Vetélkedésükben – képletesen – a szövetség két, talán legnépszerűbb ága, a Formula–1 és a rali csap össze. A francia Todt hosszú éveken át a sikert sikerre halmozó F1-es Ferrari csapatfőnöke volt, míg a finn Vatanen a világbajnokságon és a Dakaron jutott el a csúcsra. Azt viszont már csak az autósport históriájának alapos ismerői tudják, hogy Todt a nyolcvanas években a Peugeot sportigazgatójaként a legkiválóbb versenyautókkal látta el az akkoriban sorozatos vb-sikereket elérő Vatanent.
„Egész pályafutásom alatt, akár versenyző, csapatfőnök, vagy éppen sportvezető voltam, mindig igazi versenyközegben élvezhettem a sikereket” – mondta az MTI-nek adott nyilatkozatában Jean Todt. „Nagy szenvedéllyel, büszkén és elszántan, hihetetlenül tehetséges sportemberekkel, valamint elhivatott csapatokkal dolgoztam együtt. Most mindezt a sok tapasztalatot, amire a karrierem során tettem szert, az FIA javára szeretném kamatoztatni. Csapatommal, Nick Craw-val, Brian Gibbonsszal és Graham Stokerrel előretekintő programot dolgoztunk ki az FIA számára. Ez teljesen új jövőképet, a fejlődés útját ajánlja a szövetség számára az elkövetkezendő évekre. Bízom abban, esélyt kapunk arra, hogy keresztül vigyük elképzeléseinket.”
Todt felelevenítette, hogy sok emlékezetes sikert ért el pályafutása során. „Rendkívül sokat profitálhattam az FIA korábbi vezetőinek kemény munkájából, akik világszintre emelték az autósportot. Úgy érzem, most eljött az én időm, szeretnék ebből visszaadni valamit a sportágnak. Megválasztásom esetén a csapatmunkát helyezném előtérbe, mert az elmúlt 28 esztendő során vezetési stílusomnak mindig ez volt a legfőbb védjegye.”
Arra a kérdésre, hogy mi jelenti a legnagyobb kihívást az FIA számára, a 63 éves sportvezető így válaszolt: „Arra kell törekednünk, hogy az autósport valóban biztonságos, gazdasági és környezetvédelmi szempontból pedig fenntartható legyen. Még többet kell tennünk azért, hogy olyan fejlődő régiókban is megerősödhessen, mint Ázsia, Afrika vagy éppen Latin-Amerika. Ezzel kapcsolatban elég annyit megjegyezni, hogy az elmúlt pár évtized során a világ autóállománya több mint a kétszeresére nőtt.”
Todt szerint a sportág példát mutathat a motorizált nagyközönségnek azzal, hogy úttörő módon környezetbarát, zöld technológiát használ: „Még csak nemrég fogtunk ebbe a munkába, de a támogatók segítsége és megértése sokat segíthet majd.”
A francia szakember aláhúzta, tisztában van azzal is, hogy mennyire veszélyes lehet a motorsport. „Akárcsak a sok-sok millió F1-es rajongó, én is végignéztem Felipe Massa budapesti balesetét a tv-ben. Természetes, emberi dolog ilyenkor mindig a legrosszabbtól tartani. Ám az FIA biztonsági és orvosi csapata kiválóan végezte a dolgát, és biztos vagyok abban, hogy a szövetség által kifejlesztett új sisak és az FIA-szakemberek voltak azok, amely és akik megmentették Felipe életét. Ez a baleset csak néhány nappal követte a Henry Surteest érintő tragikus eseményeket. Csak ismételni tudom John Surtees szavait, amit a fia elvesztése után mondott: »újra és újra felül kell vizsgálnunk a biztonsági kérdéseket, minden esetből tanulnunk kell, és alkalmaznunk is kell ezt a tudást arra, hogy folyamatosan javítsuk a színvonalat.«”
A július 20-án, 18 esztendősen elhunyt Henry Surteest egy elszabadult kerék találta fejen egy alsóbb kategóriás viadalon az angliai Brands Hatch-ben. Henry Surtees a Ferrari 1964-es Formula-1-es világbajnokának, John Surteesnak a fia volt. „A mai nehéz gazdasági helyzetben meg kell dupláznunk erőfeszítéseinket, hogy a sportág maximálisan biztonságos, gazdaságilag eredményes legyen – fogalmazott Todt. – Átfogó, minden részletre kiterjedő konzultációt fogunk folytatni a tagsággal, és amikor ennek a végére értünk, bemutatjuk a Világtanácsnak és a közgyűlésnek módosító javaslatainkat.”
Max Mosley, aki 1993 óta áll az FIA élén, júniusban közölte: nem jelölteti magát újra az október 23-i választáson. Július 15-én Mosley Todtot javasolta utódjának, aki egy nappal később bejelentette, hogy megpályázza a tisztséget. Időközben a bahreini automobil szövetség is jelezte, hogy a korábbi Ferrari-csapatfőnököt támogatja.
Todt 1993-tól 2007-ig volt az olasz istálló vezetője, irányítása alatt az olasz istálló konstruktőrök között nyolc világbajnoki győzelmet, a pilóták versenyében pedig hat vb-címet szerzett. Hat esztendősen egy nap alatt tanult meg számolni, és azóta is bánja, hogy nem indult fejszámoló versenyeken. Autóversenyzői karrierje pedig akkor kezdődött, amikor „kölcsönvette” édesapja Mini Cooperjét, amit egyik barátja vezetett, ő pedig navigált...