Hamiltoné a melbourne-i pole, Vettel csak hatodik lett

Vágólapra másolva!
2012.03.17. 06:47
null
Lewis Hamilton rajtolhat az élről a Formula–1 2012-es idénynyitóján (Fotó: Action Images)
Címkék
A tavalyi Formula–1-es évad időmérő edzésein szinte verhetetlen Sebastian Vettelre 2012-ben sokkal nehezebb feladat vár, ami az Ausztrál Nagydíj időmérőjén nyilvánvalóvá vált: a vb-címvédő német pilóta csak szenvedett a Red Bull-Renault-val, csapattársa, Mark Webber mellől csak a 3. rajtsorból indulhat. Az első sor a McLarené lett, Lewis Hamilton szerezte meg a pole pozíciót Jenson Button előtt. A harmadik rajtkocka Romain Grosjeané, a Lotus francia pilótájának teljesítménye azért különösen érdekes, mert csapattársa, Kimi Räikkönen egy hiba miatt az első szakaszban kiesett. A Ferrari nem jutott be az első tízbe, Alonso a 12., Massa a 16.

Lewis Hamiltonnak be sem kellett fejeznie második mért körét az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésének utolsó szakaszában, az elsővel ugyanis megszerezte a 2012-es Formula–1-es idény első pole pozícióját. A McLaren angol pilótája pályafutása során 20-adszor indulhat a pole-ból.

Mellőle csapattársa, Jenson Button várhatja a piros lámpák kialvását a vasárnap reggel 7 órakor kezdődő versenyen, miután 152 ezredre meg tudta közelíteni Hamilton idejét. A harmadik szakasz hektikus záródó pillanataiban először Michael Schumacher jött fel Hamilton mögé a 2. helyre, aztán a szakasz során egyetlen gyors kört futó Romain Grosjean megelőzte a németet.

A Red Bull autói láthatóan nagyon bizonytalanul mozogtak a tréningen, a délelőtti edzésen kicsúszó Sebastian Vettel tavaly az egész szezon alatt nem korrigált annyit a kormánykerékkel, mint ezen a napon. Így is kikapott csapattársától, Mark Webbertől, aki az 5. rajtkockát szerezte meg.

A Ferrari szombatja még rémesebben alakult, Felipe Massa első szakaszból való továbbjutásához Kimi Räikkönen vezetői hibája kellett, de a brazil így is csak annak köszönheti 16. rajtkockáját, hogy a második szakaszban Sergio Pérez ki sem hajtott a pályára. Fernando Alonso a második szakaszban kicsúszott, így csak a 12. rajthely az övé.

Räikkönen nem jutott tovább az első szakaszból, de Grosjean szereplését látva nem kell aggódnia a finnek. Ez viszont mindenképpen egy elszalasztott lehetőségnek tűnik a 2007-es világbajnok számára.

A Caterham még mindig nem érte utol a középmezőnyt, a Marussia kvalifikálta magát, szemben a HRT-vel, amelynek pilótái nem kerültek a 107 százalékos kvalifikációs zónába.

ELŐZMÉNYEK

A Lotus-istálló az időmérő edzés előtt jelezte, hogy megóvja az eredményeket a Mercedes hátsó légterelője miatt, mert hiába ment át a brackleyi istálló autója a csütörtöki gépátvételen, az enstone-iak szerint a DRS-sel kombinált F-csatorna szabályellenes. Bizonyos szempontból érthető a Lotus hozzáállása, hiszen az FIA tudtával rengeteg pénzt költött trükkös felfüggesztésére, amelyet az utolsó pillanatban nyilvánított a nemzetközi szövetség illegálisnak.

Az időmérőre vonatkozó szabályok nem változtak, az első, 20 perces szakaszban, majd a második, 15 percesben is 7-7 autó esik ki, a legjobb tíznek tíz perce lesz arra, hogy döntsön az első öt sor kockáiról.

A gumik közötti különbség sokkal kisebb, mint egy éve, ami azt jelenti, hogy a jobb csapatoknak nem feltétlenül lesz szükségük a lágy gumira az első szakaszból való továbbjutáshoz – ám az autók közötti különbség csökkent, úgyhogy semmi sem vehető biztosra. Az sem, hogy például a Ferrari a jobb csapatok között lesz. Az olaszok vallják, nem rejtegetnek semmit, a harmadik szakaszba jutás is bravúr lenne Alonsótól és Massától.

1. SZAKASZ

Glock az első, aki elhagyta a boxutcát. A Marussia célja a 107 százalékon belülre kerülés. Hasonló idő van, mint Magyarországon, az aszfalt 28 fokos.

Az első mért kör Charles Picé, a francia újonc 1:32.349-cel nyitott, Glock a második – Bruno Senna sem ment gyorsabban, mint a Marussia.

Vettel is korán kijött a pályára, Red Bullja roppant bizonytalannak tűnt. Maldonado 1:28.370-nel az élre állt. Räikkönen Lotusa hat tizeddel maradt el a Williamstől, Alonso Karthikeyan HRT-je mögé ragadt.

Hamilton a célegyenes végén elfékezte magát, és lefutott az útról.

A 9. perc végén Kobajasi, Hamilton, Vettel, Button, Grosjean sorrend alakult ki az élen. Alonso a 14., Massa a 16. helyen állt.

A mezőny nagy része a keményebb keveréket használta, Schumacher bejött a 4. helyre, Alonso a 9.-re.

Hamilton egy pillanatra átvette a vezetést, de Rosberg a második mért körében jobbat ment nála. A német 1:26.763-mal vezetett, Vettel továbbra is csúszkált a Red Bull-lal.

Massa gyengébb időeredményt ért el, mint Kovalainen, mindketten kieső helyen álltak öt perccel a szakasz vége előtt. Rajtuk kívül Petrov a másik Caterhammel és a két Marussia volt a kieső zónában, a HRT pilótái a 107 százalékos határon belülre sem tudtak bekerülni.

Az utolsó percekre többen a lágy gumikra váltottak, Ricciardo feljött velük a 6. helyre. Vettel a keményebbel a 2. helyre jött fel. A Ferrarik lágyon hagyták el a boxutcát. Massa a 16. helyre jött fel, Räikkönen a kiesőzónába csúszott vissza, s mivel nem tudott javítani, kiesett.

Mindeközben Grosjean a 3. helyre jött fel. Räikkönen elrontotta utolsó előtti mért körét, kivárt, elengedte a többieket maga elől, és ezért nem maradt ideje az utolsóra.

Mindenképpen váratlan, hogy a Marussia és a Carterham mellett a visszatérő, a teszteken remek formát mutató finn esett ki, az viszont már kevésbé, hogy a HRT versenyzői nem tudták kvalifikálni magukat a versenyre.

A leggyorsabb Kobajasi Kamui lett a Sauberrel a lágy gumikon, 1:26.182-vel, mögötte Vergne, a Toro Rosso francia újonca zárt, szintén lágy gumikon.

A 18. rajthely Räikkönené, a 19. Kovalainené, a 20. Petrové, a 21. Glocké, a 22. Picé. De la Rosa és Karthikeyan rajtengedélyéről az FIA dönthet, nehéz elképzelni, hogy a HRT megkapja.

2. SZAKASZ

A negyedórás etapban már mindenki felteszi a lágy gumikat is. Di Resta az első a pályán. A skót 1:27.0-val nyitott.Vettel 1:25.982-vel kezdett, s az élre állt, miközben Alonso a célegyenes végén a kavicságyba csúszott a Ferrarival.

Hamilton 1:25.626-tal megelőzte Vettelt, az edzést piros zászlóval félbeszakították a Ferrari miatt.

A Scuderia a twitteren amiatt panaszkodott, hogy Alonso járva hagyta a motorját, de a pályabírók nem tolták meg, hogy kijusson a kavicságyból, emiatt a spanyol is veszekedett az oda érkező pályabíróval.

Az edzés újraindítása után Massa ment ki elsőként a pályára. Bő hét percük maradt a pilótáknak arra, hogy kiharcolják a top 10-be jutást. Hat pilótának, köztük a két Mercedesnek nem volt még mért köre.

Massa a 9. helyre jött be, Rosberg 1:25.469-cel átvette a vezetést, Schumacher 102 ezreddel elmaradt tőle, de így is a 2. Massa pedig máris a 11.

Grosjean az 5. időt autózta, Webber elmérte az egyes kanyart, és áthajtott a füvön a tavalyinál láthatóan bizonytalanabb Red Bull-Renault-val.

A két Sauber a végére hagyta a gyors körét. Webber hiába igyekezett, nem tudott elmozdulni a 7. helyről.

Alonso közben első mért körének eredményével kicsúszott az első tízből, ahová a két Mercedes jutott be az első két helyen, őket a két McLaren követte, majd Grosjean, Vettel, Maldonado, Webber, Hülkenberg és Ricciardo következett.

A 11. rajthely Vergne-é lett, utána Alonso, Kobajasi, Senna, Di Resta, Massa, Pérez sorrend alakult ki.

Kobajasi első szakaszon aratott részsikere a másodikban mit sem ért, Massa pedig így sem tudott a kicsúszása elején mért kört futó Alonso elé kerülni.

3. SZAKASZ

A középcsapatoknál folyó belső csaták közül Maldonado, Hülkenberg, Grosjean és Ricciardo is előnybe került társával szemben, vajon meg tudja-e fogni valamelyikük az egyik Red Bullt, amely eddig nem tudott extrát mutatni? Vagy Vettel most is előhúzza a nyuszit a kalapból, mint ahogy azt tavaly már annyiszor láttuk?

A pole-ról döntő záró tíz percben az óvásra számító Mercedes pilótái mentek ki elsőként a pályára.

Rosberg használt lágy gumikon 1:25.8-cal nyitott, Hamilton új lágy gumikkal 1:24.922-t futott. A McLaren-pilóta mögé Schumacher és Button jött be, majd Vettel vette át a 2. pozíciót. Rosberget Grosjean is meg tudta előzni.

Webber a riválisokkal szemben egy gyors menetre rendezkedett be, fáziskéséssel kezdte meg gyors körét. Az ausztrál bejött a 2,. helyre, de még ő is több mint 7 tizeddel elmaradt Hamiltontól.

A többiek közben kijöttek a második menetükre. Rosberg friss készlet gumit kapott, de elfékezte magát a 3. kanyarban.

A nagy hajrában Rosberg a 7. helyre csúszott vissza, a németet meg tudták előzni azok, akiknek Hamiltont nem sikerült: a McLaren pilótája mellől csapattársa, Button rajtolhat, míg a 3. rajtkockát egyetlen mért körével Grosjean szerezte meg. Vettel maradt a 6., Hamilton nem is ment végig a pályán, visszatért a boxba ünnepelni.

Grosjean mellől Schumacher rajtolhat, a 3. sor a Red Bullé, Webber Vettel előtt maradt.

Rosberg mögül Maldonado és Hülkenberg rajtol, Ricciardo nem futott mért kört a 3. szakaszban.

HAMILTON POLE KÖRE

AUSZTRÁL NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE
1.Lewis HamiltonbritMcLaren-Mercedes1:24.922átlag: 224.803 km/ó
2.Jenson ButtonbritMcLaren-Mercedes1:25.0740.152 mp h.
3.Romain GrosjeanfranciaLotus-Renault1:25.3020.380
4.Michael SchumachernémetMercedes1:25.3360.414
5.Mark WebberausztrálRed Bull-Renault1:25.6510.729
6.Sebastian VettelnémetRed Bull-Renault1:25.6680.746
7.Nico RosbergnémetMercedes1:25.6860.764
8.Pastor MaldonadovenezuelaiWilliams-Renault1:25.9080.986
9.Nico HülkenbergnémetForce India-Mercedes1:26.4511.529
10.Daniel RicciardoausztrálToro Rosso-Ferrariidő nélkül
11.Jean-Eric VergnefranciaToro Rosso-Ferrari1:26.429
12.Fernando AlonsospanyolFerrari1:26.494
13.Kobajasi KamuijapánSauber-Ferrari1:26.590
14.Bruno SennabrazilWilliams-Renault1:26.663
15.Paul di RestabritForce India-Mercedes1:27.086
16.Felipe MassabrazilFerrari1:27.497
17.Sergio PerezmexikóiSauber-Ferrariidő nélkül
18.Kimi RäikkönenfinnLotus-Renault1:27.758
19.Heikki KovalainenfinnCaterham-Renault1:28.679
20.Vitalij PetrovoroszCaterham-Renault1:29.018
21.Timo GlocknémetMarussia-Cosworth1:30.923
22.Charles PicfranciaMarussia-Cosworth1:31.670
23.Pedro de la RosaspanyolHRT-Cosworth1:33.495
24.Narain KarthikeyanindiaiHRT-Cosworth1:33.643

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik