F1: Max Verstappen megtöri az olaszországi átkot?

Horváth LiliánaHorváth Liliána
Vágólapra másolva!
2021.04.15. 16:49
null
Verstappen favoritként érkezhetett meg Imolába (Fotó: AFP)
Majd' háromhetes szünet után folytatódik a Formula–1 2021-es idénye, a helyszín Imola, ahol az Emilia-romagnai Nagydíjat rendezik meg a hét végén. A favorit ezúttal is a Red Bull, amely már tavaly is erősen teljesített Imolában, ám akkor nem tudta kihasználni a lehetőséget, s Max Verstappent is utolérte a balszerencse, aminek következményeként a harmadik olaszországi helyszínről is pont nélkül távozott. A holland most ezen változtatna, az egész hétvégén fenyegető eső azonban könnyen összekuszálhatja az esélyeket.

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK AZ IMOLAI PADDOCKBÓL

A bahreini idénynyitón bebizonyosodott az, amit a téli teszt óta rebesgettek: a Red Bull hosszú évek után nemcsak jó formában, egyértelműen első erőként is kezdte meg az évet. Az elődjéhez képest stabilabb hátsó résszel rendelkező RB16B volánja mögött Max Verstappen volt a leggyorsabb az egész hétvégén, s még annak ellenére is volt esélye a végén a rendre az előbbi kiállásának köszönhetően az élre álló Lewis Hamiltont támadni, hogy több probléma is volt az autójával.

1. EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJ
ÁPRILIS 16., PÉNTEK
1. szabadedzés: 11.00–12.00
2. szabadedzés: 14.30–15.30
ÁPRILIS 17., SZOMBAT
3. szabadedzés: 11.00–12.00
Időmérő: 14.00–15.00
ÁPRILIS 18., VASÁRNAP
A verseny (63 kör, 309.049 km) rajtja: 15.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Május 2., 16.00Portugál Nagydíj, Portimao
Május 9., 15.00Spanyol Nagydíj, Barcelona
Május 23., 15.00 Monacói Nagydíj, Monte-Carlo

A tanácsadó, Helmut Marko szerint pilótája a futam elején körönként nagyjából három tizedet bukott, ami azt eredményezte, hogy nem tudott elegendő előnyt kiépíteni, így sebezhetőbbé vált a Mercedesszel szemben, amely kihasználva a lehetőséget agresszív stratégiát választott.

Bár a „vörös bikák” és az idén új erőforrással előálló Honda is csalódottan távoztak az elszalasztott győzelem miatt Szahírból, a mutatott teljesítmény elégedettséggel tölthette el őket. A japán motorgyártó ügyvezető igazgatója, Jamamoto Maszasi is meglehetősen optimistán nyilatkozott a nyitány után, s kijelentette: a Red Bull-lal karöltve úgy érzik, bizonyos versenyeken nekik kell nyerniük, míg a többi helyszínen megcélozhatják a dobogót.

Egy a végletekig kiélezett küzdelem a vártnál komplikáltabb helyzetbe hozhatja a feleket, és azt a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is megerősítette, nehéz döntés vár rájuk azt illetően, hogy mikor álljanak le az idei fejlesztésekkel, és mikor csoportosítsák át valamennyi erőforrásukat a nagy szabályváltoztatásokat hozó 2022-es idényre.

Az „ezüstnyilak” némileg már el is kezdték az átállást: a csapathoz 2017 elején csatlakozó technikai igazgató, James Allison július 1-jével egy újonnan kreált pozícióban, technológiai vezetőként folytatja, míg posztját az aerodinamikai részleget 2012 és 2017 között vezető Mike Elliott veszi át.

Bár ez kifejezetten nagy változás, a Mercedes már bizonyította az elmúlt években, hogy jól menedzseli ezeket a szituációkat, ráadásul a háttérbe vonuló szakembernek így lehetősége nyílik az új éra esetleges kihívásaira koncentrálni, vagyis az átszervezés már a 2022-től kezdődő korszakot készíti elő.

A Red Bull-tanácsadó eközben úgy fogalmazott, mindent meg kell tenniük azért, hogy behúzzák a bajnoki címet az idén, még ha ezzel kockázatot is vállalnak, és veszélybe sodorhatják a 2022-es projektet. A „vörös bikák" némileg a most vagy soha taktikát követik, persze előfordulhat, hogy ez már a hadviselés része, mivel ebben az esetben a Mercedesnek is nehezebb lesz „elengednie" az évet.

Persze nem csak a két élcsapat találja majd magát ebben a dilemmában, hiszen az idei évét már a téli szünetben elengedő Haas kivételével valamennyi alakulat egy hajóban evez. Természetesen ha minél kevesebb esélye van egy csapatnak arra, hogy jó eredményeket érjen el, annál könnyebb lesz meghoznia a döntést, ugyanakkor a pénzelosztás, illetve a konstruktőri helyezés alapján meghatározott szélcsatorna-használat is meghatározó szempont lehet.

Kétezerhúszban négy istálló utazhatott az utolsó előtti futamra úgy, hogy még volt esélye harcba szállnia a csapatbajnoki harmadik pozícióért, s közülük hárman maradtak állva az idényzáróra. A téli tesztet, illetve az első versenyt alapul véve 2021-ben még a tavalyinál is szorosabb csata alakulhat ki a középmezőnyben, így konstruktőri helyezések dőlhetnek el azon, ki és mikor áll át a következő esztendőre.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉSEK

A mezőny szokatlan módon egyazon helyszínen tesztelt, illetve futotta az első versenyt, aminek következményeként egy pályáról állnak a rendelkezésre adatok, vagyis továbbra is kérdéses, az autók hogyan működnek teljesen más körülmények között. Az imolai pálya keskenyebb, valamivel rövidebb, és több gyors szakaszt is magába foglal, szóval teljesen más kihívás elé állítja a gárdákat, mint Bahrein.

Ráadásul az európai helyszín, valamint az, hogy három hét telt el az előző versenyhétvége óta, több lehetőséget biztosított a teamek számára, hogy frissítésekkel álljanak elő. A Haas például az erre az évre tervezett első és egyben utolsó módosítását veti be, míg az Alpine jelentős fejlesztési csomaggal készül.

Fernando Alonsóék teljesítménynövekedést várnak az újításoktól, s az ő kezükre játszhat az is, hogy Olaszországban hűvösebb lesz az idő, mint Bahreinben volt. Az A521-es Achilles-sarkát ugyanis az enstone-iakhoz az idén csatlakozó Marcin Budkowski szerint a meleg jelentheti, pontosan ezért reméli, sikerül rájönniük a probléma okára, illetőleg orvosolni azt, mielőtt beköszönt a nyár.

A francia alakulat mellett a McLaren is számít némi előrelépésre, hiszen úgy érzi, a Mercedes-erőforrásból, illetve a beállításokkal még tudnak „ingyen” tizedeket nyerni, míg az AlphaTauri már tavaly is meglehetősen erős volt Imolában, a faenzaikat a már a rajt előtt fellépő, majd a 9. körben Pierre Gasly kiállását okozó motorprobléma fosztotta meg az erős eredménytől. Ezenkívül a Ferrari tempója sem volt rossz a helyszínen, így a maranellóiak a határozottan erősebb erőforrásukkal még nagyobb fenyegetést jelenthetek a hétvégén.

Az AlphaTauri meglepetést okozhat Imolában? (Fotó: AFP)
Az AlphaTauri meglepetést okozhat Imolában? (Fotó: AFP)

Aztán ott van a Aston Martin is, amelyik győzelmi reményekkel készült az évre, de a vártnál rosszabbul kezdett, miután bevallottan sokat vesztett a Mercedeséhez hasonlóan kevésbé előredöntött autótervezési filozófiája nyomán. A silverstone-i alakulat mindössze egyetlen ponttal távozott Bahreinből, ahol tavaly Sergio Pérez önerőből a harmadik helyen haladt egészen addig, amíg ki nem gyulladt alatta a gép. A csapatfőnök, Otmar Szafnauer tehát most abban bízik, hogy a háromhetes szünet alatt sikerült némileg előrelépniük és kompenzálniuk az AMR21-es hátrányát.

Mindezeket alapul véve rendkívül szoros csata bontakozhat ki már szombaton is a Q3-ba jutásért, és érdekes lesz látni, sikerül-e az évet rosszabbul kezdő francia csapatnak javítania a hidegben, valamint azt is, miként alakul az újjáéledő McLaren, Ferrari csata. Ami utóbbi párharcot illeti, a brit és az olasz istálló úgy számol, nagy harc alakulhat ki közöttük a konstruktőri harmadik helyért, ami felidézheti a legendás összecsapásaikat.

Az első versenyhétvégén az időmérőn a maranellóiak, míg a versenyen a wokingiak voltak jobbak – utóbbi csapat brit versenyzője, Lando Norris szerint ez tendencia is lehet ebben az évben, mivel az MC35M-es relatív teljesítménye erősebb versenytávon, ugyanakkor ő és a csapattársa, Daniel Ricciardo is rámutatott arra, hogy Szahírban még nem hoztak ki mindent a kocsiból a kvalifikáción.

Ha a Ferrari ezúttal is jobb lesz szombaton, a pályakarakterisztika nyomán könnyebb lesz megtartania a pozícióját, hiszen kevés előzési pont van Imolában, így a McLarennél meghatározó lehet, hogyan teljesít majd egy körön belül.

MI VÁRHATÓ AZ EMILIA-ROMAGNAI NAGYDÍJON?

A Formula–1-es mezőny legutóbb november elején járt Imolában, ahol először rendeztek kétnapos nagydíjat. A 2020-as évben a harmadik Olaszországban lebonyolított nagydíjon Hamilton vezérletével a Mercedes kettőse győzedelmeskedett, aminek révén a csapat sorozatban a hetedik konstruktőri címét biztosította be, míg a dobogó alsó fokára Ricciardo állhatott fel.

A hétvége képe viszont egyáltalán nem ilyen eredményt vetített előre, hiszen a Red Bull kifejezetten erősnek tűnt Imolában: a harmadik rajtkockából induló Verstappen már a startnál beékelődött a két „ezüstnyíl" közé, s a tempója alapján a győzelemre is esélye lehetett volna, ám a korábbi kerékcseréje, valamint az, hogy beragadt a sérült padlólemezzel futó Bottas mögé, elvette tőle a lehetőséget, hiszen hiába tudta később maga mögé utasítani a finnt, Hamilton addigra már elhúzott az élen. Ráadásul a futam kései szakaszában a jó eredménytől is elment minden esélye, amikor defektet kapott, és a kavicságyban kötött ki az RB16-ossal.

VERSTEPPEN OLASZORSZÁGI EREDMÉNYEI
ÉVHELYSZÍN
HELYEZÉS
2015
Monza
12.
2016
Monza
7.
2017
Monza
10.
2018
Monza
5.
2019
Monza
8.
2020
Monza
kiesett
2020
Mugello
kiesett
2020
Imola
kiesett

Verstappen tehát az év harmadik olaszországi futamán is kiesett, amivel tovább folytatódott a rossz szériája: a 2015-ös bemutatkozása óta egyetlen alkalommal sem tudott dobogóra állni ott, sőt, top 5-ös helyezése is csak egy van a 2018-as monzai Grand Prix-ről.

A holland ennél jobb eredményben reménykedik az idén, és ha az „ezüstnyilaknak” valóban kevésbé fog feküdni a gyors részeket is magába foglaló pálya, az idénynyitón is pole pozíciót szerző Verstappen lehet a hétvége fő esélyese.

Ami az időmérőt illeti, a Red Bull-os 388 ezredes előnnyel szerezte meg az elsőséget Bahreinben, amit akkor is nehéz lesz ledolgoznia a Mercedesnek, ha mérnökei megállás nélkül dolgoztak a két verseny közötti szünetben. Emellett az is kérdéses, miként fog viselkedni az autó hűvösebb körülmények között, valamint hogy a versenyzők ezúttal mennyire érzik magukat kényelmesen az idén egyértelműen idegesebb hátsó résszel rendelkező W12-esben. Ugyanis könnyen előfordulhat, hogy most vasárnap nem egy, hanem kettő Red Bull kerül eléjük, hiszen Pérez azt már Bahreinben is bebizonyította, hogy megnehezíthette volna a Mercedes dolgát, ha előkelőbb helyről tud indulni.

Tavaly a Mercedes ünnepelhetett Imolában, de Verstappen könnyen megizzaszthatta volna Hamiltonékat (Fotó: AFP)
Tavaly a Mercedes ünnepelhetett Imolában, de Verstappen könnyen megizzaszthatta volna Hamiltonékat (Fotó: AFP)

 

Ami a versenyt illeti, előzési szempontból és taktikailag sem lesz túl sok lehetősége a mezőnynek, hiszen hiába hosszabbították meg némileg az egyetlen DRS-zónát, túl sok előzési pont nem található a nyomvonalon, amely emellett nem is bánik túl keményen a gumikkal, így egy kiállásos stratégia lehet számítani.

Amennyiben tehát a Red Bull átment valamennyi előnyt az imolai kvalifikációra is, viszonylag könnyebb helyzetben találhatja magát vasárnap, persze ha Verstappen autójával megint probléma adódik (a Hondával több gond is volt Bahreinben, a japán motorgyártó változtatásokat is végrehajtott az erőforráson), vagy ezúttal is hátvéd nélkül marad, Hamiltonék újra megpróbálkozhatnak egy elcsúsztatott stratégiával – ez Bahreinben, illetve tavaly már kifizetődött az „ezüstnyilak" számára.

Emlékeztetőül: a brit egy évvel ezelőtt már kihasznált egy adódó lehetőséget, amikor tovább maradt kint a futam elején, és sikerült a kerékcseréjét a virtuális biztonsági autós szakasz alatt megejtenie, amivel sok időt nyert riválisaihoz viszonyítva, és a harmadik pozícióját az elsőre váltotta.

MI LESZ A PÁLYAHATÁROKKAL?

Hamilton és Verstappen csatájában kulcsfontosságú szerepet játszott a pályahatárok értelmezése az idénynyitó Bahreini Nagydíjon. Az előírásokon ugyanis többször változtattak a hétvége előrehaladtával, ami bizonytalanságot teremtett, s egészen odáig vezetett, hogy a csapatok verseny közben szóltak rá a versenyzőikre, hogy már nem megengedett az, amit addig a pontig lehetett: elhagyni a fehér vonalat. A futam végén Verstappen aztán pont ezen a vitatott részen hagyta el a pályát az elsőség megszerzése érdekében bemutatott manővere közben, amit így szabálytalannak minősítettek, s vissza kellett adnia a pozíciót a riválisának. A döntés sok vitát szült, a versenyzők, valamint a csapatok egyöntetűen azt kérték, legyenek következetesebbek a pályahatárokat érintő regulák, s azok ne változzanak a hétvége során. Az, hogy ezt sikerül-e megvalósítani, már most hétvégén kiderülhet, hiszen a pályahatárok tavaly is fontos szerepet kaptak Imolában, és több pilóta körét is törölték kiszélesítés miatt.

Ami a dobogós esélyeket illeti, várakozások szerint a Red Bullon és a Mercedesen kívül előbbi testvércsapata, az AlphaTauri lehet a legerősebb pályázó. A faenzaiak a mezőnyből egyedüliként már teszteltek az idei autójukkal a pályán, ami nem meglepő, hiszen a bázisuk tizenöt kilométerre van az aszfaltcsíktól. A remekül bemutatkozó, illetve az olaszországi aszfaltcsíkon már sokat gyakorló Cunoda Juki merész kijelentést is tett, elmondása szerint ugyanis már most magabiztosan érzi magát az autóban Imolában...

Az olaszok mellett a McLaren, valamint a Ferrari is utazhat a lepattanóra, míg a további pontszerző helyekért az Alpine, az Aston Martin, illetve az Alfa Romeo szállhat harcba. Utóbbi gárda már tavaly is erősen teljesített Imolában, hiszen ez volt az egyetlen helyszín, ahol mindkét pilótája pontot szerzett 2020-ban, vagyis érdemes lesz figyelni Kimi Räikkönenékre is.

A sort eközben ezúttal is a Williams és a Haas zárhatja, kettejük párharca pedig akár már most hétvégén eldőlhet, hiszen az amerikaiak több fejlesztést már nem fognak bevetni az idén, és ha a mostani újításokkal sem tudnak kis teret nyerni a grove-iak előtt, az egész évet a mezőny végén tölthetik el.

Papíron tehát nagyjából ez lehet a várható erősorrend, az esélyeket ugyanakkor gyorsan átírhatja, ha az egész hétvégén fenyegető eső pont az időmérőn vagy a versenyen szórja meg a pályát. Az időjárás-előrejelzések szerint ugyanis szombaton a 13 Celsius-fok mellett szórványos eső, míg vasárnap 12 Celsius-fok és felhős idő várható. Az eső valószínűsége negyven százalék lesz a verseny idején.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik