Még el sem kezdődött a 2012-es Formula–1-es idény, de a Mercedes már megnyert egy „versenyt": a Nemzetközi Automobil-szövetség illetékesei szabályosnak ítélték a hátsó légterelőjében kialakított F-csatornát, amelynek köszönhetően a pilóta a DRS használatakor nemcsak a vezetőszárny felső, vízszintes lemezét tudja mozgatni, hanem más légterelő elemeket is – akár az autó orránál.
A HRT-istálló arra kérte a Nemzetközi Automobil-szövetség illetékeseit, hogy csütörtök helyett péntek reggel ellenőrizze Pedro de la Rosa autóját, mert nem sikerült összerakni a gépátvétel eredeti időpontjára. Narain Karthikeyan autója, amelyet a csapat már egy napig tesztelt Barcelonában, rendben átment az ellenőrzésen, de a másik gépet csak az első szabadedzést megelőzően vizsgálja át az FIA. |
Az eszköz működési elvét még mindenki csak találgatja, a Mercedes és az FIA sem árulta el, mi is az pontosan. Egyes feltételezések szerint a DRS aktiválásakor a hátsó légterelőn lecsapódó levegőt a vezetőszárny az oldalsó, függőleges csatornájában lefelé irányítja. A légáramlat segítségével az alsó, vagy az első vezetőszárnyon lévő néhány elemet is megmozdít, hogy ezáltal csökkentse az egyenesben az autó légellenállását, így növelve a végsebességét.
A 2010-es idényben a McLaren találta ki az F-csatornát: annak működési elve szerint a pilóta az autó orránál elhelyezett résen beáramló levegőt a lassabb pályaszakaszokon eltorlaszolta, míg a gyors szakaszokon engedte a légáramlatot, amely miatt a hátsó légterelő légellenállását ugyanígy csökkenteni tudták. Ezt a megoldást a szezon végén betiltották, mert a pilóta mozgásával változtatott az autó aerodinamikai hatékonyságán.
A Mercedes-féle rendszerben is a versenyző aktiválja az F-csatornát a DRS-gomb megnyomásával, de az FIA szerint ez még belefér.
„Az F-csatornát nem tiltottuk be, csak azt, hogy a versenyző is az aerodinamikai csomag része legyen – mondta Charlie Whiting, az FIA sportigazgatója Melbourne-ben. – A Lotus tavaly megpróbált valami hasonlót, a felfüggesztésnél alakított ki csatornát, de arra nemet mondtunk, mert a kerékfelfüggesztés nem az aerodinamika része. Most viszont arról beszélünk, hogy miképpen használják ki a csapatok a légáramlat DRS működésekor történő változását, ami teljesen passzív rendszer."
A riválisok meglepődtek az FIA döntésén, de most, hogy egyértelművé vált a helyzet, mindenki hozzáláthat a megoldás lemásolásához.
„A 2010-es idény végén azért tiltották be az F-csatornát, hogy ne legyen több hasonló megoldás az F1-ben, legalábbis mi ezt hittük. Úgy tűnik, mégis van egy út, amelyen meg lehet kerülni a szabályt, és ha az FIA szabályosnak találja, kerül, amibe kerül, mindenkinek le kell másolnia, mert így lehet javítani a menetteljesítményt" – mondta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke.
„Mi az az F-csatorna? Ha jól tudom, ez a fogalom nem szerepel a Formula–1 szabályzatában, én sem tudom, mi is pontosan az F-csatorna. Mi csak kitaláltunk valamit, amire az FIA rábólintott" – zárta le az ügyet Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke.
PÉNTEK |
2.30–4.00: 1. szabadedzés |
6.30–8.00: 2. szabadedzés |
SZOMBAT |
4.00–5.00: 3. szabadedzés |
7.00–8.00: időmérő edzés |
VASÁRNAP |
7.00: a verseny rajtja |
Az NSO az összes edzésről, valamint a versenyről is élő tudósításával számol be. |