Hetven éve született Jochen Rindt, az F1 posztumusz bajnoka

MTI (Weberné Zsikai Mária)MTI (Weberné Zsikai Mária)
Vágólapra másolva!
2012.04.18. 14:51
null
Jochen Rindt Németországban született, kétéves korában került Ausztriába (Fotók: Reuters)
Címkék
Hetven éve, 1942. április 18-án született Jochen Rindt, a Formula–1 egyetlen posztumusz világbajnoka.


Rindt Németországban, Mainzban látta meg a napvilágot. Kétéves volt, amikor szülei Hamburg bombázásában életüket vesztették, ezután anyai nagyszülei nevelték Grazban, sikereit osztrák állampolgárként aratta. Az önfejű és lázadó természetű fiú beszállt ugyan a családi fűszerkereskedő-cégbe, de jobban izgatta a veszély és a sebesség. Kétszer törte végtagját iskolai síversenyen, és számtalanszor járművét, amikor áttért a terepmotorozásra.

Az arroganciáig magabiztos, rendkívül tehetséges Rindt 1962-ben már túraautó-bajnokságon indult egy Alfa Romeo Giulietta kormánya mögött, majd együlésesek következtek, amelyeket riasztó gyakorisággal tört össze, sokszor ő maga is kórházba került.

Rindt mellszobra a Hungaroringen
Rindt mellszobra a Hungaroringen

Útja egyre magasabbra vezetett, 1963-ban már a Formula Junior kategóriában szerepelt, még egy versenyképtelen kocsival is meglepően jó eredményekkel. A következő évben két Formula–2-es versenyt nyert, megelőzve többek között az ebbe a kategóriába „leránduló" Graham Hillt és Jim Clarkot is. Sikerének köszönhetően 1964-ben egyetlen Formula–1-es futamon, az Osztrák Nagydíjon is volán mögé ülhetett.

1965-ben hároméves szerződést írt alá a Formula–1-es Cooper-csapattal. Az itt töltött idő alatt igen látványos versenyeket vívott. 1966-ban harmadik lett az összetettben, de még futamgyőzelmet sem aratott: ennek fő oka az volt, hogy ellenfelein kívül a teljesen megbízhatatlan autójával is meg kellett küzdenie.

Rindt közben 1965-ben egy Ferrarival megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt, és továbbra is indult a Formula–2-ben, ahol sokkal jobb eredményeket ért el: 1967-ben kilenc nagydíjon diadalmaskodott.
Vezetési stílusa gyors, agresszív, de mindig tiszta volt, ahogy egy lapban írták: „autója szinte az oldalán futva olyan sebességgel vette be a kanyarokat egészen hihetetlen szögből, hogy minden alkalommal úgy tűnt, most fog leszaladni az útról″.

Rindt hazájában már nemzeti hősnek számított, a köré szövődő legendákat tovább gyarapította, amikor Indianapolisban karambolozott, de teljesen nyugodtan szállt ki a már égő kocsiból, az orvosi vizsgálat szerint szívverése teljesen normális maradt.

Az 1968-as évadot a Brabham-csapatnál töltötte, itt már két pole pozíció jutott neki, de ez az autó sem volt versenyképes a nagyokkal. Többen már kételkedni kezdtek a vakmerő osztrák képességeiben, erre azonban a következő évben rácáfolt: a Lotus csapat színeiben megszerezte első győzelmét. Ebben a szezonban is volt egy látványos balesete, légterelője hibája miatt bukott, de állkapocstöréssel és agyrázkódással megúszta a kalandot.

A grazi emlékmű
A grazi emlékmű

Rindt, akinek ügyeit Bernie Ecclestone intézte, 1970-ben futotta utolsó és legeredményesebb szezonját. Öt futamgyőzelmet aratott, Monacóban a háromszoros világbajnok Jack Brabhamet verte meg. Rindt ekkor sírt a boldogságtól, majd a következő néhány hétben elsiratta két közeli barátját: Bruce McLarent és Piers Courage-t, akik a versenypályán vesztették életüket. Komolyan mérlegelni kezdte a visszavonulás lehetőségét, finn fotómodell feleségének – aki épp akkor szült neki kislányt – megígérte, hogy ha világbajnok lesz, az évad végén felhagy a versenyzéssel.

A sors azonban közbeszólt. Rindt 1970. szeptember 5-én Monzában az Olasz Nagydíjon új Lotust próbált ki, a járműről – hogy versenyképes legyen a hazai pályán induló Ferrarikkal szemben –
leszerelték a hátsó szárnyat. Az edzésen a célegyenesbe fordító Parabolica-kanyarban kicsúszott, és háromszáz kilométer/órás sebességgel a szalagkorlátnak vágódott, a pilóta a kórházba szállítás közben meghalt.

A baleset okára soha nem derült fény, egyesek szerint a hiányzó hátsó szárny miatt vált irányíthatatlanná a kocsi, mások szerint technikai hiba történt. Ekkor még három futam volt hátra, s a belga Jacky Ickx megnyerhette volna a bajnokságot, ha mindegyiken diadalmaskodik. Az utolsó versenyen azonban Rindt csapattársa, a fiatal brazil Emerson Fittipaldi győzött, bebiztosítva a világbajnoki elsőséget a már halott Jochen Rindt számára.

Rindt a rajongók és a fotósok kedvence volt, számtalan látványos „akciófotót" készítettek róla verseny közben. Formula–1-es pályafutása során 60 versenyen állt rajthoz, hat győzelmet és 13 dobogós helyezést szerzett. A világbajnokságért járó kupát özvegye és kislánya vette át.

Legfrissebb hírek

Hét magyar, többek között Kós Hubert is jelölt az európai vizes szövetség év legjobbjainak listáján

Úszás
43 perce

Női kézilabda NB I: lengyel válogatott átlövőt igazolt a Debrecen – hivatalos

Kézilabda
1 órája

Kenyai szenzáció a darts-vb-n, Munyua legyőzte De Deckert!

Egyéb egyéni
1 órája

Dudin Gleb az idei magyar sakkbajnok, a nőknél Lázárné Vajda Szidónia nyert

Egyéb egyéni
1 órája

Az év góljának választották Molnár Rajmund ollózását

Légiósok
2 órája

Alpesisí-vk: ötvenedik győzelmét aratta Odermatt

Téli sportok
2 órája

Dárdai Pál lett az Újpest sportigazgatója – hivatalos

Labdarúgó NB I
2 órája

Eldőlt, márciusban, Katarban lesz a Finalissima

Minden más foci
2 órája
Ezek is érdekelhetik