CSÜTÖRTÖK | ||||
1. szabadedzés | 10.00–11.30 | |||
2. szabadedzés | 14.00–15.30 | |||
SZOMBAT | ||||
3. szabadedzés | 11.00–12.00 | |||
Időmérő edzés | 14.00–15.00 | |||
VASÁRNAP | ||||
A verseny | 14.00 |
A hét végi Monacói Nagydíjon a légellenállást csökkentő rendszer (DRS) a pilóták tiltakozásai miatt nem az alagútban, hanem a célegyenesben lesz aktiválható a verseny során (az alagútban, biztos, ami biztos, még az edzéseken sem lehet bekapcsolni a DRS-t), de az azt követő St. Devote-kanyarban így sem nagyon számíthatunk előzésekre, hiszen a zóna alig több mint 300 méter hosszú lesz.
Annál nagyobb szerepet kaphatnak a gumik. Az első öt futamon a kemény keverék mellett használt lágy gumi mellé ezúttal a szuperlágyat kínálja az olasz abroncsgyár. A Pirelli sportigazgatója szerint a most debütáló keverék egyetlen gyors kör után gyors romlásnak indul, és szakértők szerint az sem elképzelhetetlen, hogy az időmérőn a gyors körüket ezzel elérők már az első öt körben a boxba hajtanak a lágyakért.
A pálya hossza: 3340 méter |
A verseny: 78 kör, 260.520 km |
Leggyorsabb kör: Webber (2010) 1:13.826 (átlag: 162.869 km/óra) |
Teljes gázzal: 7.5 mp a célegyenesben, 42% a teljes pályán. Váltások egy körben: 54 |
Így viszont azok mögé kerülhetnek a versenyen, akik a lágyon rajtolnak, és óriási lehet a kavarodás, a változó stratégiák miatt a valós sorrend csak az utolsó körökben alakulhat ki. Igazából azonban senki sem tudja, mire számítson, és ez csak hozzátesz a Monacói GP rejtélyességéhez.
A győzelemre, ha csak a világbajnoki pontverseny állását vagy az eddigi idei versenyeket nézzük, Sebastian Vettel a legesélyesebb, még akkor is, ha eddigi legjobbja Monacóban egy második helyezés tavalyról.
A mezőnyben hat korábbi monacói győztes szerepel, a tavaly a pole-ból indulva diadalmaskodó Mark Webber mellett Lewis Hamilton, Jenson Button és Fernando Alonso ül olyan autóban, amellyel reális esély van a győzelem megszerzésére.
Sebastian Vettel: – Nagyon várom, hogy Monte-Carlóban száguldjunk, egyedi kihívás a szűk utcákon robogni a Formula–1-es autóval. Ugyanúgy kell nyomnod a gázt, mint a többi pályán, ám itt, ha hibázol, nem az aszfaltozott bukótérbe sodródsz ki, hanem a falnak ütközöl. Előzni szerintem még az idei újdonságokkal sem lesz könnyű, ezért nagyon fontos lesz a jó rajthely. Az időmérőn példátlanul nagy gondot okozhat a forgalom. |
Mark Webber: – Ennek a versenynek van talán a legnagyobb presztízse az idényben, a tengerpart és a sziklás hegyoldal csak az egyike a sok részletnek, amely különlegessé teszi a viadalt. A pályán hihetetlen koncentráció szükséges, már a csütörtöki szabadedzéseken a maximumot kell nyújtanunk. Nekem mindig jól ment Monacóban, sok szép emlékem van, de az idei verseny előtt rengeteg a kérdőjel, a gumik miatt stratégia szempontjából a legbonyolultabb verseny vár ránk. |
A Red Bull tavalyi kettős győzelmét egyedül a most hiányzó Robert Kubica sodorta veszélybe, de az idén a McLaren pilótái jelenthetik a legfőbb veszélyt: Hamilton a sebességével (Monacóban elvileg többet ér a pilóta tudása, mint a többi pályán, ahol az autó a fontos – bár a Red Bull tavalyi kettős sikere épp erre a tételre cáfol rá), Button jó taktikai érzékével kerülhet az élre.
Lewis Hamilton: – A világ legnehezebb pályája vár ránk, gyerekkoromban tátott szájjal bámultam az itteni versenyeket. A jól sikerült Spanyol Nagydíj után kíváncsian várom a Monacói GP-t, amely más lehet, mint a korábbi évek itteni futamai. Igazi verseny vár ránk, kemény csatákkal és előzésekkel. A hátsó légterelők a rövid DRS-zóna miatt nem lesznek annyira hatékonyak, mint a gumik, a köztük jelentkező különbségek több akciót ígérnek. |
Jenson Button: – Életem egyik legszebb élménye volt a két évvel ezelőtti monacói győzelmem. A gyors és ritmusos barcelonai pálya után a szűk utcák óriási váltást jelentenek, a gyorsítás elképesztő élményt nyújt, a falak túl közel vannak. Elképesztő érzés, főleg a KERS rásegítésével, ez az eszköz itt legalább annyit ér a lassú kanyarokból kigyorsítva, mint más pályákon. A stratégiáról fogalmam sincs, mint ahogy szerintem senkinek sem, majd a versenyen kell fontos döntéseket hozni. Az időmérő szerintem nem lesz problémás, mostanában már mindenki a gumikkal spórol, ha jókor mész ki a pályára, nem lesz nagy forgalom. |
Michael Schumacher ötször nyert már a hercegségben, de nehéz elképzelni, hogy most összejönne a hatodik, az pedig, hogy a hét évvel ezelőtti győztes Jarno Trulli a Lotusszal nyerjen, a lehetetlen kategóriájába tartozik.
Az Európán áthaladó hidegfront Monacót is eléri, de ez inkább a hűvösebb, 20-22 fokos levegőben mutatkozik meg, mintsem csapadékban. Ha mégis lesz eső, azt a pénteki szünnapra vagy esetleg szombatra várják.
Győztes | Pole pozíció | A leggyorsabb kör | |
2001 | Michael Schumacher | David Coulthard | David Coulthard |
2002 | David Coulthard | Juan Pablo Montoya | Rubens Barrichello |
2003 | Juan Pablo Montoya | Ralf Schumacher | Kimi Räikkönen |
2004 | Jarno Trulli | Jarno Trulli | Michael Schumacher |
2005 | Kimi Räikkönen | Kimi Räikkönen | Michael Schumacher |
2006 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Michael Schumacher |
2007 | Fernando Alonso | Fernando Alonso | Fernando Alonso |
2008 | Lewis Hamilton | Felipe Massa | Kimi Räikkönen |
2009 | Jenson Button | Jenson Button | Felipe Massa |
2010 | Mark Webber | Mark Webber | Sebastian Vettel |