Újra itt a július, Vettel megtörné az „átkot”

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.07.04. 08:57
null
Sebastian Vettel angliai kiesése után júliusban javíthat – ha megszabadul eddigi balszerencséjétől (Fotók: Reuters)
A Pirelli gyors intézkedésének köszönhetően elméletileg nem kell attól tartanunk, hogy a Német Nagydíjon megismétlődik a Brit GP-n látott ijesztő defektsorozat, de több csapat is aggódhat amiatt, hogy az új, kevláröves gumik még inkább a Red Bull és a Mercedes javára szolgálnak, mint a korábbi típusú abroncsok. Sebastian Vettel németországi és júliusi sikertelenségét is lezárná végre, de a Brit GP-t megnyerő Nico Rosbergen kívül a többi élversenyzőnek is lenne mit bizonyítania.

A Pirelli a Német Nagydíjra már nem visz azokból a gumiabroncsokból, amelyek a Brit Nagydíjon egymás után robbantak szét az autók bal hátulján. Az olasz beszállító megfejtette a defektek okait, egyben közölte, a Nürburgringen azokat a gumikat bocsátja a csapatok rendelkezésére, amelyeket a Kanadai Nagydíjon már kipróbálhattak az istállók a pénteki szabadedzésen, illetve amelyekkel a Mercedes 100 kilométert tesztelt májusban Barcelonában.

60. NÉMET NAGYDÍJ
PÉNTEK
10.00–11.30: 1. szabadedzés
14.00–15.30: 2. szabadedzés
SZOMBAT
11.00–12.00: 3. szabadedzés
14.00–15.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
14.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

IDŐJÁRÁS. Az időjárás-jelentések szerint pénteken még lehet eső a Nürburgringen, de nem lesz olyan hűvös az idő, mint egy hete Silverstone-ban. Szombaton és vasárnap is nyárias idő várható töretlen napsütéssel, 25-28 fokos maximális hőmérséklettel.

GUMIK. A Pirelli a közepesen kemény és a lágy gumikat szállítja a Német Nagydíjra, de már nem a korábbi fajtából, hanem abból, amelyet a Kanadai nagydíjon kipróbálhattak a csapatok. A kevláröv és a silverstone-inál kíméletesebb pálya miatt a szakértők szerint a defekt esélye minimális. A Pirelli a versenyre három boxkiállással számol versenyzőnként.

ECCLESTONE ENGEDMÉNYE. A csőd szélén álló Nürburgring a német Bild szerint csak úgy tudja megrendezni a Német Nagydíjat, hogy nem kell kifizetnie a 14 millió eurós jogdíjat. A lap úgy tudja, Bernie Ecclestone a pálya helyzetére és a Német GP múltjára való tekintettel (no meg hogy a New Jersey-i futam után ne essen ki másik) oldotta fel a fizetési kényszert.

NÉMET PÁLYÁK. Ez lesz a 60. Formula–1-es Német Nagydíj. A Nürburgring 26. alkalommal ad otthont a németek versenyének (ötödször az átépített pályán), amelyet Hockenheimben (33-szor) és a berlini AVUS-pályán (egyszer) is megtartottak már korábban.

Az olaszok keddi közleményükben szinte minden felelősséget elhárítottak a defektek miatt, de azóta tisztázták, hogy nem kenik az egészet a csapatokra.

„Szerencsére a Pirelli bocsánatot kért, és tisztáztuk, senki sem mutogat senkire, mert mindenki ludas volt abban, hogy megtörtént ez a defektsorozat. Több csapat is felcserélte hátul a jobb és a bal kerekeket, többen variáltuk a kerekek dőlésszögét és a keréknyomást – mondta Toto Wolff, a Mercedes sportigazgatója. – Mostantól biztosan mindenki jobban odafigyel arra, hogy a Pirelli és a csapatok pontosan megbeszéljék, mik az ésszerű határok. A dőlésszögből volt már ügy 2011-ben is a Red Bull-lal, a kerekek felcserélése pedig bevett gyakorlat olyan esetben, amikor az egyik oldal sokkal nagyobb terhelést kap, mint a másik. Ám a legfontosabb a biztonság, s össze kell fognunk, hogy ez a kérdés rendeződjön.”

A jobb és bal hátsó kerekek felcserélése Silverstone-ban figyelmetlenségnek tűnhet a csapatok részéről, pedig, ahogy Wolff elmondta, tudatos volt, főleg a verseny elején, amikor Lewis Hamilton autóján az időmérőn nagyobb terhelést kapó bal hátsót áttették a jobb oldalra, hogy kíméljék a futam első szakaszában. Csakhogy, mint utóbb kiderült, a gumik nem szimmetrikusak.

A jövőben remélhetőleg ez (is) megoldódik, de a Mercedesnél maradva, a német csapat elméletileg sokat nyer azzal, hogy a fémövet kevlárra cserélik a futófelület alatt. A kevlárövvel ellátott abroncsok átlagos hőmérséklete ugyanis tíz fokkal lesz alacsonyabb, mint az eddig használt acélalapú gumiké. A Mercedesnek és a Red Bullnak a túlzott forróság ártott versenytávon, míg a Lotusnak és a Ferrarinak használt. Nem csoda, hogy e két csapat a Force Indiával kiegészülve, amíg tudta, blokkolta a gumik módosítását.

A Nürburgringen pénteken még felhős idő lesz, s az eső sem zárható ki, de szombatra és vasárnapra ragyogó napsütést ígérnek, 25-28 fokos maximum hőmérséklettel, ami az eddigiek alapján a Lotus és a Ferrari kívánságának lenne megfelelő. A hétvégén kiderül, valójában mennyit nyer a Red Bull és a Mercedes a Pirelli módosításaival.

Ilyen nem lesz a hétvégén
Ilyen nem lesz a hétvégén

Defektekre azonban várhatóan nem kell számítani.

„Silverstone-ban hatalmas nyomás alá kerülnek a gumik, a gyors kanyarok kegyetlenek a gumikkal, akárcsak a kerékvetők. A Nürburgringen nem lesz ilyen probléma” – mondta a már szakértőszerepben tisztelgő Rubens Barrichello. „A Német Nagydíjon is sok múlik a gumikon, de másként, mint Silverstone-ban. A Nürburgring sokkal kíméletesebb, nem tudom elképzelni, hogy megismétlődjön a defektsorozat” – tette hozzá Pedro de la Rosa, a Ferrari tartalék pilótája.

VETTEL MEGTÖRNÉ NÉMETORSZÁGI ÉS JÚLIUSI SIKERTELENSÉGÉT

A Brit Nagydíj nagy vesztese a Pirelli mellett a világbajnoki éllovas Sebastian Vettel volt, aki, miután Lewis Hamilton defektje után az ölébe hullt az első hely, váltója meghibásodása miatt kénytelen volt feladni a futamot. A pontversenyben még így is 21 ponttal vezet Fernando Alonso előtt, és, gondolhatnánk, a hazai futama bizonyára neki kedvez.

Ám ez az eddigi F1-es eredményei alapján korántsem jelent jót a háromszoros világbajnoknak. Vettel ugyanis még sohasem nyert hazájában, sőt, amióta a Red Bullnál versenyez, folyamatosan romlanak az eredményei. 2009-ben 2. lett, egy évre rá 3., aztán 4., tavaly pedig a Jenson Buttonnal szemben elkövetett szabálytalan előzése miatt kapott büntetés után 5.

Sőt, a sikerek nemcsak a hazai versenyein kerülik el, hanem egész júliusban: Vettel az F1-ben még sohasem nyert futamot ebben a hónapban, pedig csak a Red Bull-lal tízszer próbálkozhatott, és az ellenállhatatlan 2011-es idényében is volt három lehetősége. A következő két futam (a Német GP után a Magyar Nagydíj következik, július 28-án) júliusban lesz, aztán jön a nyári szünet.

VETTEL JÚLIUSI EREDMÉNYEI
TORO ROSSO
2008. július 6.Brit GP8.kicsúszott
2008. július 20.Német GP9.8.
RED BULL
2009. július 12.Német GP4.2.
2009. július 26.Magyar GP2.kiesett (felfüggesztés)
2010. július 11.Brit GP1.7.
2010. július 25.Német GP1.3.
2011. július 10.Brit GP2.2.
2011. július 24.Német GP3.4.
2011. július 31.Magyar GP1.2.
2012. július 8.Brit GP4.3.
2012. július 22.Német GP2.5.
2012. július 29.Magyar GP3.4.
A harmadik oszlopban a rajthely, a negyedikben a versenyen elért helyezés szerepel.

Vettel emellett a 2011-es Olasz Nagydíj óta képtelen Európában nyerni. A tavalyi idényben ráadásul a nyolc európai futamból csak a Brit Nagydíjon (3.) és Belgiumban (2.) állt fel a dobogóra, igaz, a valenciai Európai GP-t az élről adta fel a generátor meghibásodása miatt.

Az idén már három verseny adódott hozzá a tavalyi nyolchoz, azaz Vettel Európában 11 futam óta képtelen nyerni. Ehhez jön a júliusi fóbiája is, azaz a silverstone-i kieséssel együtt többszörös kényszer hajtja, hogy a Nürburgringen vagy a Hungaroringen felálljon a dobogó tetejére.

A RIVÁLISOKNAK IS VAN MIT BIZONYÍTANIUK

A Német Nagydíjon Vettelen kívül másik három hazai pilóta lesz a rajtrácson, s amíg a Saubertől állítólag az anyagi gondok miatt már fizetést sem kapó Nico Hülkenbergtől a pontszerzés, a Force Indiával az új gumik miatt a Ferrari és a Lotus csapdájába eső Adrian Sutiltól pedig a dobogó lenne hatalmas bravúr, Nico Rosberg a futamgyőzelemre is esélyes versenyzők közé tartozik. Sőt, a Brit GP-t megnyerő világbajnok-csemete talán az egyetlen, akinek nincs miért panaszkodnia az előző futam után.

Nézzük a mögötte célba érő ötöst!

Az idény végén visszavonuló Mark Webber nagy bravúrral jött fel a második helyre, de az egymás után másodszor is elrontott rajtja miatt sürgős vizsgálatot kért a Red Bulltól, miért is nem működik megfelelően a kuplungja az induláskor. Silverstone-ban a 4.-ről a 14. helyre esett vissza, ugyanez a Nürburgringen nem korrigálható úgy, hogy dobogó legyen belőle.

SZAVAZÁS

Utol lehet érni Sebastian Vettelt a 2013-as F1-es vb-pontversenyben?

KÖSZÖNJÜK, HOGY SZAVAZOTT!

A szintén a tízen kívülről felzárkózó Fernando Alonso ugyan 15 pontot faragott Vettellel szemben az összetettben, roppant csalódott volt a Ferrari silverstone-i tempója miatt. Már nem érzi úgy, hogy az autója versenyképes lenne, főleg az időmérőn érzékeli a lemaradást, amely egyre csak nő a Red Bullhoz és a Mercedeshez képest. Ezzel Stefano Domenicali csapatfőnök is egyetértett, s bár elismerik, hogy a másfél másodperces lemaradást az időmérőn nem lehet csak a gumikra fogni, azért tarthatnak az újfajta Pirelliktől – még akkor is, ha ezúttal a lágy keveréket is magukkal hozzák az olaszok.

Lewis Hamilton vb-esélyesnek érzi magát, de ahhoz, hogy versenyben maradjon, a Német vagy a Magyar GP-t meg kell nyernie
Lewis Hamilton vb-esélyesnek érzi magát, de ahhoz, hogy versenyben maradjon, a Német vagy a Magyar GP-t meg kell nyernie

Lewis Hamilton a győzelmet veszítette el defektjével Silverstone-ban, és bár az új gumik ellenére óvatos („A gumik miatt még mindig veszélyes a helyzet. Csak akkor nyugodhatunk meg, ha gond nélkül letudjuk a Német GP-t.”), Rosberg győzelme megerősítette benne azt az érzést, hogy igenis küzdhet a világbajnoki címért első mercedeses szezonjában. Ahhoz, hogy ez így legyen, a Német és a Magyar GP-t is a dobogón kellene zárnia, és nem ártana az egyiken a győzelmet is megszerezni.

A Brit GP nagy vesztesének számít Kimi Räikkönen is. A Vettel kiesésekor még második helyen álló finn csapata rossz stratégiai döntése miatt kopott gumikon maradt a hajrára, és az ötödik helyig csúszott vissza. Szokatlanul nagy patáliát csapott a leintés után, s a csapat vezetőségének is el kellett ismernie, hogy nagyon eltolták a versenyét. Jött a bocsánatkérés és a remény kifejezése, hogy ezzel a hibával nem nyújtják át tálcán az év végéig szerződtetett finnt a Red Bullnak, de az biztos, hogy nem is az ilyen döntésekkel láncolják magukhoz a finnt. Räikkönen Vettelhez hasonlóan még nyeretlen Németországban: négyszer indult a pole-ból, hatszor kiesett, kétszer az élről, azaz lenne mit törlesztenie.

A hatodik Felipe Massától csupán az az alap elvárás, hogy ne törje össze az autóját a szabadedzéseken és az időmérőn. A többiekéhez képest könnyűnek tűnik a feladata, de az is biztos, hogy a legutóbbi három nagydíjhétvégén történt hibái után jobban fog görcsölni, mint riválisai.

A LEGUTÓBBI TÍZ NÉMET NAGYDÍJ LEGJOBBJAI
GyőztesPole pozícióLeggyorsabb kör
2002*Michael SchumacherMichael SchumacherMichael Schumacher
2003*Juan Pablo MontoyaJuan Pablo MontoyaJuan Pablo Montoya
2004*Michael SchumacherMichael SchumacherKimi Räikkönen
2005*Fernando AlonsoKimi RäikkönenKimi Räikkönen
2006*Michael SchumacherKimi RäikkönenMichael Schumacher
2008*Lewis Hamilton
Lewis HamiltonNick Heidfeld
2009Mark WebberMark WebberFernando Alonso
2010*Fernando AlonsoSebastian VettelSebastian Vettel
2011Lewis HamiltonMark WebberLewis Hamilton
2012*Fernando AlonsoFernando AlonsoMichael Schumacher
*A Német Nagydíj Hockenheimben volt. A 2007-es nürburgringi futam Európai Nagydíj (győzelem: Alonso, pole: Räikkönen, leggyorsabb kör: Massa) néven futott.

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a Nürburgringen. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első féktávig tartanak) külön mérési pontok tartoznak: aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, a következő zónában kinyithatja hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége, és esélyt kapjon az előzésre.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik