RED BULL
A legutóbbi két világbajnokságot megnyerte, a tavalyelőttit az utolsó futamon, hátrányból indulva, a tavalyit olyan elsöprő magabiztossággal, amilyent 2004 óta nem láttunk.
Kilátások. Meg kell tartania tavalyi hozzáállását, ami őt ismerve nem jelent majd problémát. Az autója erős lesz, lendületben van, így a világbajnokság legfőbb esélyesének számít.
„Azért vagyok itt, hogy világbajnok legyek. Hogy ez most a harmadik lehet, egyáltalán nem számít, hiszen Melbourne-ben mindenki nulláról indul.”
Két éve azonos szinten tudott lenni Vettellel, majdnem világbajnok lett, de tavaly a Pirelli-gumik érkezése miatt képtelen volt versenybe szállni csapattársával.
Kilátások. Ha elfogadja, hogy a teljes idényben nem lehet versenyben Vettellel, és nem akar görcsösen a német elé kerülni, lehetnek jó versenyei, és megint odaérhet a vb-dobogóra. A rajtjain javítania kell.
„Eleget beszéltünk már az erőviszonyokról, vegyük fel a bukósisakot, menjünk ki a pályára, lépjünk a gázpedálra, és akkor úgyis kiderül, ki hol tart. Mi jók leszünk.”
MCLAREN
Tavaly tökéletesen kihasználta, hogy Hamilton néha máshol járt, intelligens versenyzésével a McLaren-istálló vezérévé vált, és erős hajrájának köszönhetően a vb-pontverseny második helyén zárt.
Kilátások. A Pirelli az idén lágyított a gumijain, a kemény keverék lágyabbá vált, mint amilyen tavaly a közepesen kemény volt, azaz még jobban jár az, aki tud vigyázni az abroncsokra – ha valaki, akkor Button tud.
„Nagyon fontos, hogy az év első futamain már sok pontot szerezzünk, és úgy vélem, az új autóval képesek is leszünk erre, nem engedjük meglógni a Red Bullt.”
Magánéleti problémái kihatottak a teljesítményére, de megrovás helyett a McLaren türelemmel kezelte nagy reménységét. A holt idényben új menedzsert kapott, Monte-Carlóba költözött, a csapat visszavárja az igazi Lewist.
Kilátások. A téli változások és a versenyképes autó is javíthat Hamilton esélyein, a tavalyi 5. helyezéshez képest legalább két pozíciót javítania kell, mert ennyi mindenképpen benne van.
„Ez lesz a hatodik F1-es idényem, szerencsés vagyok, hogy itt lehetek, és azt tehetem, amiről mindig is álmodtam. A többi csak hab a tortán.”
FERRARI
Azután, hogy az első ferraris idényében karnyújtásnyira került a vb-címtől, tavaly ő is az üldözők között, távolról figyelte Vettel menetelését. Egyetlen futamgyőzelem fért bele, aminél többet vár az idén.
Kilátások. A tesztek alatt nagyon lehangolt lett a Ferrari, Alonso azonban igyekezett tartani a lelket a Scuderia munkatársaiban. A Renault-nál bizonyította, hogy a negyedik legjobb autóval is tud nyerni, de a vb-cím most távolinak tűnik.
„Meg kell őriznünk a hidegvérünket. Melbourne-ben kiderül, hol tartunk, aztán majd az itt megszerzett tapasztalatokból lehet építkezni. Ha kell, lépésről lépésre.”
A brazil már nem ugyanaz, aki 2008-ban a világbajnoki címért küzdött, a 2010-es Német Nagydíjon mutatott fellángolása óta csak pislákol az a tűz, ami régebben őt jellemezte. Tavaly nem jutott előrébb az 5. helyezésnél.
Kilátások. A lágyabb Pirelli gumik kedvezhetnek neki, de a szezon nagy meglepetése lenne, ha egyáltalán dobogóra tudna állni a lesajnált Ferrarival.
„Sok olyan véleményt hallottam, hogy esélytelenek vagyunk a dobogós helyezés megszerzésére, de hiszek az ellenkezőjében. A győzelemért kell csatáznunk, de arra is felkészültem, hogy nehéz szezonunk lesz.”
MERCEDES
PÉNTEK |
2.30–4.00: 1. szabadedzés |
6.30–8.00: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
7.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |
Egyre közelebb jár Nico Rosberghez, tavaly már nem volt meg az az űr kettejük között, mint 2010-ben. A hétszeres világbajnok már 43 éves, de közelít ahhoz a formához, amit régen mutatott.
Kilátások. Schumi esetében minden az autón múlik. Ha valóban olyan jó lesz a Mercedes, ahogy azt sokan várják, még a futamgyőzelem sem zárható ki 2012-ben.
„Sokkal jobban felkészültünk, mint az előző két idényben, és a sebességünk is biztató. Sikerült előrelépnünk, de hogy mekkorát, az csak az Albert Parkban derül ki.”
Reményt keltő első mercedeses éve után tavaly úgy tűnt, mintha beleszürkült volna a hitehagyottságába, a csapattal együtt korán feladta, hogy bármi jó kisülhet a 2011-es szezonból.
Kilátások. Amíg nem nyer futamot, Schumacher árnyékában marad. Nagyon fontos nála a jó idénykezdés, mert úgy tűnik, hajlamos arra, hogy elveszítse a hitét.
„Végre vége a beszédnek, nézzük, hogyan is állunk! Az első versenyek máris különböző időjárási viszonyok között zajlanak majd, kíváncsi vagyok, melyiken hogy szerepelünk.”
LOTUS
Három éve megelégelte a Formula–1-et körülvevő hisztériát, és nyugalmasabb vizekre evezett, kipróbálta magát a rali-világbajnokságban. A sikerek elmaradtak, a finnek egyre inkább hiányzott az F1-es autók vezetésének élménye, így most visszatért.
Kilátások. Nagy talány a Lotus, amely a teszteken jól szerepelt, de láttunk már olyat a korábbi években, hogy a jó téli forma az idény kezdetére a ködbe veszett. Kimi szerint ez most nem lesz így.
„Gyorsabban is tudtunk volna menni a teszteken, de nem lett volna értelme. Eddig nagyon jó volt az autó, a gumikat is megszoktam, de várjunk még az eredményhirdetéssel!”
Ugyanúgy a 2009-es Abu-dzabi Nagydíj az eddigi utolsó F1-es versenye, mint Räikkönennek, de ő maradt a pályaautózásnál, tavaly a GP2-es bajnokság megnyerésével jelezte: kész visszatérni az elitbe.
Kilátások. Alonso után Räikkönen lesz a francia csapattársa, ami, ahogy három évvel ezelőtt, most sem könnyíti meg a feladatát. Ám ha helytáll, hamar tekintélyt szerez magának.
„Az F1-ben nagyon fontos, hogy megbízz az autódban, ebben az esetben sokkal többet kihozhatsz belőle. Most érzem ezt a bizalmat, a bátrabb autóvezetés pedig eredménnyel járhat.”
FORCE INDIA | |
Tavaly újoncként megállta a helyét Adrian Sutil mellett, aminek köszönhetően ő maradt, a németnek viszont mennie kellett. Kilátások. Hülkenberggel roppant erős párost alkothat, az idény elején a versenyrutin miatt talán jobb lehet a németnél. Bizonyítania kell, hogy továbbra is képben maradjon a Mercedesnél. „Nagyon sűrű lett az élmezőny, ha valaki formán kívül versenyez, sokkal könnyebben a lista aljára kerül, mint tavaly. Nem engedhetjük meg magunknak, hogy hibázzunk.” | Remek, Brazíliában pole pozíciót hozó első idénye után a Williams anyagi okokból megvált tőle, a Force Indiánál egy „tesztidény” után tér vissza a versenypályára. Kilátások. Bár Sutil leváltása nem feltétlenül volt indokolt, Hülkenberg ama kevesek egyike, akikkel nem lépett vissza a csapat. Di Resta mellett eleinte elfogadható tőle néhány gyengébb verseny, de az idő előrehaladtával kritikusabbak lesznek a csapat vezetői. „Az autó, a teszteken jól reagált a beállítás módosítására, ami biztató, talán könnyebb lesz beállítani a nagydíjhétvégéken.” |
SAUBER | |
A japán pilóta a látványos toyotás bemutatkozása óta csak ritkán villant meg, a középmezőnyből tavaly nem is lehetett belefolyni a nagyok csatájába. Két éve De la Rosa mellett különösebb erőlködés nélkül a csapat első számú pilótája lett, de tavaly Pérez személyében emberére talált. Kilátások. Könnyen lehet, hogy az idei szezonban már az F1-es jövőjéért fog küzdeni a japán, akinek most már nehezebb lesz bizonyítania, hogy jobb Péreznél. „Szeretnék az idén kiegyensúlyozottabb lenni, mint tavaly, amikor a jó rajt után visszaesett a teljesítményem.” | A Ferrari támogatását is élvező mexikói a monacói balesettel súlyosbított újonc szezonjában meg-megvillantotta tehetségét, de eddig nem győzte meg a szakembereket arról, hogy megfelelő utánpótlás lenne Massa után. Kilátások. Egy idénnyel a háta mögött mindenképpen több várható el tőle, ahhoz, hogy a Scuderiánál kössön ki, rendszeresen Kobajasi előtt kell lennie. „Az a célom, hogy elfogadtassam magam, és az F1-es mezőny egyik alapvető tagjává váljak. Ezt úgy érhetem el, ha mindent kihozok az autóból.” |
TORO ROSSO | |
Az ausztrál versenyző tavaly a HRT-istállóban bemutatkozhatott a Formula–1-es mezőnyben, de autója képességei miatt eddig csak sejthetjük, mire is képes valójában. Kilátások. Ha másra nem is volt jó a hispaniás kaland, már pontosan tudja, hogyan zajlik egy F1-es nagydíjhétvége, ami miatt az idény elején mindenképp előnyt élvez Vergne-nyel szemben. „Remélem, valóban szoros lesz az idei középmezőny, mert akkor számít majd igazán , ki a jó pilóta, és több helyezést is lehet nyerni.” | A francia Vettelnek kikiáltott Vergne tavaly a Renault-világsorozatban remekelt, a Hungaroringen egyik legjobb hétvégéjét zárta, az F1-ben pedig a legnagyobb francia tehetségnek tartják Jean Alesi óta. Kilátások. Önbizalommal teli érkezik a francia Ausztráliába, ahol még megbocsátható tőle, ha csapattársa hazájában alulmarad az istállón belül. Ám az ő szeme előtt is Webber állása lebeg, amiért le kell győznie Ricciardót. „Még mindig nehezen hiszem el, hogy F1-es pilóta vagyok, ezért nem is akarok nagy nyomást helyezni saját vállamra. Egyelőre csak élvezni akarom, hogy itt vagyok.” |
WILLIAMS | |
Az újonc idényében mutatott rapszodikus teljesítményét és több vezetői hibáját ellensúlyozta a Venezuelából a Williamshez áramló pénz, ezért kap még egy lehetőséget. Kilátások. Szerencséje van, hogy a csapat a rossz anyagi helyzete miatt egy ifjú tehetség helyett a szintén szponzorokkal érkező Sennát választotta mellé, a brazilt akár kordában is tarthatja. Kedvenc pályáján, Monte-Carlóban biztosan. „Biztos vagyok benne, hogy sokkal erősebbek leszünk, mint tavaly, én is magabiztosabb vagyok és az autó is versenyképesebb.” | Mennyivel más lehetne a brazil megítélése, ha 2009 februárjában Ross Brawn nem óvatoskodik, és Rubens Barrichello helyett Sennát nevezi meg Button csapattársaként… Így viszont Ayrton Senna unokaöccsének azóta is bizonygatnia kell, hogy helye van az F1-ben. Kilátások. Ugyanazt írhatnánk, mint Maldonado mellé. Nyílt lesz kettejük csapaton belüli párharca, s csak az autón múlik, hogy pontokért is versenyben lesznek-e. „Már két csapattal szerepeltem az F1-ben, de most sokkal nyugodtabb vagyok, nincsenek kérdőjelek, csak a versenyzésre összpontosíthatok.” |
CATERHAM | |
Bár az eddig Lotus néven szereplő csapatban esélye sem volt a pontszerzésre, Jarno Trullihoz képest olyan meggyőző teljesítményt nyújtott, hogy néhány nagycsapattal is hírbe hozták. Ám a finn egyelőre kitart a csapat mellett. Kilátások. Kovalainen helyzete Alonsóéhoz hasonlítható: esetükben a csapatnak kell bizonyítania, érdemes arra, hogy a pilótát magánál tartsa, mert képes jobb autót adni neki, mint eddig. Melbourne-ben kiderül, közelebb kerültek-e a középmezőnyhöz. „Látótávolságban van a középmezőny, bár a pontszerzés még mindig túl nagy kérésnek tűnik. Úgy érzem, elsőként a Williamst kaphatjuk el.” | Az orosz két évig a Renault-nál szerepelt, aztán tavaly elköszönt a csapattól, s nagyrészt szponzorainak, illetve a csapat gazdaságpolitikájának köszönhetően a Caterhamhez került. Kovalianen mellett nem lesz könnyű a feladata. Kilátások. Bár a pénznek is szerepe volt a szerződtetésében, a demotivált Trulli helyére több szempontból is jó választásnak tűnik. Ha nem töri össze annyiszor az autóját, mint a Renault-nál, nem lesz vele gond. „Nem hiszem, hogy ugyanazokat a célokat tűzhetem ki magam elé, mint a korábbi csapatomnál, igazából még a csapat is arra vár, hogy megtudja, mik lehetnek reálisan a céljai.” |
HRT | |
Az indiai a Tata gyárnak és a HRT anyagi helyzetének köszönheti, F1-es szereplését. Kilátások. Neki már van autója, míg De la Rosának még péntekig várnia kell a gépátvétellel. A célja ugyanaz, mint a csapaté: az idény végéig az F1-ben maradni. „Örülök, hogy elsőként én vezethettem az autót, egyértelműen jobb a tavalyinál.” | A spanyol tavaly beugrott a sérült Pérez helyére a Sauberbe, s rájött, inkább vezet rossz autót, mint ül tartalékként a McLaren garázsában. Kilátások. Nem szabad kikapnia Karthikeyantól, mert kinevetteti magát. „Keményen dolgozott a csapat a télen, remélem, pénteken és szombaton fel tudunk készülni, és elrajtolunk Ausztráliában.” |
MARUSSIA | |
A német a Toyota után a Manor-istállónál a rajtrács másik végére került, s bár eleinte nehezen viselte, már megtanult reménykedni abban, hogy létezik út felfelé. Kilátások. Harmadik „virgines” idényében a harmadik csapattárs mellett kell versenyeznie, Pic sem okozhat nagyobb gondot neki, mint Lucas di Grassi és Jérome d’Ambrosio. „Bosszantó téli szünetünk volt, csak a legvégén próbálhattuk ki az autót, így most az ismeretlenbe utazunk.” | A GP2-es középmezőnyből kiemelt francia érkezését nagy áttörésként jelentették be tavaly ősszel, de mivel azóta Vergne és Grosjean is versenyzői állást kapott, Pic a háttérbe szorult. Kilátások. Nagybátyja, Éric Bernard, illetve menedzsere, Olivier Panis személyében két korábbi F1-es pilóta segítette az F1-ig, ahol Glockot kellene megvernie. „A teszteken elsősorban a tavalyi autót vezettem, az ideivel csak néhány kört tettem meg. Remélem, száraz idő lesz a szabadedzések alatt, ez segítené a felkészülésemet." |