Hamilton (balra) büntetése miatt Button 2010 után másodszor nyerhet Sanghajban (Fotók: Action Images) |
RED BULL
Teljesen bekattant a Malajziai Nagydíj után, hirtelen haragjában Narain Karthikeyan „leuborkázásával” botrányt is kavart. Pont nélkül zárta a futamot, a vb-ben a hatodik helyen áll, de a háromhetes szünet jól jött neki, lehiggadhatott.
Kilátások. A Red Bull-lal három éve Kínában aratta első győzelmét, s tavaly is sokáig vezetett, mielőtt Hamilton megelőzte. A szezon ilyen korai szakaszán még túlzás, hogy eredménykényszerben van, a Red Bull korábbi kipufogórendszerét használja, azaz a biztonságra megy.
„Nem voltak tökéletesek az első versenyek, de nem is voltak olyan borzasztóak, hogy meg kellene ijednem. Tudjuk, hogy versenyben lehetünk a győzelemért, aminél többet nemigen kérhetünk. Még mindig van 18 futam az idényből, mindent meg fogunk tenni annak érdekében, hogy sikerüljön a címvédés. Bízom a csapatban, az autóban és természetesen magamban is.”
Két negyedik helyezésével Vettel elé került a pontversenyben. Az időmérőkön jól szerepel, de a rajtjai még mindig borzalmasak, így a saját feladatát nehezíti meg a versenyeken.
Kilátások. A Red Bull osztott stratégiája miatt az övé lesz Sanghajban az újabb kipufogó megoldás, amely miatt nem elképzelhetetlen, hogy az időmérőn megint megveri csapattársát. A versenyen újabb kiegyensúlyozott, megbízható teljesítmény várható el tőle, Hamilton büntetése miatt a dobogóra is esélyes.
„Most mindenkit elsősorban a Bahreini Nagydíj foglalkoztat. Mi versenyezni akarunk, ugyanakkor gondolnunk kell azok biztonságára, akik elkísérnek minket, de nem kapnak kiemelt figyelmet. Nem tehetünk mást, mint hogy megbízunk az FIA józan ítélőképességében.”
MCLAREN
PÉNTEK |
4.00–5.30: 1. szabadedzés |
8.00–9.30: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
5.00–6.00: 3. szabadedzés |
8.00–9.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
9.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |
Az ausztráliai győzelmet rémes folytatás követte, Sepangban Button ugyanúgy Karthikeyannal ütközve csúszott le a pontszerzésről, mint Vettel. Kínában nyert már egyszer, és volt pár hete arra, hogy túllendüljön a problémáin.
Kilátások. A malajziai szenvedés után bizonyára jobban szeretné, ha száraz pályán futnák a versenyt, főleg úgy, hogy Hamilton rajtbüntetése miatt az eddigi két második rajtkockája után joggal reménykedhet a pole pozíció megszerzésében. A McLaren eddigi technikai fölényéből kiindulva Button a Kínai Nagydíj fő esélyese.
„Még mindig nem tudom, hogy melyik típushoz tartozom: akit a siker vagy akit a kudarctól való rettegés hajt. Ugyanakkor tudom, hogy a rossz napok után is van visszaút, és most úgy érzem, ha erős és derűlátó maradok, sikerül jól versenyeznem Kínában.”
Hamilton két harmadik helyezésének köszönhetően a vb-pontverseny második helyén áll Button és Vettel előtt, s azt mondja, rájött, hogy a kiegyensúlyozottság valóban rengeteget érhet. A csapatnál – bár tavalyi mindent vagy semmit attitűdje ellenére folyton mentegették – is örülhetnek neki, hogy nyugodtabb Hamiltont láthatunk az idén.
Kilátások. Váltócsere miatt rajtbüntetést kap, így a legjobb esetben is a 6. rajtkockából kell indulnia. Nem lehetetlen feljönni innen a dobogóra, de ha Buttonnak és Vettelnek zökkenőmentes hétvégéje lesz, legfeljebb az újabb 3. helyezést célozhatja meg.
„Természetesen nem az volt a vágyam, hogy amint ideérek, a váltócsere legyen az első, amit hallani fogok, de ezzel együtt kell élni. Az autó van annyira jó, hogy így is megcélozzam vele a győzelmet. Szeretem a versenyeket, amikor hátulról kell feljönnöm, most is vár rám néhány előzés.”
Ajánló: Hamilton és Jao Ming találkozása - kép
FERRARI
A legfrissebb időjárás-jelentések szerint az időmérő edzés és a verseny is száraz lesz a Kínai Nagydíjon, a pénteki szabadedzéseken viszont esni fog. A részletes időjárás-jelentések szerint pénteken 90 százalék esély lesz rá, hogy esni fog az eső, méghozzá egész nap, a levegő pedig nem lesz melegebb 15 fokosnál. Szombatra az eső eláll, felszakadozik a felhőzet, csak 20 százalék esélyt látnak arra, hogy újra elered, a levegő 20 fokosra melegszik. A verseny napjának délelőttjére újra esőt várnak (60 százalékos eséllyel), ami vizessé teheti az aszfaltot, de mivel a verseny helyi idő szerint 15 órakor kezdődik, a futamon már napsütés és 18 fok körüli hőmérséklet lesz. |
Bravúros malajziai győzelme után nem győzte hangsúlyozni, hogy az eredmény nem tükrözi az autó valós képességeit. A Ferrari valóban nem gyors, ha szinte üres a tankja, de a verseny első kétharmadában semmi sem választja el a legjobbaktól – legfeljebb a rajtpozíciója.
Kilátások. A Ferrari mérnökei szerint az F2012 az időmérőn még mindig egy másodperc hátrányban van körönként a McLarenhez képest, de ha esik az időmérőn, Alonso bármire képes lehet. Az első két sorból indulva pedig már nem is lenne meglepetés tőle az újabb dobogó.
„Újabb nagyon nehéz hétvége vár ránk, hiszen semmivel sem nagyobbak a fejlesztéseink, mint a többi istállóé. Az időmérő harmadik szakaszába kellene jutni, aztán meglátjuk. Az időjárás most is sokat segíthet, de mivel eléggé kiszámíthatatlan, pórul is járhatunk.”
Borzasztó a helyzet a brazil esetében, Massa a tavalyinál is gyengébb formát mutatott az első két versenyen, és ami számára a legrosszabb, hogy Alonso nyerni tudott Malajziában. Bár a Ferrarinál kiálltak mellette, nem elképzelhetetlen, hogy Sanghajban és Szahírban az állásáért fog küzdeni.
Kilátások. Bravúr lenne a pontszerzés, akárcsak az, ha egy nappal korábban az időmérőn a harmadik szakaszba jut. Muszáj javítania, mert egyre kevesebben hisznek abban, hogy van visszaút a csúcs felé.
„Nehéz időszakom van, amin túl akarok lendülni. Tudom, hogy sokan kritizálnak, de ehhez már hozzászoktam, mivel természetesen nem ez az első eset. Érzem, hogy a csapat hisz bennem, és ez az, ami igazán számít. Sanghajban kétszer végeztem már dobogón, ez olyan pálya, amit szeretek: sokféle típusú kanyarból és hosszú egyenesekből áll, ahol még DRS használata nélkül is könnyű előzni. Tény, hogy az idei évben szenvedünk a sebességünkkel, de természetesen nem mindig az nyer, aki a leggyorsabb.”
MERCEDES
Negyedik, majd harmadik rajthelye annak bizonyítéka, hogy a Mercedes – a Lotus által Kínában sikertelenül megóvott – trükkös DRS-e kiválóan működik. Ám a jó rajthelyekből eddig egyetlen vb-pont született, a Mercedesnek meg kell találnia a megoldást a gumik megkímélésére.
Kilátások. A hosszú hátsó egyenes a sanghaji időmérőn is a Mercedes esélyeit növeli, de a gyors kanyarok miatt fájhat a csapat mérnökeinek feje a gumikopás miatt. Jó rajthely, majd lassú visszaesés várható. Már ha ezúttal megússza az első köröket baleset és műszaki hiba nélkül…
„Sanghajban sose volt szerencsém a 2006-os győzelmemet leszámítva, de ez idén változhat. Az első két futamon versenykörülmények között nem tudtuk megtartani az időmérőn mutatott tempónkat, viszont intenzíven dolgoztunk a problémán, így jó teljesítményt ígérhetek a szurkolóinknak."
Rosberg pályafutásának tükrében kijelenthetjük, nála különösen fontos, hogyan kezdődik az idény. Az idei elég borzasztóan indult, az időmérőkön kikapott Schumitól, a versenyeken pedig a középmezőnybe szürkült.
Kilátások. Kínában az időmérőn meg kell tartania azt a formát, amit eddig a szabadedzéseken, sőt az időmérő első két szakaszában láthattunk tőle. Jót tenne a lelkének egy kiemelkedő rajthely, de a Mercedes versenyen látott teljesítményén ez sem nagyon segítene.
LOTUS
Ausztráliában az időmérőn történt félreértés miatt az első szakaszban kiesett, Malajziában rajtbüntetést kapott, és a középmezőnyből indult, de mindkét futamon kifejezetten jó teljesítményt nyújtott, és ahogy többször elmondta, úgy érzi, mintha nem is hagyott volna ki két évet.
Kilátások. A makacs kormánymű már közel van a tökéleteshez, a finn pedig csapatával együtt sima hétvégét szeretne, hogy megmutathassa, ideális körülmények között az élmezőnyben a helye. Rengetegen hisznek ebben, és várják, hogy a finn megvillanjon.
„Az első két versenyen nem tudtuk megmutatni, mire vagyunk képesek, balszerencsém is volt, és a kormánymű sem úgy működik még, ahogy igazából szeretném. De már nagyon közel vagyunk a megoldáshoz, és élvezhetem az E20 teljesítményét.”
Kicsit olyan idénye van a GP2 tavalyi bajnokának, mint Schumachernek: kiváló rajtpozíciók után korai visszaesések – legutóbb éppen egymással ütközött a két edzésmenő.
Kilátások. Jó lenne végre látni, mire képes a francia a teljes versenytávon – nemcsak a Räikkönennel való összevetés miatt, hanem a Lotus képességei miatt is.
„A csapat keményen dolgozott, remélem, a fejlesztéseknek köszönhetően nem csupán századokat nyerünk, és akár a McLarenhez is közelebb kerülünk. Fontos, hogy a pénteki szabadedzéseket ne zavarja eső, és nyugodtan tudjunk dolgozni.”
FORCE INDIA | |
Egyike annak a hat pilótának, amely az első két futamon pontot szerzett, Malajziában ráadásul olyan teljesítményt nyújtott, ami egy másodévestől elvárható. |
Egyéves tesztpilótai munkája és a péntekre korlátozott száguldása után visszarázódik a versenyzői rendbe, 3 hete már pontot is szerzett. |
SAUBER | |
Csapattársa sepangi remeklése miatt kissé háttérbe szorult, ami abból a szempontból jó, hogy nyugodtan dolgozhat, ugyanakkor igyekeznie kell, hogy fordítson a csapaton belüli rangsorban. |
Amit Malajziában tett, csoda volt, de nem sokon múlt, hogy a futamgyőzelem is összejöjjön. Pérezt már a versenyhétvége előtt Massa utódjának kiáltották ki, ezeket a szóbeszédeket azóta sem győzik cáfolni Maranellóban, illetve Svájcban. |
TORO ROSSO | |
Ricciardo a hazai versenyén pontot szerzett, de Malajziában az esőben esélye sem volt a pontszerzésre. |
Az eddig látottak alapján nem voltak alaptalanok azok a magasztaló nyilatkozatok, amelyek szerint Vergne a franciák igazi reménysége. |
WILLIAMS | |
A venezuelai a tíz évvel ezelőtti Massára hasonlít: nagyon gyors tud lenni, de bármikor eldobhatja az autóját. Az autó és a pilóta megbízhatatlansága minden versenyen nyugtalaníthatja a csapat vezetőségét. | A brazil Malajziában talán élete legjobb versenyét teljesítette, a rajt után visszaesett a mezőny végére, de megbízható vezetéssel feljött a hatodik helyre, s több ponthoz juttatta a csapatot a tavalyi össztermésnél. |
CATERHAM | |
Lassan beletörődik, hogy csapata a 3. idényében is változatlan célért küzd: minél közelebb kerülni a középmezőnyhöz. Csak abban bízhat, hogy tudják a Caterhamnél, milyen téren kell fejlődni. |
„Nyugodtabb vagyok, mint tavaly, a csapaton belüli hangulat teljesen más, egyre jobban érzem magam. A csapattársam persze nagyon erős, nem könnyű megnyerni ellene az istállón belüli csatát, ami most a célom.” |
HRT | |
Buttonnal és Vettellel történt koccanása, majd a némettel vívott szócsatája miatt az elmúlt hetekben a középpontba került, s nem zárható ki, hogy ezzel túl is jutott második F1-es karrierje csúcsán. |
Hatalmas bravúr volt a HRT-től, hogy a második versenyre mindkét autóval kvalifikálta magát, majd végig is mentek a futamon. A csapat már új alkatrészeket is hoz Kínába, próbál a felszínen maradni. |
MARUSSIA | |
„Nagyon jó volt ez a háromhetes szünet, tesztelés nélkül vágtunk neki az idénynek, így a két verseny alatt összegyűlt adataink alapján elemezhettük, milyen úton kell elindulnunk a fejlesztésekkel. Kínában máris vannak újdonságaink az autón.” |
Az újonc francia eddig megtette, amit elvárhattunk tőle, az első két versenyen ment, amíg az autója bírta (Ausztráliában az utolsó körökben megállt), és ezzel segítette a Marussiát az adatgyűjtésben. Nem lóg ki a sorból, de nem is jelent veszélyt Timo Glockra. |