Kajak-kenu: férfi egységeink három kvótát szereztek Tokióba Szegeden

Vágólapra másolva!
2021.05.13. 19:07
null
Adolf Balázs és Fejes Dániel (Fotó: Földi Imre, archív)
A magyar versenyzők egy férfi kajakos és két férfi kenus kvótát szereztek csütörtökön a tokiói játékokra a Szegeden rendezett európai olimpiai pótkvalifikációs viadalon, így Magyarországnak az elérhető 18-ból 17 indulási joga van jelenleg.

„Ez a két srác visszaadta a hitet a kenu szakágnak” – mondta derűsen Schmidt Gábor, a Magyar Kajak-kenu Szövetség elnöke az interjúzónában, miközben a széles mosollyal nyilatkozó Adolf Balázs, Fejes Dániel (Óbudai Ganz VSE, Merkapt-Mekler László SE) kettőst figyelte. A kenu párosra valóban nem lehet panasz, a duó a tavalyi teljesítménye alapján a szakmai vezetőktől védettséget kapott – amely azt jelentette, hogy nem kellett válogatózniuk azért, hogy rajthoz állhassanak a szegedi olimpiai pótkvalifikációs viadalon –, és a fiatal versenyzők meghálálták a bizalmat. Az azonos oldalon evező kettősnek az első két helyen kellett célba érnie ahhoz, hogy kvótát szerezzen, ami azt követően, hogy 750 méternél a harmadik helyen lapátolt, nagy hajrával sikerült.

Kvóták a paralimpiára

Az épekhez hasonlóan a parakajakosok és -kenusok is tokiói indulói jogosultságokért versenyeztek a Maty-éren. Csütörtökön a magyar paraválogatott is szerzett két kvótát a paralimpiára, Kiss Erik (Tiszafüredi Kajak-kenu Sportegyesület) és Molnár Nikoletta (Angyalföldi VSE) is a KL3-as kategóriában harcolta ki az indulási jogot, ugyanakkor Weisz Róbert szakágvezető megjegyezte: a kvóták hivatalos megerősítésére várhatóan néhány hetet még várni kell.

„Mi sem szerettük volna, hogy ilyen izgalmasan alakuljon, de végül így lett jó – szögezte le Fejes Dániel. – A mellettünk lévő pályákra összpontosítottunk, nem gondoltuk, hogy az alsó pályákon úgy meglódulnak az ellenfelek, hogy kapaszkodni kell utánuk. Az utolsó kétszázon már nem is tudom, mi vitt minket előre, talán a kenus szív.”

Adolf Balázs megjegyezte: hosszú út vezet(ett) Tokióba, amelyen hatalmas lépést tettek csütörtökön, de ahhoz, hogy „nevükre vegyék” az országnak szerzett kvótákat, a válogatási szabályok szerint, a pénteken kezdődő világkupaversenyen a másik magyar egység előtt kell célba érniük.

„Noha ez a cél lebegett a szemünk előtt, amióta két éve először összetérdeltünk Danival, sohasem mertem kimondani, hogy olimpiai indulók lehetünk – most már ízlelgetem a kifejezést” – tette hozzá Adolf.

„Nekem is lehetne szerencsém”
Bodonyi András, a C–1 1000 m 5. helyezettje
„A jobbos szembeszél kicsit átírta az erőviszonyokat, nekem nem volt vele szerencsém. A pályával és az időeredménnyel ezzel együtt elégedett lehetek. Előzetesen úgy számoltam, ha az esélyesnek tartott moldovai Szergej Tarnovszkit megverem, jó sanszom van a kvótaszerzésre. Csak rá és magamra figyeltem, és be is jöttem elé a végén, de ez kevés volt. Jövő héten Barnaulban újra megpróbálkozom a kvótaszerzéssel, ott a második kétszáz ötven méteremre sokkal jobban oda kell figyelnem, és akkor talán nem csúszik el annyira tőlem a mezőny. Egyszer már nekem is lehetne szerencsém, ha ezért Oroszországba kell utazni, akkor oda megyünk érte.”

A harmadik férfi kenus indulói jogosultságért Bodonyi András szállt vízre, a diósgyőri versenyző egyaránt megharcolt a jó nevű riválisokkal és a neki kedvezőtlen irányból fújó erős széllel, de nem sikerült kvótát szereznie. Egy hét múlva, az úgynevezett szuperkvótákat adó oroszországi Barnaulban még egyszer megkísérelheti.

Férfi kajakban először Csizmadia Kolos állt rajtgépbe a kvótáért K–1 200 méteren, ám az AVSE 25 éves versenyzője kissé beragadt a rajtnál, és a pályája vége sem sikerült jól, az izmai bekötöttek, ráadásul a hajót sem sikerült jól berúgnia a célba. Az interjúzónában csalódottan jegyezte meg, jobban örült volna, ha nem kell Oroszországba utaznia, mert itthon teljesíti a tervet, néhány perccel később azonban bizonyossá vált: nem lesz több lehetősége kvótáért versenyezni, mert az ezer méteren induló Béke Kornél, Varga Ádám (KSI SE) páros rajt-cél győzelmmel megszerezte a szakágban hiányzó egyetlen indulói jogot.

„Az előfutamot még elrontottuk, a középfutamban azonban már érvényre tudtuk juttatni az erősségeinket, és miként az eredmény is mutatja, a döntőre tovább tudtuk tökéletesíteni a versenyzésünket” – foglalta össze a két nap történéseit Béke Kornél.

Az egyik versenyzőt segítő, a másikat hátráltató jobbos szembeszél slágertéma volt csütörtökön a Maty-éren, így a kajak páros értékeléséből sem maradhatott ki az „időjárásjelentés.”

„Ilyen szélviszonyok között a nyolcas, kissé szélvédettebb pályán volt egy kis pályaelőnyünk, de egy kis szerencse is kell a sportághoz. Ezért is örülök, hogy meggyőző előnnyel győztünk, nem pedig csak centiméterekkel, mert a sikerünket így nem lehet erre a körülményekkel magyarázni” – mondta Varga Ádám.

EURÓPAI OLIMPIAI PÓTKVALIFIKÁCIÓS VERSENY, SZEGED
Férfiak. K–1 200 m: 1. Jevgenyij Lukancov (orosz) 35.82, 2. Akmens (litván) 36.43, 3. Debeljak (szlovén) 36.49, 4. Csizmadia Kolos (magyar) 36.67. K–2 1000 m: 1. Béke Kornél, Varga Ádám (magyar) 3:21.96, 2. Korsak, Rosolski (lengyel) 3:22.50, 3. J. Vold, E. Vold (norvég) 3:24.71. C–1 1000 m: Pavlo Altuhov (ukrán) 4:03.00, 2. Diba (román) 4:05.50, 3. Tacchini (olasz) 4:05.60, ...5. Bodonyi András (magyar) 4:11.03. C–2 1000 m: Cayetano García, Pablo Martínez (spanyol) 3:46.19, 2. Adolf Balázs, Fejes Dániel (magyar) 3:47.65, 3. Afonso, Apura (portugál) 3:48.43