Michael Schumacher és a Ferrari idény közbeni felzárkózása a Kínai Nagydíjon újabb fejezettel bővült: a hatodik rajtkockából induló német legyőzte az elöl ügyetlenkedő Renault-pilótákat, és a pontversenyben utolérte Fernando Alonsót. A nagy feltámadásnak számos oka van: gumik, büntetések, lelkiállapot és több más tényező is szerepet játszott a vb izgalmassá válásában.
EPA
Ha valaki nem tudná, hogy Michael Schumacher miért tudta behozni tetemes hátrányát, íme a kép: így örül egy hétszeres világbajnok újabb futamgyôzelmének!
EPA
Ha valaki nem tudná, hogy Michael Schumacher miért tudta behozni tetemes hátrányát, íme a kép: így örül egy hétszeres világbajnok újabb futamgyôzelmének!
A Formula–1 2006-os idényének első fele Fernando Alonsóé volt, a Renault spanyol pilótája a szezon első kilenc versenyéből hatot megnyert, a maradék hármon pedig második lett. A Kanadai Nagydíjat követően tetemesnek mondható, 25 pontos előnnyel állt Michael Schumacher előtt. Azóta viszont fordult a kocka, az elmúlt hét viadalból a Ferrari versenyzője ötön diadalmaskodott, Alonso egyen sem, és két futammal az idény vége előtt azonos pontszámmal állnak.
A 116–116-os részeredmény Michael Schumachernek kedvez, hiszen hét győzelmével szemben a címvédőnek csupán hat van, pontegyenlőség esetén pedig ez dönti el a versenyfutást. A vb-reményeit a sírból visszahozó német esetében még az is előfordulhat, hogy karrierje utolsó F1-es versenyét, az október 22-i Brazil Nagydíjat nyolcszoros világbajnokként kezdi meg, hiszen ha megnyeri a vasárnapi Japán GP-t, miközben Alonso pont nélkül marad, nyolc győzelmével a tízpontos előnye behozhatatlanná válik.
Az idei utolsó két verseny előtti holtversenyt látva adódik a kérdés: mi okozta az F1 történetének egyik legnagyobb fordulatát, amely miatt a Renault és Fernando Alonso kezéből kicsúszhat a nyár elején biztosnak tűnő címvédés? Összeállításunkban sorra vesszük azokat az okokat, amelyek szerepet játszottak a fordulatban.
1. A Ferrari újra a régi A nyár első felében a Ferrari végleg túljutott azon a mélyrepülésen, amelyet tavaly láthattunk tőle. Ennek eredményét elsőként Indianapolisban tapasztalhattuk meg, ahol Michael Schumacher és Felipe Massa kettős győzelmet aratott, azóta pedig hétből hat futamon diadalmaskodtak a „vörösök”, akik sebességben rendszerint ugyanúgy a többiek fölé nőnek, mint az elmúlt években megszokhattuk. A tavalyi üldöző McLarennel ellentétben a Ferrari megbízhatóságban is szinte tökéleteset nyújt, így teljes mértékben képes kiszolgálni a nyolcadik címére hajtó Schumachert.
Dél-Korea is futamot kapott
Ha már Ázsiában időzik a Formula–1-es mezőny, Bernie Ecclestone nem tétlenkedik: a száguldó cirkusz gazdasági vezetője Dél-Koreában járt, ahol megegyezett a helyi kormánnyal arról, hogy 2010-től F1-es viadalt rendeznek az országban. A Dél-Korea délnyugati csücskében fekvő Dél-Csolla tartományban 2007 és 2009 között 264 millió dollárból építenék fel az öt és fél kilométeres, tengerparti pályát, amelynek kivitelezését szokás szerint Hermann Tilkére, a malajziai, a kínai, a bahreini és a török ring megalkotójára bízták. A világ egyik legnagyobb autóexportőrével – ahol F1-es csapat létrehozásán is dolgoznak – már 1996-ban megegyezett Ecclestone, ám az 1998-tól 2002-ig tartó versenyrendezési szerződésből semmi sem lett, Ecclestone pedig 11.75 millió dollárt nyert per útján az őt cserbenhagyó ázsiaiaktól.
2. A betiltott csodafegyver A Német Nagydíj előtt a francia csapat a nemzetközi szövetség döntése miatt elveszítette egyik fegyverét, az ellensúlyos lengéscsillapítót, amelyet több mint fél évig használt. Hatásfokáról sokat vitatkoznak a szakemberek, de az eredmények azt sugallják, ez az eszköz fontos volt a Renault számára.
3. A gumik közötti különbség A Renault-nál állítják, hogy az autók között szemernyi különbség sincs, az ő négykerekűjük szinte tizedre ugyanazt tudja, mint a Ferrari. A versenyen emiatt a gumiknak van a legnagyobb szerepük, melyiküké milyen gyorsan éri el az optimális üzemi hőmérsékletét, amelyen azután tökéletes úttartást és biztonságot garantál az autónak. A Michelin fölénye eltűnt, a Bridgestone szárazon, főleg forró aszfalton egyre erősebb, amit a Toyota fejlődése is bizonyított. Ráadásul a Renault ellensúlyos lengéscsillapítója nemcsak a sebesség növelésében vált az autó hasznára, a gumik felmelegítése és kímélése is könynyebb volt vele, ami rövid és hosszú távon egyaránt kiegyensúlyozta a pilóták teljesítményét.
4. Schumacher döntése A hétszeres világbajnok ugyan Monzában jelentette be, hogy befejezi, ám az Olasz Nagydíjat követően azt is elárulta, hogy nem akkor, hanem már Indianapolisban döntött a visszavonulásáról. Ez pedig éppen akkor történt, amikor elkezdődött a sikersorozata, azaz amint megszabadult a hezitálás terhétől, és kizárólag a versenyzésre összpontosított, beindult a szekér.
Fernando Alonso arcán ott a jelenlegi helyzet: már Schuminál az elôny
5. Alonso büntetései A spanyolra rászálltak a sportfelügyelők, a Magyar Nagydíjon Robert Doornbosszal szembeni, edzésen mutatott agresszivitása miatt kapott két másodperces büntetést az időmérőn, míg Monzában az ötödikről a tizedik rajtkockába sorolták Felipe Massa állítólagos feltartása miatt. Az első eset nem okozott akkora felháborodást, mert Schumachert is hasonlóképpen megbüntették, ám Monzában Alonso mindent egy lapra feltéve támadott, és a felspannolt motorja nem bírta a terhelést.
6. Eltűnt a Renault megbízhatósága A tavalyi idény kezdete óta roppant megbízható Renault-nál az elmúlt négy versenyből háromszor láthattunk emberi és technikai hibákat. A Magyar Nagydíjon a kerékcsavar mondta fel a szolgálatot, Olaszországban motorhiba okozta Alonso kiesését, Kínában pedig előbb hibás döntés született a boxutcában, majd Alonso autója jobb hátsó kerekének feltételével akadtak problémák. A Hungaroringen és Sanghajban is biztos győzelemről csúszott le a spanyol.
7. Lélektani fölény a Scudeiránál A Renault és Alonso tavaly hasonló helyzetből legyőzte a McLarent és Kimi Räikkönent, ám ezúttal nem tudta megtartani előnyét, amely teljesen elfogyott a hajrára. Ez egyértelműen zavarja a francia istállót, a kompromittáló nyilatkozatok és a Kínai Nagydíjon mutatott kapkodás és idegeskedés jól jelzi, mennyire megtört a francia csapat. A sanghaji díjátadón Alonso pezsgősüvegének elejtése szimbólum is lehet, főleg azután, hogy Schumacher főszerelője, Michele Giuntoli akkora ünneplést csapott, amikor elkapta a német palackját, mintha ezen a mozdulaton dőlt volna el a vb sorsa. Hasonló jelzés volt a Ferrari részéről a Francia Nagydíjon aratott győzelem után az olasz zászló minden korábbinál hevesebb lengetése hét nappal azt követően, hogy a labdarúgó-vb döntőjében az olaszok legyőzték a franciákat. ---- A ---- A