasi Kamui és Sergio Pérez már 1:30 perc alá tornázta a legjobb köridőt. Lewis Hamilton 1:27.948 perces időt futott az első menetében, négy tizeddel elmaradva Pérez legjobbjától. Fernando Alonso is kihajtott a ringre, a spanyol a Ferrari új alkatrészeivel felszerelt autót tesztelte.
Az edzésből fél óra telt el, amikor Jenson Button is megfutotta az első mért köreit – legjobbjával 4 ezredre közelítette meg Pérez eredményét.
Mark Webber viszont 1:27.076-tal mutatkozott be, és az élre állt. Másodikra 1:25.473-at ment, két másodperccel jobbat, mint a mexikói. A Red Bull, amely tavaly Barcelonában és a Hungaroringen emelkedett ki leginkább a mezőnyből, ezúttal is messze a riválisok előtt jár.
A tavalyi barcelonai győztes Webber további három tizedet faragott az idejéből, míg Sebastian Vettel másfél másodperccel lemaradva ugyan, de feljött a 2. helyre.
A világbajnoki címvédőt Nico Rosberg és Alonso is megelőzte, de még mindketten több mint egy másodperccel elmaradtak Webbertől.
Vitalij Petrov a rádión közölte csapatával, hogy a Pirelli új kemény keverékű abroncsai nagyon lassan melegszenek fel üzemi hőfokukra, amivel a versenystratégia kidolgozásakor is számolni kell.
A pálya hossza: 4655 méter |
A verseny: 66 kör, 307.104 km |
Leggyorsabb kör: Webber (2010) 1:19.995 (átlag: 209.488 km/óra) |
Teljes gázzal: 13 mp a hátsó egyenesben, 71% a teljes pályán. Váltások egy körben: 44 |
A Williams-istállónak az edzés utolsó félórájára egyetlen autója maradt, Pastor Maldonado ugyanis kicsúszott a pályáról és a kavicságyban ragadt. A GP2 venezuelai bajnoka továbbra is sok hibával vezet, amivel árt a szezont gyengén kezdő csapatának.
A Red Bull azt tanácsolta Vettelnek, ne használja a KERS-t. A mozgásienergia-visszanyerő rendszer Webber autóján tökéletesen működik. A vb-éllovas ennek ellenére javított, és 1.007 másodpercre megközelítette csapattársát.
A versenyzők többsége az edzés derekán túl nemigen javított az idején, a régi és új alkatrészeket hasonlították össze az istállók, és az volt az elsődleges, hogy a pilóták kiegyensúlyozott, hibátlan köröket fussanak. Ekkor nem számított az eredmény – pláne, mert használt gumikon száguldottak: nem pazaroltak több készletet, csak azt használták, amelyet az edzésnap végén úgyis vissza kellett szolgáltatni a Pirellinek.
Az olasz gyártó a korábbi versenyekkel ellentétben nem hozott extra készlet abroncsot a csapatoknak (már élesben használják, amit eddig teszteltek), ezért meglehetősen ellaposodott a tréning záró szakasza.
Michael Schumacher ráadásul a nagy szélre panaszkodott, amely miatt csökkent az autó stabilitása.
A hajrában Pérez és a Toro Rossónál csak ezen az edzésen szereplő Daniel Ricciardo javítani tudott, a mexikói az 5., az ausztrál a 12. helyre jött fel.
1. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.142 | átlag: 196.824 km/ó | 27 kör |
2. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:26.149 | 1.007 mp h. | 20 |
3. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:26.379 | 1.237 | 29 |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.480 | 1.338 | 27 |
5. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1:26.738 | 1.596 | 26 |
6. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:26.988 | 1.846 | 19 |
7. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:27.016 | 1.874 | 32 |
8. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:27.132 | 1.990 | 21 |
9. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:27.138 | 1.996 | 22 |
10. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1:27.212 | 2.070 | 20 |
11. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:27.241 | 2.099 | 22 |
12. | Daniel Ricciardo* | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | 1:27.471 | 2.329 | 23 |
13. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:28.005 | 2.863 | 11 |
14. | Nico Hülkenberg* | német | Force India-Mercedes | 1:28.027 | 2.885 | 26 |
15. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1:28.163 | 3.021 | 22 |
16. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:28.654 | 3.512 | 28 |
17. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:28.819 | 3.677 | 23 |
18. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1:28.995 | 3.853 | 9 |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1:29.231 | 4.089 | 21 |
20. | Jérome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1:30.896 | 5.754 | 18 |
21. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1:31.235 | 6.093 | 24 |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1:31.268 | 6.126 | 23 |
23. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1:31.418 | 6.276 | 12 |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 1:32.106 | 6.964 | 25 |
*Tesztpilóták, a hétvégén többet nem ülnek F1-.es autóba. |