A homokdűnék helyett szavannán mérkőzött egymással a Dakar-mezőny, amely elhagyta Mauritániát, és csütörtökön megérkezett Maliba. Az autósok közül a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz nyert a pokoli gyors pályán, a motorosoknál Isidre Esteve Pujol annak is köszönhette sikerét, hogy nem tévedt el.
DPPI
A ralivilágbajnok Carlos Sainz otthon volt a mali pályákon, az elsô helyen ért célba csütörtökön
DPPI
A ralivilágbajnok Carlos Sainz otthon volt a mali pályákon, az elsô helyen ért célba csütörtökön
Maliba érve mintha teljesen más világba csöppenne az ember – Fekete-Afrika ugyanis nagyban különbözik az arab területektől. Az első, ami szembetűnik, hogy a sivatagot felváltják a szavannás területek, hogy megjelennek a majomkenyérfák (amiket itt baobabnak hívnak), hogy a tevefű helyett itt sűrű bokrokat lát az ember, és, igen, egy széles, sebes sodrású folyót is.
Számokban
2. szakaszgyőzelmét aratta az idei viadalon Isidre Esteve Pujol
199 versenyző esett ki csütörtökig az 510 induló közül
3. helyével Jacek Czachor az első lengyel dobogós a Dakaron
Kayest (ahová csütörtökön érkezett meg a Dakar-mezőny) a Niger folyó szeli ketté, s bizony a víz nagy szolgálatot tesz az itt lakóknak. A medrében található agyagos földből építik a házakat, benne mossák a ruháikat, és itt is fürdenek a kayesiek.
Más elképesztő változás is van: itt színes ruhákban járnak a nők, robogón közlekednek a hátukra kötött gyerekkel, és megmutatják az arcukat. Sőt egyenesen viccesnek találják, ha fényképezik őket. A fejükön hatalmas műanyag lavórokban különböző dolgokat egyensúlyoznak, mosott ruhát, gyümölcsöt, ami éppen akad. A fentebb említett baobabnak, vagyis majomkenyérfának története van: úgy tartják a helyiek, hogy évszázadokkal ezelőtt a fa terebélyes volt és gyönyörű virágokat hozott, mindenki a szépségéről beszélt, ám Allah megelégelte a fölösleges beszédet, és egytől egyig a lombjával lefelé a földbe fordította a fákat. Így a baobab most úgy néz ki, mintha a gyökerei állnának ki a földből…
Homokszemcsék
Megműtötték a súlyosat bukó spanyol Jordi Viladomst. Most a karját tették rendbe Gran Canárián, de Viladomsra további boka- és csuklóoperációk várnak.
Az összetettben a 21. helyen állt a holland Frans Verhoeven egészen a 12. szakaszig, ahol bukott. A KTM-es pilóta kulcscsontját törte, és kiugrott a válla.
Az angol Paul Round kilencedik Dakar-raliján vesz részt, de először pilótaként. Volt ő már minden: navigátor, csapatvezető, asszisztens, a sajtókocsi sofőrje, az idén azonban végre egy versenyautó kormánya mögé ülhetett be. Az elején úgy tűnt, még Afrikáig sem ér el. Rögtön az első szakaszon ugyanis hátulról nekimentek. Most már közel jár Szenegálhoz, így teljesülhet Paul legnagyobb vágya: elér Dakarba.
A dél-afrikai Oz Bestelt nem érdekli az eredmény. Az üzletember csupán szórakozásból indult a Dakaron. Egyik barátja mesélt róla, és Bestel kedvet kapott hozzá. Vadonatúj KTM 660-asával egyelőre nincs jó helyen. Csupán 136. Ám neki nem ez számít, csak az, hogy célba érjen.
Na de nézzük, mi történt a Dakar első (és egyetlen) mali szakaszán, hiszen verseny is volt, nem is akármilyen! A szupergyors mali pályák természetesen a rali-világbajnokságon edződő Carlos Sainznak kedveztek. A Matador becenévre hallgató kétszeres ralivilágbajnok pedig, hűen a hírnevéhez, az első helyen vitte célba a Race Touareget. A Mitsubishi-pilóták mesélték, hogy szinte a semmiből érkezett meg mögéjük a pályán, előzött, és már ott sem volt. No igen, ő más tempóhoz, más módszerekhez szokott a raliban.
A tereprali viszont annyiban mindenképp más, hogy itt sokkal nagyobbak a versenygépek, úgyhogy Sainz oda-odacsapta Volkswagenjét az út széli fákhoz. A karosszéria és a szélvédő megsínylette a szakaszgyőzelmet, fontos alkatrész azonban nem sérült.
A második helyen Carlos Sousa ért célba, ami azért is meglepő, mert a portugál a 31. helyről rajtolt, vagyis rengeteget kellett előznie. A privát Volkswagent irányító pilóta legelőször az ellenfeleknek köszönte meg a segítséget: elmondta, mindenki nagyon korrekt volt, amint látták, hogy érkezik hátulról, igyekeztek rögtön lehúzódni a pálya szélére. Másodsorban annak köszönhette a sikerét, hogy navigátora, Andreas Schulz egyetlenegyszer sem hibázott. Az éllovas Mitsubishi-pilóták közül ezúttal Luc Alphand volt a gyorsabb: a Dakar-címvédő szerint „tiszta” nap volt a csütörtöki. Végig Stéphane Peterhansel mögött autózott, az volt az elve: csak okosan, csak profin.
Az összetettben egyébként csapattársa, Mr. Dakar (ez Peterhansel beceneve) mindössze hat és fél perccel vezet előtte, felvetődik tehát a kérdés, van-e csapatutasítás, megmondták-e nekik, hogy milyen sorrendben kell célba érniük. Alphand válasza az volt, hogy egyelőre nincs, a kérés csak az, nehogy valami butaság miatt elveszítsék a toppozíciókat.
A motorosoknál nagy volt a kavarodás: alig volt olyan ember, aki ne tévedt volna el az egymást keresztező, útvesztőhöz hasonlító pályán. Még a legnagyobbak sem képeztek kivételt: az összetett éllovas Marc Coma ugyanúgy eltévedt, mint az őt üldöző tavalyelőtti Dakar-bajnok Cyril Despres. Más kérdés, hogy amikor tíz kilométert kellett pluszban motorozniuk egy rossz irányváltás miatt, éppen együtt haladtak. Amikor észlelték a hibát, mindketten eszeveszetten igyekeztek, hogy megtalálják a helyes utat, de nem volt könnyű, jó időbe telt. Az eltévedéssel kapcsolatos íratlan szabály egyébként az a Dakaron, hogy aki elvéti az utat, az a helyes pálya megtalálásakor a vele együtt eltévedőt engedi előre, és motorozik a porában.
Többek között a fenti eltévedéseknek tudható be, hogy a győzelmet a 13. helyről rajtoló Isidre Esteve Pujol szerezte meg. A spanyolnak sokáig jó esélye volt a végső győzelemre is, ám egy váltóhiba miatt rengeteg időt veszített, és visszacsúszott az összetettben. Csütörtökön azonban verhetetlen volt. Nem tévedt el ott, ahol a többiek, körülbelül az első ellenőrző pontnál utolérte őket, és aztán együtt motoroztak a szakasz végéig.
Isidre Esteve Pujol kihasználta a kavarodást, és a 13. helyrôl rajtolva utolérte az élmezônyt, s megszerezte pályafutása 8. szakaszgyôzelmét
---- – Ezt a szakaszt mintha egyenesen önnek találták volna ki. Élvezte, hogy végre újra ralis pályákon autózhatott a sivatag után? – Igen, nagyon! De azért ne higgye, hogy annyira könnyű volt a pálya! – mondta a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainz. – Talán egy raliautóval más lett volna, de ezzel a nagy Touareggel nagyjából minden ötödik fához hozzáértem. Hol az elejével, hogy a hátuljával. Az egyik ág betörte a szélvédőt, ezenkívül az autó elején és hátulján is vannak felületi sérülések.
– De nyert, és ez a legfontosabb, nem? – Persze! A csapatnak nagyon kellett ez a siker ahhoz, hogy kicsit feledtesse az utóbbi napok technikai gondjait. Azt kell mondanom, a Touareg rengeteget fejlődött tavaly óta, ha nincs az a technikai gond – minden autónál ugyanaz –, akkor most legyőzhettük volna a Mitsubishiket, amelyek szintén küszködtek állandó problémával: csak kuplungot valamivel gyorsabban lehet cserélni…
– Sokan eltévedtek a Kayesbe vezető szakaszon. Önnek nem volt ilyen gondja? – Egyetlen métert sem tettünk meg fölöslegesen, és ez Michel, a navigátorom érdeme. Precíz, pontos volt, mint mindig, és ennek is köszönhető a sikerünk.
– A pénteki, szenegáli szakasz nagyon hasonló lesz a mostanihoz, és ön lesz az első a pályán, nem kell előzni, nem lesznek nyomok. Milyen taktikát alkalmaz majd? – Megígérhetem, hogy megpróbálom kihozni magamból a maximumot, és azon leszek, hogy újabb győzelemmel kedveskedjek a csapatnak!
Carlos Sainz, a csütörtöki szakasz autós győztese ---- 29. DAKAR-RALI Ajun el-Atrusz–Kayes (össztáv: 484 km, ebből szelektív szakasz: 257 km). Autósok: 1. Carlos Sainz, Michel Perin (spanyol, francia, Volkswagen Touareg) 2:58:56, 2. Sousa, Schultz (portugál, német, Volkswagen Race Touareg) 3:53 perc hátrány 3. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 4:52 p h., …30. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara) 34:04 p h., …34. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Nissan Pick-up) 42:09 p h. Motorosok: 1. Isidre Esteve Pujol (spanyol, KTM) 3:34:46, 2. Goncalves (portugál, Honda) 3:03 p h., 3. Czachor (lengyel, KTM) 4:04 p h., …31. Kátai Péter (magyar, KTM) 28:38 p h. Kamionosok: 1. Hans Stacey, Charly Gotlib, Bernard der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 3:48:04, 2. Tomecek, Moravek, Lala (cseh, Tatra) 4:53 p h., 3. Van Ginkel, Tijsterman, R. de Rooy (holland, Ginaf) 5:50 p h., …19. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert, Laklóth Aladár (magyar, MAN) 38:53 p h., 20. Szobi Balázs, Éder Attila, Jobbágy Ákos (magyar, MAN) 38:57 p h., …26. Szaller Zoltán, Pavel Fasko, Pócsik László (magyar, MAN) 48:16 p h.
Az összetettben. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 40:42:34, 2. Alphand 6:29 p h., 3. Schlesser, Debron (francia, Schlesser-Ford) 1:34:02 ó h., …25. Palik 13:35:23 ó h., …39. Szalay 16:51:38 ó h. Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 44:47:16, 2. Despres (francia, KTM) 52:48 p h., 3. Casteu (francia, KTM) 1:10:13 ó h., …23. Kátai 9:04:55 ó h. Kamionosok: 1. Stacey 47:26:55, 2. Margyejev (orosz, Kamaz) 2:59:36 ó h., 3. Van Ginkel 4:24:38 ó h., …17. Darázsi 16:33:08 ó h., …19. Szobi 18:29:20 ó h., …27. Szaller 22:26:51 ó h.