Jutta Kleinschmidt kedveli a sivatagot. Ha nem így lenne, biztosan nem töltött volna el több mint másfél évtizedet a Szaharában. Márpedig eltöltött. A német hölgy 16 évvel ezelőtt motorosként kezdte, majd egyre feljebb és feljebb lépett, mígnem 2001-ben a Dakar-rali első női győztesévé koronázták. Az idén (szombat reggel) új csapattal, egy BMW X3-assal és töretlen optimizmussal vág neki a távnak.
AFP
Jutta Kleinschmidtet ismét profi háttér segíti a versenyzésben
AFP
Jutta Kleinschmidtet ismét profi háttér segíti a versenyzésben
– Büszkén mosolyog, ahányszor csak az autójára néz. Ezek szerint elégedett vele? – Igen, azt hiszem, nagyon jó versenygépet sikerült összehoznia a csapatnak, a rengeteg munka, amelyet elvégeztünk, meghozta gyümölcsét – mondta Jutta Kleinschmidt, akit a sivatag királynőjének is becéznek.
– A tesztek is ezt igazolják? – Természetesen. Marokkóban több ízben kipróbáltuk, és kiderült: elég erős, és nagyon könnyű vezetni. Azt hiszem, ott lehetünk a legjobbak között.
– A győzelemre is van esélyük? – Azt nehéz lenne megmondani, hiszen nagyon sok a jó autó, a jó pilóta, és mind nyerni akar. De tudja, mit? Én már négyszer álltam a dobogón a Dakar-ralin, megszerettem az érzést, az idén is dobogóra vágyom.
– Több mint másfél évtized a sivatagban – nem túl sok ez? – Úgy érti, hogy öreg vagyok? Nem, nem érzem magam öregnek, inkább úgy fogalmaznék, hogy sok tapasztalat van mögöttem. Mégsem mondanám, hogy mindent tudok a Dakar-raliról, mert mindegyik verseny más, mindegyik új kihívás. Most például az motivál, hogy új csapatnál versenyzem, amelynél mindenki ugyanabba az irányba halad, mindenki segíti a másikat.
– Régi-új navigátorral vág neki a távnak. Jól kijön Tina Thörnerrel? – Igen, kedvelem. Tudja, ő mindig vidám, állandóan jókedve van, ami nagyon nagy kincs az olyan hosszú versenyen, mint a Dakar, amelyen biztosan jó néhány nehézséggel kell szembenéznünk.
– Nők a férfiak ellen? – Én nem így fogom fel. Ezen a viadalon nem az a fontos, hogy nő vagy férfi vagy, itt ellenfelek vannak, akikkel meg kell küzdeni. Persze csak azután, hogy a sivataggal megvívtad a magad harcát. Bevallom, én nagyon szeretem a Szaharát. Szerintem terepralis számára a legnagyobb kihívást a dűnék jelentik, hogy szűz homokban autózol, te magad alakítod az utadat, s talán olyan nyomon haladsz, amelyen előtted még senki sem járt. Varázslatos érzés.
– Változtatott valamit az életén, hogy megnyerte a Dakar-ralit? – Igazából nem. Persze több lehetőséget kaptam, jobb autót, jobb csapatnál versenyezhettem, és segített abban, hogy elismerjék a munkámat. Összességében azonban nem ez az, ami miatt megváltoztam, hanem maga a Dakar. Ez a verseny megtanított arra, hogy az életben az apró dolgoknak is lehet örülni. „Normál” életet élő ember semmiségek miatt is képes felidegesíteni magát, túlfeszített tempót diktál saját magának, a dakarosok azonban az apróságokat is tudják értékelni. Például hogy van egy jó hálózsákjuk, és nem kell fázniuk éjszaka a sivatagban.
– A lelkesedése tehát töretlen, sőt talán még nőtt is az évek során. De vajon a versenyzés iránti rajongása is változatlan? Még mindig ugyanaz az érzés tölti el, ha ott áll a rajtvonalnál, mint az első alkalommal? – Nem, dehogy. Amikor elkezdtem a versenyzést, az is majdnem elérhetetlen cél volt számomra, hogy eljussak Dakarig, hogy túléljem a következő és az azt követő napot is. Egyedül voltam, mint a kisujjam, többen osztoztunk egy szerelőn. Most profi a háttér, sokan dolgoznak a sikeremért, és persze a célok is változtak. Most már az is fontos, hogy jó eredményt érjünk el.
– Mit tanácsol az újoncoknak? Mit kell tenniük, hogy jó versenyző váljon belőlük? – Először is nagyon fontos, hogy ne legyenek túl gyorsak az elején, ne kockáztassanak. Amikor az ember fiatal, szeretné megmutatni, hogy ő a legjobb, leggyorsabb, ám ilyenkor túl nagy a rizikó, több mint két héten keresztül nem lehet ilyen szemlélettel talpon maradni. Szóval autózzanak vagy motorozzanak a saját tempójukban, gyűjtsenek rutint, és csak azután próbáljanak meg rátenni még egy lapáttal. Tapasztalatból mondom: nagyon jó érzés befejezni a Dakart.
Homokszemcsék
Nem maximálják 150 km/órában a motorosok sebességét az idei Dakar- ralin, mert a rendezők úgy látják, a korlátozás ahelyett, hogy biztonságosabbá tenné a versenyzést, további kockázatokat jelent, hiszen a versenyzőknek a sebességmérőre is figyelniük kell száguldás közben.
A KTM-csapat gyári versenyzői speciális nyakvédőt viselnek az idei Dakar-ralin, amelyet egy dél-afrikai orvos fejlesztett ki az osztrák alakulat és a BMW segítségével. Remélik, így elkerülhetik a tragikus baleseteket, amelyekben az elmúlt években több kiváló motoros vesztette életét.
Az idén is elindul a Dakar-ralin Syndiely Wade, a szenegáli elnök lánya. A hölgy 2005-ben már teljesítette a verseny távját: az 52. pozícióban ért célba.