Sebastian Vettelt nem lehetett megverni a Török Nagydíjon (Fotó: Reuters) |
A Török Nagydíj sem okozott csalódást: eseményekben, főleg előzésekben gazdag verseny volt az isztambuli, amelynek egyetlen holtbiztos pontja volt: Sebastian Vettel az első helyen. A Red Bull világbajnoka remek rajtja után hibátlan autóvezetéssel tartotta maga mögött riválisait, és magabiztosan szerezte meg idei harmadik diadalát, amelynek köszönhetően 34 ponttal előzi meg a tabellán a második helyezett Lewis Hamiltont.
A futam második pozíciójáért óriási csatát vívott egymással Mark Webber és Fernandio Alonso, a rajtot elrontó ausztrált a spanyol a 29. körben előzte meg, de hiába állt a hajráig Vettel mögött, Webber hét körrel a vége előtt visszaelőzte, és utána már megtartotta második pozícióját.
Alonso így is idei első dobogós helyezésének örülhet, a Ferrarival bizonyára akkor is ilyen előkelő helyen végzett volna, ha a McLaren jobb napot fog ki.
Ám a wokingiaktól Lewis Hamilton már az első körben hibázott, majd a négyből az egyik kerékcseréjét nagyon elrontotta a csapat, így végleg le kellett mondania a dobogós helyezésről. Jenson Button a többi élcsapat pilótáival szemben nem négyszer, hanem háromszor állt ki a boxba, de stratégiájáról már második boxkiállása előtt kiderült, hogy nem lesz sikeres, és a 6. helyezés a legtöbb, amit kihozhat belőle.
A 3. helyről rajtoló, a startnál a 2. helyre felzárkózó Nico Rosberg végig szenvedett a gumijaival, de végül be tudott jönni az 5. helyre.
Csapattársa, Michael Schumacher a verseny elején koccant Vitalij Petrovval, légterelő-cseréje miatt esélye sem volt arra, hogy pontot szerezzen: a középmezőnyben vívott hatalmas csatákat.
A VERSENY KRÓNIKÁJA
Az élmezőnyből mindenki lágy keveréken rajtol, Vettel a BBC-nek adott nyilatkozata szerint tudja használni a KERS-t a rajtnál.
A mezőnyből egyedüliként Timo Glock kényszerül a boxból indulni, a Virgin váltójával vannak gondok.
A szombaton teljesen üres lelátókon és domboldalakon vasárnap többen is összegyűltek. A levegő 17, az aszfalt 35 fokos.
A rajtnál Rosberg, ahogy ígérte, elhúzott Webber mellett, akit rövidesen a Hamiltont faképnél hagyó Alonso is támadott. Hamilton lesodródott az útról, ez lehetőséget adott Buttonnak az előzésre. Vettel simán vezetett.
Az első kör végén, miközben Pérez törött orral a boxba hajtott, az élen Vettel, Rosberg, Webber, Alonso, Button, Hamilton, Schumacher, Petrov, Heidfeld, Massa volt a sorrend.
A 2. kör végén Petrov támadta Schumachert a 12. kanyarban, a német agresszívan védekezett, a két autó összeért. Schumi új első légterelőéért a boxba hajtott, Petrovot megelőzte Massa.
Vettel négy kör után 2.9 másodperccel volt Rosberg előtt, a Mercedes-pilótát Webber közvetlen közelről üldözte, s Alonso is szorosan mögötte volt. A Hamiltonnal szemben védekező Button viszont lemaradt a Ferrariról.
Webber az 5. körben elment Rosberg mellett.
Rosberget ezután Alonso támadta, a 6. és a 7. körben Button és Hamilton is éles csatát vívott egymással. Hamilton elment Button mellett a 12-14-es kanyarkombinációban, de a 2009-es bajnok a célegyenesben visszaelőzte.
A 7. körben Alonso a nyitott hátsó légterelőjét kihasználva már megelőzte Rosberget. Hamilton és Button még egyszer bemutatta előző mutatványát, Massa felzárkózott mögéjük.
A 8. körben Vettel 5.6 másodperccel volt Webber előtt.
Massa a 9. körben a 12-es kanyar előtt megelőzte Hamiltont, majd mindketten a boxba hajtottak, onnan Hamilton jött ki elöl. Massát a Ferrari veszélyesen engedte ki.
A 11. körben Webber, Alonso és Rosberg is szervizelt, közöttük nem változott meg a sorrend. A következő körben Vettel is a boxba hajtott új gumikért. Button továbbra is kint maradt a pályán – vélhetően taktikai okokból.
Miközben a két Renault az utolsó kanyarkombinációban koccant (Petrov szinte a boxutcába szorította Heidfeldet, aki be is intett neki), Hamilton és Massa utolérte Rosberget.
Vettel támadta Buttont, aki, miután visszaesett a német mögé, a boxba hajtott új gumikért – vajon beválik-e a taktikája?
Hamilton a 14. körben a DRS-zónában (azaz a 12-es kanyar előtt) megelőzte Rosberget. A másik Mercedesszel Schumacher sem járt jobban, egyre hátrébb esett a rangsorban: Barrichello, Kobajasi, Sutil és Di Resta is megelőzte.
A 16. körben Vettel vezetett, Webber 3.1, Alonso 5.8, Hamilton 14.6, Rosberg 15.9, Massa 16.3, Button 21.4 másodperccel volt mögötte.
Massa hiába támadta Rosberget, a német sikeresen védekezett ellene az utolsó kanyarkombinációban, a célegyenesben pedig rendre elhúzott a braziltól.
Massa a 20. körben a 9-es kanyarban ment el Rosberg mellett, de a német a 12-es kanyarban visszaelőzte.
Alonso közben tartani tudta a lépést Webberrel, sőt Vettelhez képest sem nagyon nőtt a hátránya.
Massa a 21. körben elment Rosberg mellett, sőt, az őket utolérő Button is kihasználta az alkalmat, és elképesztően bátor és precíz manőverrel szintén faképnél hagyta a Mercedest.
Webber a 22. körben másodszor is kereket cserélt, és így tett Rosberg, valamint Heidfeld is.
Közben a versenyt szombati műszaki hibája miatt a mezőny végéről kezdő Kobajasi Buemi megelőzése után feljött a 8. helyre.
Alonso és Massa is a 23. körben cserélt kereket, a spanyol, akárcsak Webber, Button elé jött vissza – pedig a mclarenes csak egyszer volt a boxban.
Vettel a 25. körben az új készlet lágy gumiját kapta meg, amit megspórolt a szombati időmérőn.
Button a 26. körben hajtotta végre második kerékcseréjét, Hamilton, Petrov és Massa mögött, a 7. helyen folytatta.
Miközben Vettel a verseny leggyorsabb körét futotta, Alonso utolérte Webbert. Hátrébb Petrov mögött összegyűlt Massa, Button, Rosberg és Heidfeld.
Alonso a 29. körben a DRS-zóna végén megelőzte Webbert – igen könnyed manőver volt, a spanyol rövidebb féktávjának köszönhetően már a kanyarkombinációba is bőven az ausztrál előtt ért be.
Az első hárommal szemben a Petrov, Massa, Rosberg, Heidfeld négyes kemény keverékű gumit használt, Rosberg már a második szettet, mert a futam elején a lágyon nem volt jó az autója.
Rosberg a 34. körben lágy gumikat kapott – azt a vadonatúj készletet, amelyet megspórolt az időmérőn.
Vettel a verseny leggyorsabb körét futotta, 10.3 másodperccel volt Alonso előtt, miközben Webber, Hamilton, Petrov és Massa a boxba hajtott. A McLaren jobb első kerékkel bajlódott, majd Massa érkezése miatt nem tudták elengedni Hamiltont, aki több mint tíz másodpercet veszített.
Alonso egy körrel Webber után ment a boxba, az ausztrál elé jött vissza.
A spanyol gyors köröket futott.
Button a 39. körben, Vettel a 40.-ben ment a boxba, az éllovas könnyedén jött vissza Alonso elé. Kemény keverékű gumikat kapott, több boxkiállást nem tervezett.
A 42. körben Vettel mögött Alonso 7.1, Webber 10.2, Hamilton 42.5, Rosberg 46.7, Button 53.7, Petrov 55.5, Heidfeld 57, Massa 58.3 másodperccel volt lemaradva.
Rosberg a 44. körben negyedszer hajtott a boxba, Alonsónak azt mondta a mérnöke, hogy mostantól azt teszik, amit Webber, így maradhatnak előtte.
Webber a 45. körben szervizelt. Alonso a 46. körben ugyanígy tett. Rosberg közben megelőzte Massát, aki Hamiltont és Heifdeldet követve a 46. körben a boxba hajtott.
Vettel 7 körrel előző kiállása után, a 47. körben ismét beállt a boxba. 6.2 másodperccel Alonso elé jött vissza.
Webber 10 körrel a vége előtt feljött Alonsóra, Hamilton pedig közvetlen közelről üldözte a 4. Buttont, aki a többiekkel szemben csak háromszor volt kerékcserén.
Hamilton a 49. körben a DRS-zónában megelőzte Buttont, akire Rosberg kezdett el felzárkózni.
Webber az 51. körben megelőzte Alonsót a 12-es kanyar előtt, a spanyol hiába próbált meg visszatámadni a célegyenesben és a 2-es kanyar után, az ausztrál nem hagyta magát.
Hátul az elrontott utolsó kerékcseréje miatt visszaeső Massa Schumacherrel csatázott a 12. helyért – mindketten jobbra számítottak a rajt előtt. Mindketten elmentek Alguersuari mellett, de a 10. Kobajasi már messze volt.
Az 54. körben Rosberg megelőzte Buttont, akit ezután Buemi vett volna üldözőbe – ha nem előzte volna meg őt Heidfeld.
Az utolsó körökben nem történt változás az élmezőnyben, Vettel az idei negyedik versenyen a harmadik győzelmét aratta Webber előtt. Alonso és a Ferrari első 2011-es dobogós helyezését szerezte meg, a további sorrend Hamilton, Rosberg, Button, Heidfeld, Petrov (az utolsó körben megelőzte Buemit), Buemi, Kobajasi volt. Massa és Schumacher kiszorult a tízből, így nem szerzett pontot.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:30:17.558 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 8.807 mp h. |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 10.075 mp h. |
4. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 40.232 mp h. |
5. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 47.539 mp h. |
6. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 59.431 mp h. |
7. | Nick Heidfeld | német | Renault | 1:00.857 p h. |
8. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:08.168 p h. |
9. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 1:09.394 p h. |
10. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:18.021 p h. |
11. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:19.823 p h. |
12. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:25.444 p h. |
13. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 1 kör h. |
14. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 1 kör h. |
15. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
16. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 1 kör h. |
17. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
18. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1 kör h. |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 2 kör h. |
20. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 2 kör h. |
21. | Narain Karthikeyan | indiai | Hispania-Cosworth | 3 kör h. |
22. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 5 kör h. |
FELADTA | megtett körök | |||
Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 44 | |
NEM INDULT | ||||
Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | ||
Leggyorsabb kör: Webber (48. kör) 1:29.703 |
győzelem | dobogós hely | pontszerzés | pont | ||
1. | Sebastian Vettel | 3 | 4 | 4 | 93 |
2. | Lewis Hamilton | 1 | 2 | 4 | 59 |
3. | Mark Webber | – | 2 | 4 | 55 |
4. | Jenson Button | – | 1 | 4 | 46 |
5. | Fernando Alonso | – | 1 | 4 | 41 |
6. | Felipe Massa | – | – | 3 | 24 |
7. | Nick Heidfeld | – | 1 | 2 | 21 |
8. | Vitalij Petrov | – | 1 | 3 | 21 |
9. | Nico Rosberg | – | – | 2 | 20 |
10. | Kobajasi Kamui | – | – | 3 | 8 |
11. | Michael Schumacher | – | – | 2 | 6 |
11. | Sebastien Buemi | – | – | 2 | 6 |
13. | Adrian Sutil | – | – | 1 | 2 |
14. | Paul di Resta | – | – | 2 | 2 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 148 |
2. | McLaren-Mercedes | 105 |
3. | Ferrari | 65 |
4. | Renault | 42 |
5. | Mercedes | 26 |
6. | Sauber-Ferrari | 8 |
7. | Toro Rosso-Ferrari | 6 |
8. | Force India-Mercedes | 4 |