A McLaren trónfosztásra készül a hercegségben

Vágólapra másolva!
2011.05.25. 17:32
null
Lewis Hamilton 2008-ban nyert már Monacóban, múlt heti barcelonai tempója alapján most ismételhet <br />(Fotó: Action Images)
Címkék
A Monacói Nagydíjról azt szokás mondani, hogy inkább showműsor, mint autóverseny, de az idén ez az értékelés megváltozhat, az eddigi 2011-es versenyeket feldobó, gyorsan kopó Pirelli-gumik a hercegségbeli körözgetésből is eseménydús vasárnapi futamot varázsolhatnak. A Red Bull pilótái mellett a villámgyors Lewis Hamilton és a remek taktikai érzékkel megáldott Jenson Button számít a verseny esélyesének.

 

58. MONACÓI NAGYDÍJ, MONTE-CARLO
(a vb 6. futama, május 29.)
CSÜTÖRTÖK
1. szabadedzés
10.00–11.30
2. szabadedzés
14.00–15.30
SZOMBAT
3. szabadedzés 11.00–12.00
Időmérő edzés
14.00–15.00
VASÁRNAP
A verseny
14.00

A hét végi Monacói Nagydíjon a légellenállást csökkentő rendszer (DRS) a pilóták tiltakozásai miatt nem az alagútban, hanem a célegyenesben lesz aktiválható a verseny során (az alagútban, biztos, ami biztos, még az edzéseken sem lehet bekapcsolni a DRS-t), de az azt követő St. Devote-kanyarban így sem nagyon számíthatunk előzésekre, hiszen a zóna alig több mint 300 méter hosszú lesz.

Annál nagyobb szerepet kaphatnak a gumik. Az első öt futamon a kemény keverék mellett használt lágy gumi mellé ezúttal a szuperlágyat kínálja az olasz abroncsgyár. A Pirelli sportigazgatója szerint a most debütáló keverék egyetlen gyors kör után gyors romlásnak indul, és szakértők szerint az sem elképzelhetetlen, hogy az időmérőn a gyors körüket ezzel elérők már az első öt körben a boxba hajtanak a lágyakért.

A GP SZÁMOKBAN
A pálya hossza: 3340 méter
A verseny: 78 kör, 260.520 km
Leggyorsabb kör: Webber (2010) 1:13.826 (átlag: 162.869 km/óra)
Teljes gázzal: 7.5 mp a célegyenesben, 42% a teljes pályán. Váltások egy körben: 54

Így viszont azok mögé kerülhetnek a versenyen, akik a lágyon rajtolnak, és óriási lehet a kavarodás, a változó stratégiák miatt a valós sorrend csak az utolsó körökben alakulhat ki. Igazából azonban senki sem tudja, mire számítson, és ez csak hozzátesz a Monacói GP rejtélyességéhez.

A győzelemre, ha csak a világbajnoki pontverseny állását vagy az eddigi idei versenyeket nézzük, Sebastian Vettel a legesélyesebb, még akkor is, ha eddigi legjobbja Monacóban egy második helyezés tavalyról.

A mezőnyben hat korábbi monacói győztes szerepel, a tavaly a pole-ból indulva diadalmaskodó Mark Webber mellett Lewis Hamilton, Jenson Button és Fernando Alonso ül olyan autóban, amellyel reális esély van a győzelem megszerzésére.

Sebastian Vettel: – Nagyon várom, hogy Monte-Carlóban száguldjunk, egyedi kihívás a szűk utcákon robogni a Formula–1-es autóval. Ugyanúgy kell nyomnod a gázt, mint a többi pályán, ám itt, ha hibázol, nem az aszfaltozott bukótérbe sodródsz ki, hanem a falnak ütközöl. Előzni szerintem még az idei újdonságokkal sem lesz könnyű, ezért nagyon fontos lesz a jó rajthely. Az időmérőn példátlanul nagy gondot okozhat a forgalom.

Mark Webber: – Ennek a versenynek van talán a legnagyobb presztízse az idényben, a tengerpart és a sziklás hegyoldal csak az egyike a sok részletnek, amely különlegessé teszi a viadalt. A pályán hihetetlen koncentráció szükséges, már a csütörtöki szabadedzéseken a maximumot kell nyújtanunk. Nekem mindig jól ment Monacóban, sok szép emlékem van, de az idei verseny előtt rengeteg a kérdőjel, a gumik miatt stratégia szempontjából a legbonyolultabb verseny vár ránk.

A Red Bull tavalyi kettős győzelmét egyedül a most hiányzó Robert Kubica sodorta veszélybe, de az idén a McLaren pilótái jelenthetik a legfőbb veszélyt: Hamilton a sebességével (Monacóban elvileg többet ér a pilóta tudása, mint a többi pályán, ahol az autó a fontos – bár a Red Bull tavalyi kettős sikere épp erre a tételre cáfol rá), Button jó taktikai érzékével kerülhet az élre.

Lewis Hamilton: – A világ legnehezebb pályája vár ránk, gyerekkoromban tátott szájjal bámultam az itteni versenyeket. A jól sikerült Spanyol Nagydíj után kíváncsian várom a Monacói GP-t, amely más lehet, mint a korábbi évek itteni futamai. Igazi verseny vár ránk, kemény csatákkal és előzésekkel. A hátsó légterelők a rövid DRS-zóna miatt nem lesznek annyira hatékonyak, mint a gumik, a köztük jelentkező különbségek több akciót ígérnek.

Jenson Button: – Életem egyik legszebb élménye volt a két évvel ezelőtti monacói győzelmem. A gyors és ritmusos barcelonai pálya után a szűk utcák óriási váltást jelentenek, a gyorsítás elképesztő élményt nyújt, a falak túl közel vannak. Elképesztő érzés, főleg a KERS rásegítésével, ez az eszköz itt legalább annyit ér a lassú kanyarokból kigyorsítva, mint más pályákon. A stratégiáról fogalmam sincs, mint ahogy szerintem senkinek sem, majd a versenyen kell fontos döntéseket hozni. Az időmérő szerintem nem lesz problémás, mostanában már mindenki a gumikkal spórol, ha jókor mész ki a pályára, nem lesz nagy forgalom.

Michael Schumacher ötször nyert már a hercegségben, de nehéz elképzelni, hogy most összejönne a hatodik, az pedig, hogy a hét évvel ezelőtti győztes Jarno Trulli a Lotusszal nyerjen, a lehetetlen kategóriájába tartozik.

Az Európán áthaladó hidegfront Monacót is eléri, de ez inkább a hűvösebb, 20-22 fokos levegőben mutatkozik meg, mintsem csapadékban. Ha mégis lesz eső, azt a pénteki szünnapra vagy esetleg szombatra várják.

AZ ELMÚLT TÍZ ÉV LEGJOBBJAI MONACÓBAN
Győztes Pole pozíció A leggyorsabb kör
2001 Michael Schumacher David Coulthard David Coulthard
2002 David Coulthard Juan Pablo Montoya Rubens Barrichello
2003 Juan Pablo Montoya Ralf Schumacher Kimi Räikkönen
2004 Jarno Trulli Jarno Trulli Michael Schumacher
2005 Kimi Räikkönen Kimi Räikkönen Michael Schumacher
2006 Fernando Alonso Fernando Alonso Michael Schumacher
2007 Fernando Alonso Fernando Alonso Fernando Alonso
2008 Lewis Hamilton Felipe Massa Kimi Räikkönen
2009 Jenson Button Jenson Button Felipe Massa
2010 Mark Webber Mark Webber Sebastian Vettel

 

A célegyenesben lesz a DRS-zóna, az alagútban az edzéseken sem lehet kinyitni a hátsó légterelőt
A célegyenesben lesz a DRS-zóna, az alagútban az edzéseken sem lehet kinyitni a hátsó légterelőt

 

Legfrissebb hírek

„Minden idők egyik legerősebb futama jön össze”

Kajak-kenu
42 perce

Folytatná a munkát a férfi röplabda-válogatottnál Nagy Péter

Röplabda
46 perce

Vitális Milán: A Slovan ellen szereztem már hasonló gólt

Labdarúgó NB I
1 órája

Kosárválogatott: tortúra Észak-Macedónia felé

Kosárlabda
1 órája

Mégsem távozik a Liverpool Eb-győztese; kivárnak Vinícius Júnior ügyében – keddi transzferhíradó

Minden más foci
1 órája

„Ha megcsinálják, amit edzésen, akkor megemelhetjük a kalapunkat”

Kajak-kenu
1 órája

Labdarúgás: ezer fölötti fiatalperc az NB I 4. fordulójában is

Utánpótlássport
1 órája

Férfi kosarasaink a csoportelsőségért lépnek pályára Észak-Macedóniában

Kosárlabda
1 órája
Ezek is érdekelhetik