Massa az élre kormányozta a Ferrarit Kínában

nemzetisport.hu nemzetisport.hunemzetisport.hu nemzetisport.hu
Vágólapra másolva!
2013.04.12. 07:55
null
Felipe Massa remek időt futott a Ferrarival a Kínai GP 2. edzésén (Fotók: Reuters)
Felipe Massa volt a leggyorsabb a lágy gumikon a Kínai Nagydíj első napján, a Ferrari brazil pilótája a második szabadedzésen Kimi Räikkönent és Fernando Alonsót megelőzve zárt az élen. A sárga betűs lágy gumik (amelyeket az idén először Kínában használnak) sokkal gyorsabbak egy körön, mint a közepesen kemény keverék, de nagyon hamar el is kopnak. A délelőtti edzésen remeklő Mercedestől Nico Rosberg a 4. lett, Lewis Hamilton pedig a 7. helyen zárt, Sebastian Vettel a 10. legjobb eredményt érte el.

A Ferrari 2004-ben, századeleji uralma utolsó évében, az első Kínai Nagydíjon Rubens Barrichello révén megszerezte a pole pozíciót Sanghajban, de azóta elkerülte a szerencse a Scuderiát, amely az elmúlt három szezonban mindössze négy rajtelsőséget jegyzett.Felipe Massa azonban a második pénteki szabadedzésen felcsillantotta a reményt a Scuderia számára, a lágy gumikon ugyanis elképesztő kört futott, és az élen zárta a tréninget.

Azt, hogy a lágy keverékeken különösen jó Massától nem kicsúszott eredmény volt a pénteki, Fernando Alonso 3. helyezése bizonyítja. Kettejük közé Kimi Räikkönen fért be, a Lotuis is reménykedhet abban, hogy a szombati időmérőn végre az első sorok valamelyikébe kerül.

A keményebb keveréken délelőtt nagyon gyors Mercedes ezúttal alulmaradt, akárcsak a Red Bull, Sebastian Vettel a 10. helyen zárta a másfél órás körözést.

Az idén először előkerülő lágy gumik sok fejtörést okoznak a csapatoknak Sanghajban, ugyanis bár sokkal gyorsabbak egy körön, mint a keményebbek, nagyon hamar elkopnak (még a Lotuson is), így megint számítani lehet rá, hogy a 11-12. helyről indulók a korai boxkiállások után az élmezőnybe keverednek, mint Adrian Sutil Ausztráliában.

A McLaren-istállónál megvédték Sergio Pérezt, aki az első edzés leintése után a boxba igyekezve a kavicságyba csúszott. „Figyelmeztetnünk kellett volna, hogy a lassú levezető köre után a kopott gumik teljesen lehűlnek, elveszítik a tapadásukat, ezért lassabban jöjjön a box bejáratához – mondta Sam Michael sportigazgató. – Szerencsére az az első légterelő volt a kocsiján, amelyiket többet nem akartunk használni, de azért nem szándékosan történt az eset."

Pérez a második tréninget kicsúszással kezdte, hosszú javítás után tudott visszamenni a pályára.

A Kínai Nagydíj szombaton magyar idő szerint 5 órakor a 3. szabadedzéssel folytatódik, az időmérő reggel 8-kor lesz.

PERCRŐL PERCRE

9.30: leintették az edzést, amelyen a Ferrari pilótái Kimi Räikkönennel együtt megmutatták, hogy már az időmérőn is számolni kell velük.

A végén a közepesen kemény gumikon Alonso és Vettel hasonló tempót diktált, Hamilton 27 kör után ment be rajtuk a boxba.

9.26: a spanyol is inkább a közepes kemény gumikra váltott, s fel is gyorsult rajtuk.
9.23:
Alonso lágy gumis körei az 1:47-es zónába kerültek, senki sem tudott csodát tenni velük.
9.22:
Chiltoin autóját megpróbálták megszerelni a Marussia garázsában, visszaküldték az angolt a pályára, de megint leállt a piros-fekete autó.

„Ha most a verseny lenne, nagyon jól állnál, a kopott gumikon is remek köridőket érsz el” – mondta mérnöke Massának.

9.18: Button füstölgő autóval, cafatosra fékezett bal első gumival ment be a boxba, de kerékcseréje után folytatta a száguldást.
9.17:
Massa 1:44 alatti kört futott 19 körös közepes gumijain, pedig közben arra panaszkodik, hogy vége az első és a hátsó abroncsainak is.

A versenyzők 4-6 kör után lelassulnak a lágy gumikon,egyedül Alonso tudott a hatodik körében 1:43 alá menni, de neki előtte több extrém lassú köre is volt, hogy kímélje a gumikat. A versenyen ezt nem teheti meg.

A csapatok először használják a 2013-as lágy gumikat versenyhétvégén, az edzéseket követő nyilatkozatok során újabb panaszáradat várható a Pirelli felé.

9.09: Bottas a lágy gumis gyors körével Hülkenberg és Maldonado elé, a 16. helyre került.
9.07:
Räikkönen a rádión: „Ezek a gumik rémesek, nagyon szemcsésednek az első kerekeken.” A boxból azt mondták, valóban, a versenyen ezt a gumit a lehető legkevesebbet szabad használni.
9.05:
Vettel az autója vibrálására panaszkodott egy blokkolásos fékezés után, Hamilton pedig a rádióban üzent. „Nem hiszem el, hogy így viselkedik egy gumi. Másnak is ilyen a kopása?” A válasz a boxból az volt, hogy Rosberg esetében igen.
9.00:
Pérez négy lágy gumis mért kör után szervizelt, miután 1:36.9-ről 1:43-ig romlottak az eredményei.

A teli autós menetek során Rosberg és Hamilton azonos köröket futott, de a németet zavarta, hogy a szemcsésedés nem csökkent a körözés során.

8.54: a lágy gumis gyors körök után Massa, Räikkönen, Alonso, Rosberg, Webber, Button, Hamilton, Sutil, Di Resta, Vettel, Pérez, Grosjean, Gutiérrez, Ricciardo, Vergne, Hülkenberg, Maldonado, Bottas, Bianchi, Van dre Garde, Pic, Chilton sorrend alakult ki. Bottas tartozott még a lágy gumis körével.

Bottas is kijött végre a pályára, van mit bepótolnia az újoncnak, akárcsak Péreznek, aki a lágy gumikon próbálkozott. Kicsúszásai nem szegték kedvét, bejött Vettel és Grosjean közé a 11. helyre.

8.52: a spanyol nem volt olyan gyors, mint Massa, sőt Räikkönentől is kikapott, 415 ezredes hátránnyal a 3. helyre jött be.

Alonsón volt a sor.

A Mercedesnek fekszik a sanghaji pálya, gyors és stabil rajta a W04-es
A Mercedesnek fekszik a sanghaji pálya, gyors és stabil rajta a W04-es

8.49: Grosjean nem volt gyors (Vettel mögé, a 10. helyre érkezett), Sutil viszont bejött Hamilton és Di Resta közé.
8.48:
Räikkönen is megmutatta, mit tud, a 2. helyre jött fel, 152 ezredre Massától. Már csak Alonsóra és Grosjeanra vártunk az élcsoportból.
8.47:
Button a 4., Di Resta a 6. helyre jött fel, mindketten megelőzték Vettelt.
8.46:
miközben a Red Bull és a Mercedes pilótái elkezdték a teli autós körözést a lágy gumikon, többen is adódok voltak a gyors köreikkel.

A Ferrarinál régóta fogadkoztak, hogy összeszedik magukat az időmérőkre, mert a 2008-as szezon óta csak négy pole pozíciót szereztek. Úgy tűnik, tényleg sikerült kitalálni valamit.

8.42: Massa a lágy gumikon nagyon gyors volt az első szektorban, a másodikban közel hét tizedre növelte előnyét Rosberggel szemben, s bár a végén elmaradt a Mercedesektől, 1:35.340-nel az élre állt.
8.41:
Vettel engedélyt kapott újabb gyors körre, de részidői sokat romlottak, úgyhogy inkább be sem fejezte, bement a boxba.

A Williams garázsában Bottas autóját szerelték (a finn egyáltalán nem ment ki a 2. szabadedzésen a garázsból), a McLarennél Pérez kocsiját javítgatták korábbi kicsúszása után.

8.37: Vettel megkapta a lágyakat, de a középső szektorban három tizedet veszített, az utolsóban hatot, és 972 ezredes hátránnyal a negyedik helyre jött be. Az utolsó kanyarban nagyon kiment a pálya menti műfűre.
8.35:
a két-két Lotus és Ferrari továbbra is a keményebb keveréken körözött.

10. KÍNAI NAGYDÍJ
SZOMBAT
5.00–6.00: 3. szabadedzés
8.00–9.00: időmérő edzés
VASÁRNAP
9.00: a verseny rajtja
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósítással számol be.

Hamilton egy körrel korábban szintén feltartotta Hülkenberget, a német visszafizette adósságát.

8.32: Hamilton a lágy gumikon az első szektorban csúcsidőt ment, a másodikban viszont beragadt Hülkenberg Sauberje mögé, és fél másodpercet veszített. Végül alig tudott javítani, 677 ezredes hátránnyal maradt a harmadik. Bianchi a lágy gumikon a Marussiával feljött a 11. helyre.

Michael Schumacher tavaly 1:35.973-mal zárta az élen a második szabadedzést, Rosberg 1:35.121-gyel szerezte meg a pole pozíciót.

8.28: a német az első szektorban gyorsabb volt Webbernél, a másodikban elmaradt tőle, a harmadikban megint abszolút rekordot ment, és 1:35.819-cel az élre állt.
8.27:
Webber egy lágy gumis gyors kör után visszatért a boxba, Rosberg kezdett gyors körbe a sárga feliratú Pirelliken.

Pic félórányi várakozás után újra el tudott indulni, nincs jó napja: az első edzésen a kínai Ma Csing-hua ment helyette jó pénzért cserébe.

8.24: Ricciardo is sokat javított a lágy gumikon, a 4. helyre jött fel. 2013-ban eddig itt van a legnagyobb különbség a két keverék között.
8.23:
Webber a sárga betűs gumikon felgyorsult, 1.6 másodpercet javított addigi legjobbján, és 1:36.092-vel átvette a vezetést. Csak az utolsó szektorban nem volt gyorsabb a két Mercedesnél.
8.21:
Hamilton visszatért a boxba, Webber felrakatta a lágy gumikat, Vettel a keményebbeken jött vissza.
8.19:
az angol ment még egy kört, 64 ezredre megközelítette Rosberget, és fél másodperccel elszakadt Alonsótól.
8.18:
Alonso az első körében ezredre azonos időeredményt ért el, mint Hamilton.

A többség visszament a boxba 4-7 körös menete után, az üres pályán Alonso próbálkozott. Rosberg megint egy másodperccel Webber előtt volt, akárcsak az első edzésen.

8.15: Rosberg mindhárom szektorban csúcsidőt futva 1:36.730 percre javította legjobbját, alig maradt el délelőtti eredményétől (1:36.717). Hamilton is javított, de 568 ezreddel még elmaradt a némettől.
8.12:
Hamilton 89 ezredre megközelítette csapattársát, és ismét a második volt, a két Red Bull közé feljött Massa.
8.11:
Rosberg odalépett, 1:37.463-mal növelte előnyét. Pérez kicsúszott a kavicságyba a McLarennel, és bár ki tudott kecmeregni onnan, a csapat a boxba parancsolta. Ott folytatta, ahol délelőtt abbahagyta…

A címvédőt Button és Räikkönen követte az 5. és a 6. helyen. Alonso a boxban várakozott.

8.09: a két Red Bull is megfutotta első gyors körét, Webber 4 századdal maradt el Rosbergtől, Vettel 922 ezredes hátránnyal a negyedik helyre jött be Hamilton mögé.
8.08:
Chilton Marussiája megállt a pálya szélén, az angol kiszállt a kocsiból. Közben az első edzést kihagyó Pic Caterhamje is rakoncátlankodott, a szervó és a váltó is elszállt benne.
8.07:
Hamilton 1:37.935-tel nyitott, Rosberg 1:37.669-cel megelőzte.
8.06:
hat perc elteltével már csak a két Ferrari, Sutil és Bottas volt a boxban.
8.04:
Gutiérrez 1:41.8-cal nyitott, Vergne 1:40.9-et ment elsőre.
8.02:
a Marussia és a Toro Rosso párosa, valamint Hamilton és Button is gyorsan kiment a pályára.

Az első edzésen csak a közepesen kemény abroncsot használták a pilóták, akik autóira ezúttal már a lágyak is felkerülnek, de csak később.

8.00: Gutiérrez hagyta el elsőként a boxutcát.

Az első edzés után tovább melegedett az idő, a 22 fokos levegő négy fokkal melegebb, mint az első edzés elején, az aszfalt hőfoka pedig tíz fokkal magasabb, mint négy órája, 36 fokos.

KÍNAI NAGYDÍJ, 2. SZABADEDZÉS
1. Felipe Massa brazil Ferrari 1:35.340 átlag: 205.827 km/ó 32 kör
2. Kimi Räikkönen finn Lotus-Renault 1:35.492 0.152 mp h. 32
3. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:35.755 0.415 30
4. Nico Rosberg német Mercedes 1:35.819 0.479 35
5. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:36.092 0.752 31
6. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:36.432 1.092 29
7. Lewis Hamilton brit Mercedes 1:36.496 1.156 39
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:36.514 1.174 32
9. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:36.595 1.255 33
10. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:36.791 1.451 27
11. Sergio Pérez mexikói McLaren-Mercedes 1:36.940 1.600 16
12. Romain Grosjean francia Lotus-Renault 1:36.963 1.623 31
13. Esteban Gutiérrez mexikói Sauber-Ferrari 1:37.103 1.763 22
14. Daniel Ricciardo ausztrál Toro Rosso-Ferrari 1:37.206 1.866 39
15. Jean-Éric Vergne francia Toro Rosso-Ferrari 1:38.127 2.787 34
16. Valtteri Bottas finn Williams-Renault 1:38.185 2.845 18
17. Nico Hülkenberg német Sauber-Ferrari 1:38.211 2.871 32
18. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Renault 1:38.276 2.936 34
19. Jules Bianchi francia Marussia-Cosworth 1:38.725 3.385 29
20. Giedo van der Garde holland Caterham-Renault 1:39.271 3.931 21
21. Charles Pic francia Caterham-Renault 1:39.814 4.474 27
22. Max Chilton brit Marussia-Cosworth 1:43.227 7.887 5

 

DRS-ZÓNA

A Nemzetközi Automobil-szövetség két DRS-zónát jelölt ki a sanghaji pályán a Kínai Nagydíjra. A zónákhoz (amelyek az aktiválási ponttól az első fél távig tartanak) külön mérési pontok tartoznak, aki ezeken a pontokon (DRS detection) a versenyen egy másodpercen belül van az előtte haladóhoz képest, kinyithatja a hátsó légterelőjét, hogy nagyobb legyen a végsebessége. S ha a versenyhelyzet úgy hozza, a hátsó egyenesben megelőzött versenyző a célegyenesben visszaveheti a pozícióját.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik