Nem lehetett megfogni a Red Bullt Törökországban

Vágólapra másolva!
2011.05.08. 13:54
Címkék
A Red Bull-istálló kettős győzelmet aratott a Török Nagydíjon, miután a magabiztosan versenyző Sebastian Vettel mögött a Fernando Alonsóval végig nagy csatát vívó Mark Webber behozta autóját a második helyre. Az eseménydús viadalon a McLaren nem volt versenyben a dobogós helyezésekért, Jenson Button háromkiállásos taktikája (a többiek négyszer cseréltek kereket), Lewis Hamilton elrontott kerékcseréje miatt maradt le az első háromtól. Michael Schumachernek nem sikerült a pontszerzés.

Sebastian Vettelt nem lehetett megverni a Török Nagydíjon (Fotó: Reuters)
Sebastian Vettelt nem lehetett megverni a Török Nagydíjon (Fotó: Reuters)
Sebastian Vettelt nem lehetett megverni a Török Nagydíjon (Fotó: Reuters)

A Török Nagydíj sem okozott csalódást: eseményekben, főleg előzésekben gazdag verseny volt az isztambuli, amelynek egyetlen holtbiztos pontja volt: Sebastian Vettel az első helyen. A Red Bull világbajnoka remek rajtja után hibátlan autóvezetéssel tartotta maga mögött riválisait, és magabiztosan szerezte meg idei harmadik diadalát, amelynek köszönhetően 34 ponttal előzi meg a tabellán a második helyezett Lewis Hamiltont.

A futam második pozíciójáért óriási csatát vívott egymással Mark Webber és Fernandio Alonso, a rajtot elrontó ausztrált a spanyol a 29. körben előzte meg, de hiába állt a hajráig Vettel mögött, Webber hét körrel a vége előtt visszaelőzte, és utána már megtartotta második pozícióját.

Alonso így is idei első dobogós helyezésének örülhet, a Ferrarival bizonyára akkor is ilyen előkelő helyen végzett volna, ha a McLaren jobb napot fog ki.

Ám a wokingiaktól Lewis Hamilton már az első körben hibázott, majd a négyből az egyik kerékcseréjét nagyon elrontotta a csapat, így végleg le kellett mondania a dobogós helyezésről. Jenson Button a többi élcsapat pilótáival szemben nem négyszer, hanem háromszor állt ki a boxba, de stratégiájáról már második boxkiállása előtt kiderült, hogy nem lesz sikeres, és a 6. helyezés a legtöbb, amit kihozhat belőle.

A 3. helyről rajtoló, a startnál a 2. helyre felzárkózó Nico Rosberg végig szenvedett a gumijaival, de végül be tudott jönni az 5. helyre.

Csapattársa, Michael Schumacher a verseny elején koccant Vitalij Petrovval, légterelő-cseréje miatt esélye sem volt arra, hogy pontot szerezzen: a középmezőnyben vívott hatalmas csatákat.

A VERSENY KRÓNIKÁJA

Az élmezőnyből mindenki lágy keveréken rajtol, Vettel a BBC-nek adott nyilatkozata szerint tudja használni a KERS-t a rajtnál.

A mezőnyből egyedüliként Timo Glock kényszerül a boxból indulni, a Virgin váltójával vannak gondok.

A szombaton teljesen üres lelátókon és domboldalakon vasárnap többen is összegyűltek. A levegő 17, az aszfalt 35 fokos.

A rajtnál Rosberg, ahogy ígérte, elhúzott Webber mellett, akit rövidesen a Hamiltont faképnél hagyó Alonso is támadott. Hamilton lesodródott az útról, ez lehetőséget adott Buttonnak az előzésre. Vettel simán vezetett.

Az első kör végén, miközben Pérez törött orral a boxba hajtott, az élen Vettel, Rosberg, Webber, Alonso, Button, Hamilton, Schumacher, Petrov, Heidfeld, Massa volt a sorrend.

A 2. kör végén Petrov támadta Schumachert a 12. kanyarban, a német agresszívan védekezett, a két autó összeért. Schumi új első légterelőéért a boxba hajtott, Petrovot megelőzte Massa.

Vettel négy kör után 2.9 másodperccel volt Rosberg előtt, a Mercedes-pilótát Webber közvetlen közelről üldözte, s Alonso is szorosan mögötte volt. A Hamiltonnal szemben védekező Button viszont lemaradt a Ferrariról.

Webber az 5. körben elment Rosberg mellett.

Rosberget ezután Alonso támadta, a 6. és a 7. körben Button és Hamilton is éles csatát vívott egymással. Hamilton elment Button mellett a 12-14-es kanyarkombinációban, de a 2009-es bajnok a célegyenesben visszaelőzte.

A 7. körben Alonso a nyitott hátsó légterelőjét kihasználva már megelőzte Rosberget. Hamilton és Button még egyszer bemutatta előző mutatványát, Massa felzárkózott mögéjük.

A 8. körben Vettel 5.6 másodperccel volt Webber előtt.

Massa a 9. körben a 12-es kanyar előtt megelőzte Hamiltont, majd mindketten a boxba hajtottak, onnan Hamilton jött ki elöl. Massát a Ferrari veszélyesen engedte ki.

A 11. körben Webber, Alonso és Rosberg is szervizelt, közöttük nem változott meg a sorrend. A következő körben Vettel is a boxba hajtott új gumikért. Button továbbra is kint maradt a pályán – vélhetően taktikai okokból.

Miközben a két Renault az utolsó kanyarkombinációban koccant (Petrov szinte a boxutcába szorította Heidfeldet, aki be is intett neki), Hamilton és Massa utolérte Rosberget.

Vettel támadta Buttont, aki, miután visszaesett a német mögé, a boxba hajtott új gumikért – vajon beválik-e a taktikája?

Hamilton a 14. körben a DRS-zónában (azaz a 12-es kanyar előtt) megelőzte Rosberget. A másik Mercedesszel Schumacher sem járt jobban, egyre hátrébb esett a rangsorban: Barrichello, Kobajasi, Sutil és Di Resta is megelőzte.

A 16. körben Vettel vezetett, Webber 3.1, Alonso 5.8, Hamilton 14.6, Rosberg 15.9, Massa 16.3, Button 21.4 másodperccel volt mögötte.

Massa hiába támadta Rosberget, a német sikeresen védekezett ellene az utolsó kanyarkombinációban, a célegyenesben pedig rendre elhúzott a braziltól.

Massa a 20. körben a 9-es kanyarban ment el Rosberg mellett, de a német a 12-es kanyarban visszaelőzte.

Alonso közben tartani tudta a lépést Webberrel, sőt Vettelhez képest sem nagyon nőtt a hátránya.

Massa a 21. körben elment Rosberg mellett, sőt, az őket utolérő Button is kihasználta az alkalmat, és elképesztően bátor és precíz manőverrel szintén faképnél hagyta a Mercedest.

Webber a 22. körben másodszor is kereket cserélt, és így tett Rosberg, valamint Heidfeld is.

Közben a versenyt szombati műszaki hibája miatt a mezőny végéről kezdő Kobajasi Buemi megelőzése után feljött a 8. helyre.

Alonso és Massa is a 23. körben cserélt kereket, a spanyol, akárcsak Webber, Button elé jött vissza – pedig a mclarenes csak egyszer volt a boxban.

Vettel a 25. körben az új készlet lágy gumiját kapta meg, amit megspórolt a szombati időmérőn.

Button a 26. körben hajtotta végre második kerékcseréjét, Hamilton, Petrov és Massa mögött, a 7. helyen folytatta.

Miközben Vettel a verseny leggyorsabb körét futotta, Alonso utolérte Webbert. Hátrébb Petrov mögött összegyűlt Massa, Button, Rosberg és Heidfeld.

Alonso a 29. körben a DRS-zóna végén megelőzte Webbert – igen könnyed manőver volt, a spanyol rövidebb féktávjának köszönhetően már a kanyarkombinációba is bőven az ausztrál előtt ért be.

Az első hárommal szemben a Petrov, Massa, Rosberg, Heidfeld négyes kemény keverékű gumit használt, Rosberg már a második szettet, mert a futam elején a lágyon nem volt jó az autója.

Rosberg a 34. körben lágy gumikat kapott – azt a vadonatúj készletet, amelyet megspórolt az időmérőn.

Vettel a verseny leggyorsabb körét futotta, 10.3 másodperccel volt Alonso előtt, miközben Webber, Hamilton, Petrov és Massa a boxba hajtott. A McLaren jobb első kerékkel bajlódott, majd Massa érkezése miatt nem tudták elengedni Hamiltont, aki több mint tíz másodpercet veszített.

Alonso egy körrel Webber után ment a boxba, az ausztrál elé jött vissza.

A spanyol gyors köröket futott.

Button a 39. körben, Vettel a 40.-ben ment a boxba, az éllovas könnyedén jött vissza Alonso elé. Kemény keverékű gumikat kapott, több boxkiállást nem tervezett.

A 42. körben Vettel mögött Alonso 7.1, Webber 10.2, Hamilton 42.5, Rosberg 46.7, Button 53.7, Petrov 55.5, Heidfeld 57, Massa 58.3 másodperccel volt lemaradva.

Rosberg a 44. körben negyedszer hajtott a boxba, Alonsónak azt mondta a mérnöke, hogy mostantól azt teszik, amit Webber, így maradhatnak előtte.

Webber a 45. körben szervizelt. Alonso a 46. körben ugyanígy tett. Rosberg közben megelőzte Massát, aki Hamiltont és Heifdeldet követve a 46. körben a boxba hajtott.

Vettel 7 körrel előző kiállása után, a 47. körben ismét beállt a boxba. 6.2 másodperccel Alonso elé jött vissza.

Webber 10 körrel a vége előtt feljött Alonsóra, Hamilton pedig közvetlen közelről üldözte a 4. Buttont, aki a többiekkel szemben csak háromszor volt kerékcserén.

Hamilton a 49. körben a DRS-zónában megelőzte Buttont, akire Rosberg kezdett el felzárkózni.

Webber az 51. körben megelőzte Alonsót a 12-es kanyar előtt, a spanyol hiába próbált meg visszatámadni a célegyenesben és a 2-es kanyar után, az ausztrál nem hagyta magát.

Hátul az elrontott utolsó kerékcseréje miatt visszaeső Massa Schumacherrel csatázott a 12. helyért – mindketten jobbra számítottak a rajt előtt. Mindketten elmentek Alguersuari mellett, de a 10. Kobajasi már messze volt.

Az 54. körben Rosberg megelőzte Buttont, akit ezután Buemi vett volna üldözőbe – ha nem előzte volna meg őt Heidfeld.

Az utolsó körökben nem történt változás az élmezőnyben, Vettel az idei negyedik versenyen a harmadik győzelmét aratta Webber előtt. Alonso és a Ferrari első 2011-es dobogós helyezését szerezte meg, a további sorrend Hamilton, Rosberg, Button, Heidfeld, Petrov (az utolsó körben megelőzte Buemit), Buemi, Kobajasi volt. Massa és Schumacher kiszorult a tízből, így nem szerzett pontot.

TÖRÖK NAGYDÍJ, A VÉGEREDMÉNY
1. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:30:17.558
2. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 8.807 mp h.
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 10.075 mp h.
4. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 40.232 mp h.
5. Nico Rosberg német Mercedes 47.539 mp h.
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 59.431 mp h.
7. Nick Heidfeld német Renault 1:00.857 p h.
8. Vitalij Petrov orosz Renault 1:08.168 p h.
9. Sebastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1:09.394 p h.
10. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:18.021 p h.
11. Felipe Massa brazil Ferrari 1:19.823 p h.
12. Michael Schumacher német Mercedes 1:25.444 p h.
13. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1 kör h.
14. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1 kör h.
15. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1 kör h.
16. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1 kör h.
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1 kör h.
18. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 1 kör h.
19. Heikki Kovalainen finn Lotus-Renault 2 kör h.
20. Jerome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 2 kör h.
21. Narain Karthikeyan indiai Hispania-Cosworth 3 kör h.
22. Vitantonio Liuzzi olasz Hispania-Cosworth 5 kör h.
FELADTA megtett körök
Paul di Resta brit Force India-Mercedes 44
NEM INDULT
Timo Glock német Virgin-Cosworth  
Leggyorsabb kör: Webber (48. kör) 1:29.703
A VB ÁLLÁSA
győzelem
dobogós hely
pontszerzés
pont
1. Sebastian Vettel 3 4 4 93
2. Lewis Hamilton 1 2 4 59
3. Mark Webber 2 4 55
4. Jenson Button 1 4 46
5. Fernando Alonso 1 4 41
6. Felipe Massa 3 24
7. Nick Heidfeld 1 2 21
8. Vitalij Petrov 1 3 21
9. Nico Rosberg 2 20
10. Kobajasi Kamui 3 8
11. Michael Schumacher 2 6
11. Sebastien Buemi 2 6
13. Adrian Sutil 1 2
14. Paul di Resta 2 2
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull-Renault 148
2. McLaren-Mercedes 105
3. Ferrari 65
4. Renault 42
5. Mercedes 26
6. Sauber-Ferrari 8
7. Toro Rosso-Ferrari 6
8. Force India-Mercedes 4
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik