Morbid terrorfogadás – „nem élhetünk félelemben”

Pór KárolyPór Károly
Vágólapra másolva!
2016.06.07. 09:02
null
A nizzai repülőtér (Fotó: archív)
Megérkeztünk Franciaországba. A Nemzeti Sport, illetve a Nemzeti Sport Online stábja hétfőn késő este landolt Nizzában, ahonnan aztán a nagyjából ötven kilométerre fekvő Callian felé vettük az irányt, kedden a közelbe érkezik majd a magyar válogatott is. Lássuk az első benyomásokat az Eb helyszínéről!

Kezdjük a történetet egy, az indulás hangulatát befolyásoló Facebook-posztnál. Még a hétvégén találkoztam azzal a bejegyzéssel az egyik „Eb-utazós” csoportban, amelyben valaki afelől érdeklődött, milyen oldalon lehet fogadni arra, hol lesz először terrorcselekmény, mert hallott egy ilyen fogadási lehetőségről, és érdekelné a „dolog”...

ÚTRA KELTÜNK
A Nemzeti Sport és a Nemzeti Sport Online hétfőn este ötfős csapattal – Galambos Dániel, Hegedüs Gábor, Koczka Henrietta, Pietsch Tibor, Pór Károly – kelt útra Nizzába , majd onnan Callianba, hogy a válogatott bázisának közeléből számolhasson be a legfrissebb hírekről. Kedden már a helyszínen fogadjuk a Franciaországba érkező csapatot, de folyamatosan frissülő hírfolyamunk, videóink és élő Facebook-bejelentkezéseink segítségével nemcsak a válogatottat, hanem a magyar szurkolókat érintő legfrissebb hírekről, történésekről is percről percre beszámolunk. A Párizsba kedden utazó Csillag Péter kollégánk segítségével pedig a nem magyar érdekeltségű csoportokról, illetve mindegyik fordulóban a mi csoportunk másik mérkőzéséről is exkluzív cikkekkel jelentkezünk lapunkban. Útra keltünk, tartsanak velünk, hogy ne maradjanak le semmiről!

A többség elmeháborodottnak nézte a kérdésfeltevőt, de „természetesen” olyan is akadt, aki belement a morbid játékba, és a francia, belga, török trió meccseit tippelte a leginkább terroresélyesnek.

Ezek után a Nizzába tartó repülőn még inkább kíváncsi voltam arra, hogyan vélekednek az emberek a fenyegetettségről, hogyan látják a helyzetet az országba utazó magyarok, és mit gondolnak a helyiek, hogyan élik meg a Franciaországban továbbra is érvényben lévő rendkívüli állapotot.

Megmondom őszintén, én félek. Főleg azután, hogy ma hallottam, elfogtak egy férfit, aki TNT-vel mászkált, terrorcselekményeket tervezett az Eb-re. Mi alapvetően nem az Eb-re jövünk a barátnőimmel, viszont nekem volt jegyem a marseille-i és a lyoni meccsünkre is, ám Lyonba már biztosan nem megyek, eladtam a portugálok elleni jegyemet, mert egyre inkább tartok attól, hogy történni fog valami…” – mondta egy háromfős hölgykoszorú egyik tagja, ugyanakkor barátnői nem értettek vele egyet, nem osztották aggodalmát.

A repülőúton a kollégákkal is azt találgattuk, vajon mennyire beszélhetünk valós veszélyről, illetve hogy a terroristák az egyik fő céljukat tulajdonképpen már elérték azzal, hogy félelemben tartanak embereket.

NIZZA
A 344 ezres tengerparti városban három csoportmeccset és egy nyolcaddöntő-mérkőzést rendeznek az Eb-n. Június 12-én Nizzában rendezik a Lengyelország–Észak-Írország találkozót, majd június 17-én a Spanyolország–Törökország mérkőzést, június 21-én pedig a Svédország–Belgium összecsapást, aztán az egyik, június 27-i nyolcaddöntőt.

A nizzai reptérre érve hétfő este fél tízkor azonban ennek nyoma sem volt, mint ahogy különleges biztonsági intézkedéseknek sem. Nem láttunk egyetlen rendőrt sem, de még csak biztonsági őrökkel sem találkoztunk. Igaz, a reptéren is csak elvétve találkoztunk emberekkel – nem úgy egy négylábúval, aki hason csúszott előttünk a reptér egyik előcsarnokában érkezésünkkor. Nem lehet mondani, hogy a kutya sem vár minket…

A reptéren egy francia utas is igyekezett megnyugtatni minket.

„Nem félek, nem élhetünk örökké félelemben. Szigorú biztonsági intézkedéseket vezettek be, még ha ez most, hétfő este a szinte üres repülőtéren nem is látszik. A terroristák nem akadályozhatnak meg abban, hogy ugyanúgy éljem az életemet, mint eddig, és részt vehessek olyan eseményeken, mint például az Európa-bajnokság.”

„Franciaország még egyszer nem engedheti meg magának azt, ami Párizsban történt. A hatóságok felkészültek, meg fogják védeni az embereket” – tette hozzá egy magyar hölgy, aki gyakori vendég Nizzában.

Legyen így, és legyen az a legnagyobb gondunk végig az Eb alatt, mint hétfőn a reptéren az érkezésünk után: az elvileg ingyenes, de a gyakorlatban nem működő wifi, illetve ebből adódóan az internet hiánya miatt elhúzódott a továbbutazásunkkal kapcsolatos ügyintézés.

A lényeg azonban, hogy éjjel megérkeztünk a Cannes közelében található szállásukra, kedden 13.30 órától pedig már élőben tudósítunk a válogatott érkezésekor. Reméljük, hogy innen már csak a futball játssza a főszerepet!