Gumikat (is) gyötrő kánikula vár Sepangban a mezőnyre

Vágólapra másolva!
2011.04.05. 17:08
null
Felipe Massának a gumik felhevítésével nem lesz gondja, de a tartósságukkal lehet (Fotó: Reuters)
Ha már az idénynyitó Ausztrál Nagydíjon a váratlanul jó gumik miatt elmaradt a nagy kavarodás, kapunk belőle bőven Malajziában – legalábbis ezt ígérik a Pirelli szakértői, akik szerint a sepangi hőség és a pálya karakterisztikája miatt elkerülhetetlen lesz, hogy gyorsan kopjanak az abroncsok. Sőt a gumik gyorsabb felhevülése miatt a melbourne-i nagy különbségek is eltűnnek majd.

A téli tesztelések után a mezőny nagy káoszra számított az Ausztrál Nagydíjon, egyesek négy-öt kerékcserét sem tartottak elképzelhetetlennek. Ehhez képest a többség két boxkiállással letudta a viadalt, az óvatosabbak háromszor cseréltek kereket, sőt Sergio Péreznek elég volt egyszer kiállnia a boxba, s az 58 körös verseny utolsó 35 körét a lágy gumikon autózta végig, nem is lassan – még Sebastian Vetteltől is sikerült visszavennie a körét egy előzéssel.

Az ausztráliai futamtól azért féltek a versenyzők, mert ugyanúgy 20 fok körül volt az aszfalt hőmérséklete, mint Barcelonában. A teszt után a Pirelli azt mondta, melegebb időben tartósabbá válnak a gumik, ehhez képest most, a Malajziai Nagydíj előtt néhány pilóta mellett a Pirelli vezetői is hangsúlyozzák: a forróságban gyorsabb kopásra lehet számítani.

Bár ez a pálya karakterisztikáján is múlik: Sepangban a jó néhány gyors kanyar sokkal inkább megviseli a gumikat, mint az ezen a téren kíméletes melbourne-i aszfaltcsík. És amíg Ausztráliában a gyors kopás helyett a gumik lassú felhevülése volt a fő probléma, a hét végi futamon a tartóssággal lesznek gondok, és nem fordulhat elő egy boxkiállás, sőt a három kerékcsere nemcsak az óvatos pilóták stratégiája lesz, hanem szinte mindenkié.

„Az ausztráliai bemutatkozásunk kiválóan sikerült, de felkészültünk arra, hogy Sepangban teljesen más körülmények várnak ránk, és a hőségben sokkal nagyobb terhelést kapnak a gumik, amelyek gyorsabban el fognak kopni – mondta Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója. – Amíg Ausztráliában két-három boxkiállásra volt szükségük a pilótáknak, itt három-négy kerékcserére számítunk."

Az érem másik oldala, hogy Sepangban gyorsan felhevülnek majd az abroncsok, és ez sokak problémáját megoldja: Ausztráliában a Mercedes és a Ferrari is arra fogta gyenge szereplését az időmérőn, hogy nem tudta rövid időn belül üzemi hőfokra hevíteni az abroncsait, sőt, a Red Bullon belül is ezzel magyarázták a Sebastian Vettel és Mark Weber közötti különbséget.

Ez az elmélet persze csak a száraz pályára vonatkozik, s az időjósok szerint valószínűleg nem is lesz eső a viadalon. Az előrejelzések szerint ugyanis a száraz szabadedzések után az időmérőn várható csapadék, a versenyen már nem annyira valószínű.

A Pirelli erre a hétvégére minden versenyzőnek két extra készlet kemény keverékű gumit szállít, méghozzá tesztelési célból. Ezek a keverékek ugyanis más jellegűek lesznek, mint amelyek a versenyen a pilóták rendelkezésére állnak, és ezeket csak a pénteki edzéseken használhatják a versenyzők.

„A teszttilalom mellett ez az egyetlen módja a gumik fejlesztésének, a csapatok segítségével tökéletesíthetjük abroncsainkat. Így mi is értékes adatokat szerzünk, és az istállók is megérezhetik, milyen gumikat kapnak a jövőben " – mondta Hembery.

A PILÓTÁK VÁRAKOZÁSAI A MALAJZIAI NAGYDÍJ ELŐTT
Sebastian Vettel: – Itt minden nap esik az eső, csak az a kérdés, hogy mikor és hogy mennyire. Ami a pályát illeti, itt minden megtalálható, sok érdekes kanyar teszi élvezetessé a vonalvezetését. Az ázsiai futamokban leginkább azt szeretem, hogy az akklimatizáció miatt jó néhány nappal korábban odautazunk, és érdekesen töltjük el az időnket.
Mark Webber: – Az első futamon rengeteg tapasztalattal gazdagodtunk, ezek alapján remek autónk lesz a Malajziai Nagydíjon. Remélem, ki tudom használni, és pezsgőzhetek egyet a verseny után. A pálya szenzációs, és ha az időjárást is figyelembe vesszük, teljesen kilátástalan lesz a futam.
Lewis Hamilton: – A Melbourne-ben mutatott formánk alapján méltán hihetünk benne, hogy a Malajziai Nagydíjon is erősek leszünk. Az Albert Park kiváló, hangulatos helyszín, de az autók közötti különbségeket jobban kiemeli egy olyan pálya, mint a sepangi. A KERS és a nyitható légterelő tökéletes használata nélkülözhetetlen lesz az időmérőn a jó köridő eléréséhez..
Jenson Button: Amikor elkezdődött az F1-es karrierem, ez volt az egyik legújabb pálya, ám most már lassan a klasszikusok között emlegetjük. Aki nem járt Malajziában, nem tudja elképzelni, milyen itt a klíma, mintha állandóan egy sütőben lennénk, nagyon fontos a jó erőnlét. Két éve nyerni tudtam itt, méghozzá olyan rossz körülmények között, amit csak elképzelni lehet. Úgy érzem, ezúttal is elég jó autóm van, jó szereplésre számítok. Versenytempóban közelebb vagyunk a Red Bullhoz, mint tavaly ilyenkor, ami biztató.
Fernando Alonso: Lesz néhány apró újítás a kocsin, de semmi olyan, amitől nagy csodát remélhetnénk. Elsősorban abban hiszek, hogy ki tudjuk hozni a maximumot abból, amint most van, mert az Ausztráliában mutatott teljesítményünkhöz képest rengeteg tartalék maradt az autóban. Mielőtt ezt megtesszük, teljesen felesleges arról beszélni, mi is lesz a hétvégén.
Felipe Massa: Bár már a második versenyünk következik, rengeteg még a megválaszolatlan kérdés. Szerintem az FIA-nak Sepangban a hátsó egyenesben kellene inkább engednie a nyitható hátsó légterelő használatát, nem a célegyenesben, mert az hosszabb, és több előzés lenne. Ha mindkettőben engedik, az már túl könnyűvé tenné az előzést. Megrázott Gustavo Sondermann halálos balesete a brazil túraautó-bajnokságban, és ha sikerül valami jó eredményt elérni, neki fogom ajánlani.
Michael Schumacher: – Kétség sem fér hozzá, hogy mindenki nagyon csalódott az Ausztrál GP után, azonban túl korai még, hogy leírjanak minket. A csapatban mindenki megőrizte pozitív szemléletét és küzdőszellemét. Sepangban mindenképpen javítani szeretnénk.
Nico Rosberg: – Nehéz dolgunk volt Melbourne-ben, azonban mindenki nagyon keményen dolgozott. Úgy vélem, jövő vasárnap komoly meglepetést okozhatunk. A barcelonai teszten kiderült, hogy az autó gyors, így jó eséllyel pályázunk jobb eredményre.
Nick Heidfeld: – Ha nehéz versenyed volt, mindig nagyon várod a következőt, hogy javíthass. Malajziáról sok jó emlékem van, többször álltam már itt a dobogón, és az Alonsón és Coulthardon három éve végrehajtott dupla előzésemet sem fogom elfelejteni. Néha inkább csónakázunk itt, minthogy autóznánk.
Vitalij Petrov: – Kezd kirajzolódni a kép arról, hogy hol is állunk a többi csapathoz képest, de még kell néhány verseny, hogy valóban kiderüljön az igazság. A gumik viselkedése nagy kérdés, ilyen nagy forróságban még nem használtuk a Pirelliket. A kanyarok variációja miatt ez az egyik legnehezebb pálya, mégis szeretek itt versenyezni.
Rubens Barrichello: – Szeretem Malajziát, az országot csakúgy, mint a versenypályát, amely az egyik legjobb a versenynaptárban. A hőség miatt ez az egyik legkeményebb futamunk, ráadásul a nagy meleg most a gumikat is meg fogja kínozni, nagyon gyors kopásra és sok kerékcserére számítunk. Pontokat kell szereznünk.
Pastor Maldonado: – Bár a műszaki hibám miatt rosszul sikerült az idénynyitóm, az edzések után magabiztosabbá váltam, és jól felkészültem a futamra. A pálya nem új számomra, a GP2-ben két éve második lettem. A célom a folyamatos javulás, jó lenne az időmérőn és a versenyen is az első tíz közé kerülni.
Adrian Sutil: – Tavaly életem egyik legjobb versenyén az ötödik lettem Malajziában, nagyon várom ezt a futamot is. Ezt a futamot mindig megbolondítja az időjárás, az időmérőn vagy a versenyen várhatunk csapadékot, ami izgalmassá teszi a hétvégét.
Paul di Resta: – Európában töltöttem az elmúlt napokat, a csapat szimulátorában készültem a következő két versenyre, amelyek között nem lesz szünet. Korán Malajziába utazom, hogy alkalmazkodjam a körülményekhez. Tavaly néhány kört megtettem itt az edzésen, de ez semmi a teljes hétvégéhez képest.
Kobajasi Kamui: – Malajziában biztosan sokkal magasabb lesz az aszfalt hőmérséklete, mint Melbourne-ben volt, ezért teljesen másképpen fognak viselkedni a gumik is. A forró felületen sokkal gyorsabban elkopnak majd, mint hűvös időben, és ez megnehezíti a stratégia kialakítását. Persze ha esik az eső, megint teljesen más lesz a kép. Mindenesetre jó lesz visszatérni Sepangba, szeretem a pályát, könnyebb rajta előzni, és az idénynyitón történtek után meg akartjuk mutatni, hogy komolyan számolni kell velünk.
Sergio Pérez: – Az előző futam csak növelte a motivációmat. Remek az autónk, megbízható is, így újra az első tízben végezhetünk, és meg is tarthatjuk a pontjainkat. A GP2 ázsiai sorozatán belül versenyeztem már Sepangban, így ismerem a pályát. A bemutatkozásom után már tudom, mire van szükség a kvalifikáción és a versenyen, s remélem, sikerül megtartani a melbourne-i szintet..
Sébastien Buemi: – még nincs nyilatkozat –
Jaime Alguersuari: – még nincs nyilatkozat –
Heikki Kovalainen: – Ausztráliából egyenesen Malajziába utaztam, hogy a lehető legalaposabban felkészüljek a gyötrő hőségre és a magas páratartalomra. Aki jól felkészül, meg sem érzi a kegyetlen körülményeket. A pálya a lehető legkülönfélébb kanyarokból áll, nehéz megtalálni a fékek közötti ideális egyensúlyt, ez a kocsi beállításának egyik legkényesebb pontja.
Jarno Trulli: – Ez lesz a hazai versenyünk, szeretnénk, ha büszkék lennének ránt a szurkolóink. Az elmúlt napokban a hegyekben kerékpároztam a helyi profi csapat tagjaival, ennél jobb felkészülést nehéz elképzelni. Nagy kérdés, hogyan fog működni az autó a nagy kánikulában, jó lenne előrukkolni valami szenzációval, de hiába kerültünk közelebb a középcsapatokhoz, a kiugrásért még dolgoznunk kell.
Narain Karthikeyan: – Hat éve versenyeztem itt utoljára, rengeteg szurkoló jött el Indiából, szinte otthon éreztem magam. A malajziai ételek is ugyanolyan fűszeresek, mint otthon, ebben sem volt hiba. Bár nagyon keveset vezethettem az autót Ausztráliában, úgy érzem, van benne fantázia. A sepangi pálya a versenyzőt és az autót is igénybe veszi, ha itt jók leszünk, azaz kvalifikálni tudjuk magunkat a futamra, az jó előjel a folytatásra nézve.
Vitantonio Liuzzi: – A problémás Ausztrál GP után ez lesz számunkra az igazi idénynyitó, Sepangban nagyon jól megismerhetjük majd a kocsinkat. Az időmérőn egyértelműen a százhét százalékos határon belülre kerülés a célunk, ha ez sikerül, a versenyen rendkívül fontos kilométerekkel gazdagodhatunk. A felkészültségünkkel nem lesz gond, teljesen más hétvégénk lesz, mint Melbourne-ben.
Timo Glock: – A vakbélműtétem miatt három hét kiesett a felkészülésemből, de nem hiszem, hogy ez gondot okozna a malajziai futam előtt. Néhány izmom nem százszázalékos még, de nem hiszem, hogy emiatt aggódnom kellene. Ami igazán aggaszt, hogy hiába javult a csapat felépítése, az autó a többiekéhez képest gyengébbé vált. Nem mehet ez így tovább.
Jérome d’Ambrosio: – Élveztem az első futamomat, várom a folytatást. Most kiderül, kinek milyen jó az állóképessége. Apró lépések kellenek ahhoz, hogy egyre jobbá váljunk, ehhez pedig mindenképpen kvalifikálnunk kell magunkat.
Legfrissebb hírek

Norris felül az F1 trónjára Katarban, vagy az utolsó nagydíjra tolódik a bajnokavatás?

F1
2025.11.27. 14:41

A McLaren bajnokavatásra készül az Azeri Nagydíjon; a Ferrari meghiúsítja az ünneplést?

F1
2025.09.18. 16:52

Folytatódik Piastri és Norris csatája; az eső elmoshatja a Holland Nagydíjat?

F1
2025.08.28. 18:47

Colapinto összetörte az Alpine-t a Hungaroringen zajló Pirelli-teszten – képek

F1
2025.08.06. 13:05

F1 75: Schumacher, a legjobb kettes számú pilóta

F1
2025.08.06. 12:01

Miamiban szakad az eső – káoszfutamra van kilátás?

F1
2025.05.04. 20:09

Kulcsfontosságú rajt, trónfosztás, biztonsági autó és vonatozás – mit hozhat a szaúdi verseny?

F1
2025.04.20. 14:27

Piastri mindenkit leköröz a bahreini versenyen?

F1
2025.04.13. 14:02
Ezek is érdekelhetik