Lewis Hamiltonnak be sem kellett fejeznie második mért körét az Ausztrál Nagydíj időmérő edzésének utolsó szakaszában, az elsővel ugyanis megszerezte a 2012-es Formula–1-es idény első pole pozícióját. A McLaren angol pilótája pályafutása során 20-adszor indulhat a pole-ból.
Mellőle csapattársa, Jenson Button várhatja a piros lámpák kialvását a vasárnap reggel 7 órakor kezdődő versenyen, miután 152 ezredre meg tudta közelíteni Hamilton idejét. A harmadik szakasz hektikus záródó pillanataiban először Michael Schumacher jött fel Hamilton mögé a 2. helyre, aztán a szakasz során egyetlen gyors kört futó Romain Grosjean megelőzte a németet.
A Red Bull autói láthatóan nagyon bizonytalanul mozogtak a tréningen, a délelőtti edzésen kicsúszó Sebastian Vettel tavaly az egész szezon alatt nem korrigált annyit a kormánykerékkel, mint ezen a napon. Így is kikapott csapattársától, Mark Webbertől, aki az 5. rajtkockát szerezte meg.
A Ferrari szombatja még rémesebben alakult, Felipe Massa első szakaszból való továbbjutásához Kimi Räikkönen vezetői hibája kellett, de a brazil így is csak annak köszönheti 16. rajtkockáját, hogy a második szakaszban Sergio Pérez ki sem hajtott a pályára. Fernando Alonso a második szakaszban kicsúszott, így csak a 12. rajthely az övé.
Räikkönen nem jutott tovább az első szakaszból, de Grosjean szereplését látva nem kell aggódnia a finnek. Ez viszont mindenképpen egy elszalasztott lehetőségnek tűnik a 2007-es világbajnok számára.
A Caterham még mindig nem érte utol a középmezőnyt, a Marussia kvalifikálta magát, szemben a HRT-vel, amelynek pilótái nem kerültek a 107 százalékos kvalifikációs zónába.
ELŐZMÉNYEK
A Lotus-istálló az időmérő edzés előtt jelezte, hogy megóvja az eredményeket a Mercedes hátsó légterelője miatt, mert hiába ment át a brackleyi istálló autója a csütörtöki gépátvételen, az enstone-iak szerint a DRS-sel kombinált F-csatorna szabályellenes. Bizonyos szempontból érthető a Lotus hozzáállása, hiszen az FIA tudtával rengeteg pénzt költött trükkös felfüggesztésére, amelyet az utolsó pillanatban nyilvánított a nemzetközi szövetség illegálisnak.
Az időmérőre vonatkozó szabályok nem változtak, az első, 20 perces szakaszban, majd a második, 15 percesben is 7-7 autó esik ki, a legjobb tíznek tíz perce lesz arra, hogy döntsön az első öt sor kockáiról.
A gumik közötti különbség sokkal kisebb, mint egy éve, ami azt jelenti, hogy a jobb csapatoknak nem feltétlenül lesz szükségük a lágy gumira az első szakaszból való továbbjutáshoz – ám az autók közötti különbség csökkent, úgyhogy semmi sem vehető biztosra. Az sem, hogy például a Ferrari a jobb csapatok között lesz. Az olaszok vallják, nem rejtegetnek semmit, a harmadik szakaszba jutás is bravúr lenne Alonsótól és Massától.
1. SZAKASZ
Glock az első, aki elhagyta a boxutcát. A Marussia célja a 107 százalékon belülre kerülés. Hasonló idő van, mint Magyarországon, az aszfalt 28 fokos.
Az első mért kör Charles Picé, a francia újonc 1:32.349-cel nyitott, Glock a második – Bruno Senna sem ment gyorsabban, mint a Marussia.
Vettel is korán kijött a pályára, Red Bullja roppant bizonytalannak tűnt. Maldonado 1:28.370-nel az élre állt. Räikkönen Lotusa hat tizeddel maradt el a Williamstől, Alonso Karthikeyan HRT-je mögé ragadt.
Hamilton a célegyenes végén elfékezte magát, és lefutott az útról.
A 9. perc végén Kobajasi, Hamilton, Vettel, Button, Grosjean sorrend alakult ki az élen. Alonso a 14., Massa a 16. helyen állt.
A mezőny nagy része a keményebb keveréket használta, Schumacher bejött a 4. helyre, Alonso a 9.-re.
Hamilton egy pillanatra átvette a vezetést, de Rosberg a második mért körében jobbat ment nála. A német 1:26.763-mal vezetett, Vettel továbbra is csúszkált a Red Bull-lal.
Massa gyengébb időeredményt ért el, mint Kovalainen, mindketten kieső helyen álltak öt perccel a szakasz vége előtt. Rajtuk kívül Petrov a másik Caterhammel és a két Marussia volt a kieső zónában, a HRT pilótái a 107 százalékos határon belülre sem tudtak bekerülni.
Az utolsó percekre többen a lágy gumikra váltottak, Ricciardo feljött velük a 6. helyre. Vettel a keményebbel a 2. helyre jött fel. A Ferrarik lágyon hagyták el a boxutcát. Massa a 16. helyre jött fel, Räikkönen a kiesőzónába csúszott vissza, s mivel nem tudott javítani, kiesett.
Mindeközben Grosjean a 3. helyre jött fel. Räikkönen elrontotta utolsó előtti mért körét, kivárt, elengedte a többieket maga elől, és ezért nem maradt ideje az utolsóra.
Mindenképpen váratlan, hogy a Marussia és a Carterham mellett a visszatérő, a teszteken remek formát mutató finn esett ki, az viszont már kevésbé, hogy a HRT versenyzői nem tudták kvalifikálni magukat a versenyre.
A leggyorsabb Kobajasi Kamui lett a Sauberrel a lágy gumikon, 1:26.182-vel, mögötte Vergne, a Toro Rosso francia újonca zárt, szintén lágy gumikon.
A 18. rajthely Räikkönené, a 19. Kovalainené, a 20. Petrové, a 21. Glocké, a 22. Picé. De la Rosa és Karthikeyan rajtengedélyéről az FIA dönthet, nehéz elképzelni, hogy a HRT megkapja.
2. SZAKASZ
A negyedórás etapban már mindenki felteszi a lágy gumikat is. Di Resta az első a pályán. A skót 1:27.0-val nyitott.Vettel 1:25.982-vel kezdett, s az élre állt, miközben Alonso a célegyenes végén a kavicságyba csúszott a Ferrarival.
Hamilton 1:25.626-tal megelőzte Vettelt, az edzést piros zászlóval félbeszakították a Ferrari miatt.
A Scuderia a twitteren amiatt panaszkodott, hogy Alonso járva hagyta a motorját, de a pályabírók nem tolták meg, hogy kijusson a kavicságyból, emiatt a spanyol is veszekedett az oda érkező pályabíróval.
Az edzés újraindítása után Massa ment ki elsőként a pályára. Bő hét percük maradt a pilótáknak arra, hogy kiharcolják a top 10-be jutást. Hat pilótának, köztük a két Mercedesnek nem volt még mért köre.
Massa a 9. helyre jött be, Rosberg 1:25.469-cel átvette a vezetést, Schumacher 102 ezreddel elmaradt tőle, de így is a 2. Massa pedig máris a 11.
Grosjean az 5. időt autózta, Webber elmérte az egyes kanyart, és áthajtott a füvön a tavalyinál láthatóan bizonytalanabb Red Bull-Renault-val.
A két Sauber a végére hagyta a gyors körét. Webber hiába igyekezett, nem tudott elmozdulni a 7. helyről.
Alonso közben első mért körének eredményével kicsúszott az első tízből, ahová a két Mercedes jutott be az első két helyen, őket a két McLaren követte, majd Grosjean, Vettel, Maldonado, Webber, Hülkenberg és Ricciardo következett.
A 11. rajthely Vergne-é lett, utána Alonso, Kobajasi, Senna, Di Resta, Massa, Pérez sorrend alakult ki.
Kobajasi első szakaszon aratott részsikere a másodikban mit sem ért, Massa pedig így sem tudott a kicsúszása elején mért kört futó Alonso elé kerülni.
3. SZAKASZ
A középcsapatoknál folyó belső csaták közül Maldonado, Hülkenberg, Grosjean és Ricciardo is előnybe került társával szemben, vajon meg tudja-e fogni valamelyikük az egyik Red Bullt, amely eddig nem tudott extrát mutatni? Vagy Vettel most is előhúzza a nyuszit a kalapból, mint ahogy azt tavaly már annyiszor láttuk?
A pole-ról döntő záró tíz percben az óvásra számító Mercedes pilótái mentek ki elsőként a pályára.
Rosberg használt lágy gumikon 1:25.8-cal nyitott, Hamilton új lágy gumikkal 1:24.922-t futott. A McLaren-pilóta mögé Schumacher és Button jött be, majd Vettel vette át a 2. pozíciót. Rosberget Grosjean is meg tudta előzni.
Webber a riválisokkal szemben egy gyors menetre rendezkedett be, fáziskéséssel kezdte meg gyors körét. Az ausztrál bejött a 2,. helyre, de még ő is több mint 7 tizeddel elmaradt Hamiltontól.
A többiek közben kijöttek a második menetükre. Rosberg friss készlet gumit kapott, de elfékezte magát a 3. kanyarban.
A nagy hajrában Rosberg a 7. helyre csúszott vissza, a németet meg tudták előzni azok, akiknek Hamiltont nem sikerült: a McLaren pilótája mellől csapattársa, Button rajtolhat, míg a 3. rajtkockát egyetlen mért körével Grosjean szerezte meg. Vettel maradt a 6., Hamilton nem is ment végig a pályán, visszatért a boxba ünnepelni.
Grosjean mellől Schumacher rajtolhat, a 3. sor a Red Bullé, Webber Vettel előtt maradt.
Rosberg mögül Maldonado és Hülkenberg rajtol, Ricciardo nem futott mért kört a 3. szakaszban.
1. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 1:24.922 | átlag: 224.803 km/ó |
2. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 1:25.074 | 0.152 mp h. |
3. | Romain Grosjean | francia | Lotus-Renault | 1:25.302 | 0.380 |
4. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 1:25.336 | 0.414 |
5. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 1:25.651 | 0.729 |
6. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:25.668 | 0.746 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 1:25.686 | 0.764 |
8. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Renault | 1:25.908 | 0.986 |
9. | Nico Hülkenberg | német | Force India-Mercedes | 1:26.451 | 1.529 |
10. | Daniel Ricciardo | ausztrál | Toro Rosso-Ferrari | idő nélkül | |
11. | Jean-Eric Vergne | francia | Toro Rosso-Ferrari | 1:26.429 | |
12. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1:26.494 | |
13. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:26.590 | |
14. | Bruno Senna | brazil | Williams-Renault | 1:26.663 | |
15. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:27.086 | |
16. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:27.497 | |
17. | Sergio Perez | mexikói | Sauber-Ferrari | idő nélkül | |
18. | Kimi Räikkönen | finn | Lotus-Renault | 1:27.758 | |
19. | Heikki Kovalainen | finn | Caterham-Renault | 1:28.679 | |
20. | Vitalij Petrov | orosz | Caterham-Renault | 1:29.018 | |
21. | Timo Glock | német | Marussia-Cosworth | 1:30.923 | |
22. | Charles Pic | francia | Marussia-Cosworth | 1:31.670 | |
23. | Pedro de la Rosa | spanyol | HRT-Cosworth | 1:33.495 | |
24. | Narain Karthikeyan | indiai | HRT-Cosworth | 1:33.643 |