Az ügy abból robbant ki, hogy Hamilton a levezető körét nem teljesítette, és a safety carral vitette be magát a boxba.
A 2008-as Malajziai Nagydíj kvalifikációján Hamilton és Heikki Kovalainen tette meg túlságosan lassan a levezető körét, abból a célból, hogy üzemanyagot spóroljon – akkor az időmérő edzés végén megmaradt üzemanyaggal kellett rajtolni a futamon –, amit veszélyesnek ítélt az FIA, és hozott egy szabályt, miszerint: az utolsó mért köre után a pilótának bizonyos idő alatt újra körbe kell érnie.
Mivel Hamilton egyáltalán nem ment körbe (hogy az időmérő utáni ellenőrzésre meglegyen a tankjában a vizsgálathoz szükséges fél kilogrammnyi üzemanyag), nem teljesítette ezt az időkorlátot, így az utolsó mért körét, amellyel átvette a vezetést, akár elvehette volna az FIA.
A rivális mérnökök úgy vélték, hogy precedens értékű ítéletet kell hozni, ellenkező esetben minden pilóta a kelleténél kevesebb üzemanyaggal próbálkozhat majd, és a mért kör után mindenkit egyesével be kell majd szállítani, kinn hagyva az autókat. Kérdéses, hogy a büntetés „precedens értékű-e"...