Sebastian Vettel háromversenyes nyeretlenségi sorozatát szakította meg Belgiumban (Fotó: Reuters) |
Bár a verseny előtt azt hihették a riválisok, hogy a Belga Nagydíjon esélyt kapnak rá, hogy felkapaszkodjanak Sebastian Vettelre a világbajnokságban, végül a Red Bull tökéletesen jött ki a számára hátrányos döntésből, amely szerint nem cserélhette le kopott gumijait a rajt előtt az autón. Bár a rajtnál Vettel Nico Rosberg mögé került, és nagyot kellett küzdenie Fernando Alonsóval is, a gumijai nem koptak el annyira, mint előzetesen félt tőle az osztrák gárda.
Még Mark Webber rossz rajtja is belefért, a harmadikról a nyolcadik helyre visszaeső ausztrál fokozatosan visszakapaszkodott, és a hajrában a közepesen kemény gumikkal küszködő Alonsót megelőzve megszerezte a második helyet. Ezzel megőrizte 2. helyét a vb-pontversenyben, igaz, hátránya 92 pontra nőtt.
Alonso, aki a futam előtt a Ferrarival együtt még dörzsölhette a tenyerét a Red Bull gumikopása miatt, végül a legrosszabbul járt a gumikkal: a közepesen kemény abroncsokon a hajrában két pozíciót is veszített, és a második helyről visszacsúszott a negyedikre. Csapattársa, Felipe Massa defekt miatt csak a 8. lett.
A nap egyik hőse Michael Schumacher volt, a 24. helyről rajtoló német a hajrában Nico Rosberget megelőzve a 5. helyen ért célba, ennél előrébb (a 4. helyen) csak Kanadában végzett az idén.
A szombaton megbüntetett Pastor Maldonado megszerezte idei első pontjait, míg Lewis Hamilton Kobajasi Kamuival történt ütközése miatt kicsúszott a versenyből. A sportfelügyelők szerint a Les Combes-kanyarkombináció előtt történt karambolban egyik pilóta sem hibáztatható. Valóban, Hamilton az utolsó pillanatig kivárt, mielőtt bekanyarodott volna, és bár egyenesen ment, a külső íven kiszorította a mellette lévő japánt, aki már elkezdte volna a kanyart.
Hamilton a nullázásával visszaesett a vb-pontverseny 5. helyére, Button mögé.
ELŐZMÉNYEK
A szabályok szerint az időmérő első tíz helyezettjének ugyanazokon a gumikon kell elkezdeniük a versenyt, amellyel a legjobb körüket teljesítették a harmadik szakaszban (persze csak akkor, ha mindkét alkalommal száraz a pálya). A Belga GP időmérőjén a 3. szakaszba jutók öt-hat kört tettek meg ugyanazokon a lágy gumikon, ami miatt bajba kerülhetnek a verseny elején.
A Red Bull mindezzel tisztában volt, ezért kérte az FIA-t, a különös körülményekre való tekintettel engedélyezze a kerekek kicserélését, ám az autós szövetség nemet mondott.
Ám nem csak a vb-címvédő istálló van nehéz helyzetben, Lewis Hamilton és Jaime Alguersuari hasonló problémával küszködik, ráadásul Hamilton McLaren-Mercedese megsérült a Pastor Maldonadóval történt ütközés során. A venezuelait karambol szándékos okozásáért öt rajthellyel hátrébb sorolták, így a 16. helyett a 21. helyről indul.
A McLaren elismerte, hogy a kevés száraz pályás gyakorlás miatt Hamilton problémája Buttonnál is előfordulhat. A Pirelli szerint a Red Bull, a McLaren és a Toro Rosso rossz dőlésszögben állította be az első kerekeit, ez okozza a gumik hólyagosodását.
Button közepesen kemény abroncsokon állt fel a rajtrácsra, hátha ezek a gumik jobban bírják.
A FUTAM
Bár Vettel jól rajtolt, az Eau Rouge után a kiválóan induló Rosberg átvette tőle az első helyet. Webber nagyon elrontotta a rajtját, a harmadik helyért Massa és Hamilton csatázott, a brazil otthagyta az angolt.
Alguersuari és Senna ütközött (a Renault-pilóta nekilökte a Toro Rossó-st Alonso Ferrarijának), a spanyol kiesett, míg a brazil egy szervizelés után folytatni tudta. Az utolsó helyről induló Schumacher tíz pozíciót nyert az első körben, feljött a 14. helyre.
Alonso a 2. körben megelőzte Hamiltont, Vettel a harmadikban visszavette a vezetést Rosbergtől.
A 3. kör végén a kerékcserére igyekvő Webber és a sérült első légterelőjét kicseréltető Button a boxba hajtott.
Rosberg hátvédet játszott Vettelnek, a Mercedes-pilótát nem tudta megelőzni Massa, akit kisebb csetepaté után Alonso és Hamilton is megelőzött az 5. körben. Vettel erre reagálva be is ment a boxba új lágy gumikért. A Red Bullt sokkal inkább visszavetette a gumik kopása, mint a McLarent vagy a Ferrarit.
Alonso a 7. körben az Eau Rouge utáni egyenesben megelőzte Rosberget, a DRS nagy előnyt biztosított neki. A németet már Hamilton támadta.
Vettel a friss lágy gumikon csak 4 tizeddel volt gyorsabb Alonsónál. Hamilton a DRS-zónában megelőzte Rosberget.
Alonso a 8. kör végén a boxba állt kerékcserére, Hamilton állt az élre. A ferraris a boxból kijövet Webber elé, a 8. helyre jött vissza, kis híján összeütköztek az Eau Rouge-ban, de az ausztrál elment mellette. Alonso hatalmasat mentett.
A 9. kör végén Hamilton már csak 3.7 másodperccel állt a 3. helyre feljövő Vette előtt, Massa is kereket cserélt. Alonso a DRS-zónában visszaelőzte Webbert, mindketten Sutil elé kerültek.
Vettel a 9. körben ismét utolérte Rosberget, könnyedén meg is előzte, és Hamilton boxkiállása után az élre állt. Ám a rádión a bal első kerekének gyors kopására panaszkodott.
Alonso Petrov és Kobajasi megelőzése, valamint Rosberg boxkiállása után feljött a 2. helyre, 6.4 másodpercre volt Vetteltől. Hamilton a friss lágy gumijain könnyedén előzgette a kopott gumikon száguldó riválisait, a 12. körben 15 másodperces hátránnyal az 5. helyen állt.
A 13. körben Kobajasi Hamiltont támadta, a Les Combes előtt a két autó összeért, Hamilton a szalagkorlátnak csapódott, és kiesett. Az angol roncsa miatt beküldték a biztonsági autót. A McLaren nagy erővel csapódott a falnak, amikor megállt az autója, pár pillanatig meg sem mozdult.
A biztonsági időszakot kihasználva többen is a boxba hajtottak, köztük Vettel, aki Alonso és Webber mögé, a 3. helyre jött vissza. Mögöttük Massa, Rosberg, Sutil, Pérez, Petrov, Schumacher, Barrichello, Button sorrend alakult ki.
A 17. kör elején újraindult a verseny. Alonso könnyedén megtartotta első helyét, Vettel Webbert támadta, megelőzte, majd a DRS-zónában felzárkózott Alonsóra. Rosberg megelőzte Massát.
A 18. körben Vettel meg tudta előzni Alonsót, és két másodperccel gyorsabb kört futott, mint a spanyol. A következő körben egy másodpercet vert a Ferrarira.
Button Schumachert támadta a 7. helyért, de a DRS segítségével sem tudta megelőzni az egyenesben villámgyors Mercedest. A kör végén azonban sikerült elmennie a német mellett, és Sutilt támadta. A 23. körben a DRS-zónában megelőzte a Force India pilótáját.
A sportfelügyelők jelezték, versenybalesetnek minősítik Kobajasi és Hamilton ütközését, egyiküket sem büntetik meg.
Button a célegyenesre fordító kanyarban körbeautózta Massát, és a 24. kört már az 5. helyen zárta. Vettel ismét az első kereke hólyagosodására panaszkodott, de még mindig gyorsabb volt Alonsónál.
Button a 26. körben megelőzte Rosberget, 16 másodperccel állt Vettel mögött, Webberhez képest 9 másodpercre volt. Az angol még használhatta a lágy gumikat a végén, míg Alonsónak és Vettelnek a közepesen keményre kellett váltania. Webber közepesen keményen ment.
Alonso a 29. kör végén kijött a közepesen kemény gumikért, Button és Rosberg között folytatta. Button egy-másfél másodpercet hozott körönként Webberen, a 29. kör végén 5 másodperc volt a hátránya.
A 30. körben Vettel (és a Rosberg, Massa, Petrov trió) is a boxban járt, Button mögött folytatta.
Webber a 31. körben kapott új közepesen kemény gumikat, Vettel megelőzte Buttont, aki a 32. körben ment a boxba új készlet lágy abroncsért.
Tizenegy körrel a vége előtt Vettelnek Alonsóval szemben 6.5, Webberhez képest 10.7, Buttonnal szemben 17.4 másodperc előnye volt. Rosberg volt az ötödik, a Sutilt megelőző Schumacher a 6. Massa, akinek egy defekt miatt kétszer kellett a boxba állnia, Kobajasi megelőzése után a 11. helyen haladt, de közvetlen közelről üldözte Di Restát.
Webber utolérte Alonsót, és a 36. körben már a DRS-t is használhatta – de előzni még nem tudott. A 37. körben viszont ez már gond nélkül sikerült neki.
Az 5. helyért a két Mercedes között alakult ki csata, a Schumacher által utolért Rosbergnek azt üzenték a rádión, hogy szabad a harc. Button is gyorsan közelített Alonsóra, öt körrel a vége előtt 3 másodpercre volt tőle.
A 41. körben Button már Alonso közvetlen közelében volt, a 42. kör elején a DRS-zónában meg is előzte a spanyolt. Schumacher ugyanitt elment Rosberg mellett.
Vettelre senki sem jelentett veszélyt a végén, a világbajnoki éllovas a verseny előtti hercehurca ellenére magabiztos győzelmet aratott csapattársa, Webber előtt.
Button állhatott még fel a dobogóra, s jutott pont Alonsónak, Schumachernek, Rosbergnek, Sutilnak, Massának, Petrovnak és Maldonadónak is.
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 1:26:44.893 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | 3.741 mp h. |
3. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 9.669 mp h. |
4. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 13.022 mp h. |
5. | Michael Schumacher | német | Mercedes | 47.464 mp h. |
6. | Nico Rosberg | német | Mercedes | 48.674 mp h. |
7. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | 59.713 mp h. |
8. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | 1:06.076 p h. |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | 1:11.917 p h. |
10. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | 1:17.615 p h. |
11. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | 1:23.994 p h. |
12. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | 1:31.976 p h. |
13. | Bruno Senna | brazil | Renault | 1:32.985 p h. |
14. | Jarno Trulli | olasz | Lotus-Renault | 1 kör h. |
15. | Heikki Kovalainen | finn | Lotus-Renault | 1 kör h. |
16. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | 1 kör h. |
17. | Jerome D'Ambrosio | belga | Virgin-Cosworth | 1 kör h. |
18. | Timo Glock | német | Virgin-Cosworth | 1 kör h. |
19. | Vitantonio Liuzzi | olasz | Hispania-Cosworth | 1 kör h. |
FELADTÁK | ||||
Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | 27 megtett kör után | |
Daniel Ricciardo | ausztrál | Hispania-Cosworth | 13 | |
Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 12 | |
Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | 6 | |
Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | 0 | |
Leggyorsabb kör: Webber (33. kör) 1:49.883 |
Győzelem | Dob. | Pontsz. | Pont | ||||
1. | Sebastian Vettel | német | Red Bull-Renault | 7 | 11 | 12 | 259 |
2. | Mark Webber | ausztrál | Red Bull-Renault | – | 7 | 12 | 167 |
3. | Fernando Alonso | spanyol | Ferrari | 1 | 6 | 11 | 157 |
4. | Jenson Button | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 6 | 10 | 149 |
5. | Lewis Hamilton | brit | McLaren-Mercedes | 2 | 4 | 10 | 146 |
6. | Felipe Massa | brazil | Ferrari | – | – | 9 | 74 |
7. | Nico Rosberg | német | Mercedes | – | – | 8 | 56 |
8. | Michael Schumacher | német | Mercedes | – | – | 7 | 42 |
9. | Vitalij Petrov | orosz | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
10. | Nick Heidfeld | német | Renault | – | 1 | 6 | 34 |
11. | Kobajasi Kamui | japán | Sauber-Ferrari | – | – | 7 | 27 |
12. | Adrian Sutil | német | Force India-Mercedes | – | – | 4 | 18 |
13. | Sebastien Buemi | svájci | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 5 | 12 |
14. | Jaime Alguersuari | spanyol | Toro Rosso-Ferrari | – | – | 4 | 10 |
15. | Sergio Pérez | mexikói | Sauber-Ferrari | – | – | 2 | 8 |
16. | Paul di Resta | brit | Force India-Mercedes | – | – | 3 | 8 |
17. | Rubens Barrichello | brazil | Williams-Cosworth | – | – | 2 | 4 |
18. | Pastor Maldonado | venezuelai | Williams-Cosworth | – | – | 1 | 1 |
KONSTRUKTŐRÖK | ||
1. | Red Bull-Renault | 426 |
2. | McLaren-Mercedes | 295 |
3. | Ferrari | 231 |
4. | Mercedes | 98 |
5. | Renault | 68 |
6. | Sauber-Ferrari | 35 |
7. | Force India-Mercedes | 26 |
8. | Toro Rosso-Ferrari | 22 |
9. | Williams-Cosworth | 5 |