Hamilton zárt az élen, de rajtbüntetést kap

Vágólapra másolva!
2011.10.28. 06:31
null
Lewis Hamilton kiválóan kezdett Indiában, de legjobb köridejéért nagy árat fizet (Fotó: Action Images)
Címkék
Az utolsó pillanatokban élre álló Lewis Hamilton volt pénteken a leggyorsabb az 1. Indiai Nagydíj első szabadedzésén az Újdelhi melletti Buddh-versenypályán. Ám nem sokáig örülhetett részsikerének, mert a sportfelügyelők megbüntették, miután legjobb eredményét sárga zászlós figyelmeztetés ellenére érte el, azaz nem lassított, és ezzel veszélyt okozott. A McLaren angol pilótája a két Red Bullt megelőzve lett első, míg Fernando Alonso Ferrarija mindössze négy kört tett meg, mielőtt motorhiba miatt leállt a pálya mellett.

 

Lewis Hamilton megtartotta dél-koreai jó formáját, és az Indiai Nagydíj első szabadedzését az első helyen zárta. A McLaren versenyzője a tréning utolsó pillanataiban ugrott a két Red Bull-Renault elé, de mindezt szabálytalanul tette, amiért meg is büntették (lásd keretes írásunkat).

BÜNTETÉS HAMILTONNAK ÉS PÉREZNEK
Három rajthellyel hátrébb sorolják az Indiai Nagydíjon Lewis Hamiltont és Sergio Pérezt, mert az első szabadedzésen annak ellenére érték el a legjobb időeredményüket, hogy sárga zászlós figyelmeztetéssel lassításra szólították fel őket. A tréning hajrájában Pastor Maldonado lerobbant autóját lassan vonszolták el a ring mellől a pályabírók, Hamilton és Pérez ezalatt futott gyors kört. A McLaren pilótája egy körrel korábban még visszavette a gázt, de az utolsó körében nem lassított, így előzte meg a két Red Bullt.

Sebastian Vettel 12 ezreddel előzte meg Mark Webbert. Jenson Button 1.5 másodperccel kapott ki Hamiltontól, s a két csapat tagjai mögött a Mercedes pilótái sorakoztak, megelőzve Felipe Massát.

Fernando Alonso csak két lassabb mért kört tudott megtenni, mielőtt motorhiba miatt félreállította Ferrariját a pálya mellett. Pastor Maldonado Williams-Cosworthjában is az erőforrás ment tönkre, az autót pedig sokáig nem tudták elvontatni a ring mellől, ezért kérdéses, hogy Hamilton még sárga zászló mellett futotta-e az utolsó mért körét, vagy sem.

Jaime Alguersuari a Toro Rossóval kicsúszott a poros aszfaltcsíkról, ő is idő előtt befejezte az edzést, amelyet az elején egy kutya miatt kellett piros zászlóval megszakítani. A pálya a várakozásoknak megfelelően nagyon poros volt, emiatt is csúszkáltak a versenyzők.

Ami a hazai érdekeltségeket illeti: a Hispaniánál Vitantonio Liuzzi helyett versenyző Narain Karthikeyan a 22. lett, míg a Heikki Kovalainent csak az első szabadedzésen helyettesítő Karun Chandhok a 19. A Force Indiától Adrian Sutil a 8., Paul di Resta a 11. helyen zárt.

AZ EDZÉS KRÓNIKÁJA

Nagy versengés volt azért, ki menjen ki elsőként a pályára, a két indiai pilótát, Narain Karthikeyant és a Lotusnál csak az első szabadedzésen száguldó Karun Chandhokot végül a Force India-Mercedest kormányzó Adrian Sutil „legyőzte” a történelmi pillanatért vívott harcban.

Tíz perccel a szabadedzés megkezdése előtt a pályabírók egy kutyát kergettek a célegyenesben. Brazíliában és Törökországban volt már példa hasonlóra – Bruno Senna tudna mesélni, ő GP2-es versenyzőként Isztambulban elütött egyet…

Az első mért kör Chandhoké lett, 1:52.148 perces kört teljesített, miközben a pályabírók piros zászlót lengettek, félbeszakították a tréninget. A pályán ugyanaz a kutya rohangált, amelyik korábban a célegyenesben. Csak Vettel és Button nem teljesített legalább egy próbakört.

A versenyzők a sisakjukra, a csapatok az autójukra ragasztott matricákkal emlékeztek az elmúlt két hétben elhunyt Dan Wheldonra és Marco Simoncellire. Utóbbi emlékének tiszteletére Trulli piros-fehérre festette a sisakját.

Az edzés néhány perces szünet után folytatódott, a 10-es kanyarban újra „tiszta” lett a pálya. Az aszfalt reggeli lemosása miatt néhány pocsolya volt a pályán, de gyorsan száradt a 30 fokos melegben és a csupán 40 százalékos párában.

1. INDIAI NAGYDÍJ
(a vb 17. futama, október 30.)
A TOVÁBBI PROGRAM (magyar idő szerint)
2. szabadedzés
10.30–12.00
SZOMBAT
3. szabadedzés 7.30–8.30
Időmérő edzés
10.30–11.30
VASÁRNAP
A verseny
10.30

A McLaren még mindig nem érti, mitől csökkent Hamilton autójának leszorítóereje Dél-Koreában, ezért ugyanazzal az első légterelővel ment ki a pályára az angol, amellyel célba ért Jongnamban. Közben Button azt üzente a csapatrádión, hogy „Imádom ezt a pályát!”

Karthikeyan az edzés 23. percében 1:45.906-tal átvette a vezetést, az Indiai Nagydíjon az első két helyen indiai pilóta állt az eredménylistán – bizonyára ez egyben az utolsó eset is. A Hispaniánál Vitantonio Liuzzi helyett beugró Karthikeyan a következő körében 1:42.310-re javított, mögé egyből bejött csapattársa, Ricciardo.

A Mercedes garázsában megjelent Ralf Schumacher, aki a német RTL televízió szakértőjeként megy el néhány futamra az év során, s ha teheti, benéz bátyjához, Michaelhez. Ralf a napokban írta alá új mercedeses szerződését a német túraautó-bajnokságban.

Schumi (Michael, persze) 1:38.658 perces idővel mutatkozott be, majd 1:35.275-re javított. A pálya még mindig nagyon poros, de nem annyira, mint az aszfaltozott bukótérben, ahová lesodródva Kobajasi úgy húzta maga mögött a porfüggönyt, ahogy a vizet szokták. Schumacher tovább gyorsult, 1:34.635 állt már a neve mellett.

A lehetséges köridőkről csütörtökön Barrichello beszélt, ő az otthoni szimulátorán, számítógépes játékával 1:26, Maldonado a Williams szimulátorában 1:29 perces időeredményt ért el.

Button kisautóval, Trulli kerékpárral  ment körbe a pályán csütörtökön 
 (Fotó: Reuters)
Button kisautóval, Trulli kerékpárral ment körbe a pályán csütörtökön (Fotó: Reuters)

A pilóták a két keverék közül a keményet használták, annak ellenére, hogy a pénteki napra a lágyból kaptak kettőt, s a szabályok szerint ebből kell egyet visszaadniuk az első szabadedzés után. Az edzés 34. percében Alguersuari 1:34.314-gyel az élre állt, majd jött Rosberg, és 1:334.002 perces kört futott. A Toro Rosso spanyoljának a válasza 1:32.911 volt.

Az ezen az edzésen Kovalainent helyettesítő Chandhok lágy gumin körözött, nem kezdte meg a finn délután is használható gumikészletét. Újabb mért körében a két Hispania elé ugrott, már megelőzte Karthikeyant. Az élen Alguersuari 1:31.436-ra javította a szintidőt.

A versenyzők a körözés megkezdése előtt kiemelték a 3-as kanyart, amely emelkedő után következik, azaz csak pár méterrel az ív előtt válik láthatóvá. Ezt követően pedig a hosszú hátsó egyenes nyúlik, amelyben 14.5 másodpercen át nyomják a padlógázt a versenyzők. Itt lesz a verseny egyik DRS-zónája is a célegyenes mellett.

Senna autójában tönkrement a rádió, miközben Button és Webber is megkezdte a körözést. A McLaren angolja 1:30.794 perccel átvette a vezetést. Közben a pályával ismerkedő Vettel lecsúszott a pályáról, de a füvön áthajtva folytatni tudta a száguldást.

Button a 47. percben elsőként ment be másfél perc alá, 1:29.694-es eredményt ért el. Közben egyre többen váltottak a lágy keverékre, a Ferrari azért várt sokáig pilótái pályára küldésével, hogy tisztuljon az ideális ív. Schumacher a lágy gumin 1:29.353 perces kört futott.

A pilótáknak vigyázniuk kell, mert amint javul az ideális ív állapota, úgy válnak egyre bátrabbá, ám az ív melletti rész poros marad, és kis hiba esetén is elveszíti az autó a tapadását. Igaz, a Buddh-versenypálya a többi Tilke-ringhez hasonlóan hatalmas bukótérrel rendelkezik, ezért biztonságos.

Az 1:28.656-os kört futó Schumacher és Button mögött Webber és a lágy gumikon száguldó Massa sorakozott az eredménylistán, Alonso és Hamilton is elhagyta a boxutcát. Vettel – feltehetően alaposan megtankolt autójával – a 10. helyen állt.

Massa feljött a második helyre, miközben Alonso 1:35.899 perces köre (ezzel csak a két Hispaniát előzte meg) után leállította autóját a pálya mellett. Erőátviteli problémára panaszkodott a rádión, a csapat pedig arra utasította, állítsa le az autóját.

Hamilton a lágy gumikon felzárkózott Schumacher mögé a második helyre. A sisakja tetejére Bob Marley arcképét festette, az amerikai Speed tv riporterei szerint Nicole Scherzingerrel való szakítása után egyértelmű az üzenet: No woman, no cry! Az igazi indok az, hogy Marley családja már hónapokkal ezelőtt megkérte, hogy Indiában használja ezt a festést.

Button a lágy gumikon 1:28.501 perccel átvette a vezetést, de Hamilton újabb nagyon gyors körön volt, és 1:27.515-tel válaszolt. Vettel is megkapta a lágy gumikat, az autója is vélhetően könnyebbé vált, feljött ugyanis a 2. helyre. Nem sokáig maradt ott, mert Webber is felgyorsult, s 688 ezredre megközelítette Hamiltont.

A következő körében már csak 156 ezred volt a távolság az éllovas és az ausztrál között. Webber tovább tudott gyorsulni, 1:27.428-cal átvette a vezetést – ám jött Vettel, és 1:27.416-tal megelőzte csapattársát. Az első három egy tizeden belül volt, negyedóra maradt az edzésből.

A kerékvető köveket több kanyarban is agresszívan támadó Massa első légterelője nagyon lifegett a Ferrarin, a hosszú egyenesben szikrákat hányt az aszfalthoz érve.

Alguersuari kilenc perccel az edzés vége előtt a 9-es kanyarban kicsúszott, és az autója leállt, ki kellett szállnia belőle. A Toro Rosso farral a gumifalnak csúszott, meg is sérült az autó hátulja.

Massa kint maradt a pályán, de ingó vezetőszárnya miatt össze-vissza csúszkált. Maldonado Williamse közben műszaki hiba miatt leállt a pálya szélén.

Massa végül bement a boxba új léterelőért. Hamilton közben gyors körön volt, két szektor után 4 tizeddel volt gyorsabb Vettelnél, de az utolsó szektorban Maldonado lassan „eltakarított” autója miatt sárga zászlót lengettek, így ott lassítania kellett, és nem állt az élre. Egy körrel később viszont javítani tudott, és 1:26.836-tal végül az élen zárta a tréninget.

INDIAI NAGYDÍJ, 1. SZABADEDZÉS
1. Lewis Hamilton brit McLaren-Mercedes 1:26.836 átlag: 212.469 km/ó 22 kör
2. Sebastian Vettel német Red Bull-Renault 1:27.416 0.580 mp h. 23
3. Mark Webber ausztrál Red Bull-Renault 1:27.428 0.592 27
4. Jenson Button brit McLaren-Mercedes 1:28.394 1.558 23
5. Michael Schumacher német Mercedes 1:28.531 1.695 23
6. Nico Rosberg német Mercedes 1:28.542 1.706 29
7. Felipe Massa brazil Ferrari 1:28.644 1.808 22
8. Adrian Sutil német Force India-Mercedes 1:28.705 1.869 23
9. Sébastien Buemi svájci Toro Rosso-Ferrari 1:29.219 2.383 24
10. Kobajasi Kamui japán Sauber-Ferrari 1:29.355 2.519 29
11. Paul di Resta brit Force India-Mercedes 1:29.700 2.864 24
12. Vitalij Petrov orosz Renault 1:29.705 2.869 22
13. Bruno Senna brazil Renault 1:29.799 2.963 20
14. Sergio Pérez mexikói Sauber-Ferrari 1:30.132 3.296 25
15. Rubens Barrichello brazil Williams-Cosworth 1:30.367 3.531 21
16. Jaime Alguersuari spanyol Toro Rosso-Ferrari 1:30.566 3.730 19
17. Pastor Maldonado venezuelai Williams-Cosworth 1:30.669 3.833 22
18. Jarno Trulli olasz Lotus-Renault 1:30.818 3.982 22
19. Karun Chandhok indiai Lotus-Renault 1:32.487 5.651 24
20. Timo Glock német Virgin-Cosworth 1:32.771 5.935 24
21. Daniel Ricciardo ausztrál Hispania-Cosworth 1:33.928 7.092 27
22. Narain Karthikeyan indiai Hispania-Cosworth 1:34.113 7.277 30
23. Jérome D'Ambrosio belga Virgin-Cosworth 1:35.796 8.960 19
24. Fernando Alonso spanyol Ferrari 1:35.899 9.063 4

.

A versenyen a célegyenesben és a 4-es kanyar előtt lesz  DRS-zóna
A versenyen a célegyenesben és a 4-es kanyar előtt lesz DRS-zóna

 

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik