Adminisztratív és technikai gépátvétel a Syma-csarnokban, rajt a Hősök terén, aztán egy összekötő szakasz a veszprémi lőtérig, ahol ténylegesen elkezdődik a „tánc”, pontosabban az első mért szakasszal megkezdődnek a Dakar-rali küzdelmei.
Ez nem álom többé, legalábbis úgy tűnik, nem az.
Célegyenesébe érkezett ugyanis az egyeztetés a Dakar-rali 2010-es magyarországi rajtjáról – a szervezők és a magyar fél megkötötte a előszerződést.
„Az előszerződés azt jelenti, hogy a leglényegesebb pontokban megállapodtunk, már csak a részletkérdésekről tárgyalunk – mondta Ujhelyi István sportügyekért felelős államtitkár, aki a napokban Lisszabonban, az idei rajtceremónia helyszínén folytatja a tárgyalásokat. – Magát a szerződést március végéig kell aláírnunk, akkor lesz elég idő, több mint másfél év a szervezőmunkára.”
Ami az anyagiakat illeti: a rendezés feltétele a jogdíj kifizetése, amelyre a szervező ASO kormánygaranciát kér (körülbelül 560 millió forint), ennél azonban jóval nagyobb bevétel várható, ha a sivatagi show mezőnye hazánkba látogat, ezt szakértők számításai is bizonyítják. Előtanulmány készült (ez természetes, hiszen a jogdíj eléggé magas), és a szakértői számítások azt bizonyítják, hogy nemcsak a hírnév miatt (tavaly 165 millió néző látta a közvetítéseket 178 országban, 634 óra műsoridőben), hanem üzleti szempontból is érdemes vendégül látni a Dakar-karavánt.
Bevételre számíthatunk a hazánkba érkező turisták (Lisszabonban tavaly 300 ezer ember volt kíváncsi az előkészületekre és a rajtra), a csapatok révén – nem csupán a szállodai szobákról, az éttermi szolgáltatásokról beszélünk, hanem például az üzemanyag-fogyasztásról, az autópályadíjakról stb. Ezen felül jönnek még a nem számszerűsíthető, de marketingértékben felbecsülhetetlen „bevételek”, amelyek abból adódnak, hogy a televíziós közvetítések révén világszerte megismerik hazánkat és fővárosunkat.
A tervek szerint a Dakar magyarországi versenyprogramja négy és fél napig tart, amelyből az első három az adminisztratív és a technikai ellenőrzés, amelyet Budapesten, a Symacsarnokban rendeznek majd. A negyedik nap reggelén kerülne sor a hivatalos rajtceremóniára a Hősök terén, majd a mezőny közúton eljut a Veszprém melletti lőtérre, ahol körülbelül 200 kilométeres szelektív szakasz vár rá. Ezután a versenyzők a Balaton-felvidéken szállnak meg, ahonnan másnap reggel indulnak tovább Ausztria irányába.
Jó esély van tehát arra, hogy pontosan negyed századdal az első kelet-európai Formula–1es futam után hazánk adjon otthont az első kelet-európai (és egyáltalán, Franciaországtól keletre lévő) Dakar-rajtnak. Ami pedig a költségeket illeti, megjegyzendő: az 560 millió forint talán soknak tűnik, de elenyésző a Formula–1-es futamunk 3.5 milliárd forintos jogdíjával összehasonlítva. S bár az összehasonlítás a két viadal között egyáltalán nem helyénvaló, az mindenesetre tény: Formula–1-es futamból 17 van egy évben, Dakar-raliból pedig csak egy. Ráadásul januárban, amikor a sportvilágban ezen kívül szinte semmi sem történik, vagyis mindenki a Dakarra figyel…