TÓTH ANITA 2021.02.25 08:58 Frissítve: 2021.02.25 14:52

Rali: világbajnok a fedélzeten – Östberg győzni jön az ob-ra

Az utóbbi években kevés izgalmasabb hír látott napvilágot a magyar ralival kapcsolatban, mint a WRC2-bajnok Mads Östberg érkezése a hazai sorozatba. Főleg, hogy a norvég minden tisztelete mellett sem titkolja: győzni jön.

 

Navigátorával együtt örült a norvég Mads Östberg (jobbra) is a WRC2 kategória vb-címének (Fotó: Citroën Rally Team Hungary)

 

– Az idei raliszezon egyik legnagyobb szenzációja, hogy a magyar bajnokságban versenyez. Miként alakult így?
– Tulajdonképpen véletlenül – felelte Mads Östberg, a WRC2 kategória világbajnoki címvédője, a Citroën Rally Team Hungary pilótája a Nemzeti Sportnak. – Életemben egyszer voltam Magyarországon, versenyen nem is indultam, csak egy teszten vettem részt, de azt nagyon élveztem. Tagai Tamástól és Balkányi György csapatvezetőtől jött az ötlet, ami azonnal megtetszett, hiszen autóversenyző vagyok, minden lehetőséget megragadok, hogy raliautóba üljek. Extra kihívás, hogy a magyar pályákat egyáltalán nem ismerem.

– A Rally Hungary pályáit sem? A magyar Európa-bajnoki futam előtt zajlott a teszt, amelyre ideutazott.
– Igaza van, azon pályák közül valóban megnéztem néhányat, és mondhatom, alig várom, hogy versenyezhessek rajtuk, mert nagyon tetszettek.

A CÉL A MAGYAR BAJNOKI CÍM

Tagai Tamás, az Östberg autóját felkészítő TRT vezetője: – Tavaly kerültünk kapcsolatba Mads Östberggel, mentorként dolgozott a vébén velünk induló Marco Bulacia mellett. Amikor azon kezdtünk gondolkodni, vajon melyik versenyző lenne alkalmas arra, hogy bajnokságot nyerjen a Citroënnel, jó néhány másik pilóta mellett szóba került Östberg is. Aztán amikor kiderült, hogy a WRC2 világbajnoka be tudja illeszteni a programjába a magyar bajnokságot, nem maradtak kérdések. A cél egyértelműen a magyar bajnoki cím megszerzése, a pilóta és az autó is alkalmas rá, a csapatunk pedig mindent megtesz, hogy technikai gond nélkül teljesítse a szezont.

– A cél egyértelműen a győzelem?
– Nyilván kellő alázattal állok a kihíváshoz, hiszen nemcsak a pályákat néztem meg tavaly, hanem azt is láttam, hogy nagyon jó versenyzők alkotják a magyar mezőnyt, ugyanakkor tény, azért állok rajthoz a bajnokságban, hogy megpróbáljak nyerni. Nagy csatára számítok, hiszen azóta már utánanéztem, hogy a magyar bajnoki küzdelem az utóbbi években nagyon kiélezett volt. A hazai topversenyzők mellett szól, hogy ők ismerik a pályákat, mellettem pedig talán a nemzetközi rutin, valamint a sok versenykilométer a kezemben és a lábamban.

– Mondana néhány szót az autóról? A Citroën C3 Rally2 alkalmas a győzelemre?
– Ha a világbajnokságon alkalmas volt rá, akkor a magyar bajnokságon sem lehet ez kérdés. Persze lépésről lépésre kell felépíteni a stratégiát, felhasználva az összes tapasztalatot, amit az elmúlt időszakban gyűjtöttünk. Egy biztos, mindent megteszek annak érdekében, hogy bizonyítsam, a Citroën az egyik legjobb verseny­autó a magyar mezőnyben is.

– Lesz hosszabb tesztje a bajnoki rajt előtt?
– Az idénynyitó előttre tervezünk egy tesztet, s bár tudom, hogy nem ez a legalaposabb felkészülés, így tudtuk összeállítani a programot. A Salgó rali után azonban lesz lehetőségem megismerni a magyar helyszíneket és a pályákat.

– A hétvégén vadonatúj verseny mutatkozik be a világbajnokságon. Ön is ott van Finnországban, ahol havon zajlik majd a küzdelem?
– Igen, de nem versenyzek, hanem Tagai Tamásnak segítek abban, hogy a csapatnál versenyző Michal Solowow dolgát a tanácsaimmal a lehető legjobban megkönnyítsem.

– Kire tippelne mint futamgyőztesre?
– A havas pályákon általában az északi pilóták szoktak nagyon gyorsak lenni, azon belül is a finnek, úgyhogy nekik jó esélyük van. Ugyanakkor ha fogadnom kellene valakire, akkor Ott Tänakra tenném a pénzemet.

ÖSTBERG, A MÉRCE

Mads Östberg a magyar bajnokságban mérce lesz, akihez a toppilóták mérhetik magukat, képet kaphatnak róla, hol lenne/lesz a helyük a nemzetközi mezőnyben. A magyar bajnoki címvédő (bár a végeredmény továbbra sem hivatalos) Hadik András örül az érkezésének, ugyanakkor nem tudja, mire számíthat: „A hazai Európa-bajnoki futamon láthatjuk, a külföldi topversenyzők nem ijednek meg attól, hogy nem ismerik a pályákat, hiszen egész életükben ismeretlen helyszíneken versenyeztek. Jó mérce lesz Östberg, ám nem feltett kézzel állunk a rajthoz.”

Turán Frigyes a világbajnokságon nem egy kategóriában együtt versenyzett Östberggel, úgyhogy kimondottan jó a viszonyuk: „Kedves, jópofa srác, és persze baromi gyors, úgyhogy kihívás elé állít minket. Remélem, néhányszor sikerül borsot törni az orra alá.”

Vincze Ferenc abszolút bajnokként úgy gondolja, jót tesz a magyar bajnokságnak a vb-menő érkezése: „Húzóerő lehet Östberg indulása, hiszen lesz egy etalon versenyző, aki diktálja a tempót, ezáltal mi is gyorsulhatunk. A nézők szempontjából mindenképp jó, hogy jön. Murván érinthetetlen lesz, de aszfalton lehet esélyünk ellene.”

A tavalyi negyedik bajnokesélyes, Velenczei Ádám sem feltett kézzel készül: „Mellettünk szól a helyismeret, Östberg mellett a több ezer versenykilométer, ám ígérem, nem adjuk könnyen a bőrünket. Ha nem így állnánk hozzá, nem lenne értelme elindulni.”

2021.01.18 15:18:10

Egyéb autó-motor nemzetisport.hu

2021.01.13 22:47:31

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA (Szaúd-Arábia)

Exkluzív interjú Khalid bin Szultan al-Fejszal al-Szaud herceggel, a szaúdi motorsport szövetség elnökével.

2021.01.02 08:46:27

Egyéb autó-motor TÓTH ANITA

Milyen egy homokvihar? És eltévedni benne? Kulisszatitkok a 15. rajtjára készülő versenyzőtől.

2020.12.21 12:47:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

A magyaroknak kevesebb babér termett a WTCR-ben, Da Costa tarolt az FE-ben – ez történt idén a nemzetközi autósportban!

2020.12.26 15:35:52

Egyéb autó-motor BÖRZÖLI BERNADETT

„Míg a WTCR és az ETRC is izgalmas versenyeket hozott, a lelátók üresen áztak az őszi esőben...”